Hop til indhold

hundetræning

Recommended Posts

Gæst hundemanden

her på siden har man tidligere nævnt Sven Bøgely, som hundetræner. Han er skoleleder for DOF Smørum Naturskole og er med til at uddanne nye hundeinstruktører. Han tilbyder både hundetræning for hvalpe fra de er tolv uger og når de er et år har han tre forskellige hold til agility, hvor der aldrig bliver brugt godbider til indlæringen. Han har en stor instruktørgruppe og nogle hundeejere har været aktiv hos ham i over 10 år.

hundemanden

:-):-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, hvorfor fortæller du det?

Vil du fremhæve personen/træningsmetoden som noget godt eller skidt?

Jeg tænker at jeg ikke har lyst til at træne et sted hvor der aldrig bliver brugt godbidder. Ikke fordi alt skal belønnes med godbidder hele tiden, men det er nu en super belønning for de fleste hunde, så hvorfor ikke bruge den?

Det er altså ikke for at virke sur, men ved faktisk ikke om du har haft en god oplevelse med træneren, om du synes det er sådan okay eller om det er en slags reklame?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundemanden

Mine hunde har ikke arbejdet med godbider, men de har fået meget ros og vi har arbejdet med et positivt kropssprog og givet hunden den hel vigtige information om at den gjorde det rigtige. Det er jo vigtigt at vi giver rosen på det rigtige tidspunkt. Det er ikke ensbetydende med at vi ikke kan give en godbid når det er til det.

hunde:-):-)manden

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundemanden
Men HVAD er det du vil sige med det? HVOR vil du hen???? Aner ikke hvem manden er, har aldrig hørt om ham, og forstår ikke hvad det er du forsøger at formidle:vedikke:

Jeg mener og prøver at sige at hundetræning ikke bør være med godbidder. Vi opdrager jo heller ikke vores børn med flødeboller eller karamelle. Jeg vil gerne appellere til at vi træner på med vores hunde hele hundens levetid og giver den daglige udfordringer, således at den bruger sin hjerne og ikke sit spisekammer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fint ;) jeg bruger mine hundes foder på "træning" dvs de skal arbejde for føden;) det syntes jeg er sjovt og det giver efter min mening et godt hundeliv;) hvordan og hvorfor træner du med dine hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

her på siden har man tidligere nævnt Sven Bøgely, som hundetræner. Han er skoleleder for DOF Smørum Naturskole og er med til at uddanne nye hundeinstruktører. Han tilbyder både hundetræning for hvalpe fra de er tolv uger og når de er et år har han tre forskellige hold til agility, hvor der aldrig bliver brugt godbider til indlæringen. Han har en stor instruktørgruppe og nogle hundeejere har været aktiv hos ham i over 10 år.

hundemanden

:-):-)

Bruger han så boldbelønning eller....? Ved du, hvad der er hans begrundelse for aldrig at bruge godbidder og hvad siger han til, hvis en kursist insisterer på, at godbidder er en fin idé ind imellem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener og prøver at sige at hundetræning ikke bør være med godbidder. Vi opdrager jo heller ikke vores børn med flødeboller eller karamelle.

Tak, fordi du deler din opfattelse med os.

Jeg vil gerne appellere til at vi træner på med vores hunde hele hundens levetid og giver den daglige udfordringer, således at den bruger sin hjerne og ikke sit spisekammer.

Jamen, det gør du da så bare. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener og prøver at sige at hundetræning ikke bør være med godbidder. Vi opdrager jo heller ikke vores børn med flødeboller eller karamelle. Jeg vil gerne appellere til at vi træner på med vores hunde hele hundens levetid og giver den daglige udfordringer, således at den bruger sin hjerne og ikke sit spisekammer.

Synes nu at godbidder er et rigtig godt værktøj til at fortælle hunden at det den gør nu er det rigtige. Ikke at jeg synes godbidder skal væreden eneste belønning, der er så meget andet der kan bruges.

Har haft en kursist der hverken ville bruge mad eller leg som belønning, men kun positivt kropssprog (hvad det så er?) og ros. Må sige at det blev derefter og hunden kom aldrig til at løbe agility. Det er muligt at det virker for nogle hunde og ejere, men for de fleste er godbidden nu en let og god belønning at bruge.

Synes faktisk ikke at man kan sammenligne børneopdragelse og hundetræning på den måde. Børn kan man belønne med SÅ meget andet end flødeboller og de forstår vores sprog. For hundene er belønningen jo en information om at 'nu gør du noget rigtigt'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Oplever du at der kommer noget negativt ud af at belønne hunden med mad?

Oplever du at brugen af godbidder udelukker andre former for belønning?

Du skriver det er vigtigt at give hunden ros på det rigtige tidspunkt, er det din oplevelse at det ikke kan lade sig gøre med mad?

Når du kender til vigtigheden af timing, bruger du så klikker i din træning?

Mener du i øvrigt at børneopdragelse er sammenligneligt med hundetræning, siden børn og flødeboller skal inddrages i debatten?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der forstår jeg simpelthen ikke... Sådan som jeg læser det, mener du at hunden ikke bruger sin hjerne hvis man bruger godbidder i træningen? Det kan jeg slet ikke være enig i! Forleden var jeg til klikkerkursus med min hund, hvor hun fik så mange godbidder som hun aldrig har fået før (jeg belønner oftest med trækkeleg). Og hun fik da i den grad brugt sin hjerne, selv om der blev belønnet med godbidder.

Jeg ville personlig aldrig finde mig i at nogen anden bestemte hvad jeg skulle bruge som belønning til min hund - det bestemmer min hund selv nemlig suverænt!

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Har du et arbejde? Får du løn?

I rest my case.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah... Sandheden er nu engang at børn arbejder flittigst hvis der er en eller anden form for gulerod i den anden ende. Fx er det vel også en form for godbid at de ikke får lektier får, hvis de arbejder effektivt og får det lavet i skolen :vedikke:

Det er i hvert fald det jeg ser i min hverdag.

det gælder alle væsner, børn, voksne, dyr.

Vi arbejder alle for at opnå noget eller ungå noget (andet er endnu i hvert fald ikke bevist).

Når vi snakker belønning, eller forstærkning som jeg hellere vil bruge, så premacks næsten umulig at komme uden om hvis man vil forså kvaliteten af de forstærkning man på et givent tidspunkt fyre afsted til hunden.

timing, kriterier, forstærkningkvalitet og forstærkningsfrekvens er 4 ting der er umulig at komme uden om når vi snakker om hundetræning gennem positiv forstærkning.

de fleste bruger det, måske uden at vide hvorfor eller kende betegnelserne herfor.

timing er en af de vigtigste grundelementer vi har for at fortælle hunden hvilken adfærd vi ønsker skal gentages, uanset forstærkningen (belønningsformen).

en forstærkning (belønning), er kun en forstærkning hvis sandsynligheden for at adfærden gentages, stadig hvis vi snakker positiv forstærkning.

Ved positiv straf, eller negativ forstærkning er det andre elementer der spiller ind, og det er ikke længere sikkert at hunden arbjeder for at opnå.

Når det sagt, så tror jeg overhovedet ikke jeg forstår trådstarters indlæg?

Link til indlæg
Del på andre sites

det gælder alle væsner, børn, voksne, dyr.

Vi arbejder alle for at opnå noget eller ungå noget (andet er endnu i hvert fald ikke bevist).

Når vi snakker belønning, eller forstærkning som jeg hellere vil bruge, så premacks næsten umulig at komme uden om hvis man vil forså kvaliteten af de forstærkning man på et givent tidspunkt fyre afsted til hunden.

timing, kriterier, forstærkningkvalitet og forstærkningsfrekvens er 4 ting der er umulig at komme uden om når vi snakker om hundetræning gennem positiv forstærkning.

de fleste bruger det, måske uden at vide hvorfor eller kende betegnelserne herfor.

timing er en af de vigtigste grundelementer vi har for at fortælle hunden hvilken adfærd vi ønsker skal gentages, uanset forstærkningen (belønningsformen).

en forstærkning (belønning), er kun en forstærkning hvis sandsynligheden for at adfærden gentages, stadig hvis vi snakker positiv forstærkning.

Ved positiv straf, eller negativ forstærkning er det andre elementer der spiller ind, og det er ikke længere sikkert at hunden arbjeder for at opnå.

Når det sagt, så tror jeg overhovedet ikke jeg forstår trådstarters indlæg?

Det er jeg såmænd klar over... Min kommentar skyldes udelukkende at jeg mener TS er helt gal på den...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der forstår jeg simpelthen ikke... Sådan som jeg læser det, mener du at hunden ikke bruger sin hjerne hvis man bruger godbidder i træningen? Det kan jeg slet ikke være enig i! Forleden var jeg til klikkerkursus med min hund, hvor hun fik så mange godbidder som hun aldrig har fået før (jeg belønner oftest med trækkeleg). Og hun fik da i den grad brugt sin hjerne, selv om der blev belønnet med godbidder.

Jeg ville personlig aldrig finde mig i at nogen anden bestemte hvad jeg skulle bruge som belønning til min hund - det bestemmer min hund selv nemlig suverænt!

Har du et arbejde? Får du løn?

I rest my case.

Til jer begge :5up: :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites