Thorvald Skrevet August 7, 2013 Rapporter Share Skrevet August 7, 2013 En kollega har for en lille uge siden købt en hvalp af selskabs race på 4,5 måned fra en anerkendt DKK opdrætter. Hvalpen har knyttet sig til hende og hendes mand, og hun har trænet lidt med den. Et par dage efter hvalpens hjemkomst, kommer hendes forældre på besøg. Hvalpen reagerer ved at tisse på gulvet af skræk, og bagefter gør/knurre hvalpen. Forældrene forholder sig roligt, og presser ikke på. Min kollega har også prøvet forsigtigt at børste hunden, hvilket ikke kan lade sige gøre, da hvalpen bliver stiv af skræk. Hun har også prøvet at putte sele på hvalpen, men også her er den blevet bange. Hun synes, at hun så/oplevede en kælen hvalp ude hos opdrætter, men nu er hun blevet i tvivl om hvalpen i grunden var/er dybt usikker, dårligt præget af mennesker, og måske været udsat for ubehagelig oplevelser med børster? Hvalpen knurre/gør også ved den mindste fremmed lyd. Min kollega har kontaktet opdrætter, men vedkommende siger, at det er meget normalt, og hun skal give det mere tid. Hvis min kollega har ret i sin vurdering af sin hvalp....hvad skal hun så stille op med en meget usikker/utryg hvalp? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret August 7, 2013 Rapporter Share Besvaret August 7, 2013 Det er ikke ualmindeligt at hvalpe tisser af enten glæde eller skræk, så mht. det synes jeg ikke der er grund til bekymring. Det går sædvanligvis over med alderen. I det hele taget synes jeg det er svært at vurdere om den omtalte hvalp er for usikker, eller bare racetypisk. Hvis det f.eks. er en Chihuahua, vil jeg ikke synes det er unormalt. Det vigtige er at ejeren gør det rigtige i forhold til at tackle hvalpens nervøsitet. Lader være med at løfte den op uden varsel, taler med lys, venlig stemme, aldrig skælder ud, kun bruger belønning og aldrig straf, lader hvalpen tage kontakt på egen hånd i stedet for at tvinge den til kontakt osv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PMJ Besvaret August 7, 2013 Rapporter Share Besvaret August 7, 2013 Også meget normalt at hvalpe kommer ind i en "spøgelsesperiode" samtidig med tandskiftet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret August 7, 2013 Rapporter Share Besvaret August 7, 2013 Det vigtige er at ejeren gør det rigtige i forhold til at tackle hvalpens nervøsitet. Lader være med at løfte den op uden varsel, taler med lys, venlig stemme, aldrig skælder ud, kun bruger belønning og aldrig straf, lader hvalpen tage kontakt på egen hånd i stedet for at tvinge den til kontakt osv. Jæs! Og leg, leg, leg med hvalpen. Det kan ikke understreges nok. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Thorvald Besvaret August 7, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 7, 2013 Hej Umulia, Der er tale om en Bichon Havanais. En race, som jeg selv har et godt øje til og kunne være interesseret i at købe. Det fik jeg nævnt over frokostbordet, og så begyndte snakken ellers. Min kollega virkede pænt nede over situationen med sin hvalp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret August 8, 2013 Rapporter Share Besvaret August 8, 2013 Det er meget nemmere at få en hvalp på 8 uger, den falder til med det samme. En hvalp på 4,5 måned ved, at den er et fremmed usikkert sted, og det tager meget længere tid for den at falde til. Den kan huske det sted, den kom fra. Vær tålmodig og giv den tid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret August 8, 2013 Rapporter Share Besvaret August 8, 2013 Mht pelspleje, så er det en god start at sidde med hvalpen i hænderne på f.eks en sofa og bare ae den. Og røre den over hele kroppen også ved tænder og numse og poter. Derefter kan kontakten forsigtigt laves med en meget blød børste som hvalpen skal kunne lide inden anden, evt. metalredskaber tages i brug. Og så er det fint, hvis man investerer i et egnet trimmebord med sikker skridsikker ståplade, og vænne hvalpen til at stå der ved pelspleje. At hvalpen knurrer er jo et udtryk for, at den er usikker og ikke kan forestille sig, hvad der er ved at ske. Den usikkerhed skal ændres ved almindelig tilpasning og tilvænning til livet dette nye sted. Ikke mange hvalpe bryder sig om at få sele på, det er også tilvænning og kommer først, når hvalpen er vild glad for at opleve noget udendørs. Og kan se sammenhænget med sele og gåture . Og er tryg ude. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret August 8, 2013 Rapporter Share Besvaret August 8, 2013 en hvalp skal have tid og en uge er ikke ret længe , det er en stor omvæltning for en hvalp at flytte hjemmefra. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret August 8, 2013 Rapporter Share Besvaret August 8, 2013 Hej Umulia, Der er tale om en Bichon Havanais. En race, som jeg selv har et godt øje til og kunne være interesseret i at købe. Det fik jeg nævnt over frokostbordet, og så begyndte snakken ellers. Min kollega virkede pænt nede over situationen med sin hvalp. Der er mange Bichon'er der skamavles i stride strømme lige for tiden, fordi de er blevet populære. Jeg har nu ikke det indtryk at Havanaisen er den værste. Det er ikke til at sige om skyhed er noget, der genetisk ligger til hvalpen, men som andre nævner, er alderen en faktor, og så selvfølgelig at den ikke har haft ret længe til at vænne sig til sit nye hjem. Jeg vil igen understrege at fra nu af er det ejerens adfærd overfor hunden, der er altafgørende. Man kan gøre det værre eller bedre for sig selv. Hvis din kollega ikke har noget imod at læse engelsk, er der meget hjælp at hente her: Fearfuldogs.com Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts