Hop til indhold

Recommended Posts

Gæst Milletulle

Anton og undertegnet var til hvalpeagility for første gang i forgårs. Skide sjovt men tror næsten jeg fik mere motion end anton! :cool:

Men vi har et problem, eller faktisk to!

1: Han elsker hans frisbee og et par bolde men kommer ikke med legetøjet når man først har kastet det. Der er intet problem herhjemme og i haven, der ligger han det sågar i hånden når man beder om det. :blink: - Men hvordan lær jeg ham at han også skal komme ned det når vi er til træning?

2: Okay han er 8 måneder! men han kommer bestemt ikke, overhoved :damn: jo hvis vi er i skoven eller bare her hjemme men synes ikke ligefrem det tæller? - Hvordan skal jeg lære ham at komme når jeg kalder imens der er andre hunde?

Min træner foreslog at jeg skulle bruge en spor linje og hver gang jeg kaldte og han ikke kom, skulle jeg bare trække han hen til mig via snoren. Tror bare ikke det hjælper, for han ved jo godt hvornår han har og IKKE har snor på.

En lille smule hjælp tak :vedikke:......

Link til indlæg
Del på andre sites

Hav to ens ting.

så den næste bliver kastet når den første afleveres (til en start blot kommer retur med den).

Altså afleveringen udløser endnu et stykke legetøj. (To af samme slags gør at hunden ikke vil bytte fordi det legetøj den har er mere spændende).

min hund synes trækkeleg er fantastisk, så hvis han kommer med en bolden som har en snor i enden, så vil jeg gerne lege trækkeleg :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man læser Susan Garrets bog Shaping Success... Der er rigtig mange gode lege til hvalpen, bl.a. om hvordan man arbejder med trækkeri... Min blev lært op på den, og kommer med alt retur(hun vil så slet ikke have andet end det man starter "legen" med, så da jeg startede på hvalpehold og skulle lave byttelegen som Ninkamus, var det dybt frustrerende for trunten :blink:).

Jeg tænker at den manglende vilje til at aflevere skyldes en af to ting, hunden har fundet ud af at det er herrefedt at have legetøjet for sig selv eller at den endnu ikke er overbevist om at legetøjet bare er bedst når den leger sammen med dig. Og i min verden skal en agilityhund helst bare synes legetøjet er fedt sammen med mig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Nu går jeg ikke til agility, men jagthundetræning, og jeg har faktisk samme problem med Zeus.

Han kommer fint tilbage og afleverer til mig når vi er alene og træner sammen - så snart der er andre hunde skal han hen forbi de 6 andre hunde der sidder pænt på række, og vifte med dummyen foran næserne på dem, også stikker han af.

Han er 1 år og vi har kun været til denne træning to gange... men det er da lidt træls når han nu kan når vi træner selv ;-)

Så jeg følger lige med i tråden her for gode råd :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu går jeg ikke til agility, men jagthundetræning, og jeg har faktisk samme problem med Zeus.

Han kommer fint tilbage og afleverer til mig når vi er alene og træner sammen - så snart der er andre hunde skal han hen forbi de 6 andre hunde der sidder pænt på række, og vifte med dummyen foran næserne på dem, også stikker han af.

Han er 1 år og vi har kun været til denne træning to gange... men det er da lidt træls når han nu kan når vi træner selv ;-)

Så jeg følger lige med i tråden her for gode råd :-)

Det at aflevere skal være helt på plads også ved forstyrrelser før du kaster, dvs læg dummyen lidt ud, måske 2 m og få hunden til at hente, kast ikke! Ikke før det at aflevere er så indgroet at der ikke er andre muligheder i hundens hoved;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Det at aflevere skal være helt på plads også ved forstyrrelser før du kaster, dvs læg dummyen lidt ud, måske 2 m og få hunden til at hente, kast ikke! Ikke før det at aflevere er så indgroet at der ikke er andre muligheder i hundens hoved;)

Kleo det var nok også mig der ikke var klar nok, jeg går ud sammen med ham ligger dummyen går tilbage igen - tager linen af - peger i retningen af dummy og han henter den - kommer fint hen til mig med den men inden jeg når at få dummy render han ;-)

Jeg kaster ikke da det for ham helt op i gear :-) det venter vi med - men tak for svar vil køre ud og prøve i dag ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tager ikke hunden med ud;) dækker den af, lægger dummy fx 2 m ud, retur hund på plads og apport;) prøv med en m eller bare hav hunden i sit foran dig, læg dummy 1/2 m fra hunden og gå selv baglæns en m kald så hund ind og sig apport når den rejser sig, alternativt få en til at holde hund, gå baglæns læg dummy og gå længere bagud ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Jeg tager ikke hunden med ud;) dækker den af, lægger dummy fx 2 m ud, retur hund på plads og apport;) prøv med en m eller bare hav hunden i sit foran dig, læg dummy 1/2 m fra hunden og gå selv baglæns en m kald så hund ind og sig apport når den rejser sig, alternativt få en til at holde hund, gå baglæns læg dummy og gå længere bagud ;)

TAK Kleo det skal prøves :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og husk belønning;) belønningen for at aflevere skal være super god, ellers er det sjovere at gå rundt med dummyen ;) hvis hunden er madglad er godbidder fint, ellers kan bytte til fx et pivdyr eller en bamse anbefales;) Pjevs elsker sin bamse og får som belønning lov at løbe en æresrunde med den;)

dvs ud og hente apporten ind og aflevere til hånd og så får hun bamse som får en æresrunde i stor triumf;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min måde at gøre det der på er ikke så teoretisk og teknisk, jeg sørger bare for altid at ruske, trække, lege og rose mine hunde når de har legetøj, så de synes legetøjet har størst værdi sammen med mig og ikke alene. Det er ikke løbeturen ud til legetøjet der er det fede, det er at komme hen og lege med legetøjet sammen med mig der er rigtig, rigtig sjovt.

Til det med linen, så synes jeg du skal gi det et skud, det har virket glimrende her på adskillige hunde. Hver gang det lykkes at skride fra et indkald, lærer hunden at det betaler sig at overhøre dit indkald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg jo ikke noget om jagttræning og dummyapportering, men hvis jeg skulle sammenligne TS' problem og en LP-apportering så er det for mig to ret forskellige størrelser. Men det er muligt at man indlærer dummy på en anden måde? :vedikke:

At komme tilbage med sit legetøj er én af de der basis-grund-ting, som er en del af grundlaget for at træne hund i det hele taget (og dog, det er jo lykkedes mig at lære Iso en del ting uden at hun nogensinde har kunnet komme tilbage med noget... :oops: ). En apportering er en øvelse, som man indlærer i små bidder - og måske belønner ved at kaste et legetøj, som hunden så gerne skal komme tilbage med.

Iso har fra lille bitte hvalp af stukket af med legetøjet, og jeg har været for doven til at lære hende det ordentligt. Men nu til klikkerkurset har vi fået nogle hjemmeopgaver for, og søreme om ikke det er bl.a. "dead or alive" og "return to sender" (som Ninkamus skriver om), hvilke er grundlæggende øvelser for at komme tilbage med legetøjet. Og lige pludselig kommer Iso tilbage med sine ting, efter at kun ha' trænet de to øvelser i ganske kort tid! Så jeg stemmer helt klart på den løsning. :5up: Jeg har ikke umiddelbart noget link til øvelserne, men mon ikke de begge kan googles, evt. sammen med hundetræning eller et andet godt ord...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Milletulle

Som du beskriver camillse skal hunden jo synes det er bedst at lege med en. Han begynder også herhjemme altid at komme med det vi leger med og hvis jeg siger stop gider han slet ikke lege selv. Så går ud fra det er et godt fremskidt :)

Jeg må have fat i den bog! det kunne jo være der var noget nyttigt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Milletulle

Tak korvis det vil jeg prøve :)!

Nu når han er en lidt forvirret teenage hund kan jeg så forvente at der vil være fremskidt og må jeg i det hele taget prøve at indlære noget nyt når han har "lort" i ørene :)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke om jeg ikke har læst godt nok, men husk at legeøjet til træning KUN skal bruges sammen med dig og ikke skal ligge frit tilgængelig, og at belønningen når man kommer med legetøjet skal være leg og ikke at det tages fra en. Og når man så afleverer legetøjet så er belønningen at legen starter igen.

Det har i hvert fald fungeret her :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som du beskriver camillse skal hunden jo synes det er bedst at lege med en. Han begynder også herhjemme altid at komme med det vi leger med og hvis jeg siger stop gider han slet ikke lege selv. Så går ud fra det er et godt fremskidt :)

Jeg må have fat i den bog! det kunne jo være der var noget nyttigt :)

I min verden må hunden gerne lege selv, den må bare ikke lege med det legetøj som jeg bruger til træning. For så kan vi riskerer at man står med en møghamrende irriterende hund der konstant render rundt efter os og prøver at få os til at underholde den.

Link til indlæg
Del på andre sites

I min verden må hunden gerne lege selv, den må bare ikke lege med det legetøj som jeg bruger til træning. For så kan vi riskerer at man står med en møghamrende irriterende hund der konstant render rundt efter os og prøver at få os til at underholde den.

Eller at træningslegetøjet mister værdi...

Ludwig leger da bestemt selv.....bare med noget andet legetøj end det vi bruger til træning :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke om jeg ikke har læst godt nok, men husk at legeøjet til træning KUN skal bruges sammen med dig og ikke skal ligge frit tilgængelig, og at belønningen når man kommer med legetøjet skal være leg og ikke at det tages fra en. Og når man så afleverer legetøjet så er belønningen at legen starter igen.

Det har i hvert fald fungeret her :banan:

Eller at træningslegetøjet mister værdi...

og der vil jeg igen slå et slag for, at det afhænger altså af hunden. Mine har alt tilgængeligt altid og jeg snapser bare en bold i legetøjskurven når vi skal ud og træne. Legetøj er sjovt at lege med selv, det er sjovt at lege med med den anden hund, men når et menneske involveres i legen - så bliver det magisk! Ligemeget om det er en grydelap, en bamse eller en bold....

Eneste ting de ikke har tilgængelig til daglig er kaninskindene, dette skyldes at de ville pelse og æde dem hvis de fik chancen.... undtagen hvis jeg er involveret, for så kan vi ruske sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

og der vil jeg igen slå et slag for, at det afhænger altså af hunden. Mine har alt tilgængeligt altid og jeg snapser bare en bold i legetøjskurven når vi skal ud og træne. Legetøj er sjovt at lege med selv, det er sjovt at lege med med den anden hund, men når et menneske involveres i legen - så bliver det magisk! Ligemeget om det er en grydelap, en bamse eller en bold....

Eneste ting de ikke har tilgængelig til daglig er kaninskindene, dette skyldes at de ville pelse og æde dem hvis de fik chancen.... undtagen hvis jeg er involveret, for så kan vi ruske sammen.

Jeg forstår ikke helt... Siger vi ikke det samme :vedikke: Cassi har også legetøj liggende hele tiden, og jeg er sikker på at det ikke har mistet nogen værdi. Hendes yndlingsbamse sprutte var hun altid klar til at arbejde for. Problemet er bare at hun er meget glad for sit legetøj i perioder og det slider på det. Hun er især glad for sin kong pivebold og den har hun haft til fri afbenyttelse. Men nu er hun altså begyndt at pillestoffet af...

jeg har intet imod hunden har legetøj, men jeg har noget imod at man har en hund der ikke kan tage initiativ til at underholde sig selv. Jeg tror at hvis hunden ikke kan det, så må det være kedeligt at være hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt tænkes vi siger det samme :vedikke: jeg opponerer mod den generelle holdning at legetøjet der bruges til træning KUN bruges der... Det er uden tvivl rigtigt for nogle hunde... For andre har legetøj een værdi i sig selv og en hel hel hel anden værdi når fører er involveret. Ligemeget om det er det samme stykke legetøj....

Link til indlæg
Del på andre sites