Hop til indhold

hvalpens trodse alder??

Recommended Posts

hej H-F-

det er som om min 11 uger gamle golden hvalp er kommet i en form for trodse alder...

han hører ikke efter, og kommer sjældent når jeg kalder, og når jeg går med ham i snor tager en lille tur hurtigt 30-45 minutter da han hele tiden sætter sig eller lægger sig ned og nægter at gå, med mindre jeg lokker ham med godbidder eller legetøj. (og self. en masse ros når han kommer)

det er første gang jeg har min egen hund, og er endnu ikke helt med på generelt hvalpe adfærd.

er det helt normalt at de for sådan en periode, og hvor lang tid vare den :)

håber i kan hjælpe mig lidt med en bedre forståelse :)

på forhånd tak for hjælpen :)

mvh jesper

Link til indlæg
Del på andre sites

Øøøh? Nej. Det er ikke en trodsalder. Han har bare aldrig lært, hvad du vil have ham til.

Han er jo ikke født med at kunne gå i snor, eller være renlig, eller komme når der bliver kaldt.

Det er altsammen noget han skal lære. Af DIG..

hehe er udemærket godt klar over at han skal lære det af mig. der er jo ikke andre der gør det for ham.

det undre mig bare at han er begyndt på det nu, men ikke har gjort det tidligere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med hvalpen! Billeder og hvad hedder han?? :engel:

Prøv at tage på biblioteket og lån blandt andet Lone Greva's Hvalpen og "Fra hvalp til hund" (mener det er Irene Jarnved der har skrevet den)....det vil give dig en masse gode informationer omkring hvalpen.

Og velkommen til :vinken:

Hej soegaard

tak for linket til bøgerne :) dem vil jeg absolut benytte mig af.

han hedder "Obelix" _DSC0730.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen, og glædelig hvalp:vinken:

Din hvalp har en alder, hvor den bør have en masse tid til at se verden an. I bør ikke "gå ture" der er særlig lange, max et par hundrede meter. Tilgengæld må der gerne være noget at kigge på og opleve, biler, busser, andre hunde, heste, underlige mennesker osv. Tag bilen eller bussen til et indkøbscenter og kig på indkøbsvogne, tag til vandet og kig på skibe og fugle osv.

Går du til træning med den? Hvad får den ud af at komme når du kalder, eller når den generelt lystrer? Min hund lystrer mig temmelig godt, og har altid fået ros og godbidder. Det har hun aldrig fået af manden, og derfor kigger hun fuldstændig uforstående på ham når han beder hende om noget. En hund gør KUN hvad der betaler sig, og hvis ikke din belønning er bedre end hvalpens alternativ (at løbe efter en fugl, gå på opdagelse mm), vælger den alternativet frem for dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej soegaard

tak for linket til bøgerne :) dem vil jeg absolut benytte mig af.

han hedder "Obelix" [ATTACH=CONFIG]112641[/ATTACH]

Han ser sød ud ham Obelix :lun:

Men ellers enig med de andre, helt normal hvalpeadfærd, han er blevet tryggere så han kan løbe lidt rundt, men bliver også træt af input. I behøver ikke gå så langt, evt. bær ham, men bare være ude og opleve og snuse....

HVis I kommer over til Brygge-siden (så skal I nok bære ham :blink:) , så vil Ludwig (1 år gammel aussie-dreng) gerne hilse på og lege med ham!

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen, og glædelig hvalp:vinken:

Din hvalp har en alder, hvor den bør have en masse tid til at se verden an. I bør ikke "gå ture" der er særlig lange, max et par hundrede meter. Tilgengæld må der gerne være noget at kigge på og opleve, biler, busser, andre hunde, heste, underlige mennesker osv. Tag bilen eller bussen til et indkøbscenter og kig på indkøbsvogne, tag til vandet og kig på skibe og fugle osv.

Går du til træning med den? Hvad får den ud af at komme når du kalder, eller når den generelt lystrer? Min hund lystrer mig temmelig godt, og har altid fået ros og godbidder. Det har hun aldrig fået af manden, og derfor kigger hun fuldstændig uforstående på ham når han beder hende om noget. En hund gør KUN hvad der betaler sig, og hvis ikke din belønning er bedre end hvalpens alternativ (at løbe efter en fugl, gå på opdagelse mm), vælger den alternativet frem for dig.

hej anne1979

nej går desværre ikke til træning med ham, da alle hold i nærheden af mig allerede er startet :( så det ser ud som om jeg først kan starte i december el. januar.

hver gang han lystre, kommer når jeg kalder el. generelt gør noget godt får han både en masse ros og klap samt en godbid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han ser sød ud ham Obelix :lun:

Men ellers enig med de andre, helt normal hvalpeadfærd, han er blevet tryggere så han kan løbe lidt rundt, men bliver også træt af input. I behøver ikke gå så langt, evt. bær ham, men bare være ude og opleve og snuse....

HVis I kommer over til Brygge-siden (så skal I nok bære ham :blink:) , så vil Ludwig (1 år gammel aussie-dreng) gerne hilse på og lege med ham!

det kunne vi godt finde ud af en dag :)

tror jeg han vil blive glad for :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til og god fornøjelse med hvalpetræning ;-)

Loui var i en alder af snart 6 mdr afsted til den første gang i dag og sad også meget ned og kiggede - indtil videre har hun kun set max 2 hunde på en gang så 7 nye var meget overvældende :-)

Iøvrigt kan jeg kun tilslutte mig boganbefalingerne som forklarer godt

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er den mulighed at han sætter sig mere ned nu, fordi han har lært at du så lokker med en godbid??

Du skal endelig blive ved at belønne ham for at følge med og komme når du kalder, men prøv at vent til han selv rejser sig og kommer imod dig (uden at du har lokket eller kaldt) og beløn ham så for det:)

Men som de andre siger, lad ham få lov at sidde og kigge og fordøje, han suuuuuger til sig, så bliver hurtigt fyldt op af indtryk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er den mulighed at han sætter sig mere ned nu, fordi han har lært at du så lokker med en godbid??

Du skal endelig blive ved at belønne ham for at følge med og komme når du kalder, men prøv at vent til han selv rejser sig og kommer imod dig (uden at du har lokket eller kaldt) og beløn ham så for det:)

Men som de andre siger, lad ham få lov at sidde og kigge og fordøje, han suuuuuger til sig, så bliver hurtigt fyldt op af indtryk.

ja han kan godt være blevet vænnet til det med godbidderne - min 1 hund blev indimellem luftet af min mor ,som medbragte en lomme fuld af godbidder som min hund så satte sig og ventede på .... jeg ved at DKK har hvalpehold på Bellahøj men ikke om de har løbende tilmelding ?
Link til indlæg
Del på andre sites