Hop til indhold

Hopper op af mig - usikkerhed?

Recommended Posts

Gæst DorteDK

Hejsa,

Min lille Zeus på 1 år - hopper op af mig.

Eksempelvis hvis jeg lige stopper op for at snakke med naboen - Zeus sitter sig ned eller lægger sig hvis samtalen tager alt for lang tid efter hans mening :-)

Men efter et par minutter begynder han at springe op af mig, han kan på stedet hoppe helt op i hovedet på mig (jeg er vel 172 cm høj :-))

Hvis naboen tager kontakt til Zeus sitter han sig ned og lader sig ae - men så hopper han op på mig bagefter, som om han skal have min accept at naboen er god nok?

Er det usikkerhed?

Sjovt nok hopper han ikke op af eksempelvis gæster eller dem jeg snakker med - men kun mig.

Et eksempel fra i går da stod vi og ventede en 15 min på manden som lige skulle ha fri fra job, så blev det for kedeligt / eller Zeus vidste ikke hvad der skulle ske? Så hoppede han igen op af mig, og anden gang nærmest puttede han sig ind til mig mens han stod med forbenene på brystkassen af mig, det var dejligt men er der noget jeg skal være opmærksom på - er der noget jeg har overset?

Jeg tænker som sagt selv usikkerhed men har jeg ret i det?

På forhånd tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Therese det tror jeg faktisk også - men ville bare lige høre andres meninger :-)

Men han har krudt i numsen og gider bare ikke sidde stille så det kan sagtens bare være det - "mor vi skal ikke sidde her vi skal afsted ud og snuse" :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg er ret enig med Therese. Det er et opmærksomheds problem.Når han springer op af dig får han jo opmærksomhed. Jeg ville stoppe det inden det bliver en uvane (hvilket det hurtigt bliver)

Usikkerhed tror jeg ikke det har noget med at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan sagtens være usikkerhed, det kan være opkørthed/frustration og det kan være kedsomhed. Sammy herinde fra s schæfer har gjort nøjagtig det samme siden hvalpealder og det skyldes helt klart usikkerhed. Men nogengange også glæde/opkørthed. En terrier jeg kender, gør det også og min egen Sheila har også lavet en version af det.

I de situationer du beskriver kan det jo tænkes at zeus blive lidt i tvivl om hvordan han skal komme fra situatioenen på anden måde og måske har han erfaret at hvis han hopper op af dig, så går i videre og kan kan "slippe væk."

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Det kan sagtens være usikkerhed, det kan være opkørthed/frustration og det kan være kedsomhed. Sammy herinde fra s schæfer har gjort nøjagtig det samme siden hvalpealder og det skyldes helt klart usikkerhed. Men nogengange også glæde/opkørthed. En terrier jeg kender, gør det også og min egen Sheila har også lavet en version af det.

I de situationer du beskriver kan det jo tænkes at zeus blive lidt i tvivl om hvordan han skal komme fra situatioenen på anden måde og måske har han erfaret at hvis han hopper op af dig, så går i videre og kan kan "slippe væk."

Vi er ikke gået videre når han har hoppet op, da jeg så mente at han ville gøre det hver gang jeg snakker. Jeg synes faktisk det er svært at se om det er usikkerhed eller kedsomhed. Han har krudt i numsen og sidder ikke gerne stille det er iøvrigt noget vi træner, og han er blevet bedre til "at vente" ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Tulle gør det samme af kedsomhed og tager det for lang tid, at tale med de mennesker vi møder, bider hun sin hundesnor over ( er sket 3 gange ), hvis jeg ikke lige er opmærksom på hende.

:-) klog hund :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninja kan godt finde på at hoppe op af mig hvis hun er usikker. Det kan være efter hun har hilst på en person på gaden, og situationen måske ikke har virket helt tryg for hende, eller hvis det ringer på, og jeg guider dem over på madrassen, så hopper hun op af mig for at søge en form for bekræftelse og måske for at vise at hun er lidt ængstelig ved situtationen.

Se efter andre tegn, hvordan er hans ørestilling når han gør det ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Hewlett, jeg vil prøve at lægge ekstra mærke til ørestillingerne i dag ;-) tak for forslag, det er svært at nå at se øre stillingerne da det tager et split sekund fra han står på jorden og hopper op af mig, men jeg vil være meget opmærksom på det i dag ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Luckyluna skriver så hopper Enzo. Han gør det i flere situationer. Men hvis fx et menneske vil hilse på ham og han syn's det bliver for meget/helst er fri for det, så hopper han op af mig. Han gør det samme, hvis der fx kommer en hund løbende uinviteret hen og den ikke kan forstå, at han ikke vil hilse, så hopper han op af mig. Fjerner jeg ham fra situationen (fx beder jeg menneskerne lade ham være, eller får ejeren styr på sin hund, så er han helt rolig igen). Helt sikker utryghed og noget han bruger for at komme væk fra situationen i stedet for fx at knurre. Bliver det ikke respekteret. Fx bliver menneskene ved med at ae ham, så bliver hans hoppen mere panisk. Men ved "mild trussel" så er det bare et hop nu (det var mere da han var ung).

Han er til gengæld også meget utålmodig anlagt og er ikke bleg for at hoppe sådan lidt forbi mig, men ramme mig med kroppen, hvis jeg står stille for længe og han syn's der skal ske noget mere. Dette er der ikke meget usikkerhed over, men = tegn på meget utålmodig Enzo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad bunder den usikkerhed så i? Er det fordi Sammys schæfer (ved ikke lige hvad den hedder?) ikke helt ved hvordan den skal forholde sig til situationen og så bliver usikker eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Luckyluna skriver så hopper Enzo. Han gør det i flere situationer. Men hvis fx et menneske vil hilse på ham og han syn's det bliver for meget/helst er fri for det, så hopper han op af mig. Han gør det samme, hvis der fx kommer en hund løbende uinviteret hen og den ikke kan forstå, at han ikke vil hilse, så hopper han op af mig. Fjerner jeg ham fra situationen (fx beder jeg menneskerne lade ham være, eller får ejeren styr på sin hund, så er han helt rolig igen). Helt sikker utryghed og noget han bruger for at komme væk fra situationen i stedet for fx at knurre. Bliver det ikke respekteret. Fx bliver menneskene ved med at ae ham, så bliver hans hoppen mere panisk. Men ved "mild trussel" så er det bare et hop nu (det var mere da han var ung).

Han er til gengæld også meget utålmodig anlagt og er ikke bleg for at hoppe sådan lidt forbi mig, men ramme mig med kroppen, hvis jeg står stille for længe og han syn's der skal ske noget mere. Dette er der ikke meget usikkerhed over, men = tegn på meget utålmodig Enzo.

Ahh, må altså snart få lært at læse lidt videre inden jeg svarer - fik jo svar på begge mine spørgsmål her :stupid: :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad bunder den usikkerhed så i? Er det fordi Sammys schæfer (ved ikke lige hvad den hedder?) ikke helt ved hvordan den skal forholde sig til situationen og så bliver usikker eller?

Han hedder Enzo-Benzo ;-) Enzo blev i sin spæde ungdom udsat for ringtræning, hvor han blev "bortført" fra mig og taget med rundt i ringen af en handler. Ligesom indkald på hvalpeholdet blev lært ved at en holdte ham mens jeg gik væk og kaldte på ham. Ikke noget alarmerende for de fleste hunde, men for Enzo var det for meget. Han begyndte at hoppe i ringtræningssituationen og ved træningssituationen. Det gjorde/gør han også, når han er glad, når han er utålmodig osv osv osv og jeg så simpelthen ikke at der var forskel på hoppene før det var for sent og han havde kædet disse oplevelser sammen med træning og ringtræning, så det blev ret slemt med hans hopperi. Og ja så blev det til at han hoppede, når ting blev for meget for ham eller hvis han blev usikker. For intensive hilsninger så gik han hop amok, ved folk der ikke hilste på ham sad han bare lige så roligt. Han er stadig en hoppebold i dag, men det er blevet meget meget bedre. - og ja det er som sagt blevet hans måde at sige fra på. At situationen er blevet mere end han lige kan tackle (hvis det altså ikke lige er hans utålmodighedshop eller glædeshop, det er ikke usikkerhedshop).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Nu har jeg lagt ekstra mærke til hans ørestillinger her de sidste par dage... den ene gang var ørerne lagt tilbage, det må jo være usikkerhed? - det var der vi snakkede med naboen, da hoppede han op af - men da ville naboen ae ham.

Den anden gang snakkede jeg bare og ingen ville ae ham da var ørestillingen fremad og som om han bare ville afsted og opleve verden :-)

Så måske er han lidt usikker når det er at folk vil ae ham (ukendte folk) for familie og venner er han vilde med og hopper ikke op af mig ;-)

Vil lige lægge ekstra mærke til det her i weekenden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lagt ekstra mærke til hans ørestillinger her de sidste par dage... den ene gang var ørerne lagt tilbage, det må jo være usikkerhed? - det var der vi snakkede med naboen, da hoppede han op af - men da ville naboen ae ham.

Den anden gang snakkede jeg bare og ingen ville ae ham da var ørestillingen fremad og som om han bare ville afsted og opleve verden :-)

Så måske er han lidt usikker når det er at folk vil ae ham (ukendte folk) for familie og venner er han vilde med og hopper ikke op af mig ;-)

Vil lige lægge ekstra mærke til det her i weekenden :-)

Når ørerne er tilbage så ja, så ville jeg tolke det som usikkerhed. Måske også en form for dæmpede adfærd fordi han faktisk ikke helt ved hvad der forventes af ham. Det lyder ihvertfald meget som Ninja i de situationer hvor hun også hopper op :-)

Andre tegn du kan kigge efter er om ørerne fortsat lagt ned når han står op af dig, diskret smasken og en lavt logrende hale som pisker derud af, så er det ikke en rar situation for ham.

... Og lyder egentlig også ret meget som en situation Ninja heller ikke ville være helt tryg ved. Det der med at skulle røres af en fremmed, dét bryder hun sig sjældent om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det svært at vide uden at se situationen, men min første tanke er:attention-ho :mrgreen: sådan en har jeg nemlig...

hvis hun synes at man har koncentreret sg liiiidt for længe om noget andet end hende, som fx en samtale med en tobenet, så begynder hoppebolden.

Hun gør det så også i andre situationer, som hvis hun fx har overvundet sig selv ved at snakke med et barn eller lign. Der føler jeg mere det er sådan noget: ooorv, mand! Så du lige hvor god jeg var? Hopperi

Link til indlæg
Del på andre sites