Hop til indhold

Er der noget galt med min chihuahua?


Gæst Malene Karina Børlum
 Share

Recommended Posts

Gæst Malene Karina Børlum

Hej alle, da jeg er første gangs chihuahua ejer - håber jeg at nogle kan hjælpe mig. Jeg har for to uger siden købt en 2 år gammel chihuahua ved navn peppe. Han kommer fra en kennel, der har importeret ham fra kennel Magicshow i Estland. Han har været brugt til opdræt hos tidligere ejer, hvor han har kunne gå rundt i hus og sofa sammen med en del andre søde chihuahua'er. Mit spørgsmål er så, at han er ekstremt observant på mine fødder hele tiden, når jeg sidder, ligger, går og hele tiden, er der nogen kendt årsag til dette? Han virker glad og er ved at knytte sig til os, men kommer heller ikke når jeg kalder? Dog følgerhan mig næsten altid lige bagved hvorind jeg går. Men somme tiderløber han 50-60 meter væk - og reagerer ikke når jeg kalder.. Er der noget man kan ændre så han vil reagere? Jeg lufter ham flere gange om dagen og fodrer morgen og aften - så han burde trives hvad det angår.. :) håber der er nogen der ved en smule mere om dette end mig..

mvh Malene Karina og Peppe :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, det kan være pga, at han ved flere uheld er blevet trådt eller sparket på. Med mange små hunde kan det nok ikke undgås, at dem der er ved ens ben, kan risikere at få et ben på sig.

Min datter overtog engang 2 katte fra internat. Jeg tror de bevidst var blevet sparket, da de af stress havde renlighedsproblemer. Og især min datters kæreste var de ræd for.

Så især her i start var opmærksom på ikke at rejse dig for hurtigt, giv ligesom et tegn han kan lære, evt et ord.

Når du kalder ham til dig skal du have noget lækkert (evt små kogte kyllingestykker) parat til belønning, når han kommer. Hvis han f.eks i haven bare glor på dig, når du kalder, så start med at kaste det forsigtigt mod ham.

Lær ham stille og roligt , at kontakt og at komme giver bonus i form af ros og godbid.

En 2års hund falder ikke helt til på få uger, det tager tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde skal lære hvad det betyder når man siger deres navn;) jeg sætter mig i min lænestol bevæbnet med et eller andet meget lækkert, fx en skive lun flæskesteg;) ikke bare tørfoder eller købe godbidder;) så holder jeg øje med hunden, når den alligevel ser hen mod mig kalder jeg med en glad livlig stemme, fx Fido her og rækker straks skiven med lun flæskesteg indbydende frem;) gentages nogle gange, det jeg vil opnå er at få hunden til at forstå at Fido her betyder skynd dig hen til mor hun har flæskesteg;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm... Hvordan er han observant på dine fødder? Sidder han bare og stirrer på dem? Eller bider han i tæer og strømper? Eller lægger han sig op ad dine fødder?

 

Hvis han er 2 år og han har været vant til at lege med andre chier, så savner han måske sine legekammerater. Og så har han måske været vant til lidt "fodleg" hos familien som havde ham lige inden han kom til dig? Altså, man kan jo godt lege med sin hund mens man vasker op, ser fjernsyn eller laver andre kedelige ting.

Hvis du vipper lidt med tæerne så kan han opfatte dine fødder som to nye legekammerater, måske...

 

Hvad var årsagen til at han blev taget ud af avl? Det er jo tidligt at stoppe med at lave hvalpe når han er bare 2 år..... Han er da knapt nok kommet i gang...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...