Hop til indhold

Recommended Posts

Min flatcoat har i mange år døjet med spondylose, som med tiden er blevet værre og værre. Vi har i en del år efterhånden, i samråd med dyrlægen, skåret ned på motionen så det er blevet til ca. en times gåtur i rolig tempo fordelt over dagen. Alt leg med bolde og pinde er skåret helt væk, da de kraftige opbremsninger og ryk i kroppen kan give eftervirkninger i flere dage/uger i form af stiv- og halthed. Ligeledes er de daglige fodersøg i haven skåret væk, da det gav øm-og stivhed i nakken. Vi har også droppet alle godbider, tyggepinde og ben da vægten er en evig kamp og selv let overvægt kan være med til at forværre symptomerne. Mens vi var på sommerferie flyttede svigerforældrene ind og passede, som vanligt, hundene. Da vi kom hjem så vi med friske øjne på Nikka og så en hund der var meget dårligt gående, stiv og svært ved at styre, især det ene bagben. En hund som kun havde ringe lyst til gåture og som ikke længere kom ud i køkkenet hver gang køleskabet blevet åbnet. Kort sagt en hund der sov de fleste af døgnets timer. Vi var slet ikke i tvivl om, at noget var helt galt og vi forberedte os på, at det var tid til at tage afsked med vores elskede gamle ven. Et sidste besøg hos dyrlægen for at afsøge alle muligheder skulle dog forsøges. Dyrlægen sagde, som ventet, at der ingen kur var, men smertestillende og vægttab kunne muligvis afhjælpe lidt. Hele Nikkas liv har vi kæmpet med vægten og det at skulle skære ned i hendes, i forvejen sparsomme ration, slankefoder virkede lidt uoverskueligt. Når Nikka er sulten stikker hun af eller æder lort så snart hun ser sit snit, så det virkede ret håbløst. Løsning blev hjemmelavet grøntsags suppe ad libitum, serveret sammen med foderet og en masse svømning i åen efter pinde og bolde. Og resultatet, ja det er et lille mirakel. Nikka er stadig stiv om morgen men hun har ikke længere problemer med, at styre sit bagben og kommer troligt hver ENESTE gang køleskabet bliver åbnet. Hun har tabt sig 2 kilo og elsker sine svømmeture i åen. De sidste 3 dage har hun ikke fået smertestillende og viser ingen tegn på smerte. Jeg tror vi i vores iver efter at hjælpe, tog alt det fra Nikka, som gav værdi i hendes liv. Hun mistede gnisten og smerterne blev dominerende, Nu er hun mæt og får udlevet sine behov og instinkter, ved at svømme efter pinde og bolde i åen og vi har en hund, som på ganske kort tid er blevet år yngre. Så jeg tænker, at når man har en hund med skavanker er det super vigtig, at finde alternativer til, at opfylde ikke bare de fysiske behov men også de psykiske, kram og kærlighed er ifølge min erfaring ikke nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at læse, at i har fundet en løsning på Nikkas problemer. Det er klart at hunden skal aktiveres og udfordres, selv om den har fysiske begrænsninger.

Håber du har et sted hvor du kan tage hende til svømning eller waterwalking når åen bliver for kold.

Akupunktur er også rigtig godt til at behandle spondylose. Som din dyrlæge siger, kan det ikke helbredes, men symptomerne kan forbedres på mange måder. Har du prøvet et BoT dækken? Det burde også være godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at læse at I har fundet ud af noget motion og en kostændring som virker godt for Nikka. :5up:

Og så ved jeg at Claus Sloth (der er en af DK's dygtigste dyrlæger mht. knogler og led) advarer folk om at skære ned på motion, men i stedet at stoppe hoppen op og ned, opbremsninger osv. hvis hunden f.eks. har spondylose fordi musklerne, der skal støtte leddene, ellers forsvinder. Min gamle hund fik slidgigt i lænden og jeg fik at vide at det bedste jeg kunne gøre var at cykle med ham, netop for at øge muskelmassen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at læse, at i har fundet en løsning på Nikkas problemer. Det er klart at hunden skal aktiveres og udfordres, selv om den har fysiske begrænsninger.

Håber du har et sted hvor du kan tage hende til svømning eller waterwalking når åen bliver for kold.

Akupunktur er også rigtig godt til at behandle spondylose. Som din dyrlæge siger, kan det ikke helbredes, men symptomerne kan forbedres på mange måder. Har du prøvet et BoT dækken? Det burde også være godt.

Det bliver et problem når vejret bliver for koldt, for Nikka er ikke fan af svømning i hunde "svømmehal". Hun hader det glatte gulv, den obligatoriske svømmevest og ikke mindst den stejle rampe:-( så jeg håber vi har fået opbygget så mange muskler, at hun kan klare lidt længere og udfordrende gåture. BoT dækkenet har jeg kig på så det regner jeg med at anskaffe her til vinter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver et problem når vejret bliver for koldt, for Nikka er ikke fan af svømning i hunde "svømmehal". Hun hader det glatte gulv, den obligatoriske svømmevest og ikke mindst den stejle rampe:-( så jeg håber vi har fået opbygget så mange muskler, at hun kan klare lidt længere og udfordrende gåture. BoT dækkenet har jeg kig på så det regner jeg med at anskaffe her til vinter.

Så prøv om du kan finde en god water-walker. Ingen svømmevest eller stejl rampe. Men som du siger kan du måske holde det ved lige med gåture, gerne med nogle gode bakker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at læse at I har fundet ud af noget motion og en kostændring som virker godt for Nikka. :5up:

Og så ved jeg at Claus Sloth (der er en af DK's dygtigste dyrlæger mht. knogler og led) advarer folk om at skære ned på motion, men i stedet at stoppe hoppen op og ned, opbremsninger osv. hvis hunden f.eks. har spondylose fordi musklerne, der skal støtte leddene, ellers forsvinder. Min gamle hund fik slidgigt i lænden og jeg fik at vide at det bedste jeg kunne gøre var at cykle med ham, netop for at øge muskelmassen.

Det lyder logisk, da det jo er det samme vi andre får at vide når vi har ondt i ryggen, styrk musklerne:-) Vi har nok bare været alt for ivrige med at skåne Nikka for, at undgå en hund der haltede flere dage efter en tur i skoven eller ved stranden. Når vi går de daglige ture i vores nærområde, som heldigvis byder på mange forskellige grønne områder, går Nikka helt utrolig langsomt. Stopper vi ikke op hele tiden sagtner hun bagud med mange meter. Når vi møder en anden hund liver hun og vil gerne lege men det har vi heller ikke turde, så hun får kun lov at hilse. Jeg tror efterhånden på at det langsomme tempo ikke blot skyldes smerter eller træthed men at hun synes det er kedeligt. Vi må ud i skoven igen og gå i nogle gode bakker og så have hendes elskede bold med, som vi så kan lave lidt søge øvelser med. Beklager de mangle afsnit men jeg kan ikke få lov at lave afsnit i teksten:-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det dejligt at hun har fået det bedre!

I skal heller ikke afvise smertestillende, hvis det er det der giver hende god livskvalitet. Mysla har fast fået en pille det sidste år. Nu overvejer jeg sådan nogle indsprøjtninger..

Nikka får også piller men de sidste dage har hun bare ikke haft brug for det, men viser hun tegn på smerte får hun selvfølgelig efter behov. Hvad er fordelene ved indsprøjtninger?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nikka får også piller men de sidste dage har hun bare ikke haft brug for det, men viser hun tegn på smerte får hun selvfølgelig efter behov. Hvad er fordelene ved indsprøjtninger?

Jeg ved ikke så meget om det endnu, men det hedder vist cartrophen og er noget som går ind og hjælper med at danne mere ledbrusk..så aner ikke om det virker på spondylose, da det jo er broerne i ryggen som vokser og dermed gør ondt når de rammer hinanden. Sheila har også let spondylose øverst i ryggen - muligvis derfor hun er lidt ked af at gå ned af trappen. men ellers er hun ikke generet af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke så meget om det endnu, men det hedder vist cartrophen og er noget som går ind og hjælper med at danne mere ledbrusk..så aner ikke om det virker på spondylose, da det jo er broerne i ryggen som vokser og dermed gør ondt når de rammer hinanden. Sheila har også let spondylose øverst i ryggen - muligvis derfor hun er lidt ked af at gå ned af trappen. men ellers er hun ikke generet af det.

Jeg vil lige høre min dyrlæge om det kunne være en mulighed ved næste tjek. Nikka får Canosan, som skulle virke lidt på samme måde, som jeg har forstået det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min cocker på 4 år har desværre også spondylose i ryggen og gigt i sit ene forben. Hos ham hjalp det rigtig meget at skifte til j/d foder og gå dagligt i vandkanten ved stranden med ham. De to ting gjorde at jeg gik fra en hund med hævet og varmt og meget ømt forben til en hund med normalt forben uden ømhed eller varme eller hævelse. Derudover får han kiropraktisk behandling da han pga spondylosen kompensere med bæknet og får skævt bækken, ligesom han tit er helt låst og ømt der hvor spondylosen er. Han får også previcox men det er sjælden. Jeg ville også købe et BOT dækken til ham.

Jeg har så slet ikke forbudt min hund noget, han lever som før jeg opdagede det. Han går meget, er med på cykelture, løber efter fugle og bolde. Men løfter ham op og ned fra høje ting, feks ind og ud af en bil.

Hvor gammel er din hund ?

Link til indlæg
Del på andre sites