Hop til indhold

Grosser med irriterende vane

Recommended Posts

Min grosser sweizer sennen tæve (på 16 mdr) har fået en irriterende vane.

Når hun ligger og slapper af om aftenen, ligger hun og piver. Meget højfrekvent, og det virker egentligt til at hun ikke selv registrerer det.

Hun fejler intet, er lige blevet kigget igennem af dyrlægen, så der er ingen fysisk grund til piveriet.

Hvordan får jeg hende til at lade være? Jeg vil helst ikke give hende en endnu dårligere vane, hvor hun får en masse opmærksomhed på piveriet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Min grosser sweizer sennen tæve (på 16 mdr) har fået en irriterende vane.

Når hun ligger og slapper af om aftenen, ligger hun og piver. Meget højfrekvent, og det virker egentligt til at hun ikke selv registrerer det.

Hun fejler intet, er lige blevet kigget igennem af dyrlægen, så der er ingen fysisk grund til piveriet.

Hvordan får jeg hende til at lade være? Jeg vil helst ikke give hende en endnu dårligere vane, hvor hun får en masse opmærksomhed på piveriet!

16 mdr, kan det komme derhen at hun har været i første løbetid for ca 2 måneder siden? Så kan det passe med falsk drægtighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej hun var i sit første løb i marts, så det er længe siden. Kedsomhed, tja måske. Det er jo når vi sætter os at piveriet begynder. Men inden da har deværet ude at gå i en halv time oogværet i haven. Og jeg går hjemme for tiden, så der sker også en del i løbet af dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej hun var i sit første løb i marts, så det er længe siden. Kedsomhed, tja måske. Det er jo når vi sætter os at piveriet begynder. Men inden da har deværet ude at gå i en halv time oogværet i haven. Og jeg går hjemme for tiden, så der sker også en del i løbet af dagen.

Måske skal du sætte ind med noget aktivering til hovedet? Er det noget I også laver eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er løbetid, så er der ingen fysiske tegn endnu i hvert fald (hun har haft et sår i lysken som vi har holdt øje med, og det var også derfor vi var ved dyrlægen i fredags). Vi har en hanhund også (dog kastereret), men han fortalte os alligevel inden første løb, at hun var "anderledes", så det tror jeg også han ville gøre nu.

Min kæreste træner med hende, når de er ude at gå tur. Men det kunne godt være vi skulle prøve at fodre hende i haven, så hun selv skulle finde sin mad. Det kunne være det ville gøre hende mere træt i hovedet. Lige igår og idag har de faktisk ikke kunnet være ude i dagtimerne, og det er måske derfor det var ekstra slemt igår (men vi har huset og haven fuld af håndværkere, så det er ikke sikkert for hundene at være ude).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun keder sig nok som andre også skriver. Måske i burde afslutte jeres gåtur med en omgang træning derhjemme? En ting er lidt små ting på en gå-tur, andet er når hunden rigtigt skal arbejde for tingene :)

5-15minutter burde være rigeligt, hvis i gør det rigtigt. - Træner i i en klub?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, vi træner ikke i klub længere (gik på hvalpekursus med hende, men har bare trænet hjemme efterfølgende). Vi tager tit i hundeskoven og går tit tur sammen med venner med hunde, så hun møder masser af andre hunde, men det er måske rigtigt at hun ikke får nok træning til hovedet.

Tak for råd, vi må se at få det passet ind i skemaet...

Hvordan med fysisk træning? Vi har snakket om at træne træk med hende, fordi hun jo er en stor (og stærk!) hund og det er tydeligt at hun gerne vil bruge sine kræfter. Jeg ved godt det ikke kan stå istedet for mental træning, men er der nogen af jer der ved, hvornår man kan starte med sådan noget fysisk træning? Hun er jo 16 mdr, så hun er nok ikke helt færdig med at vokse, men næsten.

Link til indlæg
Del på andre sites