Gæst diddjy Skrevet August 4, 2013 Rapporter Share Skrevet August 4, 2013 Vi har lige et spørgsmål angående, hvad vi kan gøre om natten, for at vores hvalp kan være mere rolig. Til at starte med havde vi sat en hundekurv frem til ham, som han kan sove i nede foran vores seng. Den var han dog ikke interesseret i, så vi prøvede i stedet at finde en transportkasse frem til ham, lægge et tæppe i den og se, om han ville ligge i den. Det ville han gerne. Men han er meget urolig i løbet af natten og vil hele tiden ind under sengen og ligge. Vi er dog ikke glade for, han gør det, fordi vi på den måde ikke kan holde øje med, om han ligger og bider i noget. Vi har prøvet at hænge lagener op foran sengen hele vejen rundt, og det hjalp en smule til at starte med, men ikke tilstrækkeligt. Min mand ligger yderst og holder øje med, om han ligger i kassen eller ej, og aer ham når han er urolig for at prøve at få ham til at slappe af. Men er der andet, vi kan gøre? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret August 4, 2013 Rapporter Share Besvaret August 4, 2013 Jeg har altid hvalpe i en transportkasse som er lukket, kassen er lige ved siden af min seng så jeg kan berolige hvalpen hvis den bliver ked af det, når hvalpe bliver urolige om natten drejer det sig oftest om at de kal ud, har i prøvet det? Hvalpen kan også have det for varmt, et vådt håndklæde over kassen løser det oftest;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst diddjy Besvaret August 4, 2013 Rapporter Share Besvaret August 4, 2013 Jeg har altid hvalpe i en transportkasse som er lukket, kassen er lige ved siden af min seng så jeg kan berolige hvalpen hvis den bliver ked af det, når hvalpe bliver urolige om natten drejer det sig oftest om at de kal ud, har i prøvet det? Hvalpen kan også have det for varmt, et vådt håndklæde over kassen løser det oftest;)Vi har prøvet at lukke kassen, men han peb helt vildt og bed i kassen og gitteret, og han virkede generelt meget utryg ved det, så det føltes næsten som et overgreb at bruge gitteret. Vi tager ham ud flere gange, der er han dog god til at sige til, når han skal ud. Men tak for tippet, vi vil prøve det med håndklædet, for varmen kan godt have noget at gøre med det. Desuden elsker han at sove, hvor der er HELT mørkt (han gemmer tit sit hoved mellem sofaen og puderne på den, når han vil sove), så tænker om man måske ikke kan lægge et lagen eller håndklæde over indgangen, så der er mørkt, og på den måde kan han stadig komme ud af kassen også? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret August 4, 2013 Rapporter Share Besvaret August 4, 2013 Vi har prøvet at lukke kassen, men han peb helt vildt og bed i kassen og gitteret, og han virkede generelt meget utryg ved det, så det føltes næsten som et overgreb at bruge gitteret. Vi tager ham ud flere gange, der er han dog god til at sige til, når han skal ud. Men tak for tippet, vi vil prøve det med håndklædet, for varmen kan godt have noget at gøre med det. Desuden elsker han at sove, hvor der er HELT mørkt (han gemmer tit sit hoved mellem sofaen og puderne på den, når han vil sove), så tænker om man måske ikke kan lægge et lagen eller håndklæde over indgangen, så der er mørkt, og på den måde kan han stadig komme ud af kassen også? Jo da prøv evnt med et fugtigt håndklæde for indgangen;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret August 4, 2013 Rapporter Share Besvaret August 4, 2013 Lad ham kravle ind under sengen, hvis det er der han gerne vil være, og så fjern alt, han ikke må bide i. Giv ham evt. et tyggeben eller lign. En hund der ikke får sin nattesøvn kan være lige så belastende som et barn. Og det er heller ikke sjovt for hunden. Tag lidt hensyn til hundens behov og ikke kun jeres egne, så går det hele meget nemmere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst diddjy Besvaret August 4, 2013 Rapporter Share Besvaret August 4, 2013 Lad ham kravle ind under sengen, hvis det er der han gerne vil være, og så fjern alt, han ikke må bide i. Giv ham evt. et tyggeben eller lign.En hund der ikke får sin nattesøvn kan være lige så belastende som et barn. Og det er heller ikke sjovt for hunden. Tag lidt hensyn til hundens behov og ikke kun jeres egne, så går det hele meget nemmere. Jeg er da ked af, du synes, vi kun tager hensyn til egne behov, det er jeg så bare uenig i. Pointen med at sove inde under sengen er ikke kun, at han bider i de ting, der ligger der. Han bider i trælisterne også. Desuden bliver der gjort meget for, at han skal føle sig tryg, når vi går ovenpå for at gå i seng. Det handler desuden kun om, at han er urolig i starten. Når han falder i søvn, sover han fint og resten af natten. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Annette Besvaret August 4, 2013 Rapporter Share Besvaret August 4, 2013 Vi fik hvalp juli sidste år. Opdrætter sagde at vi skulle vente med kurv og så bruge papkasse i stedet. Den første nat sov ingen af os. Han pustede og stønnede. Han havde det varmt. Næste nat hentede jeg en løbegård til marsvin/kaniner (havde vi i forvejen) og den blev placeret ved vores hovedgære. Vi havde lagt et tisselagen i bunden og nogle badehåndklæder ovenpå til evt. uheld. Det fungerede bare så godt. Når vi gik i seng og han vimsede lidt rundt lå jeg/min mand og smaskede/slikkede os højlydt om munden, samtidig med at vi havde et par fingre igennem tremmerne så han kunne søge lidt fysisk kontakt. Og der gik faktisk kun et par min. så faldt han til ro. Vi har altid kun været ude med ham 1 gang pr. nat. Senere brugte vi et bur fra Harald Nyborg. Og det var kun for en meget kort periode. Ellers lå han bare på gulvet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PMJ Besvaret August 4, 2013 Rapporter Share Besvaret August 4, 2013 Jeg plejer at tilbringe den første uge på en madras på gulvet med en hånd (og hoved) inde i buret som har åben låge. Så vågner jeg når hvalpen bliver urolig og skal ud at tisse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Howlucky Besvaret August 4, 2013 Rapporter Share Besvaret August 4, 2013 Ville altså også bare lade hvalp sove under seng:eek: hvis det er det der gør ham tryg?? Og det der med at kunne holde øje, kan i jo alligevel ikke, i sover vel også? Det er jo ikke nogen større videnskab at få sin nattesøvn(ej heller sammen med en hvalp - de er jo også trætte;)) Er det en hvalp der kræver en del tryghed, så er en løsning nok at sove på gulvet lidt, men hvis jeres er tryg ved at ligge under sengen, hvorfor så ikke lade den gøre det? Den sover vel, frem for at spise paneler osv.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret August 4, 2013 Rapporter Share Besvaret August 4, 2013 Helt ærligt;) hvalpen kan let blive tryg i sin kasse;) jeg vil ikke have mine hunde under sengen;) et tæppe ller håndklæde over kassen vil formodentlig løse problemet;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Howlucky Besvaret August 4, 2013 Rapporter Share Besvaret August 4, 2013 Jeg forstår bare ikke hvad der er galt i hunden sover under sengen, hvis det er det den har det bedst med(og der er plads vel at mærke) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst diddjy Besvaret August 5, 2013 Rapporter Share Besvaret August 5, 2013 Jeg forstår bare ikke hvad der er galt i hunden sover under sengen, hvis det er det den har det bedst med(og der er plads vel at mærke) Vi kan ikke holde øje med, om han ligger og bider i listerne (hvilket han gør), når han ligger under sengen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst diddjy Besvaret August 5, 2013 Rapporter Share Besvaret August 5, 2013 Ville altså også bare lade hvalp sove under seng:eek: hvis det er det der gør ham tryg?? Og det der med at kunne holde øje, kan i jo alligevel ikke, i sover vel også? Det er jo ikke nogen større videnskab at få sin nattesøvn(ej heller sammen med en hvalp - de er jo også trætte;)) Er det en hvalp der kræver en del tryghed, så er en løsning nok at sove på gulvet lidt, men hvis jeres er tryg ved at ligge under sengen, hvorfor så ikke lade den gøre det? Den sover vel, frem for at spise paneler osv.. Han er tryg ved kassen, han ligger i. Der kan han li' at være, når han sover, og det er der, han selv vælger at være, når han vil sove. Men når vi først lægger os op, er han lidt urolig og vil udforske frem for at sove. Det er der, han prøver at komme ind under sengen. Men fordi han bider i alt, når han går rundt på egen hånd, vil vi ikke så gerne, at han går under sengen, fordi han uden tvivl vil give sig til at bide i listerne og sikkert også sengens ben. Når han ligger i kassen, kan min mand holde øje med, når han går ud, og når han lægger sig til at sove. Så snart han hører Ozzy gå ud af kassen, snakker han ham til ro og aer ham, indtil han falder til ro inde i kassen. Det er tit, at det er derefter, Ozzy falder i søvn. På den måde undgår vi, at han går ind under sengen. Jeg forstår ikke helt, hvorfor det ikke er okay at stille et spørgsmål omkring, hvad vi kan gøre, lige når vi går op i seng. Det handler ikke om, når han falder i søvn, for så sover han fint. Men det er som om, det ikke er okay, at vi ikke vil have, at han går under sengen, og det forstår jeg ikke. Hvorfor ikke bare acceptere, at det er sådan, vi har det? Hvem gider at vågne op til ødelagt paneler og møbler, hvis det kan undgås? Ja, når han først sover, så spiser han ikke listerne. Men det handler om den tid, der går, før han falder i søvn. Den tid hvor han går rundt omkring og udforsker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret August 5, 2013 Rapporter Share Besvaret August 5, 2013 Når jeg får hvalpe hjem, så kommer de i bur om natten, døren bliver lukket, så når de skal ud, begynder de at rumstere, og kommer ud at tisse, det tager i gennemsnit en uge, så kan de sove med åben låge, eller lægge sig hvor de vil. Jeg har et åbent bur stående i soveværelset, det synes min ældste welsh er hans seng, så det gælder for ham, om at komme først, så det ikke er optaget når han skal sove. Hvalpene finder også hurtigt ud af, at om natten er det ikke legetid, jeg står aldrig op, og prøver at få dem i ro, det gælder om at vise dem at der skal soves/hviles. Hvis problemet er at han kravler under sengen, så køb nogle bedrollere og put dem under sengen, så kan han ikke komme derind. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret August 5, 2013 Rapporter Share Besvaret August 5, 2013 Jeg har lært mine hvalpe at sove i bur, lukket bur vil sige. Det synes jeg fungerer super, og jeg vil gøre det med alle fremtidige hvalpe. I starten skal man måske selv ned at ligge i samme niveau, eller hvis det er et mindre bur kan man sætte det op i niveau med sengen, så man kan få en hånd ind til at berolige hvalpen hvis den trænger til det. Med tiden vil den se buret som sin "hule", hvor den ved at den er tryg, og at bur = ro. Men hvis jeres hvalp ellers er fornuftig ved sengetid, og det eneste problem er at den bider i lister etc., så kan I jo også prøve at blokere adgangen til "under sengen". Bedrollers kunne være én løsning, eller noget andet der lukker af. Et lagen er åbenbart ikke helt nok, så det skal nok være noget mere fast. Kan godt forstå I ikke vil ha' at han bider i tingene, det er en dårlig vane at opmuntre. Har han et reelt behov for at bide i noget, så brug hvalpe-tygge-legetøj som han kan ligge og gumle i. Det kan jo også ha' en beroligende effekt, især hvis det er pga. kløende gummer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret August 5, 2013 Rapporter Share Besvaret August 5, 2013 Jeg forstår ikke helt, hvorfor det ikke er okay at stille et spørgsmål omkring, hvad vi kan gøre, lige når vi går op i seng. Det handler ikke om, når han falder i søvn, for så sover han fint. Men det er som om, det ikke er okay, at vi ikke vil have, at han går under sengen, og det forstår jeg ikke. Hvorfor ikke bare acceptere, at det er sådan, vi har det? Hvem gider at vågne op til ødelagt paneler og møbler, hvis det kan undgås? Man kunne vel lige så godt spørge hvorfor det ikke er okay at svare på jeres spørgsmål. Hvis I allerede har bestemt jer til hvad for et svar I vil have, så gør som I vil og lad være med at spilde andre folks tid. Ja, når han først sover, så spiser han ikke listerne. Men det handler om den tid, der går, før han falder i søvn. Den tid hvor han går rundt omkring og udforsker. Jeg tror at det, der er kernen i jeres problem, er hvorfor hvalpen er rastløs ved sengetid? Det har jeg f.eks. aldrig oplevet med mine hvalpe. De falder altid i søvn længe før jeg selv går i seng. Jeg ville nok se på om der evt. er en eller anden rutine, der bør ændres. Er han f.eks. faldet i søvn i stuen, så I faktisk skal vække ham for at lægge ham i seng? Det lyder umiddelbart absurd, men jeg har faktisk hørt om nogle der gjorde det, og de havde også problemer med at få hvalpen til at falde til ro. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret August 5, 2013 Rapporter Share Besvaret August 5, 2013 et bur fungerer også fint hos os - hun sover der fra 22 til 0530 - og går selv derind efter den sidste luftetur. buret er stadig lukket så vi har styr på hvad hun laver, men hun er endnu ikke vågnet i løbet af natten. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst diddjy Besvaret August 5, 2013 Rapporter Share Besvaret August 5, 2013 Man kunne vel lige så godt spørge hvorfor det ikke er okay at svare på jeres spørgsmål. Hvis I allerede har bestemt jer til hvad for et svar I vil have, så gør som I vil og lad være med at spilde andre folks tid. Jeg tror at det, der er kernen i jeres problem, er hvorfor hvalpen er rastløs ved sengetid? Det har jeg f.eks. aldrig oplevet med mine hvalpe. De falder altid i søvn længe før jeg selv går i seng. Jeg ville nok se på om der evt. er en eller anden rutine, der bør ændres. Er han f.eks. faldet i søvn i stuen, så I faktisk skal vække ham for at lægge ham i seng? Det lyder umiddelbart absurd, men jeg har faktisk hørt om nogle der gjorde det, og de havde også problemer med at få hvalpen til at falde til ro. Jeg reagerer ikke på dit svar omkring hvalpen. Jeg reagerer på, at jeg følte, jeg blev talt ned til. "Det er ikke nogen større videnskab at få noget søvn med en hvalp" fik det til at lyde som om, du ikke ville anerkende vores problemstilling, fordi du ikke selv har samme problem. Det var dét, jeg reagerede på, især når det i forvejen virker som om, vi i dine øjne er stemplet som egoistiske hundeejere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret August 5, 2013 Rapporter Share Besvaret August 5, 2013 Jeg har også meget gode erfaringer med bur eller en stor papkasse i de første uger. Hvis hvalpen slet ikke er burtrænet fra opdrætter kan det nu godt være lidt svært at få dem til at knuselske det fra start, men jeg vil påstå at alle kan lære det. Hvis jeg var jer, ville jeg anbringe hvalpen i bur og lægge mig ned til den på en madres, bare et par nætter. I kan evt. supplere med en masse positive oplevelser inde i buret, fx. servere mad og tyggepinde derinde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret August 5, 2013 Rapporter Share Besvaret August 5, 2013 Begge mine er vilde med at sove under sengen og det får de så lov til... Troede egentlig kun at det var den "gamle" hund der var lidt mærkelig, han elsker at putte under sengen, tror det er noget med tryghed. Når vi går i seng om aften ligger den store som regel i sengen, den lille er så træt at han lige skal hen til mig og have et godnatkys og bagefter kravler han under sengen, der sover han stort set hele natten. Han kan godt finde på at lægge sig ud i gangen om natten... Den store hopper under sengen til den lille efter en 30 min tid. Men jo der er trukket et par tråde ud af gulvtæppet og der er bidt lidt i tapetet (det var den gamle der gjorde det da han var hvalp, det er repareret og er pænt igen) den lille han sover bare Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret August 5, 2013 Rapporter Share Besvaret August 5, 2013 Jeg har altid brugt en hvalpekravlegård.. Den kan sagtens foldes sammen, så den passer ind ved siden af sengen. Hvalpegrd - Hjde 94 cm Jeg går heller ikke ind for at mine hvalpe skal ha fri adgang til eventyr, når det er sovetid. Deuden skal de nok få sagt til, hvis de skal ud. Man tisser jo ikke i sin "hule" Min yngste har brugt den frem til han var over 1 år, når han var alene hjemme. Han var lidt glad for paneler, når det var alene-tid Han har altid haft den stående omkring sin soveplads, og aldrig følt den som straf, snarere stik modsat. Når lågen blev lukket, så havde han meget mere ro på sig og faldt hurtigt i søvn Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst diddjy Besvaret August 5, 2013 Rapporter Share Besvaret August 5, 2013 Jeg har altid brugt en hvalpekravlegård..Den kan sagtens foldes sammen, så den passer ind ved siden af sengen. Hvalpegrd - Hjde 94 cm Jeg går heller ikke ind for at mine hvalpe skal ha fri adgang til eventyr, når det er sovetid. Deuden skal de nok få sagt til, hvis de skal ud. Man tisser jo ikke i sin "hule" Min yngste har brugt den frem til han var over 1 år, når han var alene hjemme. Han var lidt glad for paneler, når det var alene-tid Han har altid haft den stående omkring sin soveplads, og aldrig følt den som straf, snarere stik modsat. Når lågen blev lukket, så havde han meget mere ro på sig og faldt hurtigt i søvn Tak for tippet, det er noget, jeg tror, vi vil gøre, når han skal lære at være alene hjemme også, for vores hjem er indrettet lidt specielt, så når han er alene, er der trapper op til køkkenet og endnu flere trapper op til soveværelset, så der er desværre stor chance for, han vil gå op ad dem, når han er alene hjemme. Tror, det bedste at gøre til den tid er at bruge en kravlegård. I nat var Ozzy dog langt mere rolig. Han var ude en enkelt gang, og da vi lagde os op, gik han ud som et lys lige med det samme. Så der er fremskridt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret August 5, 2013 Rapporter Share Besvaret August 5, 2013 Mine hvalpe har altid sovet i bur - cirka indtil 4 måneders alderen hvor de flyttede til en kurv. Buret stod ved siden af min seng.Dels kunne de ikke lave ulykker eller bevæge sig ud på vores trappe i nattens mulm og mørke - det giver mere tryghed hos dem med to ben og det kan vores hvalpe mærke, så de bliver mere rolige. Jeg prøvede en overgang en hvalpegård men det vælter en fortagsom beagle - så det duede ikke her. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret August 5, 2013 Rapporter Share Besvaret August 5, 2013 Børnegitter bruges i stor stil herhjemme v trapper både når kræet skal være alene og for at hindre hende i at gå derop mens hun er hvalp Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts