Hop til indhold

Hvad ville du vælge, hvis du skulle have en designerhund?.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Jeg så for år tilbage et kuld på Den Blå Avis, hvor tæven var en sort flatter og hannen var en aussie. Havde jeg ikke haft Thailo var jeg sprunget til med det samme. Nui, hvor så de hvalpe søde ud (de var alle merle, men lignede ellers en flat og jeg har altid syntes en sort hund var lidt kedelig) og temperamentet,.. ja det værste ville vel være hvis hunden arvede det opsøgende fra flatten med aussiens tendens til at vogte, men det er nu ikke noget jeg tror ville volde mig problemer.

 

Grunden til at en designerhund kunne være af interesse for mig er, at flatten døjer med nogle sygdomme der trækker gennemsnitslevealderen ned og en f1 krydsning minimerer jo (jeg er lige ved at tro at det fjerner, men er ikke helt sikker) at hvalpene arver sygdomme der er forårsaget af recessive gener. Ved ikke om flattens cancersygdomme er det ene eller det andet dog, men nogle sygdomme kan man i hvert fald komme udenom og lige denne 1. gangskrydsning vil under alle omstændigheder blive stærkere end en renracet, mig bekendt.

 

Skulle jeg vælge at blande en race med flatten (udenom jagthundene) ville det blive en hyrdehund med gode nerver og der er aussien og collien nok dem jeg synes står stærkest (når de andre egenskaber også skal tages i betragtning). Desuden mener man at der er hyrdehund i flatten. Kan være der ikke er men jeg synes jeg kan genkende nogle træk, hvilket gør at jeg ikke kunne tænke mig at have andre retrieverracer, og da slet ikke at blande med dem, for så forsvinder flatten i hunden).

 

Så flatter/ aussie eller flatter/ collie til mig, hvad med dig?.

 

.... Og lad mig lige minde om at jeg har oprettet tråden for at få at vide hvad du kunne tænke dig at anskaffe, ikke om du kunne finde på at anskaffe, for det har vi diskuteret så tit.

 

australian-shepherd-flat-coat-puppies.jpeg?w=500&h=368australian-shepher-flat-coat-1.jpeg?w=500&h=660australian-shepherd-flat-coat-2.jpeg?w=500&h=490

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget interessant emne :5up:

 

Jeg vil da ikke afvise at jeg godt kunne tænke mig en Bandogge. Det er en blanding af typisk enten Pit Bull, Amstaff eller Amerikansk Bulldog med Mastiff, Mastino, DdB eller en anden Mastiff-race.

 

Det ville også være for at slippe udenom Mastiffernes helbredsproblemer. En Bandogge er en stor muskuløs, atletisk bygget hund. Og med de rette forældre vil den stadig have et venligt og roligt temperament.

 

AmericanBandoggeMastiffMrVegas4YearsOldDogBandogBulliesBully2.jpg

 

AmericanBandoggeMrOldeEnglishBulldogFrenchMastiffYanyeroo10Months2.JPG

 

AMERICANBANDOGGESCognac1Haflyears.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg har en gordonsetter/BC og kelpie/BC kryds. Næste ønske må være en ft spaniel/BC kryds. Kunne helt sikkert kun blive godt. Og ville være ligeglad med, hvad de fik fra hvilken race. Ved nærmere eftertanke kunne det være jeg skulle lave mine egen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg skulle have Johna ledte jeg egentlig efter et gårdhund / pudel mix, men de eneste jeg kunne finde der lavede dem var hundehandlere, så det gik jeg væk fra igen...

Det kan jeg så godt forstå at du ikke havde lyst til, men hvad var det du ledte efter ved netop den blanding?.

 

Meget interessant emne :5up:

 

Jeg vil da ikke afvise at jeg godt kunne tænke mig en Bandogge. Det er en blanding af typisk enten Pit Bull, Amstaff eller Amerikansk Bulldog med Mastiff, Mastino, DdB eller en anden Mastiff-race.

 

Det ville også være for at slippe udenom Mastiffernes helbredsproblemer. En Bandogge er en stor muskuløs, atletisk bygget hund. Og med de rette forældre vil den stadig have et venligt og roligt temperament.

Yikes!. :shock: Altså, jeg forstår jo inderst inde ikke at folk kan ønske sig sådan en hund, (ønsker dog at forstå) men har en bandog ikke et "værre", sværere (indsæt selv ord) temperament end både kamphunde og dogger hver for sig,.. ej, jeg håber virkelig ikke at jeg får trådt nogen over tæerne. Prøver lige en anden formulering: er bandogs ikke skabt for at få hunde der er mere "barske" end kamphunde og dogger eller mastiffer?. Ser nødigt at det udvikler sig til at blive en diskussion om for eller imod kamp,- muskel,- eller hvad vi skal kalde dem, men jeg kender ikke noget til dem andet end fra You Tube og det er jo de forkerte videoer man får at se (det er næsten altid mænd med små tis...... der praler med deres hundes muskler).

 

Og hvad er det der gør at en f.eks. olde english bulldog ikke kunne gøre det samme?. Umulia, det er ikke et angreb, bare ren nysgerrighed.

 

Jeg bliver jo ikke ligefrem yngre med årene, så - en lille fiks blanding mellem en airedale terrier og en ruhåret gravhund måske?
Det bliver bare en airedale på korte ben og det er jo kun en lav hund, ikke lille. :lol:

 

Hvis mit nervesystem ellers kunne holde til det.:slem:

Jeg vil nok betakke mig, du er skør nok i forvejen. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Yikes!. :shock: Altså, jeg forstår jo inderst inde ikke at folk kan ønske sig sådan en hund, (ønsker dog at forstå) men har en bandog ikke et "værre", sværere (indsæt selv ord) temperament end både kamphunde og dogger hver for sig,.. ej, jeg håber virkelig ikke at jeg får trådt nogen over tæerne. Prøver lige en anden formulering: er bandogs ikke skabt for at få hunde der er mere "barske" end kamphunde og dogger eller mastiffer?. Ser nødigt at det udvikler sig til at blive en diskussion om for eller imod kamp,- muskel,- eller hvad vi skal kalde dem, men jeg kender ikke noget til dem andet end fra You Tube og det er jo de forkerte videoer man får at se (det er næsten altid mænd med små tis...... der praler med deres hundes muskler).

 

Og hvad er det der gør at en f.eks. olde english bulldog ikke kunne gøre det samme?. Umulia, det er ikke et angreb, bare ren nysgerrighed.

 

I de rigtigt gamle dage - altså 1800-tallet og der omkring - var en Bandogge en vagthund. Det var bl.a. Mastiff også. Typisk holdt man dem i bur eller lænke om dagen, og slap dem løs på ejendommen om natten, som indbrudssikring.

 

I dag er der to meget forskelligtrettede former for avl, hvor folk som dig, der gerne vil være negative, desværre har en tendens til at glemme eller ignorere den ene, nemlig opdræt af familiehunde, med godt temperament og sundhed som de vigtigste prioriteter.

Men jeg indrømmer da gerne at den anden retning er den mest synlige, og det er jo også det du har set på YouTube. Folk der lægger videoer og billeder på nettet af deres hygge-Bandogge, skriver som regel bare "my dog Toby" el. lign. De har ikke samme behov for at stive egoet af med pral.

 

En OEB er en meget mindre hund, så jeg synes ikke rigtig der er nogen sammenligning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg så godt forstå at du ikke havde lyst til, men hvad var det du ledte efter ved netop den blanding?.

 

 

Jeg har ikke megen fidus til "ægte uden tavle" - bliver altid sådan lidt: "jamen hvorfor har de ikke tavle" og manden min var dybt imod at betale mange mange tusinde for en hund (han kommer ud af et hjem hvor man købte en "labrador" til 500 kr hos den lokale bondemand)... Så jeg søgte blandinger der ville holde sig størrelsesmæssigt og temperamentmæssigt i en grad der ville passe til min hund nr 1 og ville kunne løbe agility i mellemklassen (under 42.99 cm fuldvoksen)... Derudover ville jeg gerne have at blandingen indeholdt racer med intelligens, samarbejdsvilje og et relativt højt aktivitetsniveau. Så jeg tænkte at pudel / dsg ville være et fint mix.

 

Jeg endte så med dsg/ russell / ukendt mix og der er jeg blevet klog af skade ;-) terrier og mig er bare ikke sagen! Så det lille nummer laver vi ikke engang til :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

I de rigtigt gamle dage - altså 1800-tallet og der omkring - var en Bandogge en vagthund. Det var bl.a. Mastiff også. Typisk holdt man dem i bur eller lænke om dagen, og slap dem løs på ejendommen om natten, som indbrudssikring.

 

Er navnet Bandogge så også gammelt? For jeg sidder nemlig og tænker, hvordan navnet er opstået, for de fleste nye blandingsnavne, er jo sammentrækninger af de to racer, de bliver blandet af, og kan ikke lige se hvor "Ban" så kommer fra? Men hvis det er et gammelt navn, er der nok en anden forklaring bag end f.eks. navnet Labradoodle ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er navnet Bandogge så også gammelt? For jeg sidder nemlig og tænker, hvordan navnet er opstået, for de fleste nye blandingsnavne, er jo sammentrækninger af de to racer, de bliver blandet af, og kan ikke lige se hvor "Ban" så kommer fra? Men hvis det er et gammelt navn, er der nok en anden forklaring bag end f.eks. navnet Labradoodle ;-)

 

Det er et gammelt navn, muligvis helt tilbage fra 1500-tallet, og den forklaring jeg har hørt (kan ikke lige huske hvor) er at det betyder noget i retning af "lænkehund" - altså "bound dog".

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg nu tager hatten på der hedder sygdomme findes ikke i min verden.

Uhhhh så er jeg fuldstændig skudt i nuttetheden hos en cavapoo <3 og så cavalierens skønne sind, med lidt mere go i, det ville ikke gøre mig noget

CavapooAustraliaCavoodleLucy.jpg

 

Ellers så kombinationen af en cocker/cavalier, har mødt et par stykker og de har virkelig været nogle lækre hunde.

 

Men i virkelighedens verden ville jeg aldrig nogensinde vælge en cavalierblanding, selvom jeg synes at de laver sådan nogle lækre blandinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal enten have hund med stamtavle eller blanding. De blandinger jeg har haft som barn har været rundkørsler, hvor udfaldet (størrelse/udseende) har været et lotteri. Jeg er ikke afvisende over for at få sådan en igen. Hvis den kun skal være blandet af to racer, tænker jeg retriever/pudel eller retriever/spaniel hvis det skal være en stor hund (retrievere er store hunde i min verden:oops:), hvis det skal være mindre hunde ville det være uspecificeret terrier/gårdhunde/pincher blandinger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg skal have en blanding, ville jeg nok vælge en cavalier/cocker eller en pudel blandet med cavalier eller cocker spaniel, hvis det skal være en mindre hund. En bekendt har sidstnævnte blanding (pudel/cocker) og den er fantastisk sød og har et dejligt temperament :lun: Hvis den skal være større, vil jeg nok gå efter en labrador, der var blandet med noget andet samarbejdende. Eller en collie/schæfer eller en anden hyrdehunde blanding. Hvid schæfer/gul eller grå schæfer ligesom Annes Bella - hun er jo en virkelig flot schæfer!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes Goldendoddlen / Labradoodlen er bare for søde at se på. :lun:

 

Ellers kunne en Schæfer/Alaskan Malamute også finde vej i vores hjem. I håb om at den får det skønne, blide og rolige temperament og lækre ydre fra Mutten men samarbejdsviljen fra Schæferen. (men der er nok at håbe/ønske for meget :blink:)

 

Næ, jeg tror faktisk det oftest er sådan de falder ud...i hvertfald dem jeg har mødt;) Men HD er jo en issue hos begge racer, så den kan man nok ikke undgå bare ved at vælge blanding.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skulle da selvfølgelig have en gul lab blandet med hvid schweizisk hyrdehund - så jeg fik en sheila hund til;) Det må være det tætteste der kommer på...

 

Eller en collie/golden blanding:hjerte: Nøj dem jeg har set er skønne, smukke og meget blide hunde, totalt hjerte, smelte hunde:)

 

Jeg ville også skulle sidde på mine hænder hvis der kom en dalmatiner blandet med noget retriever.

 

Og en islænder/labrador som vores gamle hund:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder og er helt forundret over at du har fået lov til at skrive fy-ordet i overskriften :lol:

 

 

Nå, tilbage til emnet.

 

Jeg vil heller ikke afvise en labradoodle ... Og minus fæld ville være et kæmpe plus hvis det var en sikkerhed :5up:

 

Og så bliver jeg nødt til at sige en Labrador/korthåret hønsehund. Er fuldstændig smaskforelsket i den korthårede hønsehund og dens udseende, men en labrador ville nok passe bedre til vores livsstil, som den er lige nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder og er helt forundret over at du har fået lov til at skrive fy-ordet i overskriften :lol:

 

 

Nå, tilbage til emnet.

 

Jeg vil heller ikke afvise en labradoodle ... Og minus fæld ville være et kæmpe plus hvis det var en sikkerhed :5up:

 

Og så bliver jeg nødt til at sige en Labrador/korthåret hønsehund. Er fuldstændig smaskforelsket i den korthårede hønsehund og dens udseende, men en labrador ville nok passe bedre til vores livsstil, som den er lige nu.

 

Er det ikke kun på engelsk det er et fy ord?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...