Hop til indhold

Forslag til Kenneler?


Idajnsn
 Share

Recommended Posts

Ha, Jeg vidste den kom! BEstået så, men netop den bedste på dagen som Dorte siger.

 

Og Jeg ved hvad brugsprøven består i.

 

DEnne hund kommer næppe på markprøver, da det ikke har ejers interesse.

DET jeg har prøvet at sige i denne tråd er at denne hund og hans søskende har DET som jeg læser trådstarter gerne vil have.

 

Og efter min menig en hund med Det helt rigtige golden sind.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 86
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg er generel modstander af at man deler en race op efter en enkelt bestemt ting (synes man bør tænke lidt ud i fremtiden og hvad man støtter når man køber hvalp) og ville aldrig købe en golden, hvis forældre ikke havde bevist at de kunne både-og, i særdeleshed hvis jeg ikke skulle noget seriøst med hunden.

 

I øjeblikket går jeg til træning i DRK sammen med 2 lyse golden og de er klart bedre end de labber der er på holdet (2 af dem er godt nok af udstillingsliner kan jeg se, men de 2 andre tror jeg kommer fra opdrættere med jagtinteresse), så at afskrive udstillingslinierne pga. at de ikke skulle kunne trænes til jagtrelateret hyggetræning (jeg forstår at det er af hensyn til hunden), synes jeg bærer præg af den mode der er herinde, at det kun er bruglinierne der dur.

 

jeg er sådan set også mere for at man laver hundene så der er gennemsunde, letdreserbare til jagt og ser ud sådsan som enGolden til jagt skal se ud...... Og det er altså ikke med fx. en pels der er kæmpestor og uegnet til jagt.

 

een linie, som for Ruhår, Langhår, KLM Osv.

 

men det nytter jo ikke noget at ignorere forskellen, hvis man gerne vil have en Golden og samme tid lægger vægt på at den skal kunne blive - ikke bare anvendelig, men super god jagthund på niveau med de bedste Labradorer. Så bliver man altså nødt til at gå udenom udstillingslinier og se sig ualmindelig godt for i jagtlinjerne, tror jeg.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er sådan set også mere for at man laver hundene så der er gennemsunde, letdreserbare til jagt og ser ud sådsan som enGolden til jagt skal se ud...... Og det er altså ikke med fx. en pels der er kæmpestor og uegnet til jagt.

 

een linie, som for Ruhår, Langhår, KLM Osv.

 

En golden skal ikke have en pels som setteren f.eks. og SÅ meget mere pels synes jeg ikke racen har fået. Spaniels har f.eks. fået en uhensigtsmæssig pels, men for golden synes jeg pelsmæssigt at jagtlinierne har ændret sig ligeså meget som udstillingslinierne.

 

Jeg synes man kan tage de andre 3 racer, der endnu ikke har lidt skæbnen at blive delt, som målestok. Der skal ikke være mere gang i en golden end en curly eller en chesapeak og den skal være en en del langsommere end en flatcoat. Det passer ikke helt med det billede jeg har af jagtgoldens.

 

men det nytter jo ikke noget at ignorere forskellen, hvis man gerne vil have en Golden og samme tid lægger vægt på at den skal kunne blive - ikke bare anvendelig, men super god jagthund på niveau med de bedste Labradorer. Så bliver man altså nødt til at gå udenom udstillingslinier og se sig ualmindelig godt for i jagtlinjerne, tror jeg.

 

Alle råber jagtlinie, men er der nogen der læser hvad TS skal bruge hunden til?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest råber jeg ikke. Hvor du så får det billede fra?

 

Men du har ret i at det jeg skriver ikke er rettet direkte til spørgeren her, men er mere generelle betragtninger.

 

Hvem siger at en Flatter skal være hurtigere end end Golden? Skal den også være hurtigere end en Labrafor?

 

En apportør - altså en Retriever skal være hurtignok til hurtigt at komme efter en anskydning, men ikke så hurtig at den mister overblik, koncentration og focus. nu er der bare mange hunde der fint klarer at være lynhurtige og samtidig bevare overblikket. koncentrationen og focus. O g så er der desværre også en del der faktisk klarer alle 3 ting ret middelmådigt. Det handler om at nogen hunde simpelthen er skabt med større kapacitet på alle områder.

 

Uanset om det er en Flatter, en Curly, en Cheassa, en Golden eller en Labrador er jobbet i høj grad det samme - hvilket jo, hvis det er rigtigt at standarden beskriver den ideelle hund til arbejdet, betyder at standarden må ligne hinanden en hel del for disse racer.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld, men jeg bliver sgu lidt træt i pæren når visse (.......) brugere igen og igen fremturer med det samme generelle sludder, uden at skele til hvad tråden faktisk handler om:

 

"Hej Alle Golden-eksperter

 

Håber I kan hjælpe mig lidt. Jeg overvejer om min kommende hund skal være en dejlig golden og tænker derfor om der er nogen der kender en god kennel. Det bliver nok ikke før til næste år jeg skal have hund, så det behøver ikke være en kennel der har hvalpe nu, men jeg vil gerne have god tid til at undersøge de forskellige muligheder :-)

Jeg bor (snart!) i Valby så en kennel på Sjælland ville jo være perfekt, men selvfølgelig ikke det der skal være afgørende.

Jeg har læst mig frem til at man (sådan lidt firkantet sagt) kan opdele racen i jagtlinjer og Udstillingslinjer. Min kommende hund skal ikke være jagthund, men kunne godt tænke mig, at træningen bliver i tråd med dens jagtgener - altså lydighed, apportering, spor mv. Hvad tænker I - skal jeg vælge den lyse udstillingshund eller måske en mellemting mellem de to linjer?

 

Håber I kan hjælpe :-D"

 

Så vidt jeg kan se, ønsker TS ikke en jagthund, men en hund der kan trænes i retrieverklubben eller lignende.

 

Hvorfor er det at sådanne tråde altid ender i "jagthunde er de ENESTE rigtige, og alt andet er helt forkert, og jeg har jagthund og ved alt"......?!

 

Bøvs slut!

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet med Golden retrievere i dag er at rigtig mange af udstillingslinjerne er forvandlet fra en let dressurbar, livlig, glad og kvik race, til en stor pelsrig krammebamse ;) så det er lidt vigtigt hvor og hvad man køber. Vil man træne med sin hund så kan jeg ikke anbefale udstillingslinjerne ;) der er simpelthen for stor risiko for at der ikke er noget at arbejde med;) jeg ser ret mange på træningspladsen ;) det er trist hvis det er en livlig træningshund man ønsker sig;)

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:

Man kan vel ikke tale om Retrievere uden at tale om jagthunde - eller er der noget jeg har misforstået?

 

Jeg læser trådstarters indlæg som: jeg ønsker en Golden som har de egenskaber som karakteriserer en god jagthund (selvom den nok ikke skal bruges til jagt) fordi jeg ønsker at træne den som man træner en jagthund. Den skal altså kunne imødekomme de krav som en jagthund imødekommer. Her en fortrindelig apportør / Retriever.

 

På den baggrund mener jeg det er indlysende at anbefale at købe en Golden af gode (de bedste) jagtlinjer. At det muligvis er en gentagelse af hvad der før er sagt ændrer vel ikke validiteten af udsagnet.

 

Hvis andre vil anbefale andet og begrunde det er de jo velkomne. Jeg har dog meget svært ved at se at det kan give mening at anbefale andet end en Golden af jagtlinjer i dette tilfælde. Men please, oplys den uvidende. Et bøvs oplyser jo ikke meget, lugter blot ilde:roll:

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet med Golden retrievere i dag er at rigtig mange af udstillingslinjerne er forvandlet fra en let dressurbar, livlig, glad og kvik race, til en stor pelsrig krammebamse ;) så det er lidt vigtigt hvor og hvad man køber. Vil man træne med sin hund så kan jeg ikke anbefale udstillingslinjerne ;) der er simpelthen for stor risiko for at der ikke er noget at arbejde med;) jeg ser ret mange på træningspladsen ;) det er trist hvis det er en livlig træningshund man ønsker sig;)

 

Det er rigtigt at nogle er, men da LANGT fra alle....nok ca i samme mængde som du risikerer at få en let stresset og stortgående hund ud fra en jagtlinje.

 

Og netop DERFOR vi er nogle der har foreslået gode kenneler med samarbejdsvillige, venlige, blide hunde, der både KAN og VIL lære og være sammen med sin ejer og det UDEN at stresse eller jage vildt på egen hånd, som jeg har set nogle eksemplarer af jagtlinjer gøre.

 

Jeg har skam også mødt de goldens som slet ikke vil samarbejde - mest hos hanhunde, men som med al andet hvalpeindkøb. Mød forældrene og kan de det du gerne vil have i din kommende hund, så er chancen nok rimelig stor for at du får det:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet med Golden retrievere i dag er at rigtig mange af udstillingslinjerne er forvandlet fra en let dressurbar, livlig, glad og kvik race, til en stor pelsrig krammebamse ;) så det er lidt vigtigt hvor og hvad man køber. Vil man træne med sin hund så kan jeg ikke anbefale udstillingslinjerne ;) der er simpelthen for stor risiko for at der ikke er noget at arbejde med;) jeg ser ret mange på træningspladsen ;) det er trist hvis det er en livlig træningshund man ønsker sig;)

Helt enig. Dog med den lille tilføjelse, at hanhundene ofte er enddog temmeligt egetkønsagressive. Ikke ligefrem ønskelige egenskaber i racen, men jeg ser flere og flere af dem - desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:

Man kan vel ikke tale om Retrievere uden at tale om jagthunde - eller er der noget jeg har misforstået?

 

Jeg læser trådstarters indlæg som: jeg ønsker en Golden som har de egenskaber som karakteriserer en god jagthund (selvom den nok ikke skal bruges til jagt) fordi jeg ønsker at træne den som man træner en jagthund. Den skal altså kunne imødekomme de krav som en jagthund imødekommer. Her en fortrindelig apportør / Retriever.

 

På den baggrund mener jeg det er indlysende at anbefale at købe en Golden af gode (de bedste) jagtlinjer. At det muligvis er en gentagelse af hvad der før er sagt ændrer vel ikke validiteten af udsagnet.

 

Hvis andre vil anbefale andet og begrunde det er de jo velkomne. Jeg har dog meget svært ved at se at det kan give mening at anbefale andet end en Golden af jagtlinjer i dette tilfælde. Men please, oplys den uvidende. Et bøvs oplyser jo ikke meget, lugter blot ilde:roll:

 

vh PBC

 

Men trådstarter søger anbefalelse af kenneler og har du foreslået nogen?

 

VI kan åbenbart tolke det trådstarter skriver meget forskelligt, men faktisk har hun decideret skrevet om hun skulle vælge udstilling eller en blanding af udstilling og jagtlinjer, altså tænker hun ikke selv at hun skal "bruge" en 100% jagthund;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. Kenneler, har jeg også hørt godt om Falkirks jagtlinjer. Men skulle jeg selv købe golden igen, ville jeg besøge Kennel Skylock i vestjylland. Jeg har mødt et par hunde derfra, og de er virkeligt dejlige.

 

 

http://www.skylock.dk/dk/dk-start/dk-start.htm

 

Åhr, det ser dejlige ud og lyder som skønne hunde, der kunne passe til trådstarter:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men trådstarter søger anbefalelse af kenneler og har du foreslået nogen?

 

VI kan åbenbart tolke det trådstarter skriver meget forskelligt, men faktisk har hun decideret skrevet om hun skulle vælge udstilling eller en blanding af udstilling og jagtlinjer, altså tænker hun ikke selv at hun skal "bruge" en 100% jagthund;)

 

øhh.... ja

 

Jeg kender mest til Labrador som Retriever for det er dem man altovervejende møder på praktisk jagt.

 

dog Marlene som har kennel Falkirs http://www.falkirks.dk/Joomla/ er helt sikkert en meget seriøs opdrætter af Goldens til jagt.

 

jeg er i tvivl om niveauet på de gode Jagtgolden sammenlignet med de gode Jagtlabrador. Om det overhovedet er sammenligneligt - eller mere hver sin liga?

 

vh PBC

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op sikke en masse dejlige svar der pludselig kom! :-D

Det er rigtig dejligt at høre jeres forskellige meninger og forslag, og det virker som om vi alle er sådan nogenlunde på bølgelængde. Jeg har netop skrevet at det skal være en hund der skal bruges til jagttræning, men formentlig ikke decideret jagt, da jeg ikke selv har jagttegn. Dog er der et par venner der allerede nu har sagt at hvis hun bliver rigtig dygtig og vi bliver bidt af det, så vil de måske gerne låne hende til en jagt en gang i mellem, men som udgangspunkt skal hun ikke bruges til jagt. Jeg har snakket med Dansk Retriever Klub om det er normalt at gå til jagttræning uden at bruge hunden til decideret jagt (det kan jo godt lyde lidt fjollet, men på den anden side synes jeg jo at hun skal have lov til at udleve hendes retriever-instinkter så godt som jeg nu kan facilitere det), hvilket de sagde der var masser der gjorde.

Jeg er så småt i gang med at grovsortere min første liste over kenneler og tænker (baseret på jeres indput) at jeg skal have en hund der ligger ca. midt i mellem de to linjer, men en smule overvægt til jagtlinjen. Dvs. at hunde fra Shootdogs og Falkirs måske er for meget jagthund, men de kenneler der fører de store hvide bamser til at være hyggehunde (intet ondt ment i det udtryk btw) er måske heller ikke lige sagen.

Når jeg nu sidder og kigger på kenneler ser jeg selvfølgelig på om det er sunde hunde de avler på, men også om hundene er gode familiehunde og om de bliver brugt til prøver. Det tænker jeg må være gode retningslinjer. Og så skal jeg jo bare snart ud og besøge dem - det bliver så sjovt!

Derudover skal jeg ud i Dansk Retriever Klub søndag den 29. september hvor der er C-prøve og brugstest, så jeg kan se lidt nærmere på hundene og hvordan det hele foregår :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

undskyld mig, og undskyld Trådstarter for at gå lidt off-topic, men for ÈN gangs sin skyld, har jeg blandet jagt kontra udstilling fuldstændig ude af det, har ikke engang kommenteret på hvad der skal vælges, fordi de foreslåede kenneler vist stemmer godt overens med det ønskede (selvom jeg havde valgt anderledes)

PBC har heller ikke kørt debatten derover, selvom der da har været en kommentar eller 2 derhenad.

 

Tværtimod syntes jeg der har været en ganske fin debat og flere forslag, samt et par indgangsvinkler til tingene man så kan tage til overvejelese, eller lade være.

Og så skal man fandme have den slags skudt i skoene igen. Fair nok at i ikke vil tro på hvad der bliver sagt i andre tråde. Det er satanedeme jeres egen skyld, for i kan sgu bare tage ud at konstatere det ved selvsyn, såvel som i kan begynde at studere linier og deres præstationer igennem generationerne. Det ha i tilsyneladende ingen lyst eller vilje til, og så er vi tilbage i at i må tro på hvad os der rent faktisk holder øje med den slags observerer.

 

Vi kommer ikke udenom at der ER langt imellem "de gode goldens" jagtmæssigt set. (og dermed også i træningsøjemed) Det er IKE en god golden, hvis den stresser op, eller ikke er let dresserbar. Og det er de problemer der ér i goldens, og det gælder begge avlsretninger, jeg har ikke singlet nogen avlsretning ud hér.

Fedt nok at en opdrætter formår at spytte 10 gode brugbare let dresserbare hunde ud hvert femte år........til syvende og sidst (for nogle af opdrætterne) er det reelt mere et spørgsmål om at spytte nok hvalpe ud, så skulle det satme være underligt om de alle var "nitter"...... og ja. Jeg har fornøjet mig med at tælle kuld et par aftener. Der ER nogle opdrættere, både ved goldens og ved labber, og i begge avlstrosretninger, som ville gøre enhver hvalpefarm misundelig. Så skal der satme også være et par med gevinst på ind i mellem.

 

 

BØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØØVS!!!!

 

 

Skal man nu gå topic igen:

Lyder som en fornuftig plan du har dig. Jeg vil dog anbefale dig at tage ud at se lidt mere end bare én prøve. Og spørg løs når du nu ér derude. De fleste (ihvertfald herovre) plejer at være ganske villige til at fortælle og forklare. :)

 

"god jagt" kan jeg vist godt kalde det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtigt at nogle er, men da LANGT fra alle....nok ca i samme mængde som du risikerer at få en let stresset og stortgående hund ud fra en jagtlinje.

 

Og netop DERFOR vi er nogle der har foreslået gode kenneler med samarbejdsvillige, venlige, blide hunde, der både KAN og VIL lære og være sammen med sin ejer og det UDEN at stresse eller jage vildt på egen hånd, som jeg har set nogle eksemplarer af jagtlinjer gøre.

 

Jeg har skam også mødt de goldens som slet ikke vil samarbejde - mest hos hanhunde, men som med al andet hvalpeindkøb. Mød forældrene og kan de det du gerne vil have i din kommende hund, så er chancen nok rimelig stor for at du får det:)

Jeg er ikke enig;) længere er den vel ikke ;) gå ud på en dch plads og se hvad folk kommer med;) stort set alt hvad der kommer af Golden fra udstillingslinjerne er det vi så smukt kalder "døde" der kan man tale om blondinedumme ;)

stort set umulige at motivere til noget andet end en luntetur rundt og så en dæk og stå;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan ikke sætte lighedstegn mellem gode Golden til jagt og hunde som arbejder stort.

 

En rigtig trænet Retriever holder kontakt og går kun langt ud når den bliver bedt om det. Men så kan den til gengæld også gøre det og holde kontakt så den kan dirregeres.

 

Det er dog nok rigtigt at hvis man til enhver tid bare lader sin hund løbe frit uden line i alle terræner som den selv vil, vil en god Golden til jagt arbejde sig længere og længere ud på eget initiativ end en Golden af decideret udstillingsopdræt vil.

 

Og, nu er det ikke sådan at hvis man parrer en livlig hund med en rolig så får man noget midt imellem. Det var naturligvis let hvis det var tilfældet men i realiteten giver det blot et uens kuld med lidt af hvert og ret uforudsigeligt resultat.

 

Jeg ville prøve at finde en kennel med en god stabil tævelinje og så stole på at den kompetente opdrætter leverer den kvalitet han eller hun plejer og er kendt for. Sikker bliver man aldrig, men så har man da gjort hvad man kan.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal man nu gå topic igen:

Lyder som en fornuftig plan du har dig. Jeg vil dog anbefale dig at tage ud at se lidt mere end bare én prøve. Og spørg løs når du nu ér derude. De fleste (ihvertfald herovre) plejer at være ganske villige til at fortælle og forklare. :)

 

"god jagt" kan jeg vist godt kalde det :)

 

Mange tak :) og skal helt sikkert til mere end én prøve. Der er heldigvis i hvert fald et år til jeg skal have en hund så der kommer forhåbentlig mange muligheder endnu for at tage ud og se prøver - både i Nordsjælland og Midtsjælland som er de to regioner der vil være relevante for mig at deltage i træning og prøver hos.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak :) og skal helt sikkert til mere end én prøve. Der er heldigvis i hvert fald et år til jeg skal have en hund så der kommer forhåbentlig mange muligheder endnu for at tage ud og se prøver - både i Nordsjælland og Midtsjælland som er de to regioner der vil være relevante for mig at deltage i træning og prøver hos.

 

Det kan være relevant at se prøver lidt længere væk. For at få set de hunde og førere, der ikke rejser land og rige rundt for at gå på prøver som en sport, også.

Og dem er der immervæk en del af, hvis ikke de fleste.

Ligesom man også vil få et større spektrum af terræn og arbejdsforhold at se, og derfor også nogle andre sider af de samme hunde at se. Der er stor forskel på om 2 hunde skal arbejde side om side i det samme søg, på eng og lysåben skov, kontra tæt lyng og endnu tættere granskov.

Ligesom der på én prøve er nærmest skoleeksemplet på hvad en prøve indeholder: Enkeltmarkering på land og på vand, dobbeltmarkering, en dirigering, og et søg, hvor "samme" prøve et andet sted en anden dag, pludselig indeholder et walk-up.

Ligesom forskellene imellem klasserne også viser en forskel i både hunde og førere.

 

Det er en stor verden, man hurtigt kan blive bidt af, særligt når man ser hvad der rent faktisk er muligt med hundene. Ganske imponerende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest råber jeg ikke. Hvor du så får det billede fra?

Det var en generel betragtning og så er det jo heller ikke første gang vi har haft lignende spørgsmål oppe.

 

Men du har ret i at det jeg skriver ikke er rettet direkte til spørgeren her, men er mere generelle betragtninger.

Det gør heller ikke noget, jeg ville bare gøre dig opmærksom på det.

 

Hvem siger at en Flatter skal være hurtigere end end Golden? Skal den også være hurtigere end en Labrafor?

Ifølge standarden skal flatten være mere elegant og lettere bygget og da den samtidig ønskes højere, synes jeg det lyder underligt hvis den ikke også skulle være hurtigere. Min egen flatter kan næsten følge med settere og hun kommer fra en ren udstillingsopdrætter.

 

En apportør - altså en Retriever skal være hurtignok til hurtigt at komme efter en anskydning, men ikke så hurtig at den mister overblik, koncentration og focus. nu er der bare mange hunde der fint klarer at være lynhurtige og samtidig bevare overblikket. koncentrationen og focus. O g så er der desværre også en del der faktisk klarer alle 3 ting ret middelmådigt. Det handler om at nogen hunde simpelthen er skabt med større kapacitet på alle områder.

Der er vi helt enige, med den lille krølle at jeg synes der er jagtlinierne der har de største problemer med at få hjerne og krop til at følges ad (når man ser dem ude i den virkelige verden),... måske fordi almindelige mennesker burde vælge noget andet.

 

Uanset om det er en Flatter, en Curly, en Cheassa, en Golden eller en Labrador er jobbet i høj grad det samme - hvilket jo, hvis det er rigtigt at standarden beskriver den ideelle hund til arbejdet, betyder at standarden må ligne hinanden en hel del for disse racer.

Ligne ja, men hvis alle racerne skulle være ens at arbejde med var der jo ingen grund til at have 5 forskellige. Desværre vil det nok også ske med tiden, at racerne på jagtsiden blot kommer til at blive pelsvarianter, når det eneste der avles på er at få dem alle sammen til at kunne konkurrere med de gode labbber, der jo altid vil have et forspring pga. den meget tidlige modning. Golden folket er allerede hoppet i fælden, jeg håber raceledelsen for flatten er opmærksom på hvad der er sket med vores gyldne fætter og styrer udenom.

 

 

Problemet med Golden retrievere i dag er at rigtig mange af udstillingslinjerne er forvandlet fra en let dressurbar, livlig, glad og kvik race, til en stor pelsrig krammebamse ;) så det er lidt vigtigt hvor og hvad man køber. Vil man træne med sin hund så kan jeg ikke anbefale udstillingslinjerne ;) der er simpelthen for stor risiko for at der ikke er noget at arbejde med;) jeg ser ret mange på træningspladsen ;) det er trist hvis det er en livlig træningshund man ønsker sig;)

Alle siger det, jeg synes bare ikke jeg kan se at racen har fået nævneværdig mere pels, eller at der skulle være så meget forskel på pelsmængden om hunden er lys eller mørk. Tror egentlig det er det samme med holdningen at en rigtig golden er gylden= sludder der er blevet sagt så ofte at folk begynder at tro det er sandt.

 

Første link er billeder fra gammel tid, de næste 2 er nutidige billeder af både lyse og mørke goldens.

 

http://www.grca.org/history_breed/

 

http://www.goldenretriever.dk/Joomla/

 

http://www.goldenretriever.dk/Joomla/index.php/golden-retriever/farve-a-type

 

 

 

Vi kommer ikke udenom at der ER langt imellem "de gode goldens" jagtmæssigt set. (og dermed også i træningsøjemed) Det er IKE en god golden, hvis den stresser op, eller ikke er let dresserbar. Og det er de problemer der ér i goldens, og det gælder begge avlsretninger, jeg har ikke singlet nogen avlsretning ud hér.

Men har det ikke noget at gøre med at labben er så talrigt repræsenteret at det kommer til at virke som om alle andre ikke dur og at folk der virkelig "vil noget" vælger/ skifter over til den race der har ry for at være bedst (som man ser med bordere indenfor agility og LP). Synes mange golden ejere stopper når de har brugsprøven og vælger anden træning, så måske har de bare andre interesser.

 

Jeg er ikke enig;) længere er den vel ikke ;) gå ud på en dch plads og se hvad folk kommer med;) stort set alt hvad der kommer af Golden fra udstillingslinjerne er det vi så smukt kalder "døde" der kan man tale om blondinedumme ;)

stort set umulige at motivere til noget andet end en luntetur rundt og så en dæk og stå;)

 

Bare en sidebemærkning, det er lidt sjovt at nogle mener problemet med udstillingsgoldens ligger i at de stresser op og andre at de ikke er til at motivere. :vedikke:

 

... men hvis man træner i din DCH afdeling som man f.eks. gør i Nivå, så kan jeg dælme godt forstå at en retriever kommer til at virke lidt vanskellig at skrue op for. Som PBC nævnte tidligere skal en god retriever ikke være hurtigere end at den stadig har kontakt til sit eget hoved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var en generel betragtning og så er det jo heller ikke første gang vi har haft lignende spørgsmål oppe.

 

 

Det gør heller ikke noget, jeg ville bare gøre dig opmærksom på det.

 

 

Ifølge standarden skal flatten være mere elegant og lettere bygget og da den samtidig ønskes højere, synes jeg det lyder underligt hvis den ikke også skulle være hurtigere. Min egen flatter kan næsten følge med settere og hun kommer fra en ren udstillingsopdrætter.

 

 

Der er vi helt enige, med den lille krølle at jeg synes der er jagtlinierne der har de største problemer med at få hjerne og krop til at følges ad (når man ser dem ude i den virkelige verden),... måske fordi almindelige mennesker burde vælge noget andet.

 

 

Ligne ja, men hvis alle racerne skulle være ens at arbejde med var der jo ingen grund til at have 5 forskellige. Desværre vil det nok også ske med tiden, at racerne på jagtsiden blot kommer til at blive pelsvarianter, når det eneste der avles på er at få dem alle sammen til at kunne konkurrere med de gode labbber, der jo altid vil have et forspring pga. den meget tidlige modning. Golden folket er allerede hoppet i fælden, jeg håber raceledelsen for flatten er opmærksom på hvad der er sket med vores gyldne fætter og styrer udenom.

 

 

 

Alle siger det, jeg synes bare ikke jeg kan se at racen har fået nævneværdig mere pels, eller at der skulle være så meget forskel på pelsmængden om hunden er lys eller mørk. Tror egentlig det er det samme med holdningen at en rigtig golden er gylden= sludder der er blevet sagt så ofte at folk begynder at tro det er sandt.

 

Første link er billeder fra gammel tid, de næste 2 er nutidige billeder af både lyse og mørke goldens.

 

http://www.grca.org/history_breed/

 

http://www.goldenretriever.dk/Joomla/

 

http://www.goldenretriever.dk/Joomla/index.php/golden-retriever/farve-a-type

 

 

 

Men har det ikke noget at gøre med at labben er så talrigt repræsenteret at det kommer til at virke som om alle andre ikke dur og at folk der virkelig "vil noget" vælger/ skifter over til den race der har ry for at være bedst (som man ser med bordere indenfor agility og LP). Synes mange golden ejere stopper når de har brugsprøven og vælger anden træning, så måske har de bare andre interesser.

 

 

 

Bare en sidebemærkning, det er lidt sjovt at nogle mener problemet med udstillingsgoldens ligger i at de stresser op og andre at de ikke er til at motivere. :vedikke:

 

... men hvis man træner i din DCH afdeling som man f.eks. gør i Nivå, så kan jeg dælme godt forstå at en retriever kommer til at virke lidt vanskellig at skrue op for. Som PBC nævnte tidligere skal en god retriever ikke være hurtigere end at den stadig har kontakt til sit eget hoved.

Der er vist ikke nogen der påstår at udstillings Golden stresser ;) men der i mod er der nogen der mener at det gør jagt modellen. Det er jeg så slet ikke enig i;)

jeg har ingen ide om hvordan de træner i dch Nivå, jeg kan stå inde for træningen i dch Haderslev! Jeg er total ligeglad med hundens farve, jeg interesserer mig for hvordan den arbejder, for at kunne klare sig i dch's program skal hunden kunne bevæge sig kvikt og have lyst til at lave noget! Det er der jeg syntes det kniber rigtig meget for de udstillingsmodeller vi ser :) du er tilsyneladende ikke enig;) men det er da fint med mig, måske du kender en udstillingsmodeller eller flere som kan lave noget? Så er det da bare med at komme frem med eksemplerne;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er vist ikke nogen der påstår at udstillings Golden stresser ;) men der i mod er der nogen der mener at det gør jagt modellen. Det er jeg så slet ikke enig i;)

Det synes jeg bare ikke fremgår af indlæggene i tråden. De goldens jeg ser ude i klubben (DRK regi) er ihvertfald langt overvejende udstilligslinier (velvidende at vi jo også kun er nået til brugsprøvetræning).

 

jeg har ingen ide om hvordan de træner i dch Nivå, jeg kan stå inde for træningen i dch Haderslev! Jeg er total ligeglad med hundens farve, jeg interesserer mig for hvordan den arbejder, for at kunne klare sig i dch's program skal hunden kunne bevæge sig kvikt og have lyst til at lave noget! Det er der jeg syntes det kniber rigtig meget for de udstillingsmodeller vi ser :) du er tilsyneladende ikke enig;) men det er da fint med mig, måske du kender en udstillingsmodeller eller flere som kan lave noget? Så er det da bare med at komme frem med eksemplerne;)

Reagerede bare på at du synes de lyse er blevet overpelsede og undrede mig over det,... hvilket jeg stadig gør, for du har ikke kommenteret det.

 

Jeg har faktisk lige skrevet at jeg går på hold med nogle lyse goldens der klarer sig fint, men dèr skal hundene jo også have hjernen med. Jeg ville bare ind på at den DCH træning jeg har kendskab til ikke egner sig til retrievere der skal bruges til apportering af vildt,... og så er det måske nu jeg skal afkræve dig beviser på at de lyse hunde er overpelsede?. Forstår vist ikke helt at diskutere på den måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...