Hop til indhold

Hvad ville du vælge, hvis du skulle have en designerhund?.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Er det ikke kun på engelsk det er et fy ord?

 

Nix, man må ikke skrive ************* (d e s i g n e r h u n d e) på hf, men man må åbenbart i overskrifterne:-) Vi havde et farligt bøvl med det for et par uger siden!

 

************************************************'

 

Jeg har jo en blanding, og gik specifikt efter det da vi skulle have ny hund. Jeg faldt for forældrenes udseende og selvfølgelig at hvalpene var vildt nuttede:hjerte: Forældrene var tjekket for AD/HD, og så var jeg egentlig tilfreds.

 

Vi har jo fået en hund som er ualmindelig smuk (synes jeg ihvertfald selv). Vi bliver stadig jævnligt spurgt om Bellas mor stadig laver hvalpe, for folk vil gerne have en Bella. Hun er så skøn med (voksne) mennesker hun kender, nem at arbejde med og vagtsom. Men hun har fået schæferens usikkerhed og den hvides bløde sind, og det gør at hun til tider kan være lidt vanskelig at have med at gøre. Hendes grænser bliver nemt overskredet, og hun er meget sensitiv.

 

De andre jeg kender af same blanding, har de samme psykiske træk i en eller anden udstrækning. Fysisk er der stor forskel på dem. CBK's Zeus og min brors Dolph minder meget om hinanden af udseende - primært lyse farver og kæmpe store:lun: En tæve jeg kender fra konkurrencer, er meget klejn, og ligner i farverne en almmindelig højavl, men er meget lige i ryggen og har en længere og blødere pels. Tæven er ekstremt sensitiv, og virker meget trykket.

 

Umiddelbart ville jeg egentlig ikke anbefale blandingen til andre. Og alligevel kunne jeg ikke have en bedre hund:lun:

 

Skulle jeg igen have en blanding, ville det være en schæfer/golden. Elsker begge hunde for sig, og med den blanding er der næsten garanti for at få en hund der gider at arbejde og please. Og så er de bare kære at se på:hjerte: Dog har jeg ikke set hunde af den blanding i mange år....

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag er der to meget forskelligtrettede former for avl, hvor folk som dig, der gerne vil være negative, desværre har en tendens til at glemme eller ignorere den ene, nemlig opdræt af familiehunde, med godt temperament og sundhed som de vigtigste prioriteter.

Men jeg indrømmer da gerne at den anden retning er den mest synlige, og det er jo også det du har set på YouTube. Folk der lægger videoer og billeder på nettet af deres hygge-Bandogge, skriver som regel bare "my dog Toby" el. lign. De har ikke samme behov for at stive egoet af med pral.

Det med rødt synes jeg måske var lidt unødvendigt, jeg skriver da ikke sådan til dig når der er racer du ikke forstår at folk ønsker sig. Når videoer om hyggehundene er noget man skal lede efter og de måske ikke engang bliver kaldt bandogs, er det vel ikke så underligt at man får en anden opfattelse. Gad vide hvor mange videoer du sidder og ser om f.eks. doberman, der måske også kunne give dig et mere nuanceret billede (og der er trods alt ikke en overskyggende del af potensvideoer).

 

Jeg havde en fornemmelse af at dagens bandogs blev avlet for at få en virkelig skarp hund, derfor min undren, men nu har du givet mig en forklaring som jeg kan tygge lidt på. :-D

 

Jeg tør næsten ikke spørge (det er jo et sprængfyldt emne) men hvad er det for en type du gerne vil have?. Altså, en mastiff der bliver blandet med ambull vil da være noget anderledes end en mastiff der bliver blandet med pittbull, også at se på.

 

En OEB er en meget mindre hund, så jeg synes ikke rigtig der er nogen sammenligning.

Jeg mente i stedet for pitt eller amstaff. Og det er muligt jeg taler som jeg har forstand til. :vedikke::lol:

 

Ellers så kombinationen af en cocker/cavalier, har mødt et par stykker og de har virkelig været nogle lækre hunde.

 

Men i virkelighedens verden ville jeg aldrig nogensinde vælge en cavalierblanding, selvom jeg synes at de laver sådan nogle lækre blandinger.

 

Hvis jeg skal have en blanding, ville jeg nok vælge en cavalier/Cocker

 

Eller en collie/schæfer eller en anden hyrdehunde blanding. Hvid schæfer/gul eller grå schæfer ligesom Annes Bella - hun er jo en virkelig flot schæfer!

 

Jeg ville også skulle sidde på mine hænder hvis der kom en dalmatiner blandet med noget retriever.

 

I fik mig lige til at huske alle de blandinger jeg også godt kan lide. Blandinger af cavalier, collie og dalmatiner er alle racer jeg ikke ville have som stambogsførte, men synes er pragtfulde som blandinger. Til gengæld siger pudelblandinger mig ikke så meget, der vil jeg hellere have en stambogsført.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke vild med det... Hvad er der galt med blanding / gadekryds / rundkørsel / bastard / hul i hækken hund?

 

Nix, man må ikke skrive ************* (d e s i g n e r h u n d e) på hf, men man må åbenbart i overskrifterne:-) Vi havde et farligt bøvl med det for et par uger siden!

Jeg er ikke stødt på noget bøvl (så undskylder hvis der er nogen der føler at jeg har oprettet tråden for at stikke til nogen eller på anden måde for at genere) og skrev det bare i overskriften for at understrege at spørgsmålet ikke gik på blandinger generelt, men en krydsning af to selvstændige racer. Alt andet er jo svært at diskutere, fordi man sjældent får de rigtige oplysninger om hvad der er i rundkørsler. Et eksempel er en bekendt jeg har, der mener hun har en blanding af dalmatiner, labrador, golden og springer. Hunden er black and tan, dog tigerstribet istedet for tan, og hunden er 10 cm højere end Shandie, så det kan jo ikke passe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke stødt på noget bøvl (så undskylder hvis der er nogen der føler at jeg har oprettet tråden for at stikke til nogen eller på anden måde for at genere) og skrev det bare i overskriften for at understrege at spørgsmålet ikke gik på blandinger generelt, men en krydsning af to selvstændige racer. Alt andet er jo svært at diskutere, fordi man sjældent får de rigtige oplysninger om hvad der er i rundkørsler. Et eksempel er en bekendt jeg har, der mener hun har en blanding af dalmatiner, labrador, golden og springer. Hunden er black and tan, dog tigerstribet istedet for tan, og hunden er 10 cm højere end Shandie, så det kan jo ikke passe.

 

Det er ikke den slags bøvl Ascha, der har været problemer med et firma med "det navn" herinde, derfor kan man ikke skrive det (så der ikke kan linkes til dem).

 

 

Mht til den anden, så kan det altså sagtens være rigtig nok, det er meget svært at forudsige farver/størrelse på blandinger! En hund jeg kender er labrador/collie (lassie-typen), og han er også sort med "tigerstribet tan" som du beskriver det, samt et par hvide poter.

En hund vi passer/lufter er schæfer/doberman, og han er større (højere) end begge de to racer normalt er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med rødt synes jeg måske var lidt unødvendigt, jeg skriver da ikke sådan til dig når der er racer du ikke forstår at folk ønsker sig.

 

Det er måske fordi jeg aldrig kunne finde på at skrive sådan til folk. Jeg respekterer at folk har lov til at have deres egen smag, også hvis den er anderledes end min.

 

Når videoer om hyggehundene er noget man skal lede efter og de måske ikke engang bliver kaldt bandogs, er det vel ikke så underligt at man får en anden opfattelse. Gad vide hvor mange videoer du sidder og ser om f.eks. doberman, der måske også kunne give dig et mere nuanceret billede (og der er trods alt ikke en overskyggende del af potensvideoer).

 

Min mening om Doberman er dannet på baggrund af personlige oplevelser. Videoer ændrer ikke på det. I øvrigt kan jeg sagtens være i nærheden af en Dober, hvis jeg ikke selv har hund med. Jeg hader dem ikke, jeg er bare ikke vild med dem :vedikke:

 

Jeg havde en fornemmelse af at dagens bandogs blev avlet for at få en virkelig skarp hund, derfor min undren, men nu har du givet mig en forklaring som jeg kan tygge lidt på. :-D

 

Det er der også nogle, der gør. Det er nøjagtigt ligesom med f.eks. Pit Bull - nogle avler dem for at få en kamphund, andre for at få en familiehund. Folk glemmer ofte også at Pitten er en af de mest populære familiehunde i USA - måske fordi den aldrig figurerer på den "officielle" top 10, der udgives hvert år af AKC, som ikke stambogsfører racen.

 

Jeg tør næsten ikke spørge (det er jo et sprængfyldt emne) men hvad er det for en type du gerne vil have?. Altså, en mastiff der bliver blandet med ambull vil da være noget anderledes end en mastiff der bliver blandet med pittbull, også at se på.

 

For mig er det ikke et kontroversielt emne. Jeg ved ikke hvorfor det skulle være det? Jeg har ikke noget at skjule eller skamme mig over mht. mine motiver for at kunne lide en race eller blanding.

Mht. dit spørgsmål, så er det ikke noget jeg har tænkt særligt meget over, da jeg ikke har nogen aktuelle planer om at anskaffe en Bandogge. Min generelle holdning er at man ikke skal anskaffe sig en blanding, hvis man ikke kunne forestille sig at eje en eller flere af de racer, der er i blandingen. Og jeg kan godt lide både Pit og Ambull. Til gengæld ville jeg tøve med at få en blanding med f.eks. Mastino eller Alano. Det er mastiffer med et ekstra gear, så at sige, i forhold til vagtsomhed.

I øvrigt kan en Bandogge også være en blanding med Staffordshire Bullterrier, så man kunne altså godt få en fuldstændig lovlig Bandogge.

 

 

Jeg mente i stedet for pitt eller amstaff. Og det er muligt jeg taler som jeg har forstand til. :vedikke::lol:

 

Det ville bare ikke være særligt klogt, rent helbredsmæssigt, at blande en OEB med en Mastiff.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke stødt på noget bøvl (så undskylder hvis der er nogen der føler at jeg har oprettet tråden for at stikke til nogen eller på anden måde for at genere) og skrev det bare i overskriften for at understrege at spørgsmålet ikke gik på blandinger generelt, men en krydsning af to selvstændige racer. Alt andet er jo svært at diskutere, fordi man sjældent får de rigtige oplysninger om hvad der er i rundkørsler. Et eksempel er en bekendt jeg har, der mener hun har en blanding af dalmatiner, labrador, golden og springer. Hunden er black and tan, dog tigerstribet istedet for tan, og hunden er 10 cm højere end Shandie, så det kan jo ikke passe.

 

Svært defensiv dér! Kan slet ikke forstå at mit indlæg kunne misforståes:vedikke: Jeg svarede bare på Skippers spørgsmål til Hewlett - man kan nemlig ikke skrive ordet fra overskriften i selve teksten, uden at det bliver til *'er......

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke den slags bøvl Ascha, der har været problemer med et firma med "det navn" herinde, derfor kan man ikke skrive det (så der ikke kan linkes til dem).

Nåeh, jeg troede lige jeg havde jokket i et eller andet. :lol:

 

Mht til den anden, så kan det altså sagtens være rigtig nok, det er meget svært at forudsige farver/størrelse på blandinger! En hund jeg kender er labrador/collie (lassie-typen), og han er også sort med "tigerstribet tan" som du beskriver det, samt et par hvide poter.

En hund vi passer/lufter er schæfer/doberman, og han er større (højere) end begge de to racer normalt er.

Jo, det er jeg klar over, men ofte er det man hører bare usandsynligt.

 

Det er måske fordi jeg aldrig kunne finde på at skrive sådan til folk. Jeg respekterer at folk har lov til at have deres egen smag, også hvis den er anderledes end min.

Så stille synes jeg da ellers ikke du plejer at gå med dørene. :lol:

 

Jeg synes til gengæld det er mere respektfuldt at sige direkte at man ikke forstår en andens smag eller holdning (og så stille spørgsmål til det) end at gøre nar af det, eller den jeg synes er værre: at insistere på at folk har motiver og tanker de ikke har. Men det er sikkert hos mig fejlen ligger eftersom folk har en tendens til at tro at jeg hader alverdens ting, såsom børn, alt hvad der kan minde om kamphunde og hvad vi nu ellers har på bordet.

 

Men mener du seriøst at jeg ikke har respekt for at du er til andre hundetyper end mig?, for jeg har svært ved at se manglen på respekt når jeg tydeligt siger, at det er fordi jeg ikke forstår hvad det er der er så fascinerende. Og det er vel en ærlig sag. Jeg opfatter det i hvert fald ikke som mangel på respekt hvis folk siger: jeg forstår ikke hvad det er der gør at folk vælger en retriever, eller stemmer på blå blok, eller ikke vil spise halalslagtet kød osv. og begrunder det sagligt eller stiller relevante spørgsmål (så ved jeg da at folk forsøger at finde ud af hvordan jeg tænker).

 

Som sagt vi kan ikke alle foretrække det samme, men hvis man ikke sommetider kalder en skovl for en skovl kan man jo heller aldrig komme til andet end en indirekte diskussion/ forståelse.

 

Min mening om Doberman er dannet på baggrund af personlige oplevelser. Videoer ændrer ikke på det. I øvrigt kan jeg sagtens være i nærheden af en Dober, hvis jeg ikke selv har hund med. Jeg hader dem ikke, jeg er bare ikke vild med dem :vedikke:

Jeg hader skam heller ikke nogen hunde, det er deres ejere jeg somme tider har svært ved at forstå og som jeg sommetider ikke bryder mig om.

 

For mig er det ikke et kontroversielt emne. Jeg ved ikke hvorfor det skulle være det? Jeg har ikke noget at skjule eller skamme mig over mht. mine motiver for at kunne lide en race eller blanding.

Det synes jeg bare tit det bliver alligevel herinde,.. og så ender det i mudderkastning hvor man alligevel ikke bliver klogere på andres synspunkter.

 

Mht. dit spørgsmål, så er det ikke noget jeg har tænkt særligt meget over, da jeg ikke har nogen aktuelle planer om at anskaffe en Bandogge. Min generelle holdning er at man ikke skal anskaffe sig en blanding, hvis man ikke kunne forestille sig at eje en eller flere af de racer, der er i blandingen. Og jeg kan godt lide både Pit og Ambull. Til gengæld ville jeg tøve med at få en blanding med f.eks. Mastino eller Alano. Det er mastiffer med et ekstra gear, så at sige, i forhold til vagtsomhed.

I øvrigt kan en Bandogge også være en blanding med Staffordshire Bullterrier, så man kunne altså godt få en fuldstændig lovlig Bandogge.

 

Okay, det virker til at din designerhund kan være et vidt begreb. Kan det forstås sådan at du gerne vil have en dogge, mastiff eller bull-type, men bare med mindre sygdomme, altså at din smag er bred og mest fokuseret på sundhed?.

 

Nå, der har jeg det lidt anderledes end dig, for der er visse racer jeg aldrig ville have indenfor døren, men som jeg godt kunne tænke mig at have en blanding af.

 

Det ville bare ikke være særligt klogt, rent helbredsmæssigt, at blande en OEB med en Mastiff.

Okay, det ved jeg ikke nok om for at have et synspunkt, kan jeg høre. Men jeg stoler på dig. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så stille synes jeg da ellers ikke du plejer at gå med dørene. :lol:

 

Jeg synes til gengæld det er mere respektfuldt at sige direkte at man ikke forstår en andens smag eller holdning (og så stille spørgsmål til det) end at gøre nar af det, eller den jeg synes er værre: at insistere på at folk har motiver og tanker de ikke har. Men det er sikkert hos mig fejlen ligger eftersom folk har en tendens til at tro at jeg hader alverdens ting, såsom børn, alt hvad der kan minde om kamphunde og hvad vi nu ellers har på bordet.

 

Men mener du seriøst at jeg ikke har respekt for at du er til andre hundetyper end mig?, for jeg har svært ved at se manglen på respekt når jeg tydeligt siger, at det er fordi jeg ikke forstår hvad det er der er så fascinerende. Og det er vel en ærlig sag. Jeg opfatter det i hvert fald ikke som mangel på respekt hvis folk siger: jeg forstår ikke hvad det er der gør at folk vælger en retriever, eller stemmer på blå blok, eller ikke vil spise halalslagtet kød osv. og begrunder det sagligt eller stiller relevante spørgsmål (så ved jeg da at folk forsøger at finde ud af hvordan jeg tænker).

 

Som sagt vi kan ikke alle foretrække det samme, men hvis man ikke sommetider kalder en skovl for en skovl kan man jo heller aldrig komme til andet end en indirekte diskussion/ forståelse.

 

Det er måske et spørgsmål om formulering :vedikke: Jeg synes at hvis man siger "Jeg forstår ikke at nogen vil have en X", har man udtrykt en noget stærkere negativ holdning til X, end hvis man bare siger "Jeg ville ikke selv have en X".

 

Jeg ville aldrig have f.eks. en Collie, men det betyder da ikke at jeg fordømmer hele Collie-slægten og ikke synes at nogen burde have den. Din formulering lyder for mig som at Bandogges, i dine øjne, slet ikke burde eksistere. Og ja, jeg har nok opfattet det sådan, i forbindelse med flere diskussioner, som at du nærer et had til alle "kamphunde" o.lign.

 

Jeg hader skam heller ikke nogen hunde, det er deres ejere jeg somme tider har svært ved at forstå og som jeg sommetider ikke bryder mig om.

 

Det kan jo aldrig blive en hunds skyld, at den har været så uheldig at få en idiot som ejer. Det siger intet om hundens egenskaber som sådan.

 

Kan det forstås sådan at du gerne vil have en dogge, mastiff eller bull-type, men bare med mindre sygdomme, altså at din smag er bred og mest fokuseret på sundhed?.

 

Korrekt, sundhed og temperament. Altså f.eks. er jeg vild med Mastiffens temperament og adfærd, men jeg ville simpelthen ikke turde at have en, pga. de enorme dyrlægeregninger, jeg kunne risikere at få. Derudover er det selvfølgelig synd for hunden.

Det er af samme årsag, jeg har en OEB og ikke en EB.

Link til indlæg
Del på andre sites

Svært defensiv dér! Kan slet ikke forstå at mit indlæg kunne misforståes:vedikke: Jeg svarede bare på Skippers spørgsmål til Hewlett - man kan nemlig ikke skrive ordet fra overskriften i selve teksten, uden at det bliver til *'er......

Troede det var velkendt at jeg sommetider misforstår ting andre synes er åbenbare. Sidst var det overskriften i børnetråden og se hvordan det gik. :vedikke:

Nogle vil kalde det en fordom, andre en erfaring for at sådan noget kan ske efter en eller anden hed debat. :blink: Og så kunne jeg jo ligeså godt komme den i forkøbet, ikk`?.

 

Det er måske et spørgsmål om formulering :vedikke: Jeg synes at hvis man siger "Jeg forstår ikke at nogen vil have en X", har man udtrykt en noget stærkere negativ holdning til X, end hvis man bare siger "Jeg ville ikke selv have en X".
Det har du nok ret i men jeg synes bare ikke det gør det samme. At konstatere at man ikke selv vil have en race lægger ikke op til at folk skal fortælle hvad det er der gør, at de ønsker sig netop denne race (i dette tilfælde blanding). Der er da masser af racer jeg synes er søde, uden at jeg forstår at folk gider have dem. Beagler f.eks., altså hvem gider gå med en snor i hånden hele tiden når man kan gå uden, ved at vælge en anden hunderace,.. men derfor er jeg jo nysgerrig for at høre hvad det så er der opvejer det og som man ikke kan finde andre steder. :vedikke: Beagleejere bliver så heldigvis sjældent sure over at høre sådan noget,.. :lol: men de lever selvfølgelig også med en hund der bliver modtaget anderledes end store, korthårede hunde med store muskler.

 

Jeg ville aldrig have f.eks. en Collie, men det betyder da ikke at jeg fordømmer hele Collie-slægten og ikke synes at nogen burde have den. Din formulering lyder for mig som at Bandogges, i dine øjne, slet ikke burde eksistere. Og ja, jeg har nok opfattet det sådan, i forbindelse med flere diskussioner, som at du nærer et had til alle "kamphunde" o.lign.

Jeg fordømmer heller ikke alt hvad der er korthåret og vejer mere i forhold til højden end gennemsnitshunde, selvom jeg ved at det er den gængse opfattelse herinde. Min veninde har altid haft bullmastiff, som jeg har været sammen med (også uden at være bekymret for mine hundes helbred) :lol: og med min nye hund er det blevet lettere ikke at gå i panik når jeg ser fremmede kamphundelignende hunde, for hun har ingen lig i lasten som jeg skal tage hensyn til. Men det er rigtigt at jeg blev lidt overrasket over dit indlæg på baggrund af mine ringe overvejelser om disse blandinger. Havde lidt svært ved at forstå at det skulle kunne blive mere blide hunde af at man blander racer som f.eks. fila og pittbull. At krydse ekstrem mistro overfor fremmede samt yderst kort lunte, med adræthed, lynende hurtighed og egenskaber der ellers er finpudset til at vinde i en kampsituation syntes jeg godt nok var sådan lidt,.. ehm ubehageligt at møde hvis man da ikke lige var ven af familien. At der så er nogle der avler for at få gode, sunde familiehunde ud af andre kombinationer, det slog mig ikke lige skal jeg indrømme. :genert:

 

Det kan jo aldrig blive en hunds skyld, at den har været så uheldig at få en idiot som ejer. Det siger intet om hundens egenskaber som sådan.

Det siger jeg heller ikke.

 

Korrekt, sundhed og temperament. Altså f.eks. er jeg vild med Mastiffens temperament og adfærd, men jeg ville simpelthen ikke turde at have en, pga. de enorme dyrlægeregninger, jeg kunne risikere at få. Derudover er det selvfølgelig synd for hunden.

Det er af samme årsag, jeg har en OEB og ikke en EB.

Endelig noget jeg godt kan følge. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Troede det var velkendt at jeg sommetider misforstår ting andre synes er åbenbare. Sidst var det overskriften i børnetråden og se hvordan det gik. :vedikke:

 

Kan heller ikke forstå at du turde lægge dig ud med dem:lol: Har aldrig "fulgt så meget med" i børn som efter tråden har fået det navn....!

 

Anyways, så lige en advarsel om nogle pudelblandinger, som tilsyneladende bliver skam-opdrættet i Holland og solgt på Vorbasse Marked. Egentlig mener jeg ikke at der er noget galt med blandinger (har jo selv en), og det er også fint med mig at man laver samme blanding flere gange. Men jeg kan bare ikke tage det seriøst når man kalder blandinger for et fancy navn, cavapoo, labradoodle, puggle osv. Eller dem fra Vorbasse Marked, som åbenbart hedder Boomer, eller sådan noget.

 

Det der for mig taler for en blanding/designerh*nd/whatever er, at man får en "unik" hund, ofte med et fantastisk udseende. Og ja, jeg har en svarhed for specielle hunde, om de er gudesmukke (som Bella:engel:) eller bare kære og bedårende, er ligegyldigt. Hånden på hjertet, så er det bare sjældent at man ser en særpræget lab, golden, pudel m.m.

 

Men med sundheden er det tit knald eller fald med blandinger. Forældrene er i bedste fald tjekket for den hyppigst forkommende lidelse hos en eller begge forældre, men andre problemer ses der ofte gennem fingrene med. Men det er jo en kalkulerer risiko når man vælger en blanding.

 

Min næste hund (som er bestilt) bliver en DKK-ting. Det bliver min næste træningsmakker også. Men om der kommer til at snige sig en blanding ind i flokken engang, kan jeg ikke afvise:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt klart også mere til blandinger. Og jeg synes det er så ærgerligt, at der ikke er flere, der tjekker for sygdomme, inden de avler. Både for hundenes skyld, men sandelig også for købernes skyld. Og så synes jeg det er ærgerligt, at der ikke er lavet et eller andet slags register, hvor man kan gå ind og finde kuld, der er tjekkede. Jeg har ellers kendskab til et par stykker, der har forsøgt, men af en eller anden grund har de altid droppet det igen.

 

Og det har selvfølgelig intet med emnet at gøre, så undskyld for OT Ascha :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...