Hop til indhold

Hvalpen vil ikke være alene

Recommended Posts

Gæst KristinaO

Jeg er førstegangs hundeejer og har derfor meget at lærer (ligesom min/vores hvalp)

Vi er stødt på et meget generende problem. Vores hundehvalp på 3 måneder vil ikke være alene hjemme. Vi har prøvet med radio tændt og prøvet at gå ud i meget kort tid og så meget langsomt prøvet at øge tiden udenfor døren. Efter varierende tid begynder han er hyle og lidt efter begynder han at gå og hyle så højt at det kan høres udenfor bygningen (vi bor i lejlighed).

Vi har også prøvet med en aktivitetsbold med godbidder i. Den får ham desværre ikke til at glemme, at vi er taget hjemmefra.

Vi hentede ham fra et internat for ca. 2 uger siden og han er langsomt blevet mere selvstændig, men ikke nok til at klare sig alene.

Jeg kan ikke finde ud af om det er angst eller kedsomhed der er skyld i larmen fra ham.

Er der nogen der har en god idé eller kommentar?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til! :vinken:

Der ligger masser af tråde om alene-hjemme-træning her på forummet, sammen med renlighedstræning er det nok det mest almindelige problem for førstegangsejere.

Sådan lidt kort ridset op, så begynd med sekunder, og forøg det ganske langsomt. Hvis hvalpen begynder at hyle, så har du været væk for længe - du skal nå at komme tilbage igen før hvalpen hyler. Andet der kan spille ind er området hvalpen har medens den er alene hjemme. Nogle hvalpe er mere trygge på et lidt mindre, begrænset område, som f.eks. et køkken - andre har det bedst med at ha' adgang til det hele. Der må man lidt prøve sig frem. Det kan også ha' betydning hvis hvalpen er mere tryg i et rum end i et andet.

Men prøv lige at søge på "alene hjemme" i søgefeltet, så er der rigtig mange tråde der går mere i dybden med problemet. Held og lykke med træningen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den første havde også store kvaler med at være alene. Det hjalp da hun blev spærret inde i køkkenet ved hjælp af babygitter. Så havde hun ikke hele huste at "bekymre sig om" og kunne derfor slappe af og sove. Som årene er gået er hun blevet stor nok til at kunne håndtere hele huset og er nu ikke længere spærret inde. Nummer 2 lærte lynhurtigt af nummer 1, at der ikke var noget at bekymre sig om, for vi kommer jo hjem igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Begge mine er i vores store bryggers med børnegitter ind til køkken. De har kun bryggers 8 timer om dagen. De hyler eller gøer ikke de ligger i deres kasser og venter til vi kommer hjem. Men så er der gang i dem og de ved vi skal lave noget sjovt. Da de havde hele huset gik de og pev og gøede hele dagen så det hjalp for os at sætte låge op til køkken og nærmest spærre dem inde i bryggerset. (Det lyder lidt trist) har optaget begge metoder og den sidste er bare bedst for dem. Der føler de sig trygge.

Link til indlæg
Del på andre sites