Hop til indhold

formel 1 eller ej?


pivpiv
 Share

Recommended Posts

Gæst Spilop
Og du mener så ud fra personlig erfaring, at en hund ud af udstillingslinjer ikke kan bruges til jagt???

 

Ud fra mine personlige erfaringer, som bunder i en del retriever prøver og en hel del jagt, så vil en retriever af udstillingslinjer ikke være noget jeg tog med på jagt. Jeg har i de 6 år jeg har befundet mig i retriever verdenen set en jeg selv ville medbringe på jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Nu spørger jeg måske dumt, men findes der ikke forskellige "niveauer" for jagthunde, lige som for alt andet hundearbejde? Eller findes der kun god/dårlig?

 

jo for nogle. Vigtigt for mig på jagt, er at få anskydningerne hjem. Hurtigt og uden problemer, på 10 eller 300 meter. Markeret eller diregeret. Så min hund skal være lydig på 200 meter på højre venstre og back, den skal hvis bedt om det, selvstændig gå flere 100 meter spor efter en anskydning.

Alt det andet kan vi næsten selv ordne.

 

Men det er forskelligt hvad folk vil med deres jagt hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu spørger jeg måske dumt, men findes der ikke forskellige "niveauer" for jagthunde, lige som for alt andet hundearbejde? Eller findes der kun god/dårlig?

 

Hverken/eller til begge dele.

Men hvad der er "en god jagthund", eller måske endda fremragende for én jæger, er milevidt fra mål for en anden.

Det afhænger som sagt af øjnene der ser, og ikke mindst om de øjne har set hvad der rent faktisk er muligt. OG det er dælme ikke alle øjne der har dét. Faktisk skræmmende få øjne. Desværre.

 

Et finteksempel er en hund jeg har set apportere på en fuglejagt. En sankt bernhards hund vel at mærke. Bevares. Det tog sin tid, men den apporterede, og ejer var tilfreds med dét.

Og det havde jeg sådan set også været....for over 10 år siden, før jeg vidste hvad der rent faktisk er muligt, og hvor meget man får forærende ved at købe den rigtige hund til opgaven.....kontra hvor meget man må arbejde for sagen hvis man har købt noget andet, hvis man overhovedet når helt i mål.

 

Problemet er at definere målet. "god jagthund" er bare ikke så sigende om hvad målet ér, vel ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Nu spørger jeg måske dumt, men findes der ikke forskellige "niveauer" for jagthunde, lige som for alt andet hundearbejde? Eller findes der kun god/dårlig?

 

faktisk et ualmindeligt godt spørgsmål og her kan vi måske endda koge det ned til:

 

findes der ikke forskellige "niveauer" for apportører - eller kun god/dårlig?

 

og selvfølgelig gør der da det.

 

der er hunde som til nød kan anvendes. De kan stort set hente hvad jægeren selv kunne have samlet op og så findes der sublimt apporteringsarbejde af så høj kvalitet at man skal have set det for helt at forstå at det kan lade sig gøre. Og så findes der alt derimellem.

 

Efter min mening kan de fleste labber af udstillingsopdræt højest blive rimelige apportører, hvis de får den rette træning og ikke mindst erfaring. De vil kunne gøre er ok job g hente både anskydninger, kunne dirrigeres og også marere ganske fornuftigt.

 

Men der er stadig en himmelvid forskel op til hvad der kan lade sig gøre med en labrador efter rene jagtlinjer efter de bedst markprøvehunde. Disse er på alle punkter langt bedre til at apportere hvilket jo især viser sigt på de svære apporteringer - langt ude, tyndt skudte fugle, der hvor hunden skal krydse flere tærrænskift, vandløb osv.

 

At sammenligne en udpræget udstillings labrador med en udpræget jagtlabrador er som at sammenligne en motionscyklist med en tour de France deltager. To helt forskellige niveauer, men de kan da begge cykle og også motionisten kan klare en hel del.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...