Hop til indhold

Pudelpleje!


luckyluna
 Share

Recommended Posts

Hvor meget skal der til?

 

jeg er jo meget fristet af pudel næste gang. Men pelsplejen er virkelig et minus for mig, som jeg skal finde ud af om jeg kan leve med/gøre godt nok:)

 

Den vil helt klart skulle være klippet kort på kroppen og med lidt længde på ører, top og hale.

 

Hvor meget skal sådan en klipning børstes, vaskes ovs?

 

Hvad sker der når hunden har moret sig med at bade i muddervand - hvor hurtigt tørrer den igen og hvad skal der til?

 

Hvad med burrer og andet skidt som kommer i pelsen, er det til at få ud?

 

Og hvad med det der øreplukning! Argh, det frygter jeg virkelig, er det så slemt som det lyder? Kan man se et billede af et øre før og efter?

Er der forskel på farverne hvor meget hår de har i ørene (det har jeg vist nok læst)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke, at pelsplejen er slem, når man vælger at have hunden klippet forholdsvis kort.

 

Jeg børster som regel kun en gang om ugen i 15 min - lidt mere lige efter bad. Men det er mindre tid end det ville tage mig at støvsuge efter en fældehund. Det er mest der, hvor man har lidt længde på, man skal sørge for at børste godt, så der ikke kommer filter nede under.

 

Jeg vasker 1 gang om mdr, men det er mest fordi min har en tendens til sure tæer, som intet har at gøre med, at han er puddel.

 

Min ELSKER vand. Både det rene og muddervandet. Han er meget lang tid om at tørre, desværre. En hurtig skylning, føntørring og børstning kan hjælpe, men det plejer jeg ikke at gøre særlig tit. Han kan godt tørre bare ved håndklæde og lufttørring, men det tager som nævnt noget tid.

 

Jeg har pelsen på poterne klippet kort. Det har udstillingshundene også, men for mig er det en praktisk ting, da han slæber mindre skidt med ind og fødderne tørrer hurtigere og derved lugter mindre (jvf de sure tæer fra før)

 

Burrer kommer nemt ud. Jeg plejer bare at bruge fingrene.

 

Øreplukning hader jeg. Hader, hader, hader. Overvejer at betale mig fra det, men gør det pt selv. Min hund hader det også, så det er nok derfor, jeg ikke synes, det er verdens fedeste. Han finder sig i det, men sidder ikke helt stille med hovedet. Han ville helst være fri.

 

Jeg ved ikke, om der er forskel på pelsvækst i forbindelse med farverne. Jeg tror mere, det er den enkelte hund.

 

Overordnet set så er pelsplejen et nødvendigt onde for mig, men jeg synes ikke, jeg er ved at gå til med det. Jeg bliver lidt træt af at klippe (stor hund tager bare længere tid end mindre), men når han er klippet, er jeg som regel tilfreds med resultatet og har sparet 1000,- pr gang.

 

Optimalt så han bare ud som jeg bedst kan lide uden klipning, børstning osv, men ja...jeg synes at det er pelsplejen værd at have en puddel. Hele væremåden, sindet og ja bare :hjerte: inkl bonus af INGEN pels nogen steder overhovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft storpudler...Jeg boede lige ned til en mose, så de gik ofte i vandet men jeg har kun badet dem når de skulle udstilles...I starten så var der en hundetrimmer som ordnede pelsen , men synes det var strengt for dem at stå stille i galgen så mange timer, så jeg købte selv en maskine, med forskellige skær, jeg kunne selvfølgelig ikke klippe til udstilling, men almindelig hverdag klip, som den gang vist nok hed noget med terrier...

Jeg har så aldrig troet på, at det at vaske hunde med sæbe var sagen for hundens hud eller pels...Så alt i alt så var pelsplejen for mine storpudler, lettere end den er for mine langhårede schæferhunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres gode svar:)

 

Dejligt de kan tørre igen uden at skulle i bad hver gang! Det er lidt min frygt nemlig....Jeg har min hund med i stalden og jeg kan lige se at man efter en aftentur i stalden i regn og rusk og mudder og en hund der lige skal rulle sig i halmen også, så skal hjem og vaske og føntørre i en time og det ved jeg ikke rigtig om jeg orker...

 

Jeg har jo kun passet pudel to gange ti dage...men en gang var i super sommervejr, hvor intet var et problem og den anden gang var i hård frost og sne, hvor det største problem var at hun frøs, så jeg måtte sy et dækken til hende i en fart. Og så rullede hun sig i høet ved hesten, men så vidt jeg husker kunne jeg da rimelig nemt børste hendes ører fri for strå igen;)

 

Er det nemt nok at plukke de ører? vil det komme med ud?

 

Kan læse mig til flere der har store problemer med ørebetændelser, kender i til det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres gode svar:)

 

Dejligt de kan tørre igen uden at skulle i bad hver gang! Det er lidt min frygt nemlig....Jeg har min hund med i stalden og jeg kan lige se at man efter en aftentur i stalden i regn og rusk og mudder og en hund der lige skal rulle sig i halmen også, så skal hjem og vaske og føntørre i en time og det ved jeg ikke rigtig om jeg orker...

 

Jeg har jo kun passet pudel to gange ti dage...men en gang var i super sommervejr, hvor intet var et problem og den anden gang var i hård frost og sne, hvor det største problem var at hun frøs, så jeg måtte sy et dækken til hende i en fart. Og så rullede hun sig i høet ved hesten, men så vidt jeg husker kunne jeg da rimelig nemt børste hendes ører fri for strå igen;)

 

Er det nemt nok at plukke de ører? vil det komme med ud?

 

Kan læse mig til flere der har store problemer med ørebetændelser, kender i til det?

 

Det er ikke mit indtryk at de har øreproblemer, Groa har dog haft, men det har vi fået skik på. Jeg pukker ørerne jævnligt, og så tørrer jeg dem grundigt når hun har været i vandet eller ude i kraftig regn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...