Hop til indhold

Valg af 1. hund


Gæst HanneLot
 Share

Recommended Posts

Gæst HanneLot

Hej alle...

 

Jeg er ny på forum og har brug for jeres rådgivning!

 

Vi er et par som rigtig gerne vil ha vores 1. hund. Jeg er vokset op med hund men har ikke haft mulighed for at have hund før nu, hvilket altid har været en stor mangel i mit liv. Men nu skal det være - dvs næste sommer skal det være. Jeg skal have afsluttet en efteruddannelse og vi skal have fundet et passende landsted først.

Vi synes det er vigtigt at finde den rette hund med det rette temperament til os, derfor er vi startet allerede nu med at læse og besøge hunde, tale med hundeejere.

Vi vil gerne tilbyde det bedste for vores kommende hund/hunde for måske bliver en til to efter et par år...

 

Vi hælder nok mest i retning af retrievere. Min kæreste at kaste bold/pind og jeg elsker at gå lange ture med en hund der er under kontrol og gerne vil samarbejde. Samtidig ska hunden være rimelig rolig hjemme og kunne leve med 2 main coonkatte. Vi tænker det vi kan tilbyde en hund og der vi ønsker, matcher godt med en retriever..

 

Vi har tilbudt os som hundepassere for forskellige racer for at blive klogere men også fordi vi bare har så meget hjerterum for hunde! Vi ved at det ikke er en skødehund vi skal ha, heller ikke en hyperaktiv søgehund - selvom de er totalt søde også :)

 

Vi har læst en del og der er jo mange holdninger til retrievere...labrador - golden retrievere mm.

Vi vil gerne ha en intelligent hund der forstår at blive trænet. Vi vil deltage i alle de træningshold der vil være for retrievere i vores område og vi regner også med at deltage i div arrangementer. Om det også bliver til konkurrencer ved jeg ikke - jeg er ikke et konkurencemenneske, men nyder mere samspillet og samarbejdet med hunden - men måske blir vi bidt af det også? :-)

 

Vi har kigget klubbens sider forfra og bagfra men er stadig usikre på det rette valg - som sagt vil vi gerne ha en hund der er intelligent og til at arbejde med. En hund der er sund og god i sit hoved, som kan 'nøjes' med en lang gåtur også og ikke hver dag har brug for intens og intensiv træning uden at gå på væggene eller kompensere ved at finde ting rundt om i huset den så fornøjer sig med.

 

På den ene side skal det ikke være en hyper aktiv 'jagt' hund, men på den anden side heller ikke en hund der er avlet blot til at se smuk ud og som vil kigge undrende på os når vi begynder at træne den - giver det mening?:-)

 

Hvad skal vi kigge efter når vi går hvalpelisten igennem - hvilken type retriever passer mon bedst til os?

 

Glæder mig til at høre fra jer:-)

 

(Flyt gerne hvis min tråd er forkert placeret!)

Redigeret af HanneLot
Edit vedr placering af tråd...
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det dejligt, at I giver jer god tid til at finde den helt rigtige retrievere.

 

Jeg er selv retrieverejer - og kom nok aldrig til at have andet end retrievere.

 

Maggie er labrador af udstillingslinjer, men er ikke superstor og vil meget gerne arbejde. Jeg bruger hende til DCH-lydighed, lidt rally og lidt træning i retrieverklubben, men det er sådan mest for sjov. Det er muligt at finde udstillingslinjer, som også gerne vil arbejde.

 

Jeg kan kun anbefale, at I tager rundt og besøger forskellige kenneller - både goldens og labber og de to forskellige linjer. Gør det gerne når der ikke er hvalpe, mød potentielle forældre og dan jer et indtryk af hvad I godt kan lide. Hold øje med prøver og udstillinger i jeres område og tag ud og tal med folk. Hundeejere vil hellere end gerne tale om deres hunde - bare vent til de har været på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor længe skal hunden være alene og har I tænkt på at det kan være svært at finde legekammerater til en hund hvis man bor på landet?. Et af retrievernes kendetegn er jo at de er sociale og har nemt ved at begå sig blandt andre hunde, men det kræver jo at de får mulighed for at lære det.

 

Ud fra de oplysninger du har givet, synes jeg I kan vælge mellem alle retrieverne. Curly coat og chessapeake bay er måske lidt mere selvstændige end de andre 3 (og bedre vagthunde) og især chessapeake kan være lidt skarp overfor andre hunde.

 

Jeg har en flatcoated retriever som kommer fra en udstillingsopdrætter, men racen er ikke opdelt så hårdt (i mine øjne= ødelagt) som lab og golden, så med mindre du finder en opdrætter der specifikt avler på jagtegenskaber, så kunne flatten godt være et bud.

 

Forskellen mellem flat og golden eller lab er, at flatten er lidt længere om at modnes, men tilgengæld også bliver ved med at være aktiv, nysgerrig og legesyg indtil den dør. Man taler som regel ikke om stædighed og retrievere, men hvis man keder en flatcoat så kommer man til det. Det er meget intelligente og samarbejdsvillige hunde der arbejder bedst når de får lidt udfordringer, så for mange gentagelser vil ikke få en flat til at nægte at udføre det du beder om,.. men du vil sikkert ikke kunne genkende øvelsen. :lol:

 

Retrievere er jo ikke de fødte vagthunde og flatten er da også leif lalleglad om dagen, men når det bliver mørkt er de altså vågne og man skal være opmærksom på at det er en lidt anden hund når først solen går ned. Selvom det er venlige og sociale hunde skal man heller ikke bare regne med at en flatcoat kommer til at enes godt med alle andre hunde uden at man måske skal styre udviklingen lidt. Der er formodentlig lidt hyrdehund i racen, langt tilbage, og mange udvikler en tendens til at forsøge at fiksere andre hunde ved at sænke hovedet og stirre, lægge sig ned, for så at styrte fremad når den anden hund kommer tættere på,.. det bør stoppes fra start af for at undgå at det udvikler sig til at hunden også sætter lyd på osv.

 

De kan sagtens gøres til boldidioter (gælder alle retrieverracer) men det ville jeg måske være lidt forsigtig med, hvis legen bare består i at kaste i en uendelighed (det skader desuden hundens led med alle de opbremsninger og stresser enormt).

 

Pelsmæssigt er flatten nok den race der er lettest at have med at gøre. Man gør sig selv en tjeneste (om vinteren er det dog et must for at undgå snebolde imellem tæerne) ved at holde hårene mellem tæerne kort, og ellers er en børstning engang imellem nok til at holde hjemmet stort set fri for løse hår, når hunden ikke fælder. Når den går i fældning børstes den en gang om dagen (jeg bruger en kam med lille afstand mellem tænderne) indtil underulden er væk (det tager en lille uge) og så er det bare dækhårene der skal falde af, men de samler sig i små bolde langs panelerne og er lige til at feje sammen. Jeg trimmer ører og hals fordi jeg synes hunden kan komme til at se ud som en sort golden og det passer personligheden ikke til, men det er bare mig og ikke et must. Hvis man ikke ønsker at trimme skal man lige have et øje på pelsen bag ørerne da der kan opstå filter.

 

Racen har en noget kortere forventet levetid pga. noget cancer der løber i visse linjer og derved trækker ned i gennemsnittet. Udover det, er det en forholdsvis sund race der heller ikke lider af knoglesygdomme som man ser hos de øvrige retrievere. Hvis I vælger flatcoat vil jeg anbefale at I finder en erfaren opdrætter der kender sine linjer langt tilbage og ikke en privatfamilie der lige vil prøve at have et kuld eller en opdrætter uden en plan for at undgå cancer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...