Gæst Sitto Skrevet August 11, 2013 Rapporter Share Skrevet August 11, 2013 Især til jer med flere hunde. Hvor længe efter en sterilisation har i holdt hunden i ro? Dvs fra gåture, leg med hunde osv. Sidst jeg fik en tæve steriliseret, det var da jeg havde Sitto, og det er 6 år siden hun blev steriliseret. Og hun var alene! Zazu blev steriliseret i fredags, og hun har i hvert fald ikke ondt ondt. Hun synes uden tvivl hun er frisk! Hun vil jo riiiigtig gerne lege, og især med Camy som jo lige flyttede ind i torsdags. Vi skal have fjernet stingene mandag d. 19. Mit spørgsmål er: hvor meget skal man ligge i RO? Altså er det kun tisseture og nul leg indtil stingene er væk? Eller kan man slække lidt på reglerne, under opsyn, inden - hvis ellers såret ser pænt ud? Og hvis ja, hvor tidligt har i så tilladt lidt leg og lidt længere gåture? Det værste ved gåture er dog at Zazu trækker gevaldigt de første par minutter - herefter slapper hun dog af. Kan det få såret til at springe op? Hendes sår ser ud til at hele pænt - er ikke rødt, irriteret eller betændt. Mvh en desperat Zazu som synes vi er dybt uretfærdige når jeg smutter i skoven med de andre, og al leg bliver stoppet! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Missing Besvaret August 11, 2013 Rapporter Share Besvaret August 11, 2013 Jeg mener, vi ventede 6 dage.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret August 11, 2013 Rapporter Share Besvaret August 11, 2013 Jeg mener, vi ventede 6 dage.... Så var leg under opsyn og gåture ok? Indtil videre har vi holdt hende i ro-ro. Kun tisseture og nul leg. Ok hun har fået lov til at lege med Camy ganske få sekunder, men hvor det hverken er løbe eller tumle leg. Men hvor de bare ligger på gulvet og dasker hinanden lidt i hovedet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Janni privat Besvaret August 11, 2013 Rapporter Share Besvaret August 11, 2013 HAr din dyrlæge ikke sagt noget? Min dyrlæge sagde vi skulle holde hnde for sig selv den første dag..hvor de er groggy af bedøvelsen osv.. Næste dag skulle vi bare lade hende hygge sig med de andre som hun ville.. og så var hun bare tilbage i flokken. Hun løb og legede som altid i løbet af et par dage. Og dyrlægen havde intet at brokke sig over mht til sårheling osv Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret August 11, 2013 Rapporter Share Besvaret August 11, 2013 HAr din dyrlæge ikke sagt noget? Min dyrlæge sagde vi skulle holde hnde for sig selv den første dag..hvor de er groggy af bedøvelsen osv.. Næste dag skulle vi bare lade hende hygge sig med de andre som hun ville.. og så var hun bare tilbage i flokken. Hun løb og legede som altid i løbet af et par dage. Og dyrlægen havde intet at brokke sig over mht til sårheling osv Jo, han anbefalede ro og korte ture i snor. Men altså - selvom jeg stoler 100% på min dyrlæge - så efter egen erfaring fra alm læger også - så synes jeg altid de anbefaler mere ro end man egentlig behøver Men kunne selvfølgelig lige sms'e ham og høre ad, nu hvor såret er rigtig pænt og ikke spor irriteret. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret August 11, 2013 Rapporter Share Besvaret August 11, 2013 Det er jo ikke så meget stingene, det er kun den udvendige del du kan se, det er det indvendige der skal hele ordenrligt, ellers kan det springe op. Kommer nok an på hvor tilbøjelig hun er til at skabe sig tosset og lege vildt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret August 11, 2013 Rapporter Share Besvaret August 11, 2013 Det er jo ikke så meget stingene, det er kun den udvendige del du kan se, det er det indvendige der skal hele ordenrligt, ellers kan det springe op. Kommer nok an på hvor tilbøjelig hun er til at skabe sig tosset og lege vildt. Altså udenfor, med de andre hunde, skaber hun sig vildt og tosset. Så derfor er haven kun adgang alene, eller sammen med os, hvis de andre hunde er med. Men indenfor når hun gerne vil lege med de andre, så er det ikke fangeleg, men ligge i sofaen/kurven og bide i hinanden? Og så er det vildeste når de skifter pladser. Men jeg ved ikke om det er for vildt alligevel? For ja, du har selvfølgelig ret i, at den indvendige del også skal hele op. Det er heller ikke fordi jeg regner med at hun skal kunne lege nu - det var trods alt kun i fredags hun blev opereret. Men bare om hun kunne få lov sådan i løbet af ugen, eller om vi skal vente til stingene er fjernet. Men er gåture ok om et par dage, i snor, selvom hun trækker lidt i starten? Eller gør trækkeriet for meget skade? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret August 11, 2013 Rapporter Share Besvaret August 11, 2013 Er der mulighed for, at I kan tage hende med ud alene? For så havde jeg nok gjort det. Så kan hun da komme lidt uden for haven, men uden at hun begynder at lægge op til vild leg med de andre. Og tror nu ikke, at det vil gøre nogen skade, selvom hun trækker lidt. Så længe hun ikke går helt i selvsving og kaster sig rundt i snoren Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret August 11, 2013 Rapporter Share Besvaret August 11, 2013 Jeg passer på den første uge, nemlig fordi mine normalt er meget voldsomme i leg. Men snoretur får de da, når de er lidt ovenpå. Og nul hoppen og springen vildt rundt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret August 11, 2013 Rapporter Share Besvaret August 11, 2013 Er der mulighed for, at I kan tage hende med ud alene? For så havde jeg nok gjort det. Så kan hun da komme lidt uden for haven, men uden at hun begynder at lægge op til vild leg med de andre. Og tror nu ikke, at det vil gøre nogen skade, selvom hun trækker lidt. Så længe hun ikke går helt i selvsving og kaster sig rundt i snoren Så kan hun sagtens komme ud på tur, i snor, med de andre - der trækker hun lige så meget, som hun gør alene. Og når hun er på tur i snor, ænser hun ikke de andre (altså hun har ingen interesse i at lege med dem) - kun snuse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret August 11, 2013 Rapporter Share Besvaret August 11, 2013 Så kan hun sagtens komme ud på tur, i snor, med de andre - der trækker hun lige så meget, som hun gør alene. Og når hun er på tur i snor, ænser hun ikke de andre (altså hun har ingen interesse i at lege med dem) - kun snuse. Okay, så havde jeg nok gjort det. For en sikkerheds skyld havde jeg nok ikke sluppet hende i skoven (hvis I altså plejer at gøre det) men hvis hun alligevel ikke vil lege, går det jo nok Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret August 11, 2013 Rapporter Share Besvaret August 11, 2013 Du har jo lavet en tråd om at hun ikke viser smerte, og det gælder også her! Specielt i en flok, tror jeg at hundene viser det endnu mindre; svagheden kunne udnyttes. Jeg fik for nogle år siden fjernet en knude i lysken. Knuden var vel ca. 2x1x1 cm, og jeg havde ONDT! Tør slet ikke forestille mig hvor ondt det ville gøre at få fjernet hele underlivet:( Var det min hund, ville det betyde korte alene-ture og absolut ingen leg med andre hunde før stingene er væk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret August 11, 2013 Rapporter Share Besvaret August 11, 2013 Okay, så havde jeg nok gjort det. For en sikkerheds skyld havde jeg nok ikke sluppet hende i skoven (hvis I altså plejer at gøre det) men hvis hun alligevel ikke vil lege, går det jo nok Hun bliver aldrig sluppet i skoven, kun i flexiline, for hvis der er vildt, så er hun long gone.. Du har jo lavet en tråd om at hun ikke viser smerte, og det gælder også her! Specielt i en flok, tror jeg at hundene viser det endnu mindre; svagheden kunne udnyttes. Jeg fik for nogle år siden fjernet en knude i lysken. Knuden var vel ca. 2x1x1 cm, og jeg havde ONDT! Tør slet ikke forestille mig hvor ondt det ville gøre at få fjernet hele underlivet:( Var det min hund, ville det betyde korte alene-ture og absolut ingen leg med andre hunde før stingene er væk. Med at hun ikke har ondt mente jeg også at HUN ikke mener hun har så ondt, at hun skal forholde sig i ro. :blink: Selvfølgelige har hun ondt endnu, men derfor mener hun stadig er hun skal lege osv. Min plan er slet ikke at hun skal lege vildt eller ud og løbe frit - i forvejen går vi jo forholdsvis korte ture 2x30 og 1x40 min, pga. Livas slidgigt, hvoraf de to af dem er i byen i kort line, og den på 40 min er i flexiline. Min plan var at begynde, i løbet af ugen, at tage hende med på måske bare én af 30 minutters turerne? Og med leg er det hverken tumleleg eller fangeleg - men hvor de ligger i sofaen/kurven og dasker lidt til hinanden/bider. Det er slet ikke nu og her jeg tænker hun skal i gang med noget af det - men omkring enden af næste uge/starten på weekenden? Indtil nu har vi holdt hende til haveture og nul leg. Bortset fra ganske få sekunder hvor hun har fået lov til at ligge i kurven og bide/daske lidt til Camy, så de har kunnet få lov til at lære hinanden lidt at kende. Men ellers nul leg. Men jeg er slet ikke i tvivl om at hun har langt mindre ondt nu, end hun havde før - og der havde hun altså ondt, kan jeg se på én episode nu. Dagen hvor Camy kom hjem, var Zazu noget tilbageholden overfor hende - hun var faktisk den der tog mest afstand til hende - ikke noget alarmerende, for som sådan var hun meget interesseret i hende - når hun gik stille rundt. Men så snart Camy ville løbe, eller hoppe op i nærheden af Zazu, sagde hun fra. Hvilket ikke ligner hende. Og der har INTET været, efter hun er blevet opereret. Der er hun virkelig blevet glad for Camy, og Camy må tonse lige så tosset rundt hun vil, med de andre, hoppe op i sofaen/seng osv ved siden af Zazu, uden det genere hende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tigerdyr Besvaret August 11, 2013 Rapporter Share Besvaret August 11, 2013 Nala holdt vi i helt i ro i ca. 24 timer (det skete faktisk mere eller mindre af sig selv - hun var helt groggy og sov bare). Efter 24 timer var hun helt frisk og ville gerne ud og gå. Vi afholdt hende fra at lege med andre hunde i 3-4 dage så vidt jeg husker, men efter 24 timer begyndte vi at lege og gå ture med hende som vi plejer (passede måske lidt mere på det ikke gik vildt for sig). Efter 5-6 dage var hun fuldstændig som hun plejede. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret August 11, 2013 Rapporter Share Besvaret August 11, 2013 DEt er indvendig det skal gro sammen og DEt er der hop og spring kan skade. Så ingen hop ned fra sengen i vild løb. Efter 3 dage her var sille turbo og ikke til at holde i ro og Så gik jeg de ture vi plejede , men i kort snor. ALtså ikke flex. Og tonse leg fik hun først lov til da sting var ude. GOd bedring. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts