Hop til indhold

fuldtidsarbejde og hund?


Gæst Martina
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Jeg vil meget gerne have en hund, men problemen er, at mig og kæresten har fuldtidsarbejde og derfor vil den jo være alene i 9 timer hver dag (arbejde + at tage derhen og hjem igen). Det er jo ikke naturligt for en hund at være alene i så mange timer, derfor tør jeg ikke rigtig at købe en. Er der nogle af jer som arbejder fuldtid og har hund? Hvad gør i så med hunden? Har I måske 2 hunde, så de aldrig er alene? Eller synes I at man ikke skal få hund, hvis man ved at man ikke er hjemme?

 

mvh Martina

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 103
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Der er mange meninger om den sag;) min er at man hvis man vil have hund er nødt til at give den så gode forhold som muligt, med hen syn til alene hjemme er min grænse på 5-6 timer til hvalpe og unghunde, lidt mere til ældre rolige hunde, men 9 timer dagligt ville jeg personligt aldrig byde en hund.

der er mange muligheder, fx hundepasser kunne være en pensionist som ville elske at hente hu den hver dag og hygge med den fx fra middag, nogle har mulighed for at flexe så de minimere alenehjemmetiden ved at den ene starter tidligt og den anden starter sent;) måske en skolepige/dren der vil hente og passe efter skoletid? Der findes muligheder hvis man vil have hund.

men i min verden, 9 timer er for meget alene;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville personligt ikke gøre det.

 

Det handler ikke kun om de timer du er på job, men også om at du så lidt er "fanget" i hverdagene. For JEG synes personligt, at er man først 9 timer væk fra hunden i dagtimerne, så smutter man ikke lige til koncert med vennerne fredag aften, middag med svigerforældrene en tilfældig tirsdag og den slags. Så er man hjemme, når man har fri.

 

Samtidig tænker jeg også, at efter 9 timer på farten, kan det i hverdagene være svært at finde overskuddet til at aktivere hunden ordentligt. Man er jo død-træt efter en lang arbejdsdag, og har været endnu tidligere oppe fordi hunden skal ud inden man tager afsted.

--- Det betyder så, at man har en del at indhente i weekenden, fordi de færreste hunde bare kan gå i tomgang uge efter uge.

 

Det betyder hurtigt, at ens liv går lidt op i arbejde og hund, med mindre man har forstående familie og venner som siger god for, at man tager hunden med på besøg eller at de kommer som gæster hos én.

 

 

 

Og hvad så, når der kommer børn ind i familien? Det skal man også overveje. Jeg kunne OVERHOVEDET ikke jonglere 1-2 små børn, et fuldtidsjob OG en hund.

 

Jeg er ikke den eneste, du kan jo bare læse i dba.dk eller guloggratis, hvor mange hunde der søger nye hjem, fordi folk har fået børn og ikke magter hunden også.

Alt efter race lever kræet jo et sted mellem 8 - 15 år, så man er altså nødt til at tænke børn ind i billedet, selvom det ikke er relevant lige nu.

 

 

Jeg er studerende og når jeg er færdig, skal jeg arbejde deltid. Det handler ikke kun om at tilgodese hunden, men lige så meget om, at jeg gerne BÅDE vil have hund og børn, og overskud rent energimæssigt --- og så passer et fuldtidsjob bare ikke ind i billedet.

 

Men nu læser jeg også til pædagog, og har derfor et super godt indblik i hvordan børnefamilier fungerer, selvom jeg ikke selv er mor endnu. Og jeg kan jo se, at ALLE forældre periodevis er "strung out" ift. job og børn -- og de har ikke engang hund.

 

 

Så umiddelbart ville jeg være lidt luren ved idéen - sorry.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er langtfra optimalt med fuldtidsarbejde og hund - jeg har tidligere haft arbejde både fuld - og deltids ( er fortiden arbejdsløs) hvis man har fuldtidsjob kræver det at man virkelig går ind for hunden når man har fri - træning af hunden kommer før besøg af og hos venner og familie, man skal være indstillet på at bruge sin fritid på hunden - kan I det - så vil nogle hunde godt kunne trænes til at være alene ,men det er ikke alle der kan det .

Link til indlæg
Del på andre sites

Ift. at få andre til at gå med hunden --- så kan det godt være svært at finde nogen, man kan stole på og som er stabile. Og man skal også have "afløsere" i baghånden, da disse mennesker jo også har et liv ved siden af at passe en andens hund. Så det kan hurtigt blive et større puslespil (som koster penge - der er grænser for folks venlighed, før det grænser til udnyttelse).

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i forskudte arbejdstider? Det lyder lidt som om i ikke har, ellers er det nemlig altid en god "buffer".

 

Min kæreste er studerende, og møder sent. Jeg arbejder og møder tidligt. Så vores hunde er på en normal dag alene hjemme 4-5 timer i alt. Om morgenen er de så alene med min kæreste, og om eftermiddagen sammen med mig...

 

Jeg tror det er sådan de fleste familier får det til at fungere. Vores hunde har to gange været alene hjemme i over 9 timer, og det har jeg altid dårlig samvittighed med. Jeg ville ikke bryde mig om at det var dagligt. Hvis det er for en periode, eller måske en gang om ugen, så kunne det sagtens løse sig... Men hvis det er en permanent løsning, ville jeg også fravælge hund... Har I eventuelt mulighed for en hundepasser, f.eks. ens om kommer hver dag og er sammen med hunden et par timer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo også "dagpleje" jeg har fx i nogle år haft en dejlig ruhåret gravhund i dagpleje, det fungerede fint, Anton kom hver morgen og blev hentet efter arbejde, det koster selvfølgelig lidt men er en mulighed hvis der kan findes en i nærheden af dig;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så en af de onde hundeejere der kan få fuldtidsarbejde og hund til at fungere.

 

Nu arbejder jeg primært hjemmefra, og så er der jo slet ikke problemer, men da jeg arbejdede ude, var reglen for alenetid 8 timer. Det betød at manden og jeg afstemte hvem der tog afsted hvornår. Og hvis vi begge havde lange dage, kom der en og enten luftede hende eller lukkede hende i haven.

 

Der er så tilgengæld ikke noget der hedder at lade hunden være alene igen om aftenen. Og lufteture, træning og almindeligt samvær med hunden, har førsteprioritet i fritiden.

 

Så det KAN altså lade sig gøre, hvis man gider ofre det det koster:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Anne det er jo det vi alle sammen skriver ;) selvfølgelig kan man da, man kan bare ikke lade hunden være alene i 9 timer dagligt;) man må finde en løsning så den ikke skal det, og det er så løsningsforslag vi kommer med;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men Anne det er jo det vi alle sammen skriver ;) selvfølgelig kan man da, man kan bare ikke lade hunden være alene i 9 timer dagligt;) man må finde en løsning så den ikke skal det, og det er så løsningsforslag vi kommer med;)

 

Nej Kleo, det er hvad DU skriver. Visse andre mener stort set at man ikke kan have arbejde og hund samtidig..... Og det er lige sort nok for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så lidt enig med Anne1979, både min mand og jeg er så også onde hundejere ;-). Vi har begge fuldtidsarbejde og har altid haft det, vi arbejder stort set på samme tid af dagen vi kører kl. 0640 begge to - er hjemme igen ca. kl. 1520-1530.

Altså 8-9 timer er begge mine labber alene hjemme hver dag - dog om fredagen "kun" 6 timer.

Selvfølgelig giver det mig nogle gange meget dårlig samvittighed det skal ingen hemmelighed være... når det så er sagt så kører vi ikke fra dem igen når vi er hjemme fra arbejde.... vi går ikke i biffen om aften, besøger venner, tager over grænsen for at handle og meget mere... vi bliver hjemme og hundene bliver så aktiveret snakket med mv. indtil kl. 20-21 stykker hvor vi smider os i sofaen - alle sammen, og de sover også hos os om natten - netop fordi de er alene så meget hver dag.

Det fungerer fint hos os - men igen I skal ikke røre ved min dårlige samvittighed over det:lun: MEN er det så weekend så er det bare mig og hundene - da farer vi heller ikke afsted - vi er hjemmemennesker begge to og jeg elsker at være hjemme hele dagen i weekenderne og kunne tage i skoven til vandet mv med vovserne....

Det KAN lade sig gøre - men man har bare ikke tid til at være træt og smide sig i sofaen efter arbejde - for så er der HUNDE DER VENTER PÅ SJOV OG BALLADE... og jeg elsker det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo langt fra alle hundejere der kan tillade sig at arbejde deltid eller have hjemmearbejdsplads.

 

Jeg arbejder hjemmefra nu, og det giver mig rigtigt meget på samvittighedskontoen, at mine hunde ikke er alene hjemme ret ofte + at jeg kan tillade mig at tage afsted om aftenen af og til og lade dem være alene dér.

Men jeg har haft fuldtidsjob ude i flere år, og der hed det 8,5-9,5 timer om dagen. Det klarede hundene fint.

 

Som Anne skriver, så kræver det bare at man er villig til at bruge noget tid på hunden når man så kommer hjem, og det kan godt være hårdt. Både det der med, at man ikke har "fri" når man kommer hjem efter en lang arbejdsdag og fx har hovedpine, men også fordi der er nogle friheder som man, i hvert fald i min optik, bare ikke kan tage sig efter 9 timers alenetid for hunden - såsom spontan tur på café eller i biografen.

 

Men altså, hvis man vil det, kan man sagtens klare det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo lang fra alle hundejere der kan tillade sig at arbejde deltid eller have hjemmearbejdsplads.

 

Jeg arbejder hjemmefra nu, og det giver mig rigtigt meget på samvittighedskontoen, at mine hunde ikke er alene hjemme ret ofte + at jeg kan tillade mig at tage afsted om aftenen og lade dem være alene dér.

Men jeg har haft fuldtidsjob ude i flere år, og der hed det 8,5-9,5 timer om dagen. Det klarede hundene fint.

 

Som Anne skriver, så kræver det bare at man er villig til at bruge noget tid på hunden når man så kommer hjem, og det kan godt være hårdt. Både det der med, at man ikke har "fri" når man kommer hjem efter en lang arbejdsdag og fx har hovedpine, men også fordi der er nogle friheder som man, i hvert fald i min optik, bare ikke kan tage sig efter 9 timers alenetid for hunden - såsom spontan tur på café eller i biografen.

 

Men altså, hvis man vil det, kan man sagtens klare det :-)

 

Helt enig hvis man VIL så KAN det godt lade sig gøre - men ja det er til tider mega hårdt - i sidste uge sad jeg hele dagen med migræne på arbejdet og det eneste jeg tænkte på var at komme hjem i min seng, NEJ den gik så ikke manden havde tilfældigvis vagt denne dag og ville først komme hjem dagen efter - så jeg måtte hjem til de dejlige hunde og ha dem aktiveret trods migrænen... det ER hårdt nogle gange -men jeg synes egentlig jeg har vænnet mig til det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg skriver at mine hunde to gange har været alene 9+ timer, vil jeg bare lige pointere at det altså også betyder at jeg ikke ville synes det var totalt umuligt at lade sin hund være alene hjemme 9 time rom dagen, jeg ville personligt ville en måde at sørge for det ikke skete (Synes 8 timer er fin).

 

Personligt igen, kommer det for mine hunde også an på hvornår de skal være alene hjemme.... Ingen af dem er vågne når jeg forlader huset klokken 5:40, og de har ingen intentioner om at stå op.. De vågner som regelt ved 10-11 tiden når min kæreste er hjemme, så han lufter og hygger til klokken 12 når han tager afsted.... (nogen dage tager han afsted klokken 11). Og når jeg er hjemme klokken 1530, bliver de vækket når jeg stiller cyklen (Penny sover foran vinduet ved siden af min cykel).

 

Hunden sover når vi ikke er hjemme, og derfor skal man huske at det er vigtigt at den vågne tid, så bliver brugt sammen med hunden... Man kan ikke forvente den sover i 9 timer, efter at have sovet 8 timer om natten... Det vil sige små 17 timer i træk kun afbrudt af en luftetur... Og når man så kommer hjem, så vil man have hunden skal ligge fint i sin kurv og vente på at aftensmad bliver lavet, og man lige får ordnet vasketøj....

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig Shii :-) mine sover også 8 timer om natten og de 8-9 timer om dagen - også KAN de ikke sove mere når jeg kommer hjem og de skal ikke sove mere før vi går i seng eller i sofaen for at hygge.... så den lille han "hjælper" da med vasketøj - hiver toilet papiret ud over det hele - eller hvad han nu finder på - hjælper med at lave madpakker - alt imens jeg laver disse ting om eftermiddagen EFTER deres store eftermiddagsluftetur, så kan vi lige træne lidt på køkkengulvet med noget af det der skulle i madpakken. Det bliver lige pludselig til godbidder, eller render den lille med en sok - får han lige ordet "apport" og han kommer med det igen.....:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Loui er max alene 5 timer om dagen, da min mand arbejder hjemmefra 2-3 dage om ugen og de øvrige dage er loppen med mig på arbejde til frokost.

 

Det kan ikke lade sig gøre med alle hunde og på alle arbejdspladser, men heldigvis er både min chef og de øvrige kolleger på kontoret hundeglade, men jeg tror egentlig hun glæder sig til at komme hjem og sove i fred og ro kl 12 :-)

 

Som mange af de andre ville jeg ellers vælge en god hundelufter til at gå tur midt på dagen.

 

Det er godt at læse at du gør dig en masse tanker på forhånd :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt igen, kommer det for mine hunde også an på hvornår de skal være alene hjemme.... Ingen af dem er vågne når jeg forlader huset klokken 5:40, og de har ingen intentioner om at stå op..

Tror du helt ærligt ikke det er en vanesag for dem?

 

Mine står nu op når jeg står op (uanset om det er kl 05 eller 11), men når der er tisset af, spist osv, så forventer de intet før efter 14. De sover, uanset om jeg er hjemme eller ej.

Efter jeg er begyndt at arbejde hjemme med dagplejen, bruger vi jo gerne 09-11.30 på at være ude og lave ting, noget jeg ofte gerne vil have hundene med til, så der går sikkert ikke længe, inden forventningen om aktivitet om formiddagen overstiger forventningen om ro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du helt ærligt ikke det er en vanesag for dem?

 

Mine står nu op når jeg står op (uanset om det er kl 05 eller 11), men når der er tisset af, spist osv, så forventer de intet før efter 14. De sover, uanset om jeg er hjemme eller ej.

Efter jeg er begyndt at arbejde hjemme med dagplejen, bruger vi jo gerne 09-11.30 på at være ude og lave ting, noget jeg ofte gerne vil have hundene med til, så der går sikkert ikke længe, inden forventningen om aktivitet om formiddagen overstiger forventningen om ro.

 

100% vanesag/tilvænning. De har jo bare lært at der intet skal ske der, så hvorfor skulle de stå op :lol: Havde vi lavet den omvendt og jeg tog dem ud der, ville de bestemt begynde at være vågne der, og så sove når de kommer hjem...

 

 

Jeg tror stort set alle hunde kan lære at være alene hjemme 9 timer om dagen, der hvor man bare skal huske det er svært er, hvordan har man det efter arbejde? For det første der møder en når døren åbnes, er en glad hund, der netop har sovet i 9 timer og er KLAR til "sit arbejde" (At være sammen med sin ejer).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg/vi er en af de her "onde" hundejer. Vi er begge nødsaget til at arbejde fuldtid ellers kan økonomien bare ikke løbe rundt.

Vi gøre vores bedste for at alene-hjemme-tiden ikke bliver længere end nødvendigt. Men i perioder løber det altså op på 8-9 timer og det fungere altså fint.

 

Når vi kommer hjem, jamen så bliver der gået tur og hyggede. Vi har den regl vi ikke forlader hende igen i hverdagene (medmindre det meget nødvendigt og så har vi en hundesitter)

Maya får gerne et frossen marvben og hendes foderbold og det hygger hun sig med den første time hun er alene og så sover hun eller ser lidt ud af vinduet/døren.

 

Og faktisk synes jeg det er helt fantastisk energi givende at lufte hunden efter en hård og stressende arbejdsdag foran computeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var på et tidspunkt i en situation hvor min daværende hund var alene hjemme 9 - 10 timer dagligt - altså job + transporttid. Og det var helt klart uholdbart, så jeg valgte dels at flytte tættere på mit job, og dels fik jeg en aftale med min arbejdsgiver om at jeg kunne have hunden med på arbejde nogle dage. Det blev til en del ventetid i bilen for ham, men det ville han hellere end være alene hjemme. Til gengæld kunne vi så gå ture ved strand og i skov, i arbejdstiden :klap: når vi alligevel var ude at køre. Det var det bedste job jeg har haft :5up:

 

Den anbefalede max. alenetid for en hund er 5 timer (kilde: Dyrenes Beskyttelse), og det er også grænsen for de hunde, jeg har nu. Den ene begynder at stjæle tøj og andre ting, hvis hun er alene længere, den anden skider på gulvet :lol:

Nu er det også meget sjældent de er alene mere end 5 timer, for jeg har arbejdet deltid i flere år. Det har både hundene og jeg det bedre med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne lige gentage, jeg syntes at 9 timer dagligt alene hjemme er alt for meget, så kan man kalde sig "onde" eller lige hvad man vil, jeg syntes det er for meget og jeg forstår ikke hvorfor man ikke sørger for en løsning der er bedre for hunden! Jeg er klar over at ikke alle er enig men jeg syntes helt ærligt det er fjollet at skrive som nogen gør ingen er jo "onde" men nogle har en anden holdning håber jeg, for ellers gør de jo noget de inderst inde selv syntes er forkert, nemlig at lade deres hunde være alene i "for" mange timer;)

så til ts, der er flere meninger om det;) og vil man virkelig gerne have hund, så kan det løses, jeg håber alle kan være enige om at en hvalp skal nå en god alder før den kan være alene i mange timer, det tager tid at lære og gøres IKKE på en weekend ;) så du får brug for lt den ferie og fridage i kan skrabe sammen, min Pjevs som nu er 5 mdr har jeg nået de 5-6 timer med nu;) dvs det har taget i alt 3 mdr;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Selvfølgelig kan man havde hund og lade den være alene i 8-9 timer - men så bør man også anskaffe en hundesitter til den, som kan komme og være der noget af tiden. Kan man det er der ikke spor i vejen for at anskaffe en hund.Hunden ligger også stille og "alene" 7-8 timer om natten - det er ikke et optimalt hundeliv efter min mening, så kan man kalde sig "ond" alt det man vil.

 

Jeg ville ikke byde mine hunde en alenehjemme tid på så mange timer - jeg er heldigvis så priviligeret at mine hunde stort set ikke har noget alene tid - det er vist højst 1-2 timer en gang i mellem. Jeg ville aldrig have anskaffet hunde, hvis jeg havde været på arbejdsmarkedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne lige gentage, jeg syntes at 9 timer dagligt alene hjemme er alt for meget, så kan man kalde sig "onde" eller lige hvad man vil, jeg syntes det er for meget og jeg forstår ikke hvorfor man ikke sørger for en løsning der er bedre for hunden! Jeg er klar over at ikke alle er enig men jeg syntes helt ærligt det er fjollet at skrive som nogen gør ingen er jo "onde" men nogle har en anden holdning håber jeg, for ellers gør de jo noget de inderst inde selv syntes er forkert, nemlig at lade deres hunde være alene i "for" mange timer;)

så til ts, der er flere meninger om det;) og vil man virkelig gerne have hund, så kan det løses, jeg håber alle kan være enige om at en hvalp skal nå en god alder før den kan være alene i mange timer, det tager tid at lære og gøres IKKE på en weekend ;) så du får brug for lt den ferie og fridage i kan skrabe sammen, min Pjevs som nu er 5 mdr har jeg nået de 5-6 timer med nu;) dvs det har taget i alt 3 mdr;)

 

Hvis hunde max må være alene hjemme i 5 timer er der utrolig mange mennesker der ikke kan/burde have hund. Og jeg har personlig ikke råd til at betale mig fra at have daglig hundesitter og har slet ikke råd til at arbejde deltid/slet ikke, fordi det ville være bedre for hunden. :vedikke: Vi koordinere tingene så hun er mindst muligt alene hjemme, men bare fordi en hund har alene hjemme tid på 8 eller for den sags skyld 9 timer, behøver det altså ikke være en hund der mistrives eller er ulykkelig.

Når vi så er hjemme, jamen så bliver rigtig meget af tiden brugt på Maya.

 

Og nej en lille hvalp skal ikke være alene hjemme i så mange timer.

 

Men ja, man har vel forskellig meninger. Jeg kan bare virkelig ikke se hvordan man skal gøre så hunden er max 5 timer alene om dagen :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hundesitter hver mandag, og arbejder som regel hjemmefra een gang om ugen. De tre sidste dage er de alene mellem 6 og 10 timer - lidt forskelligt. Jeg tager så heller aldrig fra dem igen. De er kun alene 1 gang i døgnet, ligemeget hvor mange timer det drejer sig om...

 

ingen tvivl om at det optimale hundeliv er en ejer der altid / næsten altid er hjemme, men de fleste af os er nu engang tvunget til at arbejde fuldtids for at få det hele til at løbe rundt...

 

Jeg er ret sikker på, at mine hunde lever et rigtigt godt liv, også selvom de er alene hjemme mange timer flere gange om ugen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunde max må være alene hjemme i 5 timer er der utrolig mange mennesker der ikke kan/burde have hund. Og jeg har personlig ikke råd til at betale mig fra at have daglig hundesitter og har slet ikke råd til at arbejde deltid/slet ikke, fordi det ville være bedre for hunden. :vedikke: Vi koordinere tingene så hun er mindst muligt alene hjemme, men bare fordi en hund har alene hjemme tid på 8 eller for den sags skyld 9 timer, behøver det altså ikke være en hund der mistrives eller er ulykkelig.

Når vi så er hjemme, jamen så bliver rigtig meget af tiden brugt på Maya.

 

Og nej en lille hvalp skal ikke være alene hjemme i så mange timer.

 

Men ja, man har vel forskellig meninger. Jeg kan bare virkelig ikke se hvordan man skal gøre så hunden er max 5 timer alene om dagen :vedikke:

 

Det kan muligvis lade sig gøre for jer fordi I har en spidshund. Hvis man har en selskabshund eller anden race med stort behov for menneskekontakt, tror jeg hurtigt den ville komme til at mistrives, ligesom min gjorde dengang jeg havde lange arbejdsdage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...