Hop til indhold

min hund er blevet bange

Recommended Posts

Gæst Heidi Pedersen

Jeg har en mellem stor blandingshund på 8 år. Mit problem er at han pludselig er blevet bange for at gå i vores have. Når han så er der ude, går han med næsen i vejret, også begynder han at pibe og løber ind. Han kan ikke li hvis vi er ude i haven. Og han falder først rigtig til ro, når døren bliver lukket. Vi var til dyrlægen med ham for en uge siden, hvor han blev tjekket og der være ikke noget. Han har så fået taget en blodprøve, hvor hans muskelniveu, var for højt. Så vi er ved at finde ud om han om han har epilsi, for han havde nemlig et anfald for nogle måneen. Men det med at han er bange, har stået på i 3 dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hunde bliver bange eller føler smerte, associerer de ofte følelsen med noget uvedkommende, der tilfældigvis er i nærheden. Eks: En hund får stød af et elektrisk hegn, og er efterfølgende bange for får, fordi den tilfældigvis var fokuseret på fårene da støddet kom.

Dvs. at et eller andet er sket for din hund, medens han var i haven. Det kunne være et epileptisk anfald, men det kunne være en forbipasserende, der f.eks. har smidt noget efter ham el. lign (grunden til at hunde aldrig skal være uden opsyn i haven!). Det kunne også bare være at han har trådt forkert - hvad som helst ubehageligt.

I kan træne ham til at være i haven uden angst, men det kommer måske til at tage uger eller måneder. Sørg for at gøre alle havebesøg til en god oplevelse - gå med ham, tag hans yndlingslegetøj eller godbidder med, og tal i lys, glad stemme. I starten skal I kun blive der et par minutter, men I kan gradvist sætte tiden op når han begynder at slappe mere af.

Dyrlægens diagnose forstår jeg ikke rigtigt - hvordan kan man have for højt muskelniveau? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis det er muligt ville jeg prøve at finde ud af hvorfor han blev bange - min 1´ste hund blev meget bange en dag hvor vi gik på gaden og en forretningsmarkise blev rullet ind med et mega brag - der gik meget lang tid før vi igen kunne gå forbi den forretning - mht til jeres hund ville jeg gå nogle meget korte ture i haven i snor , og rose rigtig meget når det lykkes !

Link til indlæg
Del på andre sites