Gæst mariabp Skrevet Juli 14, 2013 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2013 Vi har haft to skønne golden retriever sammen i 3 år. desværre måtte vi aflive den ene i starten af Maj pga alderdom. Den blev 13 år. Vi har nu været så heldige at få en ny lille hvalp på 9 uger i huset. også en Golden retriever. Men det var slet ikke lutter lagkage. Vores ældste startede ud med at rejse hår, og knurrer af hvalpen. De næste dage knurrede den ældste også når hvalpen var en meter fra den. Hvad der så ikke måtte ske, skete i Torsdags. familien og hundene var i haven, og jeg kommer hjem fra job og går ind af havelågen. har ikke hilst på hundene eller noget, og haps ryger den ældste direkte på hvalpen. hurtigt fik vi den ældste væk, men den havde fået fat i hvalpen, så den blødte i øret )-: Der var ingen knurren osv inden, og den ældste stod glad og ventede på mig som den plejer. Vi tog så fat i dyrlæge og flere forskellige adfærdsbehandlere, men de havde mange forskellige meninger. jeg ville af med hvalpen med det samme, men mand og børn var knuste hvis det skete. Nu har vi så fået råd på at dele huset på, så de har fred fra hinanden, og kun er sammen i kort tid af gangen. Vi går på neutral grund og lader dem snuse osv. Igen igår morges var det tæt på at gå galt. De havde været i haven, og en ældste kom ind i stuen og lagde sig. 5 min efter ville hvalpen ind, og da jeg går hen og åbner døren, kommer den ældste meget hurtigt hen, og er lige ved at ryge på hvalpen igen. HELDIGVIS var jeg obs og nåede at få fat i den gamle. )--:)-: Vores gamle hund har aldrig vist aggresivitet før. Jo over ben med den hund vi havde før, men møder den andre hunde osv hilser den pænt. Har i gode råd til hvad vi skal gøre udover at dele huset op, så de har hver deres afdeling, og lade dem være sammen kort tid af gangen. Det skulle jo nødig ende med de ikke kan være sammen, som vores store ønske er. Nogen der har erfaringer? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juli 14, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2013 Trist problem... Jeg tænker sådan lidt på, hvad du forventer af os, du har allerede fået flere forskellige adfærdsbehandleres mening samt dyrlægens, de var ikke samstemmende og nu kan du så evt. få endnu flere meninger at blive forvirret af Det korte svar: Lever hvalpen tilbage hurtigst muligt, før den bliver skadet og traumatiseret. Det din ældre hund gjorde i dørsituationen viser, at den ikke har tænkt sig at acceptere en hvalp i huset. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 14, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2013 Jeg er enig med Ninjamor. Min egen hvalp har også fået et hak i øret, men det var i forbindelse med at han stak hele hovedet ned i den stores madskål medens hun spiste. Det, du beskriver, lyder langt mere alvorligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mariabp Besvaret Juli 14, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2013 Grunden til jeg skriver herinde var mere for at hører om andre har prøvet eller haft erfaringer omkring en ny hvalp i huset. Nogle siger de bare skal have tid sammen men i små portioner, så skal den ældste nok blive glad for den på et tidspunkt. Andre siger vi skal komme af med den. Vi vil jo gerne arbejde på at de begge kan blive. Så det var egentlig mest hvis nogen andre herinde har prøvet noget lign? Og hvordan fremtiden så ud. Min mand går på neutral grund med dem, og idag har den gamle lagt op til leg med hvalpen. Alligevel sidder det stadig dybt i mig da den angreb det lille pus😔jeg er så utryg ved om det sker igen. Det er så begge gange sket hvor det er mig der er involveret😞så pt er jeg lidt stand by, hvor min mand istedet arbejder med dem sammen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Juli 14, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2013 Hvor gammel er den ældste hund ? - Har I haft den fra hvalp? Det lyder ikke normalt i mine øjne - en voksen velafrettet hund ville ikke gøre en hvalp noget. Jeg er ret enig med de andre - få hvalpen omplaceret før den får adfærdsproblemer. Din utryghed gør også en masse - hvilket ikke gør situationen bedre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret Juli 14, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2013 Da jeg fik hund nummer 2, var jeg sikker på at den "gamle" ville knække nakken på hende, der gik 14 dage, hvor jeg frygtede for den lilles liv, og var klar til, at finde hende en ny familie, men men, den lille var standhaftig, og de 2 endte med, at blive rigtig glade for hinanden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mariabp Besvaret Juli 14, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2013 Vi har haft den ældste som er 3 år fra den var lille hvalp. Har altid kunnet med andre hunde, så vi fik et stort chok da den pludselig blev sådan. Drentsche gjorde den ældste jeres ny lille hvalp noget i starten? Og gjorde i noget siden det endte godt? Vi har haft hvalpen i en uge, men jeg tænker også hvor lang tid der normalt går til de hvis den ældste kommer til det lærer at accepterer hinanden. Det er så trist og frusterende en situation, for vi havde slet ikke regnet med det ville give problemer at få en ny hvalp hjem😞. Vi kan desværre ikke leverer den tilbage, da ejerne mener det måske kan blive problematisk at få den tilbage til flokken. Min familie er meget ulykkelige over at skulle af med den lille igen, så vi vil gerne arbejde for det kan lykkes med dem sammen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Juli 14, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2013 Meget opløftende at den store har lagt op til leg med hvalpen! Jeg tror ikke det er håbløst.. I skal selvfølgelig undgå at det sker igen og da det lader til at din voksne hund vogter over dig, altså over at hvalpen kommer tæt på dig. Så I skal øve at den voksne får noget ekstra godt når du beskæftiger dig med hvalpen. I starten kan det feks være at du ganske godt snakker til hvalpen mens den voksne ser det, og så roser du den voksne for at være rolig, forlader hvalpen og går ind og belønner den voksne med en godbid. Der skal så være gitter imellem i starten, så hvalpen ikke følger med. Du kan også give godbidder på skift (på hver side af gitter) Først voksen hund, så hvalp og så voksen hund igen. Du vil have at den voksne skal tænke at hver gang den lille får opmærksomhed, så vanker der noget ekstra godt til mig;) Måske i også skulle få tjekket jeres ældste hund for smerter. Overreaktioner kommer meget ofte af smerter, så et tjek hos massør eller kiropraktor kunne være en ide. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louise_J Besvaret Juli 14, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2013 Først og fremmest synes jeg ikke det er pænt gjort af opdrætter at være så uhjælpsom. Jeg synes der er stor forskel på, om den voksne klart signalerer, "skrid makker, jeg gider dig ikke" eller om den bare slet og ret angriber. Din voksne gør det sidstnævnte, og jeg ville aldrig turde stole på dem sammen. Min den midterste var meget stresset lige da hvalpen flyttede ind, og vogtede ekstremt meget. Der var en masse knurren og et par enkelte gange gjorde hun udfald. Havde hun direkte angrebet, havde jeg skilt mig af med hvalpen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mariabp Besvaret Juli 15, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2013 Nu har vi været meget obs på vores ældste hund de sidste dage. Tror i bund og grund at hun på en måde beskytter mig for hvalpen. Den gamle har altid rendt mig i røven hele tiden, men nu er det ekstra slemt. Min mand lufter dem sammen med stor succes, hvor de går om på en eng, og hvor den ældste lægger op til leg. Der er intet med dem, når jeg bare ikke er hjemme. Så tror det er mig der giver knasen mellem hundene, selvom jeg giver den ældste al den opmærksomhed osv som den plejer at få. Det har jo været mig der har været involveret begge gange. Så nu tror jeg vi vil have en hunde adfærds terapeut hjem til os og råde osv. Jeg prøvede den som een skrev mef at give dem kiks på hver side af gitteret. Her sad jeg på hvalpens side, men den ældste vil ik have dem. Først da jeg gik i haven med den alene var den ivrig efter kiksene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juli 17, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2013 jeg har haft 2 hunde sammen i mange år , min erfaring er at man skal støtte den voksne hund rigtig meget når hvalpen kommer, da jeg fik nr 2 hund for mange år siden , blev han BLÆST ud af stuen og sad pludselig og rystede i køkkenet - jeg aner stadig ikke hvordan det skete , men han vedblev at være 2. hund resten af livet, med Tot & Ollie har jeg gjort det sådan at jeg roser Tot utroligt meget når han " opdrager " Ollie , men også sørget for at han har et sted der er helle hvor den lille terrorrist ikke må komme. Det er svært ikke at tage hvalpen " i forsvar " over for den voksne hund , men mit indtryk er at de fleste hvalpe vil affinde sig med situationen , du skal også tænke på at jeres hund sikkert savner den gamle og nu er der så rykket sådan en lille hvalp ind på hans enemærker, så han pludselig skal forholde sig til at være blevet alene + få en hvalp indenfor , Iøvrigt kan han helt sikkert også mærke at du er på vagt / usikker overfor hans reaktion overfor hvalpen. Prøv at give ham tid til at vende sig til den omvæltning der er sket i hans liv - det tager tid , men jeg tror det nok skal komme - og så iøvrigt velkommen til og tillykke med hvalpen ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mariabp Besvaret Juli 17, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2013 Tusind tak. De sidste dage har hundene leget så godt sammen. Idag blev de ved og ved😃. Det er simpelthen mig den ældste bruger ressource forsvar med. Er jeg der ligger den ældste hos mig med det samme😔. Er jeg ikke i den ældstes syne, kører det bare så godt. Hvordan kan man træne det væk? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret Juli 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2013 Ældre hunde har ofte svært ved hvalpe, er min erfaring. Men det er ofte kun i starten - de ved simpelthent ikke hvad de skal stille op med det lille væsen som er utilregneligt og meget opsøgende Lad den store have sit eget sted den kan gå hen og være i fred for hvalpen. Og ros ros ros den store når den fx går forbi hvalpen uden at gøre noget negativt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Juli 18, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2013 Tusind tak. De sidste dage har hundene leget så godt sammen. Idag blev de ved og ved. Det er simpelthen mig den ældste bruger ressource forsvar med. Er jeg der ligger den ældste hos mig med det samme. Er jeg ikke i den ældstes syne, kører det bare så godt. Hvordan kan man træne det væk? Jeg vil ikke begive mig ud i den store fremgangsmetode, men vil anbefale en adfærdsbehandler, så I kan få en ordentligt vejledning med fundamentet bygget på et mere validt grundlag - nemlig observationer i stedet for det på skrift Nu ved jeg ikke, hvor henne af du bor, men kan i hvert fald anbefale Karen Frost fra Hund og Træning Det gælder om både at kende træningsteknikken og at kunne læse selv de små signaler fra den ældre hund, både dæmpende og afstandssøgende. Træningsteknikken, så du ved, hvordan I arbejder jer den rigtig vej og læsningen af den ældre hund, så I ikke pludselig kom til at presse appelsinen = den lille bliver bidt. Derudover vil adfærdsbehandleren nok også kunne komme med en masse små ting i hverdagen, der kan hjælpe på det hele, efterhånden som den ældre bliver bedre Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Juli 19, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 19, 2013 Jeg prøvede den som een skrev mef at give dem kiks på hver side af gitteret. Her sad jeg på hvalpens side, men den ældste vil ik have dem. Først da jeg gik i haven med den alene var den ivrig efter kiksene. Nøglen til problemet tror jeg ligger i det jeg har markeret med rødt. Kan du ikke finde ud af hvorfor, kan du heller ikke finde en løsning. Personligt tror jeg ikke på den med forsvar af dig når du får sådan en reaktion men prøv det igen og læg mærke til hvordan din voksne hund ser ud når hun siger nej tak til kiksen. Få evt. en anden til at observere din hund fra en anden vinkel og gå detaljerne igennem: hvordan er vægten fordelt på benene, hvordan bevæger halen sig/ hvor højt er den båret, hvordan sidder ørerne, mundvigene og hvor åbne er øjnene osv.. Det burde hurtigt give et billede af om din voksne hund er utryg eller bare pisse irriteret på din hvalp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts