Hop til indhold

Recommended Posts

Når I har (haft) hvalp - har I så brugt sele eller halsbånd til den bette og hvorfor? Da Ozzie var hvalp brugte vi mest sele og så halsbånd af og til. Men siden har jeg fået at vide at flere at det er dumt med sele til hvalpe, nogle der ved om der er hold i det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har altid brugt halsbånd. :hmm:Jeg kan ikke se fidusen med en sele. En hund skal jo netop IKKE trække, når den går i snor.

Og så er det da ligemeget om den går i sele eller halsbånd:vedikke:.

Men halsbånd er meget nemmere at få på og af. Det, hun bruger nu, sidder så løst så det er lige til at hive ud over hovedet.

Silke har en sele. Jeg købte den til når hun skulle sidde på bagsædet under bilkørsel.

Jeg tror at hun har brugt den to gange. Det var slet, slet ikke sikkert nok efter min smag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har altid brugt sele til mine hvalpe og det bruger vi også nu hvor de ikke længere er hvalpe.

Det er min erfaring at selen støtter bedre og også at de lærer at gå pænere i snor med en sele.

Da jeg i sin tid fik min dalmatiner brugte jeg halsbånd og han var praktisk talt umulig at have med at gøre det første ½ år - indtil jeg købte en sele. Det var som om han blev mere fri på en eller anden måde og dermed begyndte han også at gå pænere. Siden da har jeg kun brugt sele til mine hunde.

Hvis knogler og muskulatur skulle lide under det - er jeg ret sikker på at dyrlægen ville påpege det - min dyrlæge anbefaler i øvrigt også brugen af sele!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg bruger som regel halsbånd til mine - men de har også hver deres sele. Den bruger jeg hvis vi eksempelvis går i skoven med de lange liner - så får de en sele på - eller ved havet der har de som regel også sele på -men ellers halsbånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid brugt halsbånd, og har først købt seler når de blev lidt ældre. Men med Iso prøvede jeg faktisk også med sele, da hun var hvalp, fordi hun var så vild. Ved ikke om det var hverken bedre eller dårligere, hun var jo stadig lige vild, men jeg gjorde det nu også mest fordi jeg var bange for at hun ville trække sig ud af halsbåndet. Tror det kommer virkelig meget an på hunden, hvad der passer bedst. Når det kommer til at gå pænt i snor, så er min erfaring at det kun hjælper med træning, og så er det jo sådan set ligemeget hvad de har på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg hentede Inca, var det med halsbånd. Og da hun var ca. 4 mdr., købte jeg en sele til når vi gik i parken og hun legede med andre hunde, fordi halsbåndet ofte faldt af/hun var ved at blive kvalt hvis en pote satte sig fast osv..

Men ellers brugte vi kun halsbånd.. Og bruger kun selen når vi skal ned i parken om morgenen eller på en lang tur i sporline/flexline :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har altid brugt sele til Bruno, fordi han i starten var meget livlig, når vi gik tur, og så følte jeg ikke, at det var sikkert i halsbånd. Desuden mener jeg at have læst, at halsbånd kan skade muskulaturen.

Vi har dog her på det sidste haft problemer med selen, fordi han flygter, når han ser selen. Han gemmer sig under senden, spisebordet, sofaen, hvor vi ikke kan få fast i ham. Halen er mellem benene, så han er "utryg" på en eller anden måde, men det er den samme sele, vi altid har brugt. Det er en "kamp" at fange ham. Når han først har fået selen på, går han hen til døren og venter på at få snoren på. Så det er ikke, fordi han ikke kan lide at gå tur, men hvorfor er han pludselig blevet "utryg" ved selen"? Er der nogen af jer, der har oplevet noget ligende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Izzie brugte sele, egentlig fordi jeg havde lært herinde at hun skulle :mrsgreen: Men kan se med chi hvalpen at sele er mere smart, da det tydeligvis gør ondt på hende hvis man trækker en smule i snoren/halsbåndet for at få hende til at gå.

Jeg går ind for at hunde har halsbånd på, men er imod at der skal lægges nogen former for vægt i det halsbånd. Det har halsen altså bare ikke godt af!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Vi har altid brugt sele til Bruno, fordi han i starten var meget livlig, når vi gik tur, og så følte jeg ikke, at det var sikkert i halsbånd. Desuden mener jeg at have læst, at halsbånd kan skade muskulaturen.

Vi har dog her på det sidste haft problemer med selen, fordi han flygter, når han ser selen. Han gemmer sig under senden, spisebordet, sofaen, hvor vi ikke kan få fast i ham. Halen er mellem benene, så han er "utryg" på en eller anden måde, men det er den samme sele, vi altid har brugt. Det er en "kamp" at fange ham. Når han først har fået selen på, går han hen til døren og venter på at få snoren på. Så det er ikke, fordi han ikke kan lide at gå tur, men hvorfor er han pludselig blevet "utryg" ved selen"? Er der nogen af jer, der har oplevet noget ligende?

Ja jeg har oplevet det der tovtrækkeri med ikke at ville have sele på - gemme sig under dit eller dat - sætte sig ind i buret så "mor" skulle ned på alle 4 - det har sikkert været skide skægt for Charlie og hurtigt fangede jeg jo at han var ved at lave en dum vane ud af det - så skulle han ud at gå måtte jeg finde en anden løsning på det pjat. Jeg fandt så på at gå udenfor - stille mig ved lågen - Charlie på plads - selen på - og så var der ikke mere pjat. I dag får han selen på og han laver ikke de der fjollerier mere

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg har oplevet det der tovtrækkeri med ikke at ville have sele på - gemme sig under dit eller dat - sætte sig ind i buret så "mor" skulle ned på alle 4 - det har sikkert været skide skægt for Charlie og hurtigt fangede jeg jo at han var ved at lave en dum vane ud af det - så skulle han ud at gå måtte jeg finde en anden løsning på det pjat. Jeg fandt så på at gå udenfor - stille mig ved lågen - Charlie på plads - selen på - og så var der ikke mere pjat. I dag får han selen på og han laver ikke de der fjollerier mere

Det lyder som samme problematik som med Bruno. Desværre kan vi ikke gå til lågen og vente, for vi bor i lejlighed. Jeg har forsøgt at stille mig ved hoveddøren og kalde på Bruno, men når han ser selen, så er han "pist borte". Jeg overvejede, om det kunne være, fordi vi bruger en H-sele. Ville en Y-sele måske være bedre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger seler til alle vores, og det har jeg altid gjort. De bærer dog altid halsbånd, men udelukkende som hundetegns-holder. Linen er altid i selen. Nu har vi så også Zazu som trækker en del til at starte med på turen, men slapper af efter nogle minutter og går pænt, hvis ellers ikke hun møder en kat, pindsvin o.lign. har nok lidt opgivet at lære hende at gå pænt, i og med at hun har et problem med at gø af andre hunde vi møder - og det fylder ret meget på gåturene i forvejen, og er klart det største irritationsmoment, derfor lægger vi størst vægt på det. Og tror turene hurtigt kan ende med at blive en træls ting for os såvel som Zazu hvis vi både skal kæmpe med gå-pænt og ti stille. Så hvis (når! forhåbentlig) hun en dag lære at tie stille når der kommer andre, så kan det da være vi kaster os over gå-pænt-delen. ;-)

Men jeg har jo lidt en drøm om at få en stor hund en dag (når vi ikke har nogen små...) og med en stor hund vil jeg vælge halvkvæl. Og så vil der blive lagt stor vægt på gå-pænt med det samme. For halsbånd og træk er bare ikke noget som dur sammen, overhovedet! Og så tænker jeg umiddelbart også, at skulle en stor hund pludselig få den idé at ville trække afsted med en, så tror jeg man har lidt bedre kontrol over det i et halsbånd, fremfor en sele hvor den virkelig kan lægge kræfter i!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Det lyder som samme problematik som med Bruno. Desværre kan vi ikke gå til lågen og vente, for vi bor i lejlighed. Jeg har forsøgt at stille mig ved hoveddøren og kalde på Bruno, men når han ser selen, så er han "pist borte". Jeg overvejede, om det kunne være, fordi vi bruger en H-sele. Ville en Y-sele måske være bedre?

Hmm du må finde ud af om han drive gæk med dig/jer eller du er kommet til at nappe ham - f.eks. et hår der er kommet i klemme eller at selen strammer for meget om maven?

Det er muligt en Y sele vil være bedre - jeg har førhen brugt H sele til Charlie, men syntes den sad af pommeren til og det virkede som om hans dybe brystkasse ikke kunne have den form for sele. I dag bruger jeg T seler til alle mine - den er nem for skal bare lige over hovedet. Alternativ er der også de her "step in" seler som skal på via forbenene og samles på ryggen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sele, ville altid bruge sele til en hvalp - og helst også en voksenn hund! Hvalpe laver så mange finurlige ting og sager, at det nemt kan ende i en nakkeskade, hvis de har halsbånd på.

Den med sener og muskulatur køber jeg, som sådan, ikke. Sikkert kan der ske noget ved voldsomt og vedvarende træk - men et halsbånd er så tusindfold være! Hunden har meget mindre at stå imod med og styrken lægges langt mere koncentreret på strubehoved, halsmuskler m.m.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sele, ville altid bruge sele til en hvalp - og helst også en voksenn hund! Hvalpe laver så mange finurlige ting og sager, at det nemt kan ende i en nakkeskade, hvis de har halsbånd på.

Den med sener og muskulatur køber jeg, som sådan, ikke. Sikkert kan der ske noget ved voldsomt og vedvarende træk - men et halsbånd er så tusindfold være! Hunden har meget mindre at stå imod med og styrken lægges langt mere koncentreret på strubehoved, halsmuskler m.m.

Ja, jeg tænker også om den med at en sele skulle skade dem kommer af at en hund som konstant trækker fremad, vil jo selv i sele kunne udvikle skæv muskulatur, overbelaste sin bagpart med mere. Men det samme vil jo ske hvis den gik i halsbånd på samme måde, nu bare med skade på strubehovedet i tillæg..

Jeg hørte noget om at step in seler ikke var så gode til hvalpe på et tidspunkt, men ved ikke hvad forklaringen skulle være? Jeg foretrækker en y eller H sele til en hund som ikke trækker, men bare skal have en behagelig sele, til HVIS den nu lige flagrer lidt omkring. Er det en stærk hund med mange kræfter, så er en T sele nogengange at foretrække, hvis den sidder bedst:)

Link til indlæg
Del på andre sites