Hop til indhold

Hvis en tæge tømmer sig i hunden? ...


Gæst amaliebaad
 Share

Recommended Posts

Gæst amaliebaad

Hej alle.

 

Jeg blev noget forskrækket her til aften, og er mere eller mindre gået lidt i panik!

 

Mine skønne hunde har været på ferie hos min far i en forlænget weekend, og de plejer at gå ture i skoven hver dag, så for at undgå flåter bruger jeg bayvantic på dem. Jeg troede de var dækket ind, inden jeg sendte dem ned til far, men de kom begge hjem igen med et par flåter. Dem pillede jeg af dem som jeg plejer, og så mærkede jeg grundigt efter på dem, for at se om der var flere, og det synes jeg ikke der var. Fandt så ud af at det var halvanden måned siden de sidst havde fået bayvantic, så jeg bestemt mig for at behandle dem igen. Det er nu tre dage siden. Her til aften da jeg nussede min ene hund, Oskar, fandt jeg så en bule på hans bug. Har fået a vide af dyrlægen, at man kun skal ringe hvis den er større end en pinociokugle, og det er den heldigvis ikke, men tægen var død! Og den havde tømt sig ind i Oskar. Jeg kunne få tægen af med hoved og det hele uden problemer.. Så jeg gik så igang med at lede ham endnu grundigere igennem med lommelygte og hele skidtet. Jeg fandt så yderligere tre tæger - som også var døde og helt flade :-( ! Kun to af dem har efterladt en kugle. Den ene er lidt større end den anden. Nu er jeg jo helt vildt bange, for jeg har hørt at det skulle være RIGTIG skidt hvis en flåt/tæge "kaster op" i hunden?! :-(( Jeg mærker på ham inden jeg går i seng og igen imorgen tidlig, og under alle omstændigheder ringer jeg nok til dyrlægen imorgen for lige at høre ad.. Men havde lidt håbet nogle hunde-kyndige herinde kunne fortælle, hvad der sker, hvis en tæge kaster op i hunden? Skal jeg ind til dyrlægen nu eller hvad? Jeg er SÅ angst for at de dumme, blodsugende bæster overfører sygdomme til min stakkels hund. :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du ikke, at det var Bayvantic, der slog dem ihjel? Jeg tror ikke at det fungerer sådan at en tyk flåt tømmer hele sit maveindhold ind i hunden hvis man gør noget forkert ved den og den så sidder tilbage udtømt og tynd. Den "gylper" snarere lidt, og det er næppe til at se på flåten.

Flåterne har snarere ikke nået at drikke ret meget inden de er blevet slået ihjel af bayvantic..

 

De der "kugler" som du taler om, er det ikke snarere buler? Det er nemlig nok en normal irritation på et fremmedlegeme i huden.

 

Jeg kan slet, slet ikke forestille mig, at et flåtmiddel skulle udsætte en hund for så stor en risiko for at få indsprøjtet borreliabakterier, --lige netop dem, som det jo er meningen, at bayvantic skulle beskytte imod. Det burde være opdaget for længst, hvis det var tilfældet, for det ville betyde, at tusindvis af hunde hvert år var ekstra udsatte for at få borreliose ---fordi de bruger bayvantic... :shock:

Jeg synes du skal nævne din teori for dyrlægen. Jeg er ret sikker på, at han kan berolige dig.

 

Og husk lige, at det haster IKKE voldsomt. En hund bliver ikke øjeblikkelig syg af borreliose. Der går som regel flere uger HVIS hunden bliver syg.

Og det ER altså ikke alle flåter, der overhovedet har bakterien i sig..

 

På længere sigt skal du bare altid huske at din hund jævnligt får flåter. Så hvis der dukker uforklarlige symptomer op, hvis din hund f.eks. pludselig bliver voldsomt halt, så skal du snakke med dyrlægen om flåtsygdomme.

 

OG: Når sygdommen bliver behandlet hurtigt, så bliver hunden helt rask igen..

 

Tag dine hundse temperatur i dag. Så har du lidt ide om, hvad deres normaltemperatur er. Det kan godt være forskelligt fra hund til hund.

Og hvis der så er nogen nye symptomer, så tager du temperatur igen. En borrelioseinfektion giver tit forhøjet temperatur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst amaliebaad

Okay tak! Håber på at flåterne er blevet dræbt af bayvantic. :-) Blev bare rigtig rigtig nervøs et øjeblik, da jeg før har prøvet at min anden hund skulle behandles mod borelia for en sikkerheds skyld. Der sad en mini-flåt i hans armhule, og han havde en kugle/bule på størrelse med en 5'er, og huden rundt om var rød som blod.

Hundene plejer også at få de kugler der efter tægen, men de plejer ikke at være så store. :-( Tak for at i lige har beroliget mig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke for at piske en stemning op, men... Det er ikke kun borrelia flåterne bærer på, men også anaplasmose og TBE, hvilke er nogle rigtig skidte sygdomme. Så hvis jeg boede i et ramt område, og min hund havde fået indtil flere flåter, så ville jeg nok lige få tjekket op på det. Hvis du er på FB, så er der en gruppe omkring det. Der er bl.a. sygdomshistorier med oplysninger om hvor i landet hunde er blevet smittet, så man kan få en idé om man bor i et ramt område eller ej. Link til gruppen her: https://www.facebook.com/groups/192935547535875/

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kikket på den facebook-gruppe... Og hvis der er rigtig mange, der melder sig til, så vil man efterhånden kunne få et overblik over hvor i landet der er rigtig slemt.

 

Lige nu ser det kun ud til at TBE kun findes på Sjælland. Men det varer såmænd ikke længe før der er påvist tilfælde over hele landet.

 

Problemet er, at man ikke altid kan påvise flåtsygdommene i hunden, selv om den viser symptomer, der kan stamme fra de sygdomme.

OG der er mange dyrlæger, der ikke vil give det mest effektive antibiotikum hvis ikke der er påvist sygdom i en blodprøve- samtidig med at hunden viser symptomer. Og det er så fordi der VIL vise sig resistens hos bakterierne overfor det antibiotikum på et tidspunkt før eller senere...

Og så er det svært at finde en anden effektiv behandling.

Det gælder både hunde og mennesker...

Sundhedsstyrelsens anbefalinger går på at man KUN giver antibiotika når man har påvist at eventuelle bakterier er følsomme overfor bestemte antibiotika.....

Nogle dyrlæger følger slavisk sundhedsstyrelsens anbefalinger. Andre gør ikke.....

 

Men TBE reagerer ikke på antibiotika, for det er en virus..

 

Den dyrlæge, der indlægger links om undersøgelser er bare for meget.

Undersøgelserne er fra 2006... DET er altså forældet, så hurtigt som bakterierne forandrer sig...

 

I omsorg for vores hunde må vi altså ikke glemme, at sygdommene er endnu værre for mennesker. Sygdommene bliver oftere overført til os, og sygdommen er alvorligere.. Hvis der ingen behandling er, hvad så?

Jeg forstår godt de dyrlæger, der ikke vil give antibiotika i tvivlstilfælde... Men jeg ville til enhver tid bruge alle midler (måske lige undtaget vold og mord:mrgreen:) for at få antibiotika til Silke, hvis jeg skulle få mistanke om at hun var syg igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Flåter fordamper en del genem deres hud, derfor kan de kun leve i omgivelser med høj luftfugtighed. Når en flåt falder af indendøre, vil den hurtigt tørre ud og "skrumpe". Det samme sker når den dør på hunden, det sker normalt ikke, men når man hjælper det på vej, er det naturligvis noget andet.

Jeg ved ikke hvordan Bayvantic virker på nedbryderorganismerne, men når noget dør skal de til at holde fest. Flåten er død, men det er hunden ikke, derfor reagerer hundens immunsystem på den begyndende nedbrydning af flåten. Går det så hurtigt? Ja, for flåten sidder jo stadig på hunden, og har derfor ca dennes kropstemperatur. Det er en temperatur hvor organsike processer fungerer lystigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...