Gæst Isolde Skrevet August 14, 2013 Rapporter Share Skrevet August 14, 2013 De seneste uger har jeg feriepasset Uma, en Jack Russell tæve på 8 måneder. I forvejen har jeg jo selv Tristan (malteser/bichon havanaise) på knap to år. Uma har før været på besøg her af et par dages varighed, og det er forløbet rimeligt, og hundene har hygget sig. Dog har det hele tiden været lidt af et problem på gåture, hvor Uma har krudt i r.... og trækker voldsomt fremad, mens Tristan lunter bagefter og hellere vil bruge laaang tid på at snuse. Nu er der så opstået følgende problematikker: Tristan kan ikke tåle at se en anden hanhund, når vi følges med Uma. Han gør og knurrer og farer frem mod dem - og Uma følger trop. Jeg bor i et boligbyggeri, hvor det er tilladt at have hund, og det er nærmest umuligt at bevæge sig ud af området med blokkene uden at træffe på en anden hund. Det skal nævnes, at Tristan også kan udvise denne adfærd overfor andre hanhunde, når Uma ikke er med, dog primært overfor store hunde - og overfor mopser, som han åbenbart ikke kan fordrage. Det er efterhånden meget anstrengende at gå tur med de to (af og til også med Tristan alene). Tristan er desuden begyndt også at fare op overfor mænd, vi møder, på vores ture, og det er særligt slemt overfor de mænd i vores opgang, som ikke tidligere har fået etableret et godt forhold til ham. Vores mandlige overbo er han dog vældig glad for, det samme gælder min ven, min søn og min eksmand. En af de mandlige naboer er begyndt at komme med ret så studse bemærkninger fordi Tristan nogen gange har gøet ret højt på aftenturen nedenfor vores opgang. Tristan er i det hele taget blevet noget værre til at gø de seneste måneder, efter at en flok af de herboende hundeejere er begyndt at lade deres hunde mødes og løbe løs på et grønt område nedenfor vores vinduer. Jeg forsøger at dæmme op for det ved konstant at have gardinerne trukket for glasdøren (fransk altan), hvor han førhen nød at sidde og se ud. At lufte ud i stuen, når de løse hunde mødes, er komplet umuligt nu. Endnu et problem med de løse hunde er, at vi aldrig kan vide os sikre på, hvornår en hund uden snor pludselig kommer farende hen mod os. Jeg er holdt op med at gå med Tristan på det grønne område, men af og til tager en løs hund en afstikker derfra, og så har vi problemet, for ejerne er ofte længe om at opdage, at hunden er væk, og de er af den overbevisning, at når deres hunde jo er så søde og rare, så sker der ingenting ved at de løber hen mod os. Jeg har forsøgt at forklare dem, at min hund bliver usikker og føler sig trængt i situationen, og at jeg er meget utilfreds med deres manglende opsyn med hundene, men jeg får bare tavshed eller et overbærende smil retur. :damn: Vi er flere hundeejere, som oplever ovenstående problemer, og vi er snart så trætte af det, at vi overvejer en officiel klage. På den anden side har man jo ikke lyst til at lægge sig ud med de andre hundeejere. Jeg er bare af den opfattelse, at skal man lade sin hund løbe løs, så skal det ske på et indhegnet område, hvor spillereglerne er ens for alle. Pyha! Trængte lige til at lukke lidt damp ud. Er noget i tvivl om, hvordan jeg får min hund tilbage til ikke at gø så voldsomt - og er i tvivl om, hvad jeg stiller op med gøeriet, når han og Uma er sammen. Jeg vil sandsynligvis komme til at passe hende flere gange fremover, og jeg vil helst ikke, at naboerne bliver for trætte af os (selvom deres børn minsandten ofte laver langt mere larm end hundene). Jeg har en klar fornemmelse af, at Tristans stressniveau stiger, når de to er sammen. Måske fordi hun, selvom hun både er megakærlig og sjov, er en lille skrappedulle (helt klart over ham i hierarkiet, hvilket jeg vel ikke kan ændre på?), har sikret sig førsteret ved madskålen (jeg må sidde imellem dem, når de spiser, for at hun ikke stjæler Tristans mad), stjæler Tristans tyggeben og legetøj, når han viser interesse for det (selvom hun selv har tilsvarende) og er meget jaloux, hvis jeg sidder med Tristan. (Det sidste er kommet de sidste uger her, hvor Umas "far" har været bortrejst, så det kan vel skyldes, at hun savner ham eller er bange for, at jeg også skal forsvinde ud af syne.) Kommentarer og forslag modtages med tak! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret August 15, 2013 Rapporter Share Besvaret August 15, 2013 Jeg ville sende et brev til de hundeejere, der lader deres hunde løbe løs og forklare dem problemet, men samtidig også skrive, at hvis de ikke gør noget ved det, så vil der blive klaget. Så har I ligesom meldt klart ud og der er da temmelig sikkert nogen, der bliver sure, men omvendt, så kan det jo ikke være rigtigt, at andre ikke kan lufte deres hunde uden, at blive rendt over ende af løse hunde. Det andet problem har jeg ikke noget bud på andet end stress og måske Uma er ved, at komme i løbetid Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts