Hop til indhold

Hvilken størrelse bolig skal jeg vælge til mig og hunden?

Recommended Posts

Gæst Anonymas

Hej alle,

manden og jeg skal skilles. Da familien ikke er underrettet, er der visse detaljer i dette indlæg som ikke uddybes.

Jeg er studerende og er derfor nødt til at skele til økonomien.

Samtidig er det vigtigt for mig, at hunden ikke får urimelige vilkår.

De kolde facts:

- Den ene lejlighed er 26 m2

- Den anden lejlighed er 37,9 m2

- Der er en huslejeforskel på 700 kroner og acontoforbrugsforskel på cirka 300 kroner. Hvilket er grunden til at jeg ikke bare snupper "den store" uden betænkeligheder (jeg kan få ca. 600 kroner i boligsikring).

- Hunden er 43 cm ved skulderen og vejer 14 kilo. Han er altså på størrelse med en cockerspaniel (for at give jer et billede).

- Han er vandt til 70 m2 (hvor vi bor 2 mennesker og 1 hund).

- Han er vandt til at bo i storbyen, mens disse boliger ligger uden for storbyen lige ved en sø og kort gå-afstand fra en større skov. Jeg har hundetrailer som hunden er vandt til, og vi kan cykle hen til andre spændende destinationer.

- Han har aldrig været vandt til have, og jeg regner stærkt med at vedholde de 3 daglige gåture, på cirka 1 times varighed hver. Det varierer dog alt efter hans behov, træning, fodersøg osv. Han er rimelig rolig inde, da han så slapper af.

- Han kommer max til at være alene hjemme 5-6 timer i træk, 2-4 dage om ugen, da jeg har få mødedage på studiet og derudover arbejder som vikar, hvor jeg selv kan sætte loft på antal vagter og timer.

- Når jeg er social, er det 9/10 gange med ham på slæb, jeg har ikke andre hobbies, da turene og træningen med ham tager min tid (og ellers er jeg hjemmemenneske ... crazy doglady).

Jeg har vedhæftet grundplan for boligerne, så I kan danner jer en idé om, hvad pladsen bruges på.

Skal jeg acceptere det ekstra økonomiske slæb for den store bolig, eller ville den mindre bolig være fin?

Det ser umiddelbart ud som om, at der kan sættes et spisebord i køkkenet, og så skal der bare en sovesofa, et bord og en reol til mine bøger, ind i opholdsrummet (da der er indbygget garderobe). På den led regner jeg ikke med, at proppe hele huset til med møbler.

I må hjertens gerne komme med alle jeres kommentarer og betragtninger. Jeg VIL finde pengene, hvis den store bolig er et must. Men det er tid, jeg må arbejde, hvor jeg kunne være ved hunden... og dén tanke kan godt gøre mig lidt nærig. ;-)

PS. Hvis det gør en forskel, må hunden være i alle møblerne, undtagen oven på bordene. :engel:

26.jpg

37.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Snup den DU ønsker! I mine øjne gør det ikke en kæmpe forskel, din hund skal jo ikke fysisk aktiveres indenfor alligevel... Så hvis du føler der er plads i den "lille", så synes jeg du skal snuppe den! Hvis DU helst vil den store, så tag den! Men ikke for hundens skyld, tror den er helt ligeglad, bare den får lov at bo med dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes overhovedet ikke antal m2 betyder noget som helst, så længe din hunds behov er dækket. Mine tre dobere kunne leve på 20 m2. De vil jo bare bære sammen med mig.

Tre ture x 1 time er flot. Husk bare, at hunden skal starte lidt forfra med at være alene hjemme et nyt sted. Held og lykke med det hele.

Når/hvis vi flytter, regner jeg med at tage orlov resten af semestret (også selvom det betyder manglende eksamen og at jeg må gå semestret om), både for at give hunden en god start det nye sted, og for også selv at finde mine ben.

Hunden bliver jo lige så kulret som mig, især fordi han også påvirkes af mig, så det er jeg meget bevidst om, at der skal være tid til (at falde på plads).

I øvrigt er jeg ikke i tvivl om, at min hund kan finde sig i meget, men jeg vil jo også gerne have at han trives.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemmer i. Du skal tage den lejlighed, du mener, at du bedst kan indrette, så den passer dig. Hunden er ligeglad, bare du kan holde dig glad .Hunden ønsker nok kun nærhed og det er vist??? kun ældre /gamle hunde, der kan finde på at sove i et andet rum, end hvor ejer opholder sig.

Sådan opfatter jeg det med alle mine.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du kan leve med de lidt færre kvadratmeter ville jeg tage den lille lejlighed og så have det ekstra 'luft' i økonomien til f.eks. uforudsete dyrlægeregninger :)

Bliver hunden aktiveret og stimuleret i hverdagen har den jo reelt set kun 3 behov indendørs: En mad -og vandstation, et godt sted at sove og samvær med dig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun stemme i med de andre, ta' den DU føler for - hunden er ligeglad, bare du er der :bighug: og rigtig meget held og lykke med det hele.

Og ja, det er kun folk som ikke ved hvad de snakker om, når de siger det er synd at have hund i en lille lejlighed - aktiviteten skal jo netop foregå udenfor og afslapningen indenfor, og dét kræver altså ikke den store plads. Vi er der også blevet spurgt af nogle folk, om ikke det er synd at have fire hunde i sådan en almindelig byvilla? Æh, vi har fire hunde på hhv 3, 5, 7 og 8 kg og bor på 154 kvm (+27 kvm udestue) og ialt på en 1063 kvm stor grund. Jeg tror måske det går helt fint til fire små hunde! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle,

manden og jeg skal skilles. Da familien ikke er underrettet, er der visse detaljer i dette indlæg som ikke uddybes.

Jeg er studerende og er derfor nødt til at skele til økonomien.

Samtidig er det vigtigt for mig, at hunden ikke får urimelige vilkår.

De kolde facts:

- Den ene lejlighed er 26 m2

- Den anden lejlighed er 37,9 m2

- Der er en huslejeforskel på 700 kroner og acontoforbrugsforskel på cirka 300 kroner. Hvilket er grunden til at jeg ikke bare snupper "den store" uden betænkeligheder (jeg kan få ca. 600 kroner i boligsikring).

- Hunden er 43 cm ved skulderen og vejer 14 kilo. Han er altså på størrelse med en cockerspaniel (for at give jer et billede).

- Han er vandt til 70 m2 (hvor vi bor 2 mennesker og 1 hund).

- Han er vandt til at bo i storbyen, mens disse boliger ligger uden for storbyen lige ved en sø og kort gå-afstand fra en større skov. Jeg har hundetrailer som hunden er vandt til, og vi kan cykle hen til andre spændende destinationer.

- Han har aldrig været vandt til have, og jeg regner stærkt med at vedholde de 3 daglige gåture, på cirka 1 times varighed hver. Det varierer dog alt efter hans behov, træning, fodersøg osv. Han er rimelig rolig inde, da han så slapper af.

- Han kommer max til at være alene hjemme 5-6 timer i træk, 2-4 dage om ugen, da jeg har få mødedage på studiet og derudover arbejder som vikar, hvor jeg selv kan sætte loft på antal vagter og timer.

- Når jeg er social, er det 9/10 gange med ham på slæb, jeg har ikke andre hobbies, da turene og træningen med ham tager min tid (og ellers er jeg hjemmemenneske ... crazy doglady).

Jeg har vedhæftet grundplan for boligerne, så I kan danner jer en idé om, hvad pladsen bruges på.

Skal jeg acceptere det ekstra økonomiske slæb for den store bolig, eller ville den mindre bolig være fin?

Det ser umiddelbart ud som om, at der kan sættes et spisebord i køkkenet, og så skal der bare en sovesofa, et bord og en reol til mine bøger, ind i opholdsrummet (da der er indbygget garderobe). På den led regner jeg ikke med, at proppe hele huset til med møbler.

I må hjertens gerne komme med alle jeres kommentarer og betragtninger. Jeg VIL finde pengene, hvis den store bolig er et must. Men det er tid, jeg må arbejde, hvor jeg kunne være ved hunden... og dén tanke kan godt gøre mig lidt nærig. ;-)

PS. Hvis det gør en forskel, må hunden være i alle møblerne, undtagen oven på bordene. :engel:

Det ser ud som om alle er enige om at det ikke betyder noget hvilken lejlighed du vælger -med hensyn til din hund. Eller at du faktisk bare skal vælge den lille, så du har mest luft i økonomien...

Jeg kan rigtig godt lide at være modsat, så der kan komme en slags debat i gang.........

Men jeg må indrømme, at jeg ikke KAN finde nogen begrundelse for at tage den "store" lejlighed..

Hvis ellers beliggenheden er lige god i stor og lille lejlighed så tag dog den lille og spar lidt penge... Der er mindre at gøre rent og mindre at vedligeholde. Så det er win-win..

Du skal selvfølgelig træne alene hjemme forfra når I flytter. Men det er jo uanset om du tager den ene eller den anden lejlighed.

Har du set lejlighederne? Det vigtigste er jo, hvordan du føler for lejlighederne når du står i dem. Hvis du synes at den lille er FOR lille, så må du se om du kan skrabe pengene sammen til den store...

Men småt kan altså godt være både praktisk og hyggeligt... Især sammen med en hund.. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til!

Jeg tror det der afgør hvilken lejlighed du skal vælge, afhænger allermest af dig, og hvordan du vil have det med kun 26 m2 at bevæge dig på.

Din hund er helt sikkert ligeglad :)

Det er ikke længe siden jeg selv boede så småt - uden hund men med en kat, og jeg syntes altså der gik lidt tid med at vænne sig til størrelsen. Ikke i forhold til katten, men alt det andet :) Til gengæld var det fedt at have lidt ekstra luft i økonomien -selv på SU.

Så vælg den lejlighed hvor du føler dig bedst tilpas, hvor økonomien hænger sammen, og du kan se dig selv have en hverdag efter dit hovede.

Link til indlæg
Del på andre sites