Hop til indhold

tæger, TBE og anaplasmose...


korvis
 Share

Recommended Posts

Der er tale med krydsreaktion med andre antistoffer. Desuden kan hunden godt have antistoffer uden at være syg. Det mest sikre er påvisning af antigen (altså selve virus/bakterie).

 

Det er yderst interessant om der vitterligt er påvist TBE hos hund. Jeg ville ikke føle mig fuldstændig sikker på TBE uden en positiv rygmarvsprøve. Har ikke en fuld differentialliste, men vil tro eks. Neospora eller bakteriel infektion i hjerne/hjernehinder kan give samme symptomer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Såvidt jeg kan google mig til, så er symptomerne ved neospora ikke så pludselige. Og den sygdom går mest ud over helt unge hvalpe, gør den ikke? Men alvorligt er DET også.

 

TBE viser sig vist ved akut og voldsom sygdom med meget høj feber..

Og en hund med formodet TBE må jo nødvendigvis være en hund der færdes i områder med mange flåter.

Der kan så evt. være tale om en blandings-infektion af de andre flåtsygdomme også. Så derfor bør man vel starte på antibiotika mod borreliose og anaplasmose, selv om hundens symptomer ligner TBE.

 

Puuh.. Vi må have udryddet alle de hjorte...

Link til indlæg
Del på andre sites

Man bør ikke diagnosticere TBE før anaplasma/borreliose er påvist. Teoretisk er det fint nok, men praktisk kan det godt tage tid før man endeligt får påvist/afvist disse. Derfor bør man opstarte behandling ved mistanke mens man arbejder på diagnostik. Alt afhænger naturligvis af hundens symptomer (og graden).

 

Teoretisk er diagnosticering vel nemmere, i den virkelige verden kan man fejle flere ting på en gang og man behøver ikke have alle symptomer.

 

Feber, f.eks., kan ses ved stress, kræft, infektion... Der findes endda "fever of unknown origin".

Link til indlæg
Del på andre sites

Man bør ikke diagnosticere TBE før anaplasma/borreliose er påvist. Teoretisk er det fint nok, men praktisk kan det godt tage tid før man endeligt får påvist/afvist disse. Derfor bør man opstarte behandling ved mistanke mens man arbejder på diagnostik. Alt afhænger naturligvis af hundens symptomer (og graden).

 

Teoretisk er diagnosticering vel nemmere, i den virkelige verden kan man fejle flere ting på en gang og man behøver ikke have alle symptomer.

 

Feber, f.eks., kan ses ved stress, kræft, infektion... Der findes endda "fever of unknown origin".

 

En hund kommer ind på klinikken. Den har haft mange flåter de sidste måneder. Umiddelbare tegn tyder på flåtsygdom(me).

 

---Så mener du at man skal starte behandling med doxycyclin mod borreliose og anaplasmose, samtidig med testning for alle tre flåtsygdomme? Det var jo mere rodet, hvis anaplasmose krævede en anden behandling end borreliose.. Men også testning og evt. behandling for neospora?

 

Jeg synes bare, at jeg har oplevet stærk modstand fra dyrlægen de sidste år, med hensyn til at behandle med antibiotika, -hvis ikke der ligger et entydigt testresultat.. På grund af risikoen for resistensudvikling..

 

---Og så er der det med TBE. Når der ikke er nogen medicinsk kur, ud over understøttende behandling, så virker det som "for meget" at bringe hunden i narkose for at foretage en rygmarvsprøve.... DET kan vel hverken være sundt eller gavnligt for en evt. kritisk syg hund..

 

---Så man må bruge nogle andre kriterier for hvornår man kan skønne at hunden er ramt af TBE.. Altså antistoffer i blod og observerede symptomer.

---Konstatering af infektion ved antistoffer i en blodprøve er jo aldrig 100% sikkert. Vel heller ikke ved borreliose. Så kan man se på om antistof-niveuet er stigende eller faldende ved gentagne blodprøver... Kan det ikke også bruges ved TBE?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...