Bitten Soerensen Skrevet August 24, 2013 Rapporter Share Skrevet August 24, 2013 Hej alle. Jeg har opdaget disse sår hos Linus. Som I kan se, så sidder de på begge sider, på "underlæben". Linus har før haft udbrud af furunkolose, men altid på poterne, og derfor tænker jeg at det nok er læbefoldseksem, men hvad tænker I? Jeg renser med klorhexidin, og kontakter selvfølgelig dyrlægen på mandag. Hvis det ER læbefoldseksem, hvad er behandlingen? Og hvor meget "skal der til", før en operation er det bedste? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret August 24, 2013 Rapporter Share Besvaret August 24, 2013 Jeg ved det ikke, men sheila har fået det samme her på hendes gamle dage og det klør. Renser med klorhexidin og det bliver bedre, så tror det er svamp (hos hende). Vil under ingen omstændigheder operere hende for det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret August 25, 2013 Rapporter Share Besvaret August 25, 2013 Læbefolde halløj. Klip hårene ned og rens i klorhexidin Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret August 25, 2013 Rapporter Share Besvaret August 25, 2013 Det kunne ligne sådan noget Prøv at læse denne tråd - vi har været hele møllen igennem to gange inklusiv operationer http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/30555-laebefolds-svamp.html Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bitten Soerensen Besvaret August 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 25, 2013 Tak, alle sammen. Jeg ved det ikke, men sheila har fået det samme her på hendes gamle dage og det klør. Renser med klorhexidin og det bliver bedre, så tror det er svamp (hos hende). Vil under ingen omstændigheder operere hende for det. Læbefolde halløj. Klip hårene ned og rens i klorhexidin Jeg har jo netop renset det med klorhexidin i nogle dage, men jeg synes ikke det bliver bedre? Det kunne ligne sådan nogetPrøv at læse denne tråd - vi har været hele møllen igennem to gange inklusiv operationer http://www.hunde-forum.dk/sygdomme/30555-laebefolds-svamp.html Beaglepack: Jeg har læst om jeres "omgang" - og jeg kan jo netop forstå at det gik fint med operationen, og at det hjalp. Men hvor mange gange var I igennem at han fik eksem, og hvornår kom I frem til at operatone(erne) var den bedste løsning? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret August 25, 2013 Rapporter Share Besvaret August 25, 2013 Beaglepack: Jeg har læst om jeres "omgang" - og jeg kan jo netop forstå at det gik fint med operationen, og at det hjalp. Men hvor mange gange var I igennem at han fik eksem, og hvornår kom I frem til at operatone(erne) var den bedste løsning? Over Julen og Nytåret 2011-12 havde Charlie fået antibiotika behandling et par gange, som satte svampen i bero for en periode. Så gik gik det godt i den mellemliggende periode og så vendte det tilbage - nogle gange i løbet af vinteren 12 - hver gang var det værre og værre. Jeg havde store bekymringer da antibiotika jo ikke gavner noget på sigt og Charlies mave var begyndt at stå helt af selvom han fik tilskud af de gode mælkesyre bakterier. Så havde jeg en alvorlig samtale med min dyrlæge hvori han proklamerede at han var ked af at blive ved med at medicinere Charlie - desuden kan sådan noget (læbefolds svamp) udvikle sig til kræft og han anbefalede en operation - det syntes han jeg skulle tænke grundigt igennem. Hjemme snakkede vi det igennem og blev enige i at det her ikke var optimalt for Charlie - udsigten til at det kunne udvikle sig til kræft var ikke lige mest tiltalende - såå vi besluttede så en operation i første omgang af den venstre læbefold fordi den var mest angrebet. Den fik han foretaget i feb. 12 - og så var alt godt en periode indtil lige før Påske hvor det brød ud i den højre side igen. Her tog dyrlægen ham ind - selvom han reelt set ikke havde tiden - det var lige før Påske, men han ville ikke at Charlie skulle have mere anibiotika. - Så i april røg den højre læbefold. Begge operationer forløb godt - Charlie havde selvfølgelig ubehag for man bliver jo syet i læberne og disse tråde skal opløse sig selv - dette begynder at ske 10-12 dage efter forløbet. Hele vejen i gennem blev Charlie smertebehandlet, samt fik piller for infektion. Han skulle holdes i ro de første 10 dage for at læben kunne hele op. Anden gangen var klart den værste da dyrlægen havde svært ved at stoppe blødningen og han fik lagt en lokal bedøvende sprøjte direkte i læben for at holde ro på. Man skal gøre sig klart at det er en operation der bløder meget - det er jo læben der skæres i og det er meget blod fyldt. Så absolut ro i dagene efter er påkrævet. Hunden kan gå en kort tur et par gange om dagen så den lige får sig lettet - men ellers er det hjemme alt foregår. I dag ser billedet sådan ud, for der er jo altid nogle bivirkninger i tilgift - men hellere det end udsigten til en kræft sygdom. Charlie er blevet mere stram - det betyder at han har sværere ved at gabe op og der med gabe over større ting som han kunne førhen - jeg syntes dog det er billigt sluppet og det bedste er at han bare har det så godt - intet der generer ham mere der - han er glad og i vigør som aldrig før og nu bliver han 9 år til oktober. Charlie Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret August 25, 2013 Rapporter Share Besvaret August 25, 2013 PS. Jeg vil ikke anbefale at rense med klorhexidin. Det er jo en svamp man har med at gøre så derfor er atamon vand meget bedre da det slår svampen lidt tilbage. Alternativ kan man rense med halv æble cider eddike og vand - det bruger jeg til Oscar og Darwin Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bitten Soerensen Besvaret August 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 25, 2013 Tak, Beaglepack. Det var netop dét jeg gerne ville vide. :5up: Ja, det er jo netop hvor mange gange skal man igennem "symptom-behandling" før man skrider til den mere "alvorlige" behandling? Nu er det første gang jeg oplever det hos Linus, men jeg har jo en idé om, at det nok er noget det kan ha' tendens til at vende tilbage, når det først ER kommet... Og jeg ved jo godt, at der ER risici ved operation - og jeg har aldrig haft Linus i narkose, så alene dét ville jeg selvfølgelig være bekymret for. Men selvom det umiddelbart ikke virker til at genere ham, så kan det bestemt heller ikke være rart for ham. (Han både spiser, drikker og virker til at være en glad (men aldrende) hund.) Men nu må vi se hvad dyrlægen siger - medmindre det forbedrer sig meget i løbet af dagen/natten... Endnu engang tak for svar... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louca Besvaret August 25, 2013 Rapporter Share Besvaret August 25, 2013 Beaglepack: hvor er han fin din Charlie. Kan se han sidder lidt skævt, ligesom min Boris.det ser sgu lidt sjovt ud...og det er ikke fordi han har "boller" at sidde på Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret August 25, 2013 Rapporter Share Besvaret August 25, 2013 Beaglepack: hvor er han fin din Charlie. Kan se han sidder lidt skævt, ligesom min Boris.det ser sgu lidt sjovt ud...og det er ikke fordi han har "boller" at sidde på Tak - Han får også meget ros af dyrlægen - han er i kanon form og har de seneste 6 år vejet det samme, mellem 14,5-15 kg:-D Ja han sidder næsten altid sådan - det er slappe af stillingen:mrgreen: - det sker også de andre sidder sådan - Måske er det en beagle ting når din Boris også gør det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts