Hop til indhold

Har I et hjemmeapotek?.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Forleden blev Shandie stukket i poten af en bi. Jeg fik brodden ud, vaskede først i eddike (det virkede ikke) derefter i noget aloe vera jeg har der skal tage kløe (det virkede heller ikke).

 

Da hunden efter 10 minutter stadig lå og peb, med foden i vejret, ringede jeg til dyrlægen for at høre hvor meget kodimagnyl jeg måtte give (jeg havde ikke andet i huset). Jeg fik fat i en vet. spl. der bad mig om at komme med hunden selvom jeg sagde der hverken var hævelse eller tegn på chok. :vedikke:

 

Nå, men afsted til en dyrlæge der lige havde fået en akut syg hund ind der skulle aflives, så der var lidt ventetid og da vi endelig kom ind havde smerten jo fortaget sig og vi kunne gå hjem igen. :lol:

 

Udover at jeg har lært at man spørger om sådan noget herinde, før man ringer til dyrlægen, så overvejer jeg om man måske skulle have lidt ting liggende til akutsituationer der ikke lige kræver dyrlægebehandling. Indtil nu har jeg bare tænkt at jeg jo kan tage ud på arbejdet hvis det skulle være, så jeg har kun lidt klorhexidin og en enkelt rulle poteforbinding. Ja, og så har jeg jo kodimagnyl i tilfælde af at hunden lige skal have dækket et akut smertebehov,... :lol: men skal så huske at det skal gøres udenom dyllen.

 

Og nu kommer spørgsmålet endeligt (trommehvirvel): Har I en akutkasse til jeres hund og hvad har I i den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en kasse med lidt af hvert til kat og hund, men det er ikke sådan rigtig en akutkasse. Jeg skelner ikke, hvad der er til hvad i kassen, men nogle produkter er naturligvis kun til hhv kat eller hund. Jeg har Metacam (eller Loxicom), appetitstimulerende (og det kan jeg pt ikke huske hvad hedder), zoolac eller canikur, loppemidlet ligger i samme kasse - men kan næppe kaldes førstehjælp :lol:, så har jeg termometer, pincet, forbinding, antibiotika (noroclav og flagyl mener jeg)

Link til indlæg
Del på andre sites

Termometer, klorhexidin + pudder, zoolac og diætfoder, vandskyende vat + forbinding til poten. Smertestillende er han jo på, så det er altid i huset. Pipetter med sterilt øjenbadevand har jeg som regel også liggende.

 

Hills laver faktisk nogle små tasker med akutmidler i og det gør Falck vist også, deres kender jeg ikke, men Hills er mest til sårrens og forbinding

Link til indlæg
Del på andre sites

Så organiseret er jeg overhovedet ikke :oops::engel: Det er ikke ret mange uger siden jeg måtte sende manden forbi dyrlægen for at hente noget forbindingshalløj fordi Joya havde skåret sig i poten.. Det eneste vi havde hjemme, var noget klorhexidin (mundskyl med mint smag :lol: ) som den anden halvdel havde fået med hjem fra tandlægen for ikke så længe siden, tænkte at det godt kunne bruges til at rense, så Joya fik mint friske poter :mrgreen:

 

Det eneste jeg har, det er to par babysokker, som jeg brugte til Flica for mange år siden, efter dyrlægens anvisninger, da hun i et par år, havde det med at tabe huden på trædepudene om foråret..

 

Jeg tænker sommetider at jeg burde have sådan en kasse, men det bliver bare aldrig rigtig til noget :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Har flåt tang (flere slags og størrelser)

Mediskrub

Klorhexidin - flyende, creme og pudder

vat

forbindinger

små baby strømper (til poter)

Aloe vera spray

antihistaminer

ispose (til bistik eller afkøling)

køle gel (til insekt stik)

ørerens

 

til invortes - havregryn/rugfras, canikur

Blød mundkurv

klosaks

hvedemel (til at stoppe blødninger med)

 

Det er vist sådan all round hvad vi har - meget af det bruges også af dem med 2 ben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sådan en hunde-førstehjælpskasse. Husker ikke lige hvor den er fra. Den indeholder mest ting til sårpleje og forbinding, en saks, en flåttang og et par andre småting. Vi har haft brug for den nogle gange til skårne poter, punkterede ører mm.

Egentlig medicin har jeg ikke, bortset fra det Vinnie får på recept til ører og øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Havregryn kan ikke undværes når man har hund. Her i huset får beaglerne havregrød et par gange i ugen - ikke kun når de har dårlige maver. Det er mere mums end hundefoderet :mrgreen:

 

Det kan det nu sagtens, ingen af mine hunde har fået havregryn eller grød, og de lever da alle sammen endnu.. ;-)

 

Men nu har mine hunde så også meget sjældent dårlig mave og når de har, starter jeg altid med en dags faste og hvis det ikke er nok, så får de skånekost i form af ris, kylling eller fiskeboller og A38, det har altid virket her :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm, jeg har da et par enkelte ting, men jeg betragter det ikke som en decideret akut-kasse. Jeg har:

 

Zoolac

Flåt-tang

Pincet

Poteforbinding

Klorhexidin

Klip-stop

Termometer

 

Men jeg har overvejet at købe nogle flere ting at have liggende, bare i tilfælde af at der skulle ske noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Det kan det nu sagtens, ingen af mine hunde har fået havregryn eller grød, og de lever da alle sammen endnu.. ;-)

 

Men nu har mine hunde så også meget sjældent dårlig mave og når de har, starter jeg altid med en dags faste og hvis det ikke er nok, så får de skånekost i form af ris, kylling eller fiskeboller og A38, det har altid virket her :-)

Hmm der er vist noget du har fået forkert opfattelse af. Mine får det ikke grundet dårlig mave - men havregrød er ren helse for hele kroppen ligesom den også er det for mennesker. Havren gør jo at mave/tarm systemet forbliver mere intakt og dermed bedre kan stå i mod udefra kommende ting.

 

Er der egentlig infektion så hjælper havren til at maven heler op hurtigere end hvis man giver ris og kogt kylling ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm der er vist noget du har fået forkert opfattelse af. Mine får det ikke grundet dårlig mave - men havregrød er ren helse for hele kroppen ligesom den også er det for mennesker. Havren gør jo at mave/tarm systemet forbliver mere intakt og dermed bedre kan stå i mod udefra kommende ting.

 

Er der egentlig infektion så hjælper havren til at maven heler op hurtigere end hvis man giver ris og kogt kylling ;-)

 

Uanset hvordan man vender og drejer det og om man giver havregrød for at helbrede eller forebygge, så har mine hunde stadigvæk sagtens kunne leve og holde deres mave/Tarm system i orden uden havregrød, da faktum er at de virkelig sjældent, som i stortset aldrig, har dårlig mave.. Derudaf konkludere jeg, at havregryn ikke er en nødvendighed når man har hund, som du sagde og som var det jeg reagerede på ;-)

 

Hvad man ellers gør og hvad man vælger at give ved dårlig mave, står jo sådanset os alle frit for :-) Jeg reagerede bare på at du skrev at havregryn var en nødvendighed og det oplever jeg så ikke at det er..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm der er vist noget du har fået forkert opfattelse af. Mine får det ikke grundet dårlig mave - men havregrød er ren helse for hele kroppen ligesom den også er det for mennesker. Havren gør jo at mave/tarm systemet forbliver mere intakt og dermed bedre kan stå i mod udefra kommende ting.

 

Er der egentlig infektion så hjælper havren til at maven heler op hurtigere end hvis man giver ris og kogt kylling ;-)

Det er også min erfaring :-)...og min dyrlæge anbefaler det også altid til sådan nogle tilfælde, da det har så mange gode egenskaber :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har:

- Flåttang i to størrelser

- Klorhexidin

- Klorhexidin shampoo

- Kløelindrende shampoo

- Smertestillende (fra dyrlægen)

- Antihistamin (fra dyrlægen)

- Aloe vera gelly (genialt til div. rifter og små sår)

- Sterilt saltvand til at dryppe evt øjne i

 

Det var vidst det. Zoolac o.lign. til dårlig mave er ikke noget vi ligger inde med, da jeg til dags dato endnu aldrig har haft en hund med dårlig mave. Ellers ville jeg forsøge mig med noget skånekost ala udkogt kylling og ris, eller havregrød. Forbindinger o.lign. er heller ikke noget vi har - har heller ikke haft en hund som har skåret sig i poten. Og ville nok kigge forbi dyrlægen alligevel, hvis det skete.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej.

 

Har kun almindelige hverdagsting, men nogle gange kunne det dog være rart med noget brækmiddel fx :rolleyes:

 

Nu hader jeg lidt, at jeg ikke er sikker på dansk/engelsk oversættelse, men "hydrogen peroxide" som bla. bruges til sårrensning, er et glimrende brækmiddel. Er det det samme som klorhexidin???

 

Jeg har ikke bevidst lavet et hjemmeapotek, men det har samlet sig selv i årenes løb. Jeg har en kurv, hvor alt hvad der kunne være nyttigt hat samlet sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Hvad man ellers gør og hvad man vælger at give ved dårlig mave, står jo sådanset os alle frit for :-) Jeg reagerede bare på at du skrev at havregryn var en nødvendighed og det oplever jeg så ikke at det er..

 

Det har du helt ret i!!

Jeg har så vurderet at havregrød langt overstiger ris i de fleste tilfælde, så i mine øjne er det en nødvendighed ikke kun for hunde - men også for mennesker :mrgreen: - ærgerligt at det ikke findes i ret meget hundefoder:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Nej.

 

Har kun almindelige hverdagsting, men nogle gange kunne det dog være rart med noget brækmiddel fx :rolleyes:

 

hmm brækmiddel er jeg ikke sikker på er en god ting?

Det kommer jo an på i hvilken sammenhæng - hvis hunden har spist noget giftigt kan man jo isolere det med forskellige andre ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Nu hader jeg lidt, at jeg ikke er sikker på dansk/engelsk oversættelse, men "hydrogen peroxide" som bla. bruges til sårrensning, er et glimrende brækmiddel. Er det det samme som klorhexidin???

 

Jeg har ikke bevidst lavet et hjemmeapotek, men det har samlet sig selv i årenes løb. Jeg har en kurv, hvor alt hvad der kunne være nyttigt hat samlet sig.

 

 

I følge min oversættelse er hydrogen peroxide - brintoverilte og det skal man ikke bruge :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har:

klorhexadin sårskyllevæske i små falsker ( det udløber 6 mdr efter anbrud )

ampuller med sterilt saltvand ( til at skylle skidt ud af øjne)

en enkelt ampul med øjnskyllevæske med olie i ( til forebyggelse af sveiseøjne om vinteren, i høj sol )

forbindinger og en ren ble til blødende sår.

asparges på glas ( jeg har en labrador...)

zoolac/canicur ( jeg har en labrador...)

knæk kølepose ( ung handhund...)

snudesnor ( sikkerhed)

engangs akutfolie ( bruges både til varme/shockforebyggelse og hvis hunden er så angst/chokeret at man ikke kan komme snudesnoren på den uden at ligge sig på den) Kan også bruges til at bære en større hund i.

zylkene ( til traumeforebyggelse)

 

Den er opbygget efter erfaring og behov gennem mange års arbejde med brugshunde. Jeg ville dog aldrig medicinere uden at konsultere en dr. dyr, hverken med antibiotika eller smertestillende - det har jeg set gå galt for tit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også diverse ting i mit hunde-apotek:

 

klorhexidin, væske og pudder

vaseline

Trameels salve

Bachs rescue creme

Bachs rescue dråber

zink salve

vat, forbinding

flåtmiddel

zoolac eller canikur

stomax

svovlpasta

aloe vera

antepsin

øjendråber

ørerens

fucidin salve

fucicort salve

kinesiske urter

 

og sikkert en hel masse andet, jeg ikke lige kan komme i tanke om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...