Gæst andrea Skrevet August 23, 2013 Rapporter Share Skrevet August 23, 2013 Hej derude til alle HF'ere:vinken: Jeg har gjort mig nogle spekulationer omkring hunde-tandbørstning her for nyligt, og jeg må indrømme, at jeg er ret forvirret. Jeg læste f.eks. i en tråd på Hunde-galleri for nyligt, noget med, "at det da vist var en sådan en amatør, der også mente, at det heller ikke var nødvendigt at børste tænder på hunden." Øhh...? Jeg ved personligt, at Chili ville skulle overtales med vold, og at hun aldrig ville tilgive mig for det hvis jeg begyndte at børste tænder på hende, men hvad gør i? Og hvorfor er det lige, at man skal børste tænder på hunden, burde den ikke selv kunne klare det ved hjælp af pinde osv.? Nu har jeg lidt en fordom om, at vi mennesker har en tendens til også at menneskeliggøre vores kæledyr lidt for meget nogle gange, men hvor går grænsen? Jeg beklager meget, hvis det bare er mig, der er totalt uvidende, og i så fald håber jeg på at blive rettet, men man bliver jo aldrig klogere hvis man ikke spørger, right? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret August 23, 2013 Rapporter Share Besvaret August 23, 2013 Det kommer jo an på hunden! Nogle hunde er det nødvendigt at børste tænder på Det er min oplevelse at der generelt er ret mange hunde som har brug for en tandbørstning - min egen Oscar får også børstet tænder 1-2 gange i ugen da han danner plak - de andre to jeg har får det ikke. Nogen giver ben for tænderne eller andre tygge ting. Der ligger også noget andet i tandbørstningen - at man bedre kan komme til hundens tænder og mund og her er det en god ide at bruge en tandbørste til det formål. Jeg ser ikke en menneskelig gørelse i at børste tænder - hvis behovet er der så er det da noget man skal gøre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst andrea Besvaret August 23, 2013 Rapporter Share Besvaret August 23, 2013 Tja, det kan man selvfølgeligt godt sige, men samtidigt må det da være utroligt unaturligt for en hund at få stukket sådan en tingest ind i gabet, så det er jo lige dét med at finde grænsen, tænker jeg....? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret August 23, 2013 Rapporter Share Besvaret August 23, 2013 Ozzie får en masse at tygge i og dyrlægen siger at bisserne er fiiine. Alligevel børster jeg af og til tænder på hende - det handler for mig om at det er noget vi hygger med og at det gør at hun er helt vant til og afslappet med at jeg rager rundt i hendes mund. Det har jeg været glad for ved flere lejligheder. Det er det samme med sådan noget som negleklipning, klipper jævnligt hendes negle selvom hun slider dem fint ned selv, men igen så får vi en hyggestund ud af det og hun er dejlig vant til og okay med at jeg roder ved hendes poter. Da jeg startede tandbørstningen i sin tid tænkte jeg at udover de ting som ovenfor nævnt, så kunne hun jo blive en af de hunde, der ville få brug for det, så det var endnu en grund til at begynde for mig. Hvis det er menneskeliggørelse at lære sin hund at være afslappet med at blive "pillet" ved, så fint for mig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret August 23, 2013 Rapporter Share Besvaret August 23, 2013 Tja, det kan man selvfølgeligt godt sige, men samtidigt må det da være utroligt unaturligt for en hund at få stukket sådan en tingest ind i gabet, så det er jo lige dét med at finde grænsen, tænker jeg....? Det er jeg så ikke enig i. Oscar elsker sin tandbørstning - tandpasta der smager af kylling eller leverpostej - det er da mums - jeg bruger en microfiber tandbørste som er meget nænsom og her kan jeg også gnubbe hans tandkød - udover det er det en hyggestund vi har sammen - jeg kan se ham efter i ører, øjne, poter mv. og så er han så sød at kvittere med et møsser lige midt på næsen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret August 23, 2013 Rapporter Share Besvaret August 23, 2013 Tja, det kan man selvfølgeligt godt sige, men samtidigt må det da være utroligt unaturligt for en hund at få stukket sådan en tingest ind i gabet, så det er jo lige dét med at finde grænsen, tænker jeg....? Men hvad synes du er mest synd for hunden? At vænne hunden til tandbørste og tandpasta (som iøvrigt fåes med leversmag) og gøre det til en hyggelig rutine som hunden frivilligt melder sig til (mine to hunde står i kø), eller at hunden kan risikere at gå rundt og have ondt/være generet af tandsten, tandkødsbetændelse osv. og derefter skal lægges i narkose for at få fikset det? Jeg ved godt hvad jeg ville vælge, hvis man er ejer af en hund, hvis tænder ikke 'passer' sig selv. Jeg vil personligt gerne have at mine hunde har flotte og velplejede tænder - også når de er gamle Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Fluffykins Besvaret August 23, 2013 Rapporter Share Besvaret August 23, 2013 Det er vel ikke mere unaturligt at børste tænder på en hund, end det er at børste, klippe negle etc. Det kan godt være nogen synes det er at menneskeliggøre sin hund, men jeg synes nærmere det er at forebygge dyrlægeregninger. Hunden skal vænnes til det, og lære at acceptere det på lige fod med anden grooming, men så længe tandpastaen smager godt, bliver de jo belønnet så rigeligt for det Min hund elsker at få børstet bisser, pga tandpasta og hygge. Hun finder sig i at få skrubbet kindtænder, fordi hun ved at der venter en belønning, og fordi at hun er tryg ved situationen. Jeg synes desuden det er en kæmpe fordel at hunden generelt er vandt til at blive rodet i munden. Alt andet lige er det nemmere at opdage problemer med tænder eller tandkød, når man jævnligt ser hvordan munden ser ud. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret August 23, 2013 Rapporter Share Besvaret August 23, 2013 Tjah, Silke er en gammel hund med velholdte tænder. Hun har fået børstet tænder siden hun var hvalp. I starten bare lidt leverpostej på børsten og lidt slikkeri. Men HVER dag, når vi alligevel børstede, vaskede øjne og pillede poter. Senere sprang vi over en gang imellem. Og som ung voksen børstede vi måske en gang om ugen. Tænderne på en stor, ung hund er jo så fine og hvide, så det er svært at forestille sig, at de skulle kunne blive et problem nogensinde.. Nu børster vi hver dag igen. Hun er 11½ år og tænderne bliver lidt mørkere med alderen. Og der kommer også hurtigere belægninger. Tandkødet er superfint. Hun har aldrig fået renset tænderne. Heller ikke når hun har været i narkose af anden årsag. Det har ikke været nødvendigt. Og Silke elsker det! Hun er helt salig, lægger hovedet på mit knæ og lukker øjnene halvt i.. Hvis jeg en dag synes vi skal springe over, --hvis vi f.eks. har lidt travlt, så piver hun og piler rundt og kikker på mig med bedende øjne... Det er ikke på grund af smagen. For hun får børstet tænder med kridtpulver uden smag rørt op i vand. Hun elsker bare hyggen og at få skrubbet gummerne... Gamle hunde med dårlige tænder er ikke bare i fare for at dø under narkosen når de skal have renset tænder og måske have fjernet de dårlige tænder. Betændelse i tandkødet og tænderne kan meget let brede sig ud i kroppen. Hunde med dårlige tænder er i fare for at få bl.a. hjertesygdomme... Silke skal nok finde noget at dø af, når hendes tid kommer....... Men jeg ville have det rigtig skidt med at hun skulle dø på grund af min forsømmelighed. Men jeg har altså også engang haft en gammel hund med belagte tænder og ildelugtende mund, så ingen kunne holde ud at være tæt på hende. DET skal aldrig ske for mig igen! Man lærer jo noget af hver eneste hund, man har. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst andrea Besvaret August 23, 2013 Rapporter Share Besvaret August 23, 2013 Men hvad synes du er mest synd for hunden? Jeg mener slet, slet, slet heller ikke noget med, at det skulle være synd for hunden, det er mere det med grundlæggende principper om, at hunde nu engang er HUNDE.Hvis vi nu lige kommer med et eksempel: Man giver jo heller ikke hunden stiletter på for at give den en mere rank holdning, vel? (Overdrivelse fremmer forståelsen:engel:) Men jeg siger heller ikke, at det nødvendigvis er forkert at børste tænder på hunden, da specielt ikke hvis den nyder det, men jeg ville aldrig gøre det med Chilsen, fordi hun ville miste så meget tillid til mig. Det undrede mig så bare, at der var nogle, der omtalte det som en selvfølge, for jeg har altid mere set det som en ekstra pleje, der kan være nødvendig for hunde med meget skrøbelige tænder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Fluffykins Besvaret August 23, 2013 Rapporter Share Besvaret August 23, 2013 Jeg mener slet, slet, slet heller ikke noget med, at det skulle være synd for hunden, det er mere det med grundlæggende principper om, at hunde nu engang er HUNDE.Hvis vi nu lige kommer med et eksempel: Man giver jo heller ikke hunden stiletter på for at give den en mere rank holdning, vel? (Overdrivelse fremmer forståelsen:engel:) Men jeg siger heller ikke, at det nødvendigvis er forkert at børste tænder på hunden, da specielt ikke hvis den nyder det, men jeg ville aldrig gøre det med Chilsen, fordi hun ville miste så meget tillid til mig. Det undrede mig så bare, at der var nogle, der omtalte det som en selvfølge, for jeg har altid mere set det som en ekstra pleje, der kan være nødvendig for hunde med meget skrøbelige tænder. Hvorfor mener du at din hund vil miste tilliden til dig fordi du børster tænder på den? Det er jo ikke et overgreb du skal begå på din hund, den skal tilvænnes langsomt til det, så den ikke får overskredet sine grænser. Tea lærte det med leverpostej, og hun laver stadigt tiggeøjne, når hun ser tandbørsten Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret August 23, 2013 Rapporter Share Besvaret August 23, 2013 Tja, det kan man selvfølgeligt godt sige, men samtidigt må det da være utroligt unaturligt for en hund at få stukket sådan en tingest ind i gabet, så det er jo lige dét med at finde grænsen, tænker jeg....? Selvfølgelig er det unaturligt for hunden at få en tandbørste i munden. Lige så unaturligt som det er for den at få klippet kløer eller at bli' børstet. Men det ville vi jo ikke drømme om at lade være med, bare fordi det er "unaturligt", vel? At holde hundens tænder hører IMO under pasning og pleje, om det så er naturligt eller ej. Mange hunde klarer det selv, ved at tygge i ben, men det er bare ikke nok for alle, og så skal der andet til. Man kan jo også få skrabet tandsten hos dyrlægen, men jeg ville til en hver tid vælge narkosen fra, og lære hunden at få børstet tænder i stedet for. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
MissMilladk Besvaret August 24, 2013 Rapporter Share Besvaret August 24, 2013 Det er jeg så ikke enig i. Oscar elsker sin tandbørstning - tandpasta der smager af kylling eller leverpostej - det er da mums - jeg bruger en microfiber tandbørste som er meget nænsom og her kan jeg også gnubbe hans tandkød - udover det er det en hyggestund vi har sammen - jeg kan se ham efter i ører, øjne, poter mv. og så er han så sød at kvittere med et møsser lige midt på næsen Jeg har lige købt sådan en microfiber-tandbørste, efter at du var en af dem, der anbefalede den i den tråd, jeg oprettede om tandsten, men jeg bruger ikke tandpasta dertil. Skal man det? Altså hjælper det mere, eller er det kun for smagens skyld? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst andrea Besvaret August 24, 2013 Rapporter Share Besvaret August 24, 2013 Hvorfor mener du at din hund vil miste tilliden til dig fordi du børster tænder på den? Det er jo ikke et overgreb du skal begå på din hund, den skal tilvænnes langsomt til det, så den ikke får overskredet sine grænser. Tea lærte det med leverpostej, og hun laver stadigt tiggeøjne, når hun ser tandbørsten Fordi hun haaaader at få tjekket tænder hos dyrlægen (og jeg indrømmer blankt, at det er mig der ikke har været obs. nok på at vænne hende til dét i hvalpefasen), og når hun en sjælden gang i mellem skal i bad, eller skal klippes, så vil hun slet ikke have kontakt med mig i over et døgn bagefter, hvilket jeg synes er meget ubehageligt... Og det må vel også betyde, at hun synes, at det er et overgreb? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret August 24, 2013 Rapporter Share Besvaret August 24, 2013 Jeg har lige købt sådan en microfiber-tandbørste, efter at du var en af dem, der anbefalede den i den tråd, jeg oprettede om tandsten, men jeg bruger ikke tandpasta dertil. Skal man det? Altså hjælper det mere, eller er det kun for smagens skyld? Man kan bruge den med eller uden tandpasta. Jeg har så valgt tandpasta - dels fordi det så har været lidt nemmere at vænne Oscar - da det smager af kylling eller lever - dels at jeg syntes det sliber lidt mere og man har bedre kontakt med tænderne og tandkødet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret August 24, 2013 Rapporter Share Besvaret August 24, 2013 Fordi hun haaaader at få tjekket tænder hos dyrlægen (og jeg indrømmer blankt, at det er mig der ikke har været obs. nok på at vænne hende til dét i hvalpefasen), og når hun en sjælden gang i mellem skal i bad, eller skal klippes, så vil hun slet ikke have kontakt med mig i over et døgn bagefter, hvilket jeg synes er meget ubehageligt... Og det må vel også betyde, at hun synes, at det er et overgreb? Er det ikke at menneskelig gøre hende lidt Ej spøg til side - kunne ikke lige dy mig Ingen tvivl om at tilvænning fra hvalpe stadiet er vigtig - men det er ikke for sent. Min ældste beagle som jeg fik som omplacering 2½ år - han ville ikke i nærheden af håndklæder (blive tørret) - set poter, klør mv efter - det trænede vi stille og roligt op gennem cirka ½ år og i dag vil han gerne sådan noget - nu bliver han så også 9 år næste gang og kan godt finde ud af, at stille sig i kø når vi skal tørre poter eller er våde efter en regnvejrs tur. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Fluffykins Besvaret August 24, 2013 Rapporter Share Besvaret August 24, 2013 Fordi hun haaaader at få tjekket tænder hos dyrlægen (og jeg indrømmer blankt, at det er mig der ikke har været obs. nok på at vænne hende til dét i hvalpefasen), og når hun en sjælden gang i mellem skal i bad, eller skal klippes, så vil hun slet ikke have kontakt med mig i over et døgn bagefter, hvilket jeg synes er meget ubehageligt... Og det må vel også betyde, at hun synes, at det er et overgreb? Om det er et overgreb eller ej, kommer bo an på dig. Tricket er som sagt at vænne hunden langsomt til det, og stoppe mens legen er god. Belønningen skal altid være størrere end "ubehaget", så hvis det betyder at hunden slikker tandbørsten ren for leverpostej i 10 min, mod at du løfter overlæben lidt- jamen så er det jo der i starter. Tea var 5 år gammel da hun lærte at få børstet tænder med en tandbørste. Det gik altså rimeligt smertefrit, nok mest fordi belønningen er konstant i form af leverpostej, og senere tandpasta. Tea bryder sig forresten heller ikke om dyrlægen, og jo mere jeg kan gøre for at gøre hende tryg ved proceduren med mund og klør hjemmefra, jo færre overgreb skal hun igennem oppe hos ham. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret August 24, 2013 Rapporter Share Besvaret August 24, 2013 Jeg ved personligt, at Chili ville skulle overtales med vold, og at hun aldrig ville tilgive mig for det hvis jeg begyndte at børste tænder på hende, men hvad gør i? Jeg mener slet, slet, slet heller ikke noget med, at det skulle være synd for hunden, det er mere det med grundlæggende principper om, at hunde nu engang er HUNDE.Hvis vi nu lige kommer med et eksempel: Man giver jo heller ikke hunden stiletter på for at give den en mere rank holdning, vel? (Overdrivelse fremmer forståelsen:engel:) Men jeg siger heller ikke, at det nødvendigvis er forkert at børste tænder på hunden, da specielt ikke hvis den nyder det, men jeg ville aldrig gøre det med Chilsen, fordi hun ville miste så meget tillid til mig. Det undrede mig så bare, at der var nogle, der omtalte det som en selvfølge, for jeg har altid mere set det som en ekstra pleje, der kan være nødvendig for hunde med meget skrøbelige tænder. Det var som svar til ovenstående, som på mig lyder til at du ville synes det var synd for Chili, hvis du pludselig skulle til at børste tænder på hunden. Men forstår jeg ikke helt din argumentation om at hunde nu engang skal være hunde. Er det så ikke også unaturligt at komme hunden i sele eller halsbånd og snor? En hund burde vel løbe frit og i sit eget tempo? Eller som andre også nævner, så er negleklipning samt børstning også unaturligt for hunden, indtil den har lært det gennem tilvænning, og er efter min mening i samme kategori som tandbørstning, for HVIS du har en hund som nemt for plak og dårlige tænder, jamen så er det vel misvedligeholdelse i samme grad som en hund der får forkert potestilling pga. for lange negle, eller en hund der har så mange filtknuder i pelsen, at det er smertefuldt for den at bevæge sig? Jeg er sikker på at Chili ville kunne lære at det er ok at blive rodet i munden, det kræver bare at du gider gøre arbejdet og er tålmodig i tilvænningsperioden En bonus er vel så netop at hun bedre kan acceptere at blive kigget efter i munden af dyrlægen, for det har hun jo lært hjemmefra ikke er farligt, og iøvrigt udlæser superlækre godbidder Men igen, hvis Chili altid har fine tænder, er der heller ikke samme behov for at lære hende tandbørstning, som hos de hunde der plages af plak. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret August 24, 2013 Rapporter Share Besvaret August 24, 2013 jeg har ikke børstet tænder på mine , men jeg har ingen problemer med at " rode " i munden på dem , det er de vant til. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret August 24, 2013 Rapporter Share Besvaret August 24, 2013 Jeg børster ikke tænder på mine, men hvis jeg ville kunne jeg med garanti gøre det;) det er en af de ting der bare hører med, hunde skal lære at stole så meget på os at man kan rode dem i munden, børste dem og tjekke dem over alt;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst andrea Besvaret August 24, 2013 Rapporter Share Besvaret August 24, 2013 Belønningen skal altid være størrere end "ubehaget", så hvis det betyder at hunden slikker tandbørsten ren for leverpostej i 10 min, mod at du løfter overlæben lidt- jamen så er det jo der i starter. Hmm, det lyder jo logisk nok... Så lige et lille spørgsmål: Chili har en vane med, at når der er et eller andet virkeligt lækkert i nærheden (F.eks. leverpostej), mister hun al form for koncentration, hun gearer totalt op, og er nærmest ukontaktbar - altså, hun kan ikke fokusere på mig. Og hvis jeg så prøver at røre ved hende, f.eks. ved snuden, så springer hun væk fra mig... Det skal samtidigt lige siges, at når der ikke er fokus på mad er hun fuldstændigt tillidfuld og kontaktsøgende, så det er altså ikke fordi hun har haft erfaring med at blive slået eller noget. Hvordan kommer man så i nærheden af hende, hvis man skal træne berøring i hovedet? Skal jeg tage hende op på skødet eller på et bord eller noget?:hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst andrea Besvaret August 24, 2013 Rapporter Share Besvaret August 24, 2013 Det var som svar til ovenstående, som på mig lyder til at du ville synes det var synd for Chili, hvis du pludselig skulle til at børste tænder på hunden. Men forstår jeg ikke helt din argumentation om at hunde nu engang skal være hunde. Er det så ikke også unaturligt at komme hunden i sele eller halsbånd og snor? En hund burde vel løbe frit og i sit eget tempo? Eller som andre også nævner, så er negleklipning samt børstning også unaturligt for hunden, indtil den har lært det gennem tilvænning, og er efter min mening i samme kategori som tandbørstning, for HVIS du har en hund som nemt for plak og dårlige tænder, jamen så er det vel misvedligeholdelse i samme grad som en hund der får forkert potestilling pga. for lange negle, eller en hund der har så mange filtknuder i pelsen, at det er smertefuldt for den at bevæge sig? Jeg er sikker på at Chili ville kunne lære at det er ok at blive rodet i munden, det kræver bare at du gider gøre arbejdet og er tålmodig i tilvænningsperioden En bonus er vel så netop at hun bedre kan acceptere at blive kigget efter i munden af dyrlægen, for det har hun jo lært hjemmefra ikke er farligt, og iøvrigt udlæser superlækre godbidder Men igen, hvis Chili altid har fine tænder, er der heller ikke samme behov for at lære hende tandbørstning, som hos de hunde der plages af plak. Det er så dét med grænsen. I virkeligheden ved jeg heller ikke rigtigt, hvad jeg mener, men jeg synes at det er værd at overveje. F.eks. skal man jo som udgangspunkt ikke give sin hund sko og tøj på, men hvis det nu er en hund med poter der er meget sarte overfor salt, eller en hund med meget tynd pels, så kan det jo være nødvendigt... Jeg tænker bare, at det er værd lige at vende med sig selv. Men altså, selvfølgelig kan vi ikke diskutere, om en hund bør have lopper, knuder i pelsen og kløer på ti centimeter;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret August 24, 2013 Rapporter Share Besvaret August 24, 2013 Det er så dét med grænsen. I virkeligheden ved jeg heller ikke rigtigt, hvad jeg mener, men jeg synes at det er værd at overveje. F.eks. skal man jo som udgangspunkt ikke give sin hund sko og tøj på, men hvis det nu er en hund med poter der er meget sarte overfor salt, eller en hund med meget tynd pels, så kan det jo være nødvendigt... Jeg tænker bare, at det er værd lige at vende med sig selv. Men altså, selvfølgelig kan vi ikke diskutere, om en hund bør have lopper, knuder i pelsen og kløer på ti centimeter;-) Ja, klart at det er op til den enkelte hundeejer at gøre op med sig selv I mange tilfælde lærer man jo hen af vejen hvad ens hund har brug for, for at føle sig tilpas. Det viser sig måske at ens hund fryser om vinteren, lider af plak og dårlige tænder, har negle der vokser som ukrudt - jamen så vil jeg tro at de fleste hundeejere gør deres for at forebygge at hunden bliver generet. Lige præcis det du siger med at det kan blive nødvendigt at gøre noget som måske virker unaturligt for hunden. Så synes jeg personligt det er ligemeget med hvor grænsen går eller hvad andre måske tænker. Så længe hunden ikke lider overlast og at det er for dens eget bedste. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret August 24, 2013 Rapporter Share Besvaret August 24, 2013 Det er så dét med grænsen. I virkeligheden ved jeg heller ikke rigtigt, hvad jeg mener, men jeg synes at det er værd at overveje. F.eks. skal man jo som udgangspunkt ikke give sin hund sko og tøj på, men hvis det nu er en hund med poter der er meget sarte overfor salt, eller en hund med meget tynd pels, så kan det jo være nødvendigt... Jeg tænker bare, at det er værd lige at vende med sig selv. Men altså, selvfølgelig kan vi ikke diskutere, om en hund bør have lopper, knuder i pelsen og kløer på ti centimeter;-) Jeg er helt med på hvad du mener Jeg har også overvejet om mine beagler skulle have trøje/jakke på om vinteren. De seneste år har været kolde og her er det kommet af sig selv, når man har oplevet en stepdansende hund der bare frøs og havde det tydeligt ubehageligt - derfor har jeg heller ikke tøvet med at give mine trøjer på. Så som det er med tandbørstning - sådan er det også med andre ting - man må vurdere hvad man syntes i forhold til de hunde man har Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst andrea Besvaret August 24, 2013 Rapporter Share Besvaret August 24, 2013 Jeg er helt med på hvad du mener Jeg har også overvejet om mine beagler skulle have trøje/jakke på om vinteren. De seneste år har været kolde og her er det kommet af sig selv, når man har oplevet en stepdansende hund der bare frøs og havde det tydeligt ubehageligt - derfor har jeg heller ikke tøvet med at give mine trøjer på. Så som det er med tandbørstning - sådan er det også med andre ting - man må vurdere hvad man syntes i forhold til de hunde man har Exactly:mrgreen: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret August 24, 2013 Rapporter Share Besvaret August 24, 2013 Det er så dét med grænsen. I virkeligheden ved jeg heller ikke rigtigt, hvad jeg mener, men jeg synes at det er værd at overveje. F.eks. skal man jo som udgangspunkt ikke give sin hund sko og tøj på, men hvis det nu er en hund med poter der er meget sarte overfor salt, eller en hund med meget tynd pels, så kan det jo være nødvendigt... Jeg tænker bare, at det er værd lige at vende med sig selv. Men altså, selvfølgelig kan vi ikke diskutere, om en hund bør have lopper, knuder i pelsen og kløer på ti centimeter;-) Og på samme måde er det vel nødvendigt hvis hunden får plak/tandsten..? Det synes jeg i hvert fald. Det fjerner man jo ikke fordi det skal se pænt ud, men for at undgå at hunden får (meget smertefulde!) tandproblemer på et tidspunkt. Har hunden ikke tendens til tandsten, jamen så behøver man jo ikke at børste tænder på den. Jeg gør det f.eks. ikke på Iso, da hun har fine tænder. Så jeg er til dels enig med dig i, at man ikke behøver at gøre det "bare fordi"... Men har hunden tendens til tandsten, så hører det IMO under pleje, på lige fod med kloklipning og børstning. (OT - den her tråd får mig til at tænke på de gange hvor Iso har været til massage, og har fået massage inde i munden. I guder, hvor så hun sjov ud i hovedet de første par gange!!! Men massøren fik lov, og efter et par gange fandt hun sig bare i det. Tydeligvis ikke lige så fedt som resten af massagen, men ok... ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts