Gæst aagaard4 Skrevet August 20, 2013 Rapporter Share Skrevet August 20, 2013 Hej alle Jeg har en lille fransk bulldog/bichon havanaise hvalp på 10 uger. Da vi fik ham hjem var alt bare godt, og han var hurtig til at falde til her. Den sidste uges tid er det dog gået den hel anden vej. Han bider, knurre, snapper og gør, og han giver ikke slip. Flere gange nu har han bidt mig så det bløder og han bliver bare ved og ved, han er ikke til at stoppe igen. Jeg har brugt en del tid på at læse mig frem til hvad jeg kan gøre, men synes ikke noget hjælper. Pive metoden dur ikke, heller ikke ignorering eller afledning, hverken med legetøj, godbidder eller tyggepind. Oftest ender det med jeg sætter mig i sofaen, hvor han ikke kan komme op, og så stiller han sig med poterne på kanten og gør og snapper af mig. Han holder op efter noget tid, men der går længere og længere tid inden han falder til ro igen. Tænker at det er fordi han keder sig, og har derfor prøvet med fodersøg, colaflaske og godbidder under en kop, men det er faktisk en kamp at få ham til at spise bare halvdelen af det mad han skal have. Prøver også at træne lidt med ham, hans navn, sit og nej, men dette er også svært da han ikke vil have noget af det vi tilbyder ham. Vi bor på 1. sal og selvfølgelig nede med ham op til flere gange om dagen. Vi går ikke sådan tur, men han får lov at snuse og lege og bestemme retningen, så på en time bliver det til 50-100 meter. Oftest vil han ikke med hjem igen. Hver anden tredje dag tager jeg ham med et nyt sted hen så han kan opleve noget nyt, og han får lov at hilse på alle de mennesker og andre hunde vi møder, som gerne vil snakke med ham. Vi skal starte til hvalpemotivation om 2½ uge. Jeg vil meget gerne have nogle råd til hvad jeg kan gøre for at mindske det voldsomme bidderi, håber meget der er nogle der vil hjælpe mig. På forhånd tak Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret August 20, 2013 Rapporter Share Besvaret August 20, 2013 Hvalpe har brug for forholdsvis meget aktivering af rolig slags;) det vil sige rolige ture som ikke nødvendigvis er lange men tager lang tid, gå ud med hvalpen i en 10 m Line eller løs på et sted hvor der er gode muligheder for at snuse rundt, grave huller, finde godbidder fx små stykker kogt kylling gemt i buske, i højt græs og på træstubbe sten m.m brug gerne en time formiddag og eftermiddag på det, lad hvalpen selv snuse rundt og lad være med at hjælpe den med at finde godbidderne m.m den skal selv arbejde og meget gerne i et roligt tempo. får hvalpen et bideflip er det vigtigt at bevare roen, et bestemt roligt nej burde gøre det, hvis ikke så sæt en hvalpegård op ved siden af sofaen, giv hvalpen et ben og ros den stille og rolig når den ligger roligt og gnaver i benet, husk hvis i leger vildt med hvalpen inde så bliver den mere vild, det er ofte smart at lege ude og kun lave rolige ting som nusning m.m inde;) det vigtigste er nok at sørge for at hvalpen er træt i hovedet når i ønsker ro;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret August 21, 2013 Rapporter Share Besvaret August 21, 2013 Tænk også på at en lille hvalp ikke aner hvor ondt det gør når de sætter tænderne i os , mange hvalpe kan heller ikke " finde ud af " at slikke når de er kærlige - men bider i stedet for , det bliver bedre når han bliver ældre og især - når han har skiftet tænder og ikke mere har de sylespidse mælketænder ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ABN Besvaret September 4, 2013 Rapporter Share Besvaret September 4, 2013 Hej! Er ny herinde,men vil bare sige at jeg har de samme problemer med min 9uger gamle coton de tulear. Spurgte Dyrlægen som sagde at hvis det ikke hjalp at vende ryggen til og sige nej,så skulle man sætte den ind i et rum og lukke døren. Vente på at den holder op med at hyle og så lukke op og rose den. Det har vi prøvet og det hjælper også i et stykke tid,men så starter hun igen.Det er rigtig frustrerende og gør at glæden ved at få hund er dalet en kende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret September 4, 2013 Rapporter Share Besvaret September 4, 2013 Det er et rigtig dårligt råd du har fået der, du risikerer at få en hund der bliver rigtig ked af at være alene ;( Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
jukl Besvaret September 4, 2013 Rapporter Share Besvaret September 4, 2013 Bidehæmning er en super vigtig læring...Den skal starte hos opdrætter, hvor hvalpene starter med at bide hinanden sådan rigtig når de er 4-5 uger..De bider i alt og alle, også de voksne hunde...Her har tæven en vigtig opgave, som hun jo kun kan klare, hvis hun er sammen med hvalpene..Det samme har hanhunden..Og ikke mindst de mennesker som har kuldet indtil de er 8 uger... Hvalpene hyler højt når de bliver bidt, og bider som regel igen..Tæven starter faktisk allerede mens de drikker hos hinde. Dvs når de er 3 uger og får deres tænder..Nogle tæver er mere barske end andre, men det jeg ser er at tæver markere i hvalpesnuderne....Jeg gør det samme. Lukker min hånd om snuden på hvalpen og siger nej... Igen og Igen, som regel er her 11 hvalpe i et kuld, så det er noget af en opgave..Jeg ved så også at de færreste opdrætter. gør det, og det kan jeg med det samme opleve når jeg kigger på et kuld, som er ved at æde mig, og jo da tæven er lukket væk... Så lær din hvalp betydningen af ordet nej...eller stop. Brug altid det samme ord, og kun et ord ikke en sætning... Og frem for alt, så skal du være konsekvent, og du skal tro på dig selv...Hvis ikke du har troen på dig selv, har hvalpen det heller ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret September 4, 2013 Rapporter Share Besvaret September 4, 2013 Den situation du beskriver der får mig til at tænke på en overtræt hvalp der ikke aner hvordan den skal falde til ro. Bare for at teste om den måske er overaktiveret, så kan du jo prøve at holde pause med alle aktiviterne et par dage og se om bideriet måske stopper? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret September 4, 2013 Rapporter Share Besvaret September 4, 2013 Den situation du beskriver der får mig til at tænke på en overtræt hvalp der ikke aner hvordan den skal falde til ro. Jeg synes det lyder som en helt almindelig Bulldog hvalp Uanset hvilken race man har, skal man finde sig i bideri i et par måneder, indtil hvalpen har lært korrekt bidehæmning. Det hører med til at have hvalp, ligesom bleskift hører med til at have baby. Men med bullere er der nok lige lidt ekstra vildskab at forholde sig til - de elsker virkelig at bide! Jeg har gode erfaringer med to ting: Tilbyde masser af legetøj og tyggeting, som hvalpen kan afreagere på. Og indlære kommandoen "slip". Det sidste foregår ved til enhver tid at være bevæbnet med et lager af guf. Når hvalpen har fat i noget, den ikke må bide i (bukseben, sko, ledninger mv.), så vift den om næsen med en lækker godbid, samtidig med at du siger "slip". Giv den godbidden så snart den slipper det, den har fat i. I løbet af få dage har du på den måde fået programmeret din hvalp til at tro at ordet "slip" betyder "nu får jeg lækkert guf", så selvfølgelig vil den slippe alt andet for at få guffet. Jo længere og mere konsekvent du fortsætter med at belønne hvalpen for at slippe, jo mere sikker bliver den i kommandoen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 4, 2013 Rapporter Share Besvaret September 4, 2013 Er det et bestemt tidspunkt på dagen han gør det? Jeg synes han lyder som en hvalp der selv synes han har det mega sjovt eller er overtræt - måske en kombi. Ser han fin ud vægtmæssigt? For så får han nok det han skal have. Prøv med små stykker kød som godbidder. Slipkommando er genial - ligeså et simpelt SIT som virker HVER gang, fordi hvalpen tænker "kylling" når den hører det. Så kan du bruge det til at stoppe bideriet med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gittemus Besvaret September 4, 2013 Rapporter Share Besvaret September 4, 2013 Hvalpe haj tænder, et en ting de fleste hundeejer glæder til er ovre. Man ligner et godt gnasket tæppe op af armene. jeg lærte min Grander slip, som umulia beskriver og når jeg sad på gulvet og nussede / hyggede havde jeg altid en ting som jeg proppede i munden på hende lige så snart hun slap og så masser af ros. Jeg brugte tov eller bamser. held og lykke med hajmunden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts