Hop til indhold

Gøer de virkelig så meget?


Carina
 Share

Recommended Posts

Hmm... Der er så mange der siger de ikke bryder sig om Sheltierne fordi de gøer hele tiden. De gør når de stresser. De gøer på træningspladserne. De gøer når de ikke ved hvad de skal. De laver faktisk ikke andet - eller hvad?

 

Nu vil jeg altså have svar. :hmm:

Jeg overvejer en Border som min næste hund, men af en eller anden grund kan jeg ikke slippe Sheltien helt :oops: Nu har jeg været med til agilitystævner rundt i Sønderjylland nogle måneder, men mit indtryk af racen er ikke at de gøer så meget som folk får det til at lyde som. Det er egentlig få Sheltier der gøer mens de løber. :hmm:

 

Kommer det an på hvilke forældre de er af? Kan det være arveligt? Hvilken kennel har du din(e) fra? Og kan det til en hvis grad trænes væk? Andet man bør vide?

Link til indlæg
Del på andre sites

For min skyld må kræene gø alt det de vil PÅ banen. Men der skal være ro udenfor. Det er nu så fuldstændigt ligegyldigt hvilken race. Sheltierne er bare storslemme i den kategori i min erfaring...

 

der er en grund til at vi kalder dem ssssshhhh-eltie :mrgreen:

 

Edit. Har ikke megen erfaring med racen udenfor agilitysammenhænge - træning og konkurrencer.... Men hvis hunden gør så meget bare af at være på en træningsplads / stævneplads, så er det ikke en hund for mig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan let tro at en flok tændte agility sheltier larmer!

Når det så er sagt, så gør de par sheltier jeg kender ikke mere end andre hunde til hverdag. Men man kommer ikke helt ud over at skulle forholde sig til lyd når man ejer en sheltie!

Min egen er vidst et meget godt eksempel: hun er næsten lydløs i lejligheden, gør hverken af folk i opgangen eller af mærkelige lyde fra gaden.

Men når hun leger, eller for alvor bliver tændt, så kommer der lyd på. Det samme hører fra andre sheltie-ejere i området.

Tea har fra hvalp fået indlært en effektiv shh kommando, og fordi den sidder på rygraden, kan jeg godt bruge den når hun går i gø-mode, fx i forbindelse med træning eller prøver, og derved undgår jeg konstant gøen.

 

Ellers handler det for mit vedkommende om at holde spændingsniveauet under gø-meltdown mode, og det kan jeg godt forestille mig er rigtigt svært hvis man løber agility.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan let tro at en flok tændte agility sheltier larmer!

Når det så er sagt, så gør de par sheltier jeg kender ikke mere end andre hunde til hverdag. Men man kommer ikke helt ud over at skulle forholde sig til lyd når man ejer en sheltie!

Min egen er vidst et meget godt eksempel: hun er næsten lydløs i lejligheden, gør hverken af folk i opgangen eller af mærkelige lyde fra gaden.

Men når hun leger, eller for alvor bliver tændt, så kommer der lyd på. Det samme hører fra andre sheltie-ejere i området.

Tea har fra hvalp fået indlært en effektiv shh kommando, og fordi den sidder på rygraden, kan jeg godt bruge den når hun går i gø-mode, fx i forbindelse med træning eller prøver, og derved undgår jeg konstant gøen.

 

Ellers handler det for mit vedkommende om at holde spændingsniveauet under gø-meltdown mode, og det kan jeg godt forestille mig er rigtigt svært hvis man løber agility.

 

Der tror jeg du har fat i noget. Én af mine bedste veninder har to sheltier (Amocca, du har lige mødt Hugo og Qasim), og de gøer eddermame ikke meget. Der hjemme gøer de når posten kommer, det er vel sådan nogenlunde det. Når jeg passer dem herhjemme, komme rder sjældent et kvæk fra dem. Meeeeen... De er så heller ikke ret tændte til agility. Og når vi arbejder på at køre dem op i "agilitymode" - så kommer der pludselig lyde på.

 

Jeg kunne forestille mig - og det er noget jeg overhoved ikke har nogen som helst belæg for - at de sheltieførere der har de meget tændte og gøende hunde, ikke gør vildt meget ud af at hæmme det, fordi de vil ha' dem helt oppe at ringe, og ikke vil risikere at hæmme tændningen/farten samtidig med den gøen..?? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

D har Hugo og quasim kan jeg være naboer med en hel stævnedag for de siger ikke et pip - men som du også nævner, så løber de heller ikke... Altså driften mangler! Jeg tænker at du har ret i, at arbejdsdriften og larmen hænger sammen - hyrder sheltier med lyden hvis de skal bruge til t hyrde monstro?

 

Jeg gør jo heller intet for at stoppe larmen i min hund når den arbejder, desto mere larm desto hurtigere løber den jo...

Link til indlæg
Del på andre sites

D har Hugo og quasim kan jeg være naboer med en hel stævnedag for de siger ikke et pip - men som du også nævner, så løber de heller ikke... Altså driften mangler! Jeg tænker at du har ret i, at arbejdsdriften og larmen hænger sammen - hyrder sheltier med lyden hvis de skal bruge til t hyrde monstro?

 

Jeg gør jo heller intet for at stoppe larmen i min hund når den arbejder, desto mere larm desto hurtigere løber den jo...

 

Jeg ved faktisk ikke hvordan det er med sheltier, lyd og hyrdning... En BC skal jo ikke bruge stemmen, og jeg vil ikke umiddelbart tro at nogen hyrdehund skal..? :vedikke: Men har jo også mange gange set at det er netop stemmen en ung og uerfaren hund nærmest automatsik ta'r til, før den har fundet ud af hvordan den flytter fårene - Iso inklusive... Så jeg tror da der er en sammenhæng, selv om den ikke burde være "tilsigtet"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg skal indrømme at jeg aldrig har haft indtrykket af at det var en gøende race, før jeg læste med herinde. Men jeg kommer heller aldrig i nærheden af en agilitybane længere for jeg synes de fleste hunde, der er vant til at løbe, virker til at mangle noget jordforbindelse og er sommetider blevet helt irriteret over stressniveauet (også blandt ejerne) de få gange jeg har overværet konkurrencer.

 

De sheltier jeg møder i min dagligdag synes jeg virker lidt generte, men bestemt ikke larmende som så mange andre racer der gerne vil holde lidt afstand til andre, men der er åbenbart forskel på en sheltie der arbejder og en sheltie der holder fri.

Link til indlæg
Del på andre sites

JA sheltier skal hyrde med lyd , ligesom islandske fårehunde:)

 

Og de Er jo også i familie, så vidt jeg ved.

 

HAr indtryk af at de Er meget som de islandske, at de gør let når der sker noget spændende eller de bliver stresset, men ellers ikke mere end så mange andre racer.

 

Men den lyd der kommer har bare en frekvens der gør at man ligesom ikke kan undgå at lægge mærke til den.:P

Link til indlæg
Del på andre sites

Min oplevelse er også at frekvensen varierer utroligt meget, og man kan tydeligt høre hvad de gør af :)

Tea får tit folk til at trække på smilebåndet når hun snakker, med mundklapren, lyde og kropsprog fortæller os hvad hun vil.

Jeg vil stadigvæk sige, at med en sheltie skal man bruge tid på ikke-gø træning, og man skal afgøre med sig selv hvornår man vil acceptere stemmen - for man undgår den altså ikke :)

Når det så er sagt, så er de jo utroligt lette at træne, så hvis man griber tingene rigtigt an, kan man altså godt få en shh- kommando der virker i langt de fleste situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

[/b][/i]

Jeg kunne forestille mig - og det er noget jeg overhoved ikke har nogen som helst belæg for - at de sheltieførere der har de meget tændte og gøende hunde, ikke gør vildt meget ud af at hæmme det, fordi de vil ha' dem helt oppe at ringe, og ikke vil risikere at hæmme tændningen/farten samtidig med den gøen..?? :vedikke:

 

 

Dét tror jeg du har helt ret i. Min egen går i hvert fald en smule ned i gear, når jeg tysser ham i hans gø-mode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har bare den forestilling af racen (nu), at de gør forholdsvis nemt, hvis de er spændte, stressede eller helt oppe at køre, men som ejer af hunden ved man jo hvornår det sker, og kan dermed tage hånd om problemet. (Hvis det da er et problem ;-) ).

Men ud fra hvad andre har skrevet herinde, er Sheltierne a la. Chihuahua, D/S, gravhunde osv. Hvor de virkelig gøer konstant over alt og intet - for dét gider jeg ikke leve med! Jeg har RIGELIGT i min nabos 3 gravhunde der gøer meget i løbet af dagen, men de bliver så heller aldrig brugt (de er aldrig ude at gå eller ude og blive brugt mentalt, som i overhovedet) og det tror jeg har meget at sige, samt gener og opdragelse selvfølgelig.

 

Selv har jeg egentlig ikke det store imod min hund gøer på banen, så længe jeg kan stoppe det i situationer hvor det stresser mig eller påvirker mig negativt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som nævnt, så kender jeg ikke meget til racen udenfor træningspladser / agilitystævner, så mine oplevelser kan være "overdrevne".... en de få sheltier jeg kender der ikke galper nærmest konstant, tjaaaa.... det er hunde jeg ikke gad eje :oops: Altså helt uden drift og arbejdsiver... Så jeg tror helt sikkert at Korvis og Fluffykins har fat i noget mht drive og volume. Karla er en meget verbal hund. Jeg har intet imod at hun larmer når hun arbejder, som sagt, men derudover må hun ikke. Det er ikke et problem til stævner, hvor hun ikke siger et kuk udenfor banen, men ligeså snart vi er i startområdet og det snart er hendes tur, så begynder volumen at stige. Hun gør ikke, for det ved hun godt jeg ikke vil have, tilgengæld har hun en utroligt irriterende "skrige-tone" som jeg simpelthen ikke kan få pillet af hende... Den begynder når vi træder ind på banen og hun skal sættes af foran det første spring... Så den har jeg valgt at leve med...

 

Jeg har dansk/svensk blandinger, så jeg lever i dagligdagen med hunde der holder af at høre deres egne stemmer, så det er ikke fordi jeg ikke godt kan leve med høj volumen. Jeg synes bare at sheltiernes "der er grund til atgø"-område er meget større end mines... eller også stresser de bare nemmere? jeg ved det ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved faktisk ikke hvordan det er med sheltier, lyd og hyrdning... En BC skal jo ikke bruge stemmen, og jeg vil ikke umiddelbart tro at nogen hyrdehund skal..? :vedikke: Men har jo også mange gange set at det er netop stemmen en ung og uerfaren hund nærmest automatsik ta'r til, før den har fundet ud af hvordan den flytter fårene - Iso inklusive... Så jeg tror da der er en sammenhæng, selv om den ikke burde være "tilsigtet"...

 

 

Islandske fårehunde skal som luckyluna også skriver. Det står i deres hyrdeanlægsprofil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Islandske fårehunde skal som luckyluna også skriver. Det står i deres hyrdeanlægsprofil.

 

Okay? Ja, jeg ved virkelig ikke ret meget om hyrdning, det var bare et gæt. Aner ikke hvilke opgaver islænderen helt præcist har haft, har de decideret hyrdet, eller har det mere været vogte/passe på-opgaver? Har altid troet at de gøer fordi de skulle skræmme rovfugle væk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay? Ja, jeg ved virkelig ikke ret meget om hyrdning, det var bare et gæt. Aner ikke hvilke opgaver islænderen helt præcist har haft, har de decideret hyrdet, eller har det mere været vogte/passe på-opgaver? Har altid troet at de gøer fordi de skulle skræmme rovfugle væk...

 

åbenbart også sådan de har hyrdet (ifølge klubbens hjemmeside)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes helt ærligt ikke det lyder til at du vil have et problem som sheltie ejer. De gør netop ikke af alt, men mest i situationer hvor de er stressede og/eller tændte, og der gælder det jo netop om at finde niveauet under gø-meltdown mode at arbejde i :)

 

Min underbo's 2 chihauhua'er gør af hver en lyd i bygningen, min gør på træningspladsen, og er dermed ikke et problem i hverdagen. Jeg er indstillet på at lyden er noget jeg skal håndtere når vi træner, men det er ok for mig, så længe jeg ikke skal høre på en hund der gør af hvert et blad.

 

Desuden er det fedt at have en hund, der bare vil arbejde, og som egentlig kun giver lyd i protest når vi holder pause :)

 

Jeg tror dog du skal være meget opmærksom på det arvelige temperament, da man jo hører at sheltien både kan have tendenser til nervøsitet og stress.

Det er vel nærliggende at tænke at hverdags -gø problemer kan have rod i disse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes helt ærligt ikke det lyder til at du vil have et problem som sheltie ejer. De gør netop ikke af alt, men mest i situationer hvor de er stressede og/eller tændte, og der gælder det jo netop om at finde niveauet under gø-meltdown mode at arbejde i :)

 

Min underbo's 2 chihauhua'er gør af hver en lyd i bygningen, min gør på træningspladsen, og er dermed ikke et problem i hverdagen. Jeg er indstillet på at lyden er noget jeg skal håndtere når vi træner, men det er ok for mig, så længe jeg ikke skal høre på en hund der gør af hvert et blad.

 

Desuden er det fedt at have en hund, der bare vil arbejde, og som egentlig kun giver lyd i protest når vi holder pause :)

 

Jeg tror dog du skal være meget opmærksom på det arvelige temperament, da man jo hører at sheltien både kan have tendenser til nervøsitet og stress.

Det er vel nærliggende at tænke at hverdags -gø problemer kan have rod i disse?

 

Det sidste der er nemlig meget nærliggende og faktisk er jeg helt overbevist om at det meste gøen hos "vores" racer skyldes stress, i et eller andet omfang.

 

Enten positiv eller negativ stress.

 

Mysla gør desuden aldrig under træning, som en af de få islændere at dømme ud fra andre jeg ser. Hun er tavs som graven til en konkurrence med mange andre gøende hunde. Det stresser hende nemlig slet ikke.

Men så gør hun så i så mange andre situationer hvor hun bliver stresset;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay? Ja, jeg ved virkelig ikke ret meget om hyrdning, det var bare et gæt. Aner ikke hvilke opgaver islænderen helt præcist har haft, har de decideret hyrdet, eller har det mere været vogte/passe på-opgaver? Har altid troet at de gøer fordi de skulle skræmme rovfugle væk...

 

Er ikke ekspert, men de gør i begge situationer. En islænder har været en multifunktionshund:) Skulle holde øje med om der kom folk til gården og give hals over det i god tid, skulle gø og jage rovfugle væk, skulle hjælpe med at hente får og heste ned fra fjeldet ved at løbe efter dem og gø så de samlede sig og fange mus og rotter i sengehalmen.

 

Jeg har set ganske små klip af islandske fårehunde på island der hyrder og det kan ikke rigtig sammenlignes med det man ser bordere gøre. De styrer jo som vel de eneste? med øjnene, hvor en islænder gør, napper og kropsblokkerer sin vilje igennem. De hyrder også meget selvstændigt, hvilket nok er mere nødvendigt på island da får og heste er meget spredt, så det gælder bare om at finde dem og få dem hen mod hyrden.;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...