Hop til indhold

Hvad vejer din labrador?


Therese
 Share

Recommended Posts

Det der med vægten er jo meget ca. En hund på lab str kan hurtigt tisse 1/2 kg af og der er stor forskel på om den vejer muskler eller fedt. Jeg må absolut tilslutte mig knoglemærkerne som eneste metode, der rigtig duer. Beklager...

Sundhedsmæssigt er det optimalt:

Hvis man ligger hænderne fladt over ribbende skal det føles som velour over et vaskebræt - ingen polstring imellem, ikke noget med at presse fingerspidserne eller håndroden ind. Ligger man hænderne fladt over ryggen må rygsøjlen ikke stikke op over rygmusklerne ( for tynd ) Og som Beaglepack beskrev for skuldrene.

Der er flere lødige undersøgelser omkring overvægts betydning for en hunds heldbred.

Rigtig meget held og lykke med kuren og top flot hvad i allerede har opnået :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Emma var en stor dame på 30 kg, har et enkelt album med hende herinde hvor man kan se hvordan en labbe talje helst skal se ud (på tæverne altså:blink:)..

 

Den sidste vægtinfo jeg fik på Noma var 26 kg, men hun er jo også lige rundet et år, så der mangler lidt muskler på tøsen. Men hun kommer næppe op på de 30 kg, hvilket er udemærket, hun skal jo helt kunne slæbe sig selv over hegn og op af vandhuller, uden kran og svømmevest..:lol:

 

Men ellers syntes jeg godt nok at udstillingslinierne er blevet meget meget store at se på, ikke noget jeg forbinder med en labbe der jo gerne skulle kunne hente vildt i det gænse tærren den nu bliver udsat for...

Link til indlæg
Del på andre sites

Emma var en stor dame på 30 kg, har et enkelt album med hende herinde hvor man kan se hvordan en labbe talje helst skal se ud (på tæverne altså:blink:)..

 

Den sidste vægtinfo jeg fik på Noma var 26 kg, men hun er jo også lige rundet et år, så der mangler lidt muskler på tøsen. Men hun kommer næppe op på de 30 kg, hvilket er udemærket, hun skal jo helt kunne slæbe sig selv over hegn og op af vandhuller, uden kran og svømmevest..:lol:

 

Men ellers syntes jeg godt nok at udstillingslinierne er blevet meget meget store at se på, ikke noget jeg forbinder med en labbe der jo gerne skulle kunne hente vildt i det gænse tærren den nu bliver udsat for...

Okay, tror Bobo skal veje lidt mere alene i kraft af hans køn og at han er lidt for tung til at være jagtlinje. Men nu skulle den her tråd jo heller ikke handle om jagt vs. udstilling, så lad os holde det ude af tråden, ikk? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, tror Bobo skal veje lidt mere alene i kraft af hans køn og at han er lidt for tung til at være jagtlinje. Men nu skulle den her tråd jo heller ikke handle om jagt vs. udstilling, så lad os holde det ude af tråden, ikk? :blink:

Nej det er jeg skam godt klar over, men vi kan ikke undgå at overse at der nu er en forskel især i vægten når man snakker jagt vs. udstillings labbe...

Link til indlæg
Del på andre sites

DEt er jo virkelig svært at vide hvad hans ideal vægt er når han ikke har været der mens du har haft ham, altså hvor du vidste hvad han vejede..

 

SÅ Det må nok bare være sådan at du får ham ned på 35 kilo og Så tager du stilling derfra om der skal mere af?

 

Jeg har spurgt flere "eksperter" hvad de troede mysla skulle tabe , nu hun er lidt for tyk og Det har ingen kunnet svare på.

Hvis en hund har været overvægtig længe så tror jeg også noget af fedtet sidder på bugen og ikke bare kan måles med ribben testen. Jeg synes i hvertfald tit jeg ment kan føle mysla ribben, men vægten har ikke ændret sig..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte nu ligeså meget på at man ville ønske præcis samme hund lidt tungere når den skal udstilles og noget lettere hvis den skal bruges meget på jagt og at man udfra et sundhedsmæssigt synspunkt nok med fordel kan ligge noget tættere på jagtvægten end udstillingsvægten.

 

I hvert fald synes jeg de Labradorer jeg se på udstilling virker noget tungere (og det er altså ikke bare muskler) end de udfra et rent sundhedsmæssigt synspunkt burde være.

 

Men metoden med at mærke på ribenene er god og når man stikker fingrene ind gennem pelsen og mod huden må der ikke mærkes fedt mellem fingre og ribben.

 

selve vægten kan man ikke bruge til noget. Den ene hund kan have lidt mere længde, lidt kraftigere knogler, lidt større hovede osv. End en anden.

 

VH PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

DEt er jo virkelig svært at vide hvad hans ideal vægt er når han ikke har været der mens du har haft ham, altså hvor du vidste hvad han vejede..

 

SÅ Det må nok bare være sådan at du får ham ned på 35 kilo og Så tager du stilling derfra om der skal mere af?

 

Jeg har spurgt flere "eksperter" hvad de troede mysla skulle tabe , nu hun er lidt for tyk og Det har ingen kunnet svare på.

Hvis en hund har været overvægtig længe så tror jeg også noget af fedtet sidder på bugen og ikke bare kan måles med ribben testen. Jeg synes i hvertfald tit jeg ment kan føle mysla ribben, men vægten har ikke ændret sig..

Ja, det tænker jeg også, at jeg vil gøre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte nu ligeså meget på at man ville ønske præcis samme hund lidt tungere når den skal udstilles og noget lettere hvis den skal bruges meget på jagt og at man udfra et sundhedsmæssigt synspunkt nok med fordel kan ligge noget tættere på jagtvægten end udstillingsvægten.

 

I hvert fald synes jeg de Labradorer jeg se på udstilling virker noget tungere (og det er altså ikke bare muskler) end de udfra et rent sundhedsmæssigt synspunkt burde være.

 

 

VH PBC

 

Og du har helt ret..

 

Jeg hiver et par kg af Cody, når han er ude af pels og ikke skal udstilles.

 

Det er rent ud sagt røvirriterende at det skal være sådan.

Men har selv erfaret at stå med en "for slank" hund 2-dages udstilling, og få af vide at han manglede fylde og masse??

(måske de andre bare lige vejede 3 kg for meget)

 

Der havde han så lige nappet 3 udstillingschampionater på 3 mdr.

Jeg følte mig noget pillet ned..

Link til indlæg
Del på andre sites

Og lidt OT synes jeg så også at på de skrappeste markprøver bruges hunde der for at kunne vinde er decideret magre - for magre. Det gælder i hvert fald på vindermarkprøver for FT Spaniels.

 

Mille tv vejer 16 kg på dette billede og Bonnie im 15 kg. Det mener både jeg og min dyrlæge er perfekt vægt ifht. Sundhed. Skal de gøre sig på en vinderklasse markprøve skal de begge 10- 15 % ned. Judy th er 5 mdr. Hvalp.

 

 

OleBonnieMilleoglilleJudy3.jpg

 

Vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Og du har helt ret..

 

Jeg hiver et par kg af Cody, når han er ude af pels og ikke skal udstilles.

 

Det er rent ud sagt røvirriterende at det skal være sådan.

Men har selv erfaret at stå med en "for slank" hund 2-dages udstilling, og få af vide at han manglede fylde og masse??

(måske de andre bare lige vejede 3 kg for meget)

 

Der havde han så lige nappet 3 udstillingschampionater på 3 mdr.

Jeg følte mig noget pillet ned..

 

Maggie render rundt med 1½-2 kg for meget i øjeblikket.

Måske jeg skulle genoverveje den der udstillingskarriere ....

 

Nej spøg til side :mrgreen:

 

Du kan nok ikke bruge Maggies vægt til noget, men hun vejer p.t. omkring de 27, men hendes idealvægt er 25

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...