Gæst ABN Skrevet September 5, 2013 Rapporter Share Skrevet September 5, 2013 Hej! Jeg er ny i dette forum og har virkelig brug for hjælp til vores lille coton på snart 10 mdr. Hun er meget bidende og angriber os. Bider på hænder-fødder-haser over alt hvor hun kan få fat.Har spurgt dyrlæge til råds som sagde at vi skulle sætte hende ind i et andet rum og lukke døren.Men når hun kommer ud så starter hun forfra igen.Vi fik af vide at hun var en rigtig lille alpha hun og at vi ikke måtte tage hende op i sofa og seng, hvilket vi heller ikke gør.At hun prøver os af og vil være fører i flokken. Vi er rigtig kede af dette som gør at vi ikke rigtig kan nyde vores lille guldklump. Er der nogen der kan komme med et seriøst forslag til hvad vi skal gøre. ABN Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret September 5, 2013 Rapporter Share Besvaret September 5, 2013 Sådan helt generelt - når vi stopper hunden i én adfærd, så er det en god ide at give den et alternativ. Hele tiden at blive dæmpet og stoppet og holdt nede uden nogen gider at vise hvad der så er at andre muligheder, det giver frustration. Så... giv jeres unghund mulighed for at være sammen med jer på en måde begge parter synes er sjovt, leg med den, lad den trække og ruske i noget andet end jeres ben, giv den opgaver af forskellig art, lad den bruge de drifter den er udstyret med på en god måde. Og glem så det her med Alfa og sofaforbud og overtagelse af verdensherredømmet.... det er bare en hund! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret September 5, 2013 Rapporter Share Besvaret September 5, 2013 Velkommen til Dyrlæger bliver ikke uddannede i hundeadfærd så det er ofte noget bavl de kommer med i den henseende. Det er det også i dit tilfælde. Hvis en hvalp skal lære noget af at blive sat i isolation, skal timingen være 100% korrekt. Det kan den ikke blive, da man først skal have fat i vapsen og evt. bære den til rummet. Allerede dér har man skabt en helt anden situation end den man ønsker hvalpen skal lære af. Timeout kan virke for nogle hunde, men med en coton der næsten pr. definition har separationsproblemer, ville jeg aldrig anvende timeout i isolation. Hvis en hund vil være "alfa" legebider den ikke, som det du beskriver, lyder som. Jeg har lige nogle spørgsmål: Er hun vant til at I har leget med hænderne f.eks. med en klud, ruskereb eller lignende? Hvordan aktiverer I hende, så hun kommer af med sit krudt? Hvad har I ellers forsøgt for at stoppe bideriet og hvor længe har det stået på? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ABN Besvaret September 5, 2013 Rapporter Share Besvaret September 5, 2013 Hej igen! En lille rettelse. Hun er 10 uger og ikke 10mdr. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret September 5, 2013 Rapporter Share Besvaret September 5, 2013 Jeg vil begynde at spare op, og når jeg har penge nok, vil jeg betale for at få store blinkende lysreklamer sat op over hele landet. Der skal stå: HALLO! HVALPE BIDER! Jeres hvalps adfærd er helt normal. Den er hverken alpha, omega eller noget andet, den er bare hvalp. Det nytter ikke noget at straffe, isolere eller holde hvalpen væk fra møblerne. Den er i en fase som alle hvalpe skal igennem. Du har skrevet indlæg om det samme i to andre tråde, og har fået masser af god information og gode råd. Hvad er det der stadig mangler for at fjerne din tvivl? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ABN Besvaret September 5, 2013 Rapporter Share Besvaret September 5, 2013 Hej! Allerførst tusind tak for dit svar. Vi har haft hende snart 14 dage.Hun sover ikke i sengen men i en kurv ved siden af. Vi havde hende derimod i sofaen. i starten var hun meget blid og legede som alle hvalpe med at bide lidt i hænderne. Det var ok,men pludselig sprang hun på os uden forvarsel.Når vi sad på gulvet med hende sprang hun op af os og bed alle steder. Vi rejste os op ,sagde nej og vente ryggen til. Så sprang hun bare på benene. Vi har leget med tøjdyr og givet hende forskellige tyggeting. Vi går ture,leger på græsplænen med hendes ting.Øver indkald og sit. Det kan hun. Vi har prøvet at sige en høj tone når hun bider.Så stopper hun men fortsætter så igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret September 5, 2013 Rapporter Share Besvaret September 5, 2013 10 UGER!? Så er det efter min mening fuldkommen forbudt at sætte hunden i et rum og lukke døren for at straffe eller afrette den. Ud over det har jeg ikke noget at tilføje ift. mit første indlæg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ABN Besvaret September 5, 2013 Rapporter Share Besvaret September 5, 2013 Det er lige sådan nogle svar jeg ikke har brug for. Jeg spørger selvfølgelig fordi jeg har brug for flere svar. Da du øjensynlig synes jeg er en idiot så lad være med at svare.Det er der jo ingen der beder dig om.Det er vel frivilligt om man vil svare på det der kommer op. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret September 5, 2013 Rapporter Share Besvaret September 5, 2013 Det er lige sådan nogle svar jeg ikke har brug for.Jeg spørger selvfølgelig fordi jeg har brug for flere svar. Da du øjensynlig synes jeg er en idiot så lad være med at svare.Det er der jo ingen der beder dig om.Det er vel frivilligt om man vil svare på det der kommer op. Hvem skriver du til? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ABN Besvaret September 5, 2013 Rapporter Share Besvaret September 5, 2013 Undskyld det var ikke til dig.Det var det svar jeg fik fra Umulia. Tak for dit svar.Det er rart at få nogle seriøse svar.Jeg skriver jo kun fordi jeg er usikker og gerne vil gøre det rigtige. Jeg har haft to hunde før og ingen af dem har haft denne adfærd,men jeg må jo bare prøve at holde hvalpetiden ud. ABN Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gittemus Besvaret September 5, 2013 Rapporter Share Besvaret September 5, 2013 Jeg syntes at du har fået en masse svar om at det du oplever ar noget vi alle har oplevet med , vores hvalpe og derfor fortæller vi at det er normal adfærd. Nej, den stopper ikke fordi i siger nej eller vender jeg om. Den er 10 uger. Hvalpe bliver ikke født med forudlærte kommandoer.... Ting tager tid og nogle gange laaaang tid. Der findes ikke en kvick, fix løsning på jeres problem. I er nok kommet lidt forkert fra start hvalp og jer. Hvis i er frustreret over ham, bliver han mere ophidset. Ro og konsekvens er kodeordet. Det ville være syndt at jeres fremtidig fælles glæde skulle gå skæv fra start. det er en stor opgave at få hund, det er en lille baby på nogle område og så er der jo stadig vilddyret i dem, hvor nuttet den end ser ud. Læs trådene igennem igen. Find de gode råd der bliver givet og prøv dem..... MANGE GANGE.. så skal det nok gå Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret September 5, 2013 Rapporter Share Besvaret September 5, 2013 Hej!Jeg er ny i dette forum og har virkelig brug for hjælp til vores lille coton på snart 10 mdr. Hun er meget bidende og angriber os. Bider på hænder-fødder-haser over alt hvor hun kan få fat.Har spurgt dyrlæge til råds som sagde at vi skulle sætte hende ind i et andet rum og lukke døren.Men når hun kommer ud så starter hun forfra igen.Vi fik af vide at hun var en rigtig lille alpha hun og at vi ikke måtte tage hende op i sofa og seng, hvilket vi heller ikke gør.At hun prøver os af og vil være fører i flokken. Vi er rigtig kede af dette som gør at vi ikke rigtig kan nyde vores lille guldklump. Er der nogen der kan komme med et seriøst forslag til hvad vi skal gøre.ABN Den lyder noget stresset i mine øje og ører. Det der med Alfa og med at lukke hende af, er da noget værre nonsens. Dyrlæger er eksperter på sygdomme ikke på adfærdsproblemer ! En lille hvalp på 10 uger kan slet ikke tænke at den skal være fører af flokken og jeres stemning smitter også af. Der skal ikke så meget til, før de kan mærke at man er sådan ude af flippen og frusteret. Kærlighed og konsekvens er vejen frem. Har du prøvet bare at tage hende op og gå lidt rundt med hende på armen, mens du småsnakker? Det har jeg gjort med alle mine hvalpe - når de kørte op i en spids og blev overkørte - så kom de op i favnen på mig - så sad eller gik jeg rundt med dem til de var rolige. Det hjælper faktisk en hel del! ] Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret September 5, 2013 Rapporter Share Besvaret September 5, 2013 Hej!Jeg er ny i dette forum og har virkelig brug for hjælp til vores lille coton på snart 10 mdr. Hun er meget bidende og angriber os. Bider på hænder-fødder-haser over alt hvor hun kan få fat.Har spurgt dyrlæge til råds som sagde at vi skulle sætte hende ind i et andet rum og lukke døren.Men når hun kommer ud så starter hun forfra igen.Vi fik af vide at hun var en rigtig lille alpha hun og at vi ikke måtte tage hende op i sofa og seng, hvilket vi heller ikke gør.At hun prøver os af og vil være fører i flokken. Vi er rigtig kede af dette som gør at vi ikke rigtig kan nyde vores lille guldklump. Er der nogen der kan komme med et seriøst forslag til hvad vi skal gøre. ABN Først af alt - glem ALT det markerede!! Det er noget VÅS!! At en dyrlæge kan sige noget lignende om en 10 ugers hvalp viser bare at han/hun er mange år bagud mht. hundeadfærd, og jeg synes helt ærligt det er skræmmende! En coton er en klog og aktiv race, og der er masser af krudt i numsen på sådan en lille hvalp! Og din fortælling gi'r mig flashbacks til den gang jeg havde coton - og meget, meget hullede strømper... Jeg kunne ikke rejse mig før hun sad i strømperne eller buksebenene! Men det blev sq en rigtigt fornuftig lille hund af hende, da hun blev ældre. Hvalpe leger, og de leger meget med tænderne, så der er ikke noget unormalt i det. I må så lære hende at I ikke gider lege den leg, men at I gerne leger med en ruskeklud eller andet. Lad ruskekluden være en lille mus på gulvet, som hun kan jagte, f.eks., den skal ikke op i luften og dingle. Hun kan også ha' brug for at få krudte hjernen af. Jeg gjorde ret meget i at gemme godbidder i stuen, kan jeg huske, det har alle mine hunde elsket. Med sådan en lille én skal det selvfølgelig ikke være ret udfordrende, så de skal nok ikke "gemmes" for godt, men så hun ret nemt kan finde dem. Start evt. med at bare lægge en godbid under noget, og byg ud derfra. Og så er det knaldgodt at burtræne... Lære hunden at buret er et sted hvor man slapper af, og hviler. Jeg mener at der allerede ligger en del tråde om burtræning herinde, du kan prøve at søge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret September 5, 2013 Rapporter Share Besvaret September 5, 2013 Den lyder noget stresset i mine øje og ører. Det der med Alfa og med at lukke hende af, er da noget værre nonsens. Dyrlæger er eksperter på sygdomme ikke på adfærdsproblemer ! En lille hvalp på 10 uger kan slet ikke tænke at den skal være fører af flokken og jeres stemning smitter også af. Der skal ikke så meget til, før de kan mærke at man er sådan ude af flippen og frusteret. Kærlighed og konsekvens er vejen frem. Har du prøvet bare at tage hende op og gå lidt rundt med hende på armen, mens du småsnakker? Det har jeg gjort med alle mine hvalpe - når de kørte op i en spids og blev overkørte - så kom de op i favnen på mig - så sad eller gik jeg rundt med dem til de var rolige. Det hjælper faktisk en hel del! ] Det gjorde jeg faktisk også med min coton, nu du siger det! Det havde jeg sq glemt (det er også ret længe siden nu...). Og det hjalp også for mig, ikke altid, men mange gange gjorde det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ABN Besvaret September 5, 2013 Rapporter Share Besvaret September 5, 2013 Hej Alle! Tusind tak for jeres svar.Jeg er dybt taknemmelig.Jeg er blevet lidt mere beroliget af jeres seriøse svar. Vi vil prøve at gøre som foreslået. TAK TAK TAK Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Annette Besvaret September 5, 2013 Rapporter Share Besvaret September 5, 2013 Da vi fik hvalp hjem sidste år bed han da også i os. Dvs. han har aldrig givet os en rift, bidt i noget han ikke måtte ect. Vi brugte en del krudt på at stikke næverne i munden på ham og "squikke" (andet ord for høj lyd) og han slap asap. Den dag i dag, hvor han er snart 16 mdr. har han stadig ikke skadet vores hud. Vi kan godt lege "vilde" lege, altså hvor han kan finde på at bruger sine tænder. Han skader os ikke og stopper altid når han bliver bed om det. Men ja, som de andre skriver, hvalpe bider. Jeres hvalp er ikke unormal. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louisen Besvaret September 5, 2013 Rapporter Share Besvaret September 5, 2013 Min hund er lige under 2 år. Han bed også meget som hvalp. Vi gjorde det, når han fik rigtig fat, så sagde vi højt "AUV!". Derefter sluttede al leg og sjov. Nogle gange blev han så bisset, at vi måtte "flygte" op i sofaen hvor han ikke kunne nå os. Vi opdagede, at når han blev rigtig bisset, var det ofte fordi han var rigtig træt. Han var overstimuleret. Det vil sige, at der var sket for meget - for meget leg, for meget træning, for meget gå-tur eller andre ting. Når vi senere, når han havde hvilet sig, sørgede for at der skete bare *lidt* mindre, så bissede han slet ikke så meget. Men stadig lidt - han var jo hvalp. I starten syntes jeg slet ikke, at det virkede at sige "Av" og stoppe det sjove. Men stille og roligt kunne jeg fornemme, at han bissede os mindre og mindre. I stedet ville han så bisse på sit legetøj /tygge-reb, og det roste vi ham meget for og legede med det sammen med ham. Det betød også, at han mere og mere ruskede sit legetøj, eller kom over med det til os for at lege. For når han gjorde det, fik han ros og leg. Bed han i os, sagde vi "Av" og gik, og det sjove sluttede. I dag er det kun, når han er virkelig virkelig overtræt (som nu, hvor vi har været på tur i næsten 3 timer) at han kan finde på at bisse på den måde. Så kan han godt finde på at nappe os i tæerne, men aldrig hårdt. Det har hjulpet hans bidehæmning meget, at vi sagde "Av!". Og vi har lært gode teknikker til at få ham til at slappe af - bl.a. har vi altid et lager af oksehuds-tyggepinde. Hvis vi holder sådan en pind for han, mens han tygger den (det tager måske maks 7 minutter), så falder han helt til ro og falder i søvn lige bagefter. Det trick erfarede vi med ham, da han var hvalp. Så I kan også se det her som en mulighed for at finde ud af, hvad der virker ift. jeres hund, når den skal ned i gear og slappe af. PS. Det er min erfaring, at bisseriet /bideriet bliver bedre, efter hunden har skiftet tænder. Men det går gerne sådan, at lige når I synes at bideriet er blevet mindre, så skifter hvalpen tænder og det bliver rigtig slemt. :stupid: I så fald --- fat mod! Og husk, at kolde ting er gode til gummer der klør, så alt der kan puttes i fryseren og senere tygges på af hvalpen, er godt i tandskifte-perioden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret September 5, 2013 Rapporter Share Besvaret September 5, 2013 Tillykke med hvalpen som de andre skriver er det helt normalt for en lille baby hvalp på ti uger jeg havde samme problem / opgave med mine den sidste dog mere end den første. Jeg sagde også højt av. Var det ex mens vi legede på gulvet så rejste jeg mig straks op gik ud af rummet og han gik selvfølgelig med, men jeg vendte ham ryggen, og faktisk ignorerede ham et par minutter, så fortsatte jeg legen og med det samme han bed av og legen stoppede jeg gik....... og det gjorde ondt jo større han blev, han skiftede så tænder og da blev bideriet værre, vi lagde tygge ting i fryseren så kunne han få lidt koldt til de ømme bisser Da tænderne var skiftet tror det var ved en 5-6 mdrs alderen så var alle tænder skiftet så vidt jeg husker. Men han blev ved med at bide og så når vi trænede. Han bed mig i underarmen, jeg fik gode råd fra de flinke mennesker her på hf Han havde trænet lidt for meget han var overtræt, vi lagde ham til at sove altså fik ham i kurven og aede ham til han sov bagefter var han frisk og bed ikke. Det hele stoppede her i maj i år da var ham ti mdr. Nu bider han os stadigvæk men det er kun det jeg kalder kærligheds bid nipper lidt i os, han ved godt nu at han ikke skal bide hårdt. Men det kan tage sin tid og husk du har en helt normalt hvalp. Et godt råd ville være at starte på lidt hvalpetræning det har stor gavn både for hvalp og menneske man får mange gode råd og kan snakke om problemer med de andre på holdet det er virkelig pengene værd efter min mening. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret September 6, 2013 Rapporter Share Besvaret September 6, 2013 Du skal tænke på hvalpeudvikling. De fleste er 5 uger før de får rimelig styr på benene og kan bevæge sig i en vis fart. Altså har din hvalp kunne komme rundt i 5 uger. Hvis den boede med andre hunde og især søskende ville de bruge al vågen tid på at kropstræne bevægelser, opbygge muskler og det foregår med en form for kampsport. Angreb, fangeleg og forsvar. Hvalpe er genetisk kodede til at bruge deres krop og desværre er det ofte ikke på en måde, som ejeren synes om. Din hvalp har kun jer mennesker at bruge til dette. Hvis der er andre hunde i hjemmet, der gider lege dette, så foretrækker de det. Din hvalp er slet ikke gammel nok til at indse, at du ikke der dens træningspartner, og voldsom fysisk og pzykisk afvisning er roden til, at den gearer mere op. Køb noget den kan sloges med og kan kastes . Og ikke noget den kan æde sig syg i. Altså splitte ad og æde. Din hvalp er helt normal og hvis du kan finde en jævnaldrende i samme størrelse, så vil de kunne lege disse lege sammen. I øvrigt er det helt normalt, at hvalpe ved aftenstid lige skal lege vilddyr i et kvarters tid, inden de falder ned.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
mini-me Besvaret September 6, 2013 Rapporter Share Besvaret September 6, 2013 Hihi. Orrrk helt normal hvalpe adfærd - bare vent til den skal skifte tænder griner Jeg er sygeplejerske til daglig og møder pt op på job plastret ind på arme og ben fordi vores lille bandit godt kan lide at hapse - ikke noget slemt eller noget, men jeg har bare sart hud, så jeg ligner noget der er løgn Han er 18 uger og i fuld gang med at skifte de sidste tænder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret September 8, 2013 Rapporter Share Besvaret September 8, 2013 Du kan ikke sammenligne din nuværende hvalp med de tidligere -jeg har haft airedales i 30 år , de har alle været forskellige psykisk, ingen er ens , heller ikke hunde hvis jeg var dig ville jeg melde mig til et hvalpekursus i specialklubben. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts