Gæst MarieF Skrevet August 12, 2013 Rapporter Share Skrevet August 12, 2013 Hej, Efter at være kommet hjem til afføring 3 steder i vores gang, 1 gang tis og 1 gang opkast (tror jeg) og gøen, hylen og piven er jeg en smule frustreret, så bær over med mig hvis jeg lyder mere træt af min hund end jeg egentlig er. Vi fik Sif 1. september sidste år hvor hun var 9 måneder gammel og fandt hurtigt ud af, at hun havde nogle ret seriøse seperations-problemer. I samarbejde med den hundetræner vi gik til i efteråret fandt vi ud af, at hun kan være i soveværelset og er kommet op på, at hun kan være der i flere timer uden problemer (når vi var i lejligheden samtidig). Samtidig kunne hun være alene mellem en halv og en hel time, når hun var derinde. Jeg har så henover sommeren gjort meget ud af alene hjemme træningen og kom op på over 3 timer, hvor hun bare har ligget og sovet i sin kurv i soveværelset :hjerte:. Nu er det så gået ned af bakke igen Vi aner ikke hvorfor, men i fredags skulle hun være alene mellem 3 og 4 timer (vi prøver jo at øge tiden hele tiden), hvorefter vores nabo som kender Sif rigtig godt, og som tit har passet hende, skulle komme over og hente hende. Jeg tog afsted lidt i 9 om morgenen og allerede 9.15 havde vores nabo, da hun luftede deres egen hund, hørt Sif gø. Hun holdt dog øje med det og Sif stoppede lidt efter, hvorfor hun alligevel lod hende være alene. Efter et par timer, da hun ville hente hende gøede Sif igen. Da hun kommer ind i lejligheden ser hun, at Sif har skidt i vores seng (hun må normalt slet ikke være i sengen og accepterer dette fuldstændig). Det er selvfølgelig rigtig træls og ulækkert, men også virkelig mærkeligt! I dag har hun så været alene igen. Da vi passer føromtalte nabos hund, så kunne de ikke være i soveværelset, da den hund vil være i sengen. Jeg ved ikke om det er det, der har været problemet, da hun jo er vandt til at være alene i soveværelset. Jeg mistænker at Sif har gøet og hylet i al den tid, hvor de har været alene, ligesom jeg ikke tror at hun har forladt gangen overhovedet, da al lort, tis og opkast var i gangen. Ligeså glad som jeg er blevet for at komme hjem til en hund der har ligget og sovet, når den var alene, ligeså ked af det og frustreret bliver jeg sgu, når jeg kommer hjem til sådan et syn Den anden hund har ingen problemer med at være alene og lå i sofaen og sov, da jeg kom hjem. Sif virker på ingen måde understimuleret. Vi træner med hende, går lange ture og hun er en glad og tilfreds hund på alle andre områder, som vi er rigtig glade for. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre mere. Føler jeg er tilbage til status que efter at have brugt uendelig lang tid på alene hjemme træning. Det skal siges, at hun var i løbetid da vi hentede hende 1. september sidste år, og jeg ved ikke om det kan spille ind i hendes reaktioner nu, at hun nok er på vej i løb igen. I løbet af den sidste uge har hun nemlig gnavet i nogle sko, hvilket hun ALDRIG har gjort før. Hun er 1½ år gammel og en blanding mellem en langhåret gravhund og en pekingeser. Hun har fået zylkene de sidste par gange inden hun har været alene, men synes ikke rigtig at de hjælper. Jeg håber, at nogle herinde kan komme med nogle input. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal gribe det an. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret August 12, 2013 Rapporter Share Besvaret August 12, 2013 Hvis I kun har oplevet problemer denne ene gang, hvor I har flyttet hende ud af soveværelse pga. hund i passer - så tror jeg udelukkende det er dét som har tricket hendes alene angst igen. Vi har selv kæmpet med at lære to af vores hunde at være alene, og den ene kan kun være på begrænset plads, og den anden skal kunne høre/se at vi går ud af hoveddøren. I vores tidligere hus var de alene i soveværelset, denne lå lige op af entreen og de kunne derfra høre hoveddøren smække og de kunne se os gå igennem vinduet. Ingen problemer overhovedet, begge hunde sov hele dagen. I september sidste år købte vi så hus - og her ville vi lade dem være alene i soveværelset igen, som de var vant til. Dette trickede den enes alene angst igen - for nu ligger vores soveværelse i den helt anden ende af huset, så hun hverken kan høre døren smække eller se os gå ud af huset. Selvom de var i "vante omgivelser" - altså i vores seng, med vores sengetøj osv som de var vant til. Vi forsøgte så at rykke dem ud i vores entre - med alverdens kurve, tæpper osv. for så var pladsen stadig begrænset (for den enes skyld) og de kunne se os gå ud af døren og huset (for den andens skyld) - og så var vi tilbage til to hunde som sov hele dagen væk. Så selvom man får dem stabile i alene hjemme træningen, så er der visse hunde der holder meget fast i vante rammer - så selvom de godt kan være fint alene i soveværelset, så kan de ikke i resten af huset. Er det en hund i fortsat skal passe? Og ellers ville jeg bare rykke hende tilbage i soveværelset, og fremadrettet sige nej til at passe andres hunde, når de skal være alene hjemme. Så i ikke løber ind i sådanne episoder igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret August 12, 2013 Rapporter Share Besvaret August 12, 2013 Hov, det er da vidst mig som har læst for hurtigt! Kan da læse i også har oplevet problemer én gang inden i passede hund. Sorry! Men jeg tror jeg ville prøve at skære ned på alene tiden igen, og se hvor langt ned i skal, for at hun er stabil igen. Og så trappe langsomt op igen. Men hvis hun er på vej i løbetid, så kunne dette måske også være årsagen. Nogle hunde reagere på løbetider sådan. Der er en bruger herinde, som har samme problem med løbetid = alene hjemme problemer. Hvis i tror det kan skyldes dette, så kunne løsningen jo være at sterilisere hende, så er i ovre problemet med løbetider. Men først tror jeg at jeg ville skære ned på tiden igen, og se hvor langt hun egentlig er stabil nu - og så forsøge at øge tiden derfra. Og så holde øje med om problemerne evt forværres jo tættere på løbetiden hun kommer/når hun er i løbetid. Er hun vant til at få en ting hver gang i går? Fx et fyldt marvben/Kong som har været i fryseren? Det får vores altid, og siden vi begyndte med det, gik det hurtigt fremad med at lære dem at være alene. For nu forbinder de det med noget positivt at vi går, fordi de får frossent ben med leverpostej i! :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret August 12, 2013 Rapporter Share Besvaret August 12, 2013 øv alene hjemme problemer er bare noget at det værstes synes jeg. Jeg har en tæve på 2 ½ og hun har desværre det problem at hun bliver så kulret at hendes løbetider at hun står og hyler når jeg forlader hende. (tit også selvom der er andre hjemme) I løbetiden får hun dagligt Zylkene da dette hjælper hende, så hun ikke køre sig selv alt for meget op, også bliver der givet ekstre lækre ting når vi går, lige som hos Sitto. (og nu har vi taget beslutningen om at hun skal steriliseres for under andet at afhjælpe alene hjemme problemet) en anden ting som har hjulpet rigtig meget her hjemme (som dog kan være ret svært) var at finde ud af hvad der trickede hende. Her hjemme er det lyden af nøglen der låser døren. Så det har vi arbejdet med i de perioder der har været alene-hjemme-problemer, med meget gode resultater. Hendes angst svandt ind når løbetiden var over, dog var hun meget urolig når vi skulle til at gå, så efter hver løbetid følger der en periode hvor vi må træne lidt forfra igen. Aahhrrr sorry, det blev rodet. :stupid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MarieF Besvaret August 12, 2013 Rapporter Share Besvaret August 12, 2013 Tak for jeres svar Vi overvejer om sterilisering måske kan hjælpe på problemet. Har ringet og snakket med vores dyrlæge i dag om hvornår det bedste tidspunkt vil være og det er omkring december, hvis hendes løbetid kommer nu her som vi regner med, så vi har nogle måneder til at tygge på det. Tiden skal klart skæres ned igen. Vi har stadig den anden hund, men vi har lige været en halv time ude, hvor vi lukkede Sif ind i soveværelset som sædvanlig og lod den anden hund være i resten af lejligheden og der var ingen problemer :banan: Hun lå i sin kurv da vi kom hjem. Det hjalp godt nok gevaldigt på humøret! Jeg håber bare sådan, at vi hurtigt kan komme op på 4 timer igen, så vi kan arbejde os opad. Jeg kan bare ikke forstå hvad det er, som er gået galt med træningen og derfor ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal ændre. Det er gået så fint så længe. Da hun begyndte at gø i fredags, var det jo kort efter jeg var taget afsted og vi var jo oppe på mellem 3 og 4 timer gangen før det. Vores nabo har fortalt, at der er flyttet en gravhund ind i opgangen overfor, og at Sif kunne se den fra vinduet. Det lyder til at de to har stået og gejlet hinanden op og det kan selvfølgelig være en del af forklaringen, men forstår bare ikke hvorfor hun blev så stresset og bange at hun sked i vores seng I morgen skal hun være alene i ca. 1½ time. Havde rigtig tænkt, at hun skulle være alene i 5 timer inden alt det her skete, men kan heldigvis nøjes med 1½. Vil optage hende mens jeg er væk, så jeg kan se hvornår det går galt, hvis det skulle gå galt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret August 12, 2013 Rapporter Share Besvaret August 12, 2013 Jeg forstår sagtens at det er frustrerende, og at komme hjem til en stresset hund som har skidt og tisset kan virkelig ødelægge resten af dagen :ae: Men det lyder som om du er gået rigtigt frem med træningen, og I har jo også før været oppe på mange timer hvor hun kunne være alene hjemme, så rolig nu En hund kan sagtens have en dårlig periode eller måske bare en dårlig dag, hvor den ikke synes det er det fedeste i verden når du går fra den. Der kan være mange ting der spiller ind, teenagealderen, hormoner i forbindelse med løbetid, en ny hund der er flyttet ind osv. osv. Hun kan måske også mærke på dig at du stresser/er frustreret og ked af det pga. at du tror du skal starte helt forfra. Så prøv at tænke positivt, du ved jo at hun godt kan! :5up: Mht. at hun har været i sengen - det kan hun også sagtens have været uden du har vist det. De regler der gælder når du er hjemme, gælder ikke nødvendigvis når du ikke er hjemme Men hun har sandsynligvis søgt tryghed deroppe, fordi dynen, hovedpuden og sengebetrækket dufter af dig. Måske kunne det være en god ide at ligge en brugt T-shirt i hendes seng, så hun har den at putte med, og derved har din duft tæt på sig. Vores ældste hund kan sagtens være alene i op til 8 timer, hun ligger og sover inde i vores seng, og det går uden problemer. Men har enten min kæreste eller jeg 'glemt' et stykke tøj i sengen er det det vi kan mærke hun har ligget på, når vi kommer hjem. Det er lidt sødt Jeg håber det hele kommer til at løse sig ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MarieF Besvaret August 13, 2013 Rapporter Share Besvaret August 13, 2013 Tak for dit svar. Er rart at høre, at andre synes vi griber det rigtigt an, når det føles lidt håbløst Hun har været alene i dag og det er heldigvis gået rigtig godt. Hun var som sædvanlig i soveværelset. Optog det hele og der var ikke en lyd + hun lå i sin kurv, da jeg kom hjem. Hun var alene i lidt over 1½ time. Jeg tror, at jeg bliver nødt til at arbejde opad igen. Tror det er gået for hurtigt et sted og hun så er blevet panisk. Det er muligt, at hun før har været i sengen uden at vi har opdaget det, men jeg tvivler nu :hmm: Jeg havde lagt et ekstra lagen over i dag, for at redde det lidt, hvis hun hoppede derop og sked igen. Kan se at hun slet ikke har været deroppe, da der ellers ville være spor på lagnet. Er noget mere optimistisk i dag, selvom jeg lige tager 4 skridt tilbage i træningen, så skal jeg i det mindste ikke starte forfra Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts