Hop til indhold

Hvalp der vokser lidt for hurtigt - og foderjunglen!

Recommended Posts

Gæst Marolle

Joey er 15 uger, 15,7 kg, og fransker en bitte smule. Hans nuværende foder har han med fra opdrætter, og det skal han ikke fortsætte på.

Og så har jeg ellers tæsket rundt i junglen. Pt. har jeg 14 forskellige vinduer åbne med forskellige fodermærker, og jeg bliver kun mere forvirret. Og vi skal helst finde et foder inden den 3 kg's pose vi har stående er tom :lol:

Jeg har, efter al for megen research på udenlandske sider, fundet frem til, at det optimale foder indeholder under 25% protein og under 1,2% calcium - eller er det helt galt?

Størstedelen af det foder der dukker op med disse værdier har ikke ligefrem verdens mest tiltalende ingredienser. Så fandt jeg Markus-Mühle, jublede, og læste så en tråd herinde om, at store hvalpe ikke får det nødvendige på MM - og så var jeg forvirret igen :mrgreen:

Sidder der ikke en fodergud herinde, som kan hjælpe i jagten på et foder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der findes en fodergud, har vedkommende en syg sans for humor, for foder er en af de ting, folk aldrig kan blive enige om :lol:

For bedre at kunne hjælpe dig, er det nok bedst at du uddyber hvad " ikke ligefrem verdens mest tiltalende ingredienser" betyder. Er der noget bestemt indhold du ikke vil fodre med, indsnævrer det jo dine valgmuligheder en hel del.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker lidt at det her fodermarked tit betyder at hver eneste hundeejer skal ud og opfinde den dybe tallerken . Umiddelbart vil jeg mene det er et dårligt tidspunkt at skifte foder på, hvis du ønsker at skifte vil jeg foreslå dig, at du kontakter en hundeernærings uddannet forhandler (så betaler du kun for fodret), og så du kommer igang med korrekt fodring med det samme- fremfor at begynde at eksperimenterer på en hvalp, hvor det er vigtigt at knogler og muskler mv udvikler sig korrekt, så du ikke laver skader eller og fejlernærer din hund.

Hvorfra ved du 15 kg er for meget til en 4 mdr hvalp- har du talt med opdrætter og hørt hvoromkring de andre hvalpe ligger?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er selv foderguden ! Hvis din hund virker sund & rask får den det rigtige foder ! Hunde vokser meget i etaper så jeg tror ikke man kan sige de vokser formeget / for hurtigt - Ollie har lige haft en periode hvor han groede så man næsten kunne se det , nu er han 6½ mdr og er kommet ind i en periode hvor det går lidt langsommere , han får Siciens Hills puppy 1 - 12 mdr og fungerer fint på det , tidligere fik han Eukanuba puppy 1 - 12 mdr men pruttede utroligt meget af det så derfor skiftede jeg. desuden er der jo selv indenfor en race stor forskel på hvor store hundene bliver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marolle

Hans vægt er sådan set ret fornuftig, men han vokser langt fra harmonisk - hvilket også viser sig i de drejede forpoter. Han får C-vitamin nu, og planen er så et foder med lavere proteinindhold.

Pt. får han Propac Small breed adult, hvor hverken ingredienser, næringsindhold eller pillestørrelse er værd at skrive hjem om, hvorfor jeg mener, at der er ret stor fornuft i at skifte. Det er absolut ikke et forsøg på at eksperimentere, men derimod et forsøg på at finde et fornuftigt foder til hvalpe af større racer :)

Naturligvis er der ligeså mange meninger som der er foder, hvorfor der heller ikke findes et endegyldigt svar, men nogle generelle erfaringer må der jo kunne findes om tungere hvalpe, vækst og foderet dertil.

Min observation er efterhånden, at jo højere "kvalitet" - det være sig kødindhold, produktionsmetoder osv. - jo højere oppe ligger niveauerne for både calcium og protein. Det er nemt at finde et foder, hvor værdierne stemmer overens med de nævnte i første indlæg, men så ligger kornsorterne jo pludselig også i toppen. Og prisen er ligeledes dalende, hvilket nok egentlig bekymrer mig en kende.

Mit ønske er at finde et foder, som tager hensyn til de lidt større racer uden at gå på kompromis med indholdet - og som samtidig ikke rammer et proteinindhold på de her 32-33% som flere ligger på. Og det kan jeg ikke finde, hvorfor jeg ønsker hjælp til enten at finde et sådan foder, eller råd om hvad man så vælger :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er indholdsdeklarationen på mit foder. Jeg er ret tilfreds med det foder, men ikke alle hunde vil spise det og jeg er ikke klar over om man kan sætte en 4 måneders hvalp på det.Men proteinen alene på morgenmaden er 37% hertil fedtet på 16 %

Råprotein: 37%

Råfedt: 16%

Råfibre: 3,5 %

Råaske: 9,5%

Calsium: 20 g/kg

Fosfer: 13,5 g/kg

Vitaminer & Mineraler:

Jern: 180 mg/kg

Zink: 240 mg/kg

Jod: 2,4 mg/kg

Selen 0,4 mg/kg

Kobber: 12,0 mg/kg

Mangan: 12,0 mg/kg

D-pantotensyre: 18,0 mg/kg

Biotin: 0,72 mn/kg

Niacin: 24,0 mg/kg

Cholinklorid: 240,0 mg/kg

Vitamin A (retinol) IE/kg 18.000

Vitamin D3 IE/kg 1800

Vitamin E: 250 mg/kg

Vitamin B1 Thiamin) 9,6 mg/kg

Vitamin B2 (roboflavin) 6,0 mg/kg

Vitamin B6 (Pyridoxal) 6,0 mg/kg

Vitamin B12: 0,036 mg/kg

Indhold AftenMix:

Hele økologiske Majs

Hele økologiske Sojabønner

Kylling

Fisk

Gær

Hørfrø

Sojaolie

Blanding af 15 forskellige tørrede planter

Deklaration:

Råprotein: 19%

Råfedt: 16%

Råfibre:3,9 %

Råaske:5%

Calsium: 4,5 g/kg

Fosfer: 6,5 g/kg

Vitaminer & Mineraler:

Jern: 180 mg/kg

Zink: 240 mg/kg

Jod: 2,4 mg/kg

Selen 0,4 mg/kg

Kobber: 12,0 mg/kg

Mangan: 12,0 mg/kg

D-pantotensyre: 18,0 mg/kg

Folinsyre: 1,2 mg/kg

Biotin: 0,72 mn/kg

Niacin: 24,0 mg/kg

Cholinklorid: 240,0 mg/kg

Vitamin A (retinol) IE/kg 18.000

Vitamin D3 IE/kg 1800

Vitamin E: 250 mg/kg

Vitamin B1 Thiamin) 9,6 mg/kg

Vitamin B2 (roboflavin) 7,2 mg/kg

Vitamin B6 (Pyridoxal) 6,0 mg/kg

Vitamin B12: 0,036 mg/kg

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke har fået Olivers næsten hele sit liv.

Men hun har nu allergi mod en hel del af indholdsstofferne i det foder.

OM det skyldes det foder eller om hun ville have fået allergi alligevel, det ved jeg ikke.. Det ved kun "Foderguden".

OM din golden vil trives på samme foder som Spjæts eurasier, det ved også kun Foderguden..

Mange vil hævde, at BARF er det eneste rigtige og sunde for en hund, mens de fleste dyrlæger mener at BARF kan skade nogle hunde, --især hvalpe/unghunde af store racer, --altså racer med tendens til HD og AA.

HVER ENESTE producent af tørfoder, og hver eneste sælger af samme tørfoder vil hævde, at lige netop DET tørfoder har en unik sammensætning, som tilgodeser alle hundens behov optimalt. Kun Foderguden ved hvem der har ret...

I mine 11½ år med Silke, har jeg startet på Olivers og efter nogle år oplevet at de nye produkter helt tydeligt ikke var af samme kvalitet som olivers produkter da Silke var hvalp.

Man kan ikke engang regne med, at fordi et foder er af god kvalitet i år, så vil det også være af god kvalitet til næste år.

Når en producent først har opbygget et navn, så er der intet der forhindrer producenten i at sælge firmaet. Og de nye ejere kan så ændre på fremstillingsmetoder eller indhold uden at de behøver at oplyse kunderne om det... Produktet bliver solgt på navnet.

Heller ikke de, der producerer BARF-foder kan man være sikker på at man kan stole på. Ingen kontrollerer OM det er hjort eller hest, kylling eller gris der er i pakkerne. Når kødet er findelt, så ligner det altsammen hinanden.. Silke fik en alvorlig reaktion på Rigtig Hundemads "hjortekød". En type reaktion som hun indtil da kun havde fået på kylling.

Jg tror nok... At hvis/når jeg skal have en ny hvalp en dag....... Så vil jeg snakke med min dyrlæge om kosten. Og nok følge hans råd.

Dyrlægen har i dag ikke meget økonomisk gevinst ud af at anbefale de produkter, h*n selv sælger. For det er nemmere, --og nogle gange billigere-- at købe det dyrlægen anbefaler, på nettet. Men dyrlægen har gevinst -i form af tilfredse kunder med sunde hunde-- når h*n sælger det foder, som ifølge dyrlægens erfaring er det bedste til den enkelte hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marolle
Tjek den her tråd - Der er mange guldkorn at hente omkring hvalpefoder og dets sammensætning:

Tak :) Jeg kan se, at du havde samme problem med din hvalp, og gik over til Tholo. Hvordan fungerede det for jer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Tak :) Jeg kan se, at du havde samme problem med din hvalp, og gik over til Tholo. Hvordan fungerede det for jer?

Det fungerede rigtig godt. :5up:

Hans vækst blev mere jævn, den smule han franskede rettede sig - Og han er røntgen fotograferet med HD A, AD 0 og OCD fri.

Det samme er to af hans søskende som er fodret med noget andet, så kan nok ikke give foderet hele æren. Men så svært som jeg havde med at få ham til at holde poterne på jorden, så tror jeg bestemt foderet har haft en indflydelse - Ud over de fantastisk gode gener selvfølgelig :blink:

Eneste udfordring var, at han har utrolig svært ved at holde vægten på alm. foder og skulle have forholdsvis store mængder for at han ikke lignede et skelet.

Derfor har jeg desværre været nød til at skifte foder igen og fodre nu på et højenergi foder.

Rigtig ærgerligt, da han virkelig fungerede fint på foderet - Men der var bare ikke kcal nok i efter han er blevet voksen og for alvor må løbe og arbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det fungerede rigtig godt. :5up:

Hans vækst blev mere jævn, den smule han franskede rettede sig - Og han er røntgen fotograferet med HD A, AD 0 og OCD fri.

Det samme er to af hans søskende som er fodret med noget andet, så kan nok ikke give foderet hele æren. Men så svært som jeg havde med at få ham til at holde poterne på jorden, så tror jeg bestemt foderet har haft en indflydelse - Ud over de fantastisk gode gener selvfølgelig :blink:

Eneste udfordring var, at han har utrolig svært ved at holde vægten på alm. foder og skulle have forholdsvis store mængder for at han ikke lignede et skelet.

Derfor har jeg desværre været nød til at skifte foder igen og fodre nu på et højenergi foder.

Rigtig ærgerligt, da han virkelig fungerede fint på foderet - Men der var bare ikke kcal nok i efter han er blevet voksen og for alvor må løbe og arbejde.

Hvilket energifoder bruger du?

Hvor mange kalorier indeholder det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Hvilket energifoder bruger du?

Hvor mange kalorier indeholder det?

Jeg bruger RC's 4800 variant når han hyrder meget (kan se han taber sig fra dag til dag ellers) og det indeholder 4.580 kcal

Og når jeg "kun" træner og motionere alm. så får han en blanding af 4300 varianten og essential stamina som begge indeholder omkring 4.100 kcal.

Altid + lakseolie tilskud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger RC's 4800 variant når han hyrder meget (kan se han taber sig fra dag til dag ellers) og det indeholder 4.580 kcal

Og når jeg "kun" træner og motionere alm. så får han en blanding af 4300 varianten og essential stamina som begge indeholder omkring 4.100 kcal.

Altid + lakseolie tilskud.

Hvorfor er du ked af at bruge 4800, det er et glimrende foder?

Jeg kan i øvrigt bedre li' indholdet i 4800 end 4300 så var det mig ville jeg ikke ændre på det. Jeg overvejer selv at afprøve Stamina til dem af mine som får 4800, hvordan synes du det fungerer og er hunden glad for det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Hvorfor er du ked af at bruge 4800, det er et glimrende foder?

Jeg kan i øvrigt bedre li' indholdet i 4800 end 4300 så var det mig ville jeg ikke ændre på det. Jeg overvejer selv at afprøve Stamina til dem af mine som får 4800, hvordan synes du det fungerer og er hunden glad for det?

Er nu heller ikke ked af det - Pelsen er bare mindre fin end den var på Tholos.

Men det opvejer olien tildels, hvilket ikke var nødvendigt at give som tilskud tidligere. Men det er jo i småtings afdelingen og ikke noget der har nogen betydning ifht. at han trives.

Olie er jo ikke en skidt ting at supplere med alligevel.

Det vigtigste er at Yoda fungere på det og det gør han :5up:

Er rigtig glad for stamina til de lidt mere stille perioder og mærker ikke den store forskel om jeg fodre med det ene eller det andet.

Men bruger det fordi Yoda bedre kan lide stamina end rc og synes det er rart med lidt afveksling i smagen.

Kan uden problemer veksle mellem det og rc, ligesom jeg kan veksle mellem de to rc varianter uden indkøringsperioder, så det er dejlig nemt.

Oplever heller ikke ret meget tarmgas, hvilket jeg har hørt andre har oplevet i indkøringen på essentials foder - Men Yoda har åbenbart en ret velfungerende mave, så alt kommer bare pænt igennem :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marolle

Jeg tror jeg er nået frem til Tholo eller RC Golden. Tholo har gode ingredienser, mens RC's værdier er noget lavere.

Skulle det være RC, er jeg lidt i tvivl om det er junior eller voksenudgaven der skal gåes efter - 0,98% calcium og 29% protein for junior og 0,85% calcium og 25% protein for voksen udgaven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marolle
Når du ser på calcium skal du osse se på fosfor, forholdet mellem de to skal være rigtigt.

Ud over det, så ville jeg ikke bruge juniorvariant til en hund der er i vækst og fransker.

Det husker jeg :)

Jeg er yderst bekymret for forkert fodring og konsekvenserne heraf, hvorfor jeg har spenderet en del timer på at undersøge emnet. Og selvom jeg kan læse mig til en del enighed om værdierne, så er det absolut ikke blevet nemmere, synes jeg.

Der snakkes nogen steder om, at et højt proteinindhold - altså over 25% ikke er bekymrende så længe det stammer fra gode proteiner. Men så er det lige med at sortere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det husker jeg :)

Jeg er yderst bekymret for forkert fodring og konsekvenserne heraf, hvorfor jeg har spenderet en del timer på at undersøge emnet. Og selvom jeg kan læse mig til en del enighed om værdierne, så er det absolut ikke blevet nemmere, synes jeg.

Der snakkes nogen steder om, at et højt proteinindhold - altså over 25% ikke er bekymrende så længe det stammer fra gode proteiner. Men så er det lige med at sortere...

Ja der snakkes og skrives rigtig meget....

Det bedste råd jeg kan give dig er at læne dig op ad den rådgivning du kan få fra flok, der rent faktisk har konkret erfaring på området.

Teori er en ting, det er ikke altid det samme som praksis.

Link til indlæg
Del på andre sites