Hop til indhold

Maaariiieee
 Share

Recommended Posts

Nu hvor du har så mange racer der kunne være interessante, vil jeg bare sige at Alpha- omega må være at du kommer ud og møder flere hunde af et par af racerne inden du beslutter dig. :)

 

Der er stor forskel på fx en puddel, en labradors og en spaniels temperament, selvom disse racer er hunde er blide, intelligente og samarbejdsvillige og ville kunne passe ind i din hverdag.

Så ud og se dem på træningspladserne, til udstillinger og besøg opdrættere, så snart i har nogle interessante emner.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 90
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

en storpudel ville være et godt bud - hvis I gerne vil op i lidt større størrelse... Missing (?) herindefra har en fantastisk charmerende storpudel. Jeg kender en hel del pudler ( i agilitysammenhænge) og du har ret - nogle af dem er virkelig grimme :oops: men de ser meget forskellige ud, så nogle af dem er faktisk også super charmerende at se på... Se fx min venindes lille Lasse her :lun:

1016840_10151583296627054_1908868453_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, han var faktisk rigtig lækker :lun:

 

Er nu kommet frem til at skulle præsentere manden for; islandsk fårehund, labrador og puddel.

Var der egentlig nogle som vidste om man kan holde den islandske fårehunds gøen nede med træning?

Kan man selv klippe (ikke trimme :oops:) sin puddel når det nu ikke skal være til udstilling? For ellers forestiller jeg mig at man hurtigt kommer af med en del penge - hvor ofte skal pelsen klippes ned (hvis man nu har den som kortklippet)?

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, han var faktisk rigtig lækker :lun:

 

Er nu kommet frem til at skulle præsentere manden for; islandsk fårehund, labrador og puddel.

Var der egentlig nogle som vidste om man kan holde den islandske fårehunds gøen nede med træning?

Kan man selv klippe (ikke trimme :oops:) sin puddel når det nu ikke skal være til udstilling? For ellers forestiller jeg mig at man hurtigt kommer af med en del penge - hvor ofte skal pelsen klippes ned (hvis man nu har den som kortklippet)?

 

Sorry to say, men jeg ville aldrig eje en islandsk fårehund. De larmer ad helved til og det er så skingert og går gennem marv og ben. Og jo mere oppe og køre/glade/spændte de er jo mere lyd kommer der på.... :-D :-D

 

Hmm dem jeg kender der får klippet puddel, får den klippet hver 8-12 uge - men det kommer jo også an på hvor lang man vil acceptere at pelsen når at blive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, han var faktisk rigtig lækker :lun:

 

Er nu kommet frem til at skulle præsentere manden for; islandsk fårehund, labrador og puddel.

Var der egentlig nogle som vidste om man kan holde den islandske fårehunds gøen nede med træning?

Kan man selv klippe (ikke trimme :oops:) sin puddel når det nu ikke skal være til udstilling? For ellers forestiller jeg mig at man hurtigt kommer af med en del penge - hvor ofte skal pelsen klippes ned (hvis man nu har den som kortklippet)?

 

Islændernes gøen kan trænes, men ikke helt væk, den er en del af deres genetik, de er lavet til at larme ;-) Men som med alle andre hunde, så er der stor forskel på hvor "slemme" hvert indvidid er. Jeg har fx to små "alarm"-hunde (begge primært gårdhunde). Den ene tager denne alarm-hunde-arv MEGET alvorligt og mener at hun skal sige vov til alt! Den anden siger aldrig et kvæk... Indtil hun var omkring et år havde jeg aldrig hørt hende gø... Nu (2,5 år) ved jeg hun kan gø, men det er så sjældent at jeg bliver helt forskrækket når hun gør det :lol:

 

Du kan sagtens lære selv at klippe din pudel, især hvis vi kun taler "hvalpeklip" - hvor pelsen bare er kort over hele kroppen. De fleste af de pudelejere jeg kender gør det selv. Tanken om et hjem uden hundehår overalt gør at jeg selv kunne overveje pudlen næste gang :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry to say, men jeg ville aldrig eje en islandsk fårehund. De larmer ad helved til og det er så skingert og går gennem marv og ben. Og jo mere oppe og køre/glade/spændte de er jo mere lyd kommer der på.... :-D :-D

 

Hmm dem jeg kender der får klippet puddel, får den klippet hver 8-12 uge - men det kommer jo også an på hvor lang man vil acceptere at pelsen når at blive.

 

Det var også lidt det jeg tænkte, men kan man ikke holde det nede med træning? Selvfølglig er det måske svært når de så bliver mega glade, men måske bare holde det nede til et minimum? :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, han var faktisk rigtig lækker :lun:

 

Er nu kommet frem til at skulle præsentere manden for; islandsk fårehund, labrador og puddel.

Var der egentlig nogle som vidste om man kan holde den islandske fårehunds gøen nede med træning?

Kan man selv klippe (ikke trimme :oops:) sin puddel når det nu ikke skal være til udstilling? For ellers forestiller jeg mig at man hurtigt kommer af med en del penge - hvor ofte skal pelsen klippes ned (hvis man nu har den som kortklippet)?

 

Jeg træner sammen med den dejligste islænder, som ikke siger særlig meget.

Men han er vist også helt speciel - og har en ejer, som har rigtig meget hundeerfaring

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, han var faktisk rigtig lækker :lun:

 

Er nu kommet frem til at skulle præsentere manden for; islandsk fårehund, labrador og puddel.

Var der egentlig nogle som vidste om man kan holde den islandske fårehunds gøen nede med træning?

Kan man selv klippe (ikke trimme :oops:) sin puddel når det nu ikke skal være til udstilling? For ellers forestiller jeg mig at man hurtigt kommer af med en del penge - hvor ofte skal pelsen klippes ned (hvis man nu har den som kortklippet)?

Hvis du overvejer en labrador til agility (og gerne vil klare dig godt) skal du nok kigge efter en af jagtlinjer. De er oftest lidt lettere end udstillingslinjer og det tænker jeg er en fordel på en agilitybane :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Virkelig flotte billeder af utroligt smukke hunde! Vil nok altid have er blødende hjerte for malamutens udseende :lun:

 

De også skønne. Nu er min (hende der er på billederne) jo ikke særlig racetypisk men ja hun er en lækker en :blink: og hendes temperament lige så.

Men ja, hjemme hos os sagde manden - enten en husky eller ingen hund.

Jeg læste i 3 år om huskien og følte mig klar til at få en - så var vi på en udstilling for at se dem live - og det var bare slet ikke mig. :vedikke:

Til gengæld mødt vi nogle Mutter og det var bare så meget mere et match.

 

Men altså, jeg virkelig knus-elsker min Mutte og synes hun er så dejlig hele vejen rundt, men af og til kunne det altså virkelig gør livet nemmer at bo sammen med fx en lab. :engel:

 

Hun har sin egen mening om ALT og jo da tit gør hun tingene som jeg siger de skal gøres men man kan bare ikke være sikkert.

Forleden havde jeg planlagt at vi sku rigtig hygge og træne på et areal vi har i nærheden.

Havde guffer og legetøj med, men NIX hun gad da ikke træne, og prøvede jeg vendt hun røven til eller lag sig ned. :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

De også skønne. Nu er min (hende der er på billederne) jo ikke særlig racetypisk men ja hun er en lækker en :blink: og hendes temperament lige så.

Men ja, hjemme hos os sagde manden - enten en husky eller ingen hund.

Jeg læste i 3 år om huskien og følte mig klar til at få en - så var vi på en udstilling for at se dem live - og det var bare slet ikke mig. :vedikke:

Til gengæld mødt vi nogle Mutter og det var bare så meget mere et match.

 

Men altså, jeg virkelig knus-elsker min Mutte og synes hun er så dejlig hele vejen rundt, men af og til kunne det altså virkelig gør livet nemmer at bo sammen med fx en lab. :engel:

 

Hun har sin egen mening om ALT og jo da tit gør hun tingene som jeg siger de skal gøres men man kan bare ikke være sikkert.

Forleden havde jeg planlagt at vi sku rigtig hygge og træne på et areal vi har i nærheden.

Havde guffer og legetøj med, men NIX hun gad da ikke træne, og prøvede jeg vendt hun røven til eller lag sig ned. :fornaermet:

 

Min mand er kattemenneske, men sagde i starten af hvis det overhovedet skulle være en hund skulle det være en malamute eller husky. Den var jeg med på, men efter at have læst om dem passer de bare ikke til os :(. Og selvom jeg siden lille har elsket deres udseende, kan man jo ikke vælge en hund pga udseendet.

Efter at have forklaret hvor meget det betyder for mig at få hund igen er han ligeså stille blevet overtalt, så nu går jagten på hvilken hund det så skal være :D. Jeg er hundemenneske, og det vil jeg altid være!

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne man så evt se på forældrene når det nu er genetisk?

 

 

mjooo... Det er dog som nævnt, en del af racen, så kan ikke forestille mig, at nogen specifict søger at avle på at få det væk. Folk avler jo som regel, fordi de er forelskede i den race de nu engang har. Og vi er jo alle forskellige, så havd der for nogen er larm nok til at få dem til at gå op i limningen, ja det er for andre bare en naturlig del af hundehold :vedikke:

 

Min den ældste er som nævnt ret verbal, derudover er hun hyper som ind i helvede, bouncer op og ned når vi skal lave noget, skriger hele agilitybanen rundt osv.... Det kender jeg flere der slet ikke kan forstå at jeg kan holde ud, hvorimod hun i mine øjne er den mest fantastiske hund og dette er hendes måde at vise entusiasme på og jeg ELSKER at hun gør det... Så den slags vil bare altid være subjektivt alt efter øjnene der ser....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var også lidt det jeg tænkte, men kan man ikke holde det nede med træning? Selvfølglig er det måske svært når de så bliver mega glade, men måske bare holde det nede til et minimum? :D

 

Så vidt jeg har forstået, så minder islænderne meget om sheltier i deres gø-mønster. Dvs. At man kan træne "stille" kommandoen på situationsbasis - min sheltie gør fx ikke af besøgende eller folk i opgangen.

Hvis vi havde børn som legede vildt, ville det helt sikkert også kunne trigge hendes gøen, og det tror jeg også det kunne med en islænder.

 

Men man kan ikke fjerne instinktet for at gø, og som ejer må man indstille sig på at hunden vil larme når den bliver tændt eller overgearet.

 

Hos os betyder det at Tea gør under leg og til træning, hvis ikke jeg er obs på hendes spændingsniveau. Jeg har valget med at arbejde helt under gø-tærsklen, og uden den tænding og energi i hunden som jeg ønsker, eller forsøge at ramme et niveau hvor der kommer et vuf indimellem, og hvor hunden bare er på! Jeg satser selvf. På det sidste :)

 

Jeg kan ikke svare på om lyden ville være et problem for dig - men det er værd at have med i overvejelserne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min mand er kattemenneske, men sagde i starten af hvis det overhovedet skulle være en hund skulle det være en malamute eller husky. Den var jeg med på, men efter at have læst om dem passer de bare ikke til os :(. Og selvom jeg siden lille har elsket deres udseende, kan man jo ikke vælge en hund pga udseendet.

Efter at have forklaret hvor meget det betyder for mig at få hund igen er han ligeså stille blevet overtalt, så nu går jagten på hvilken hund det så skal være :D. Jeg er hundemenneske, og det vil jeg altid være!

 

Han lyder så meget som min mand :mrgreen: og vores situation for lidt over to år siden.

Hjemme hos os passede Mutten bare ind, eller måske hedder det - vi fik hende til at passe ind.

Hund nummer to, som nok kommer om nogle år, bliver vidst ikke en Mutte (eller manden drømmer om at få en sort-maskeret han :stupid:), jeg drømmer dog om noget mere samarbejdsvillig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

mjooo... Det er dog som nævnt, en del af racen, så kan ikke forestille mig, at nogen specifict søger at avle på at få det væk. Folk avler jo som regel, fordi de er forelskede i den race de nu engang har. Og vi er jo alle forskellige, så havd der for nogen er larm nok til at få dem til at gå op i limningen, ja det er for andre bare en naturlig del af hundehold :vedikke:

 

Min den ældste er som nævnt ret verbal, derudover er hun hyper som ind i helvede, bouncer op og ned når vi skal lave noget, skriger hele agilitybanen rundt osv.... Det kender jeg flere der slet ikke kan forstå at jeg kan holde ud, hvorimod hun i mine øjne er den mest fantastiske hund og dette er hendes måde at vise entusiasme på og jeg ELSKER at hun gør det... Så den slags vil bare altid være subjektivt alt efter øjnene der ser....

 

Det er nok også derfor jeg ville vælge en dalmatiner igen hvis ikke det var fordi min mand nærmest har nedlagt veto imod lige netop den hund :( . Selvom jeg elsker slædehundes udseende er jeg komplet forelsket i dalmatiner hunderacen. De er fantastiske familiehunde, som dog kan være egenrådige - men det kan jeg ikke helt finde ud af lidt er hip som hap fra hund til hund. Men de snakker også, og det synes jeg nu engang er for sødt :) . Ikke gøen, men de snakker utroligt meget, og så smiler de hvilket jeg slet ikke kan stå for!

Det var også derfor jeg måtte nævne den herinde, for hvis nu alle havde svaret at dalmatineren var perfekt kunne han måske overtales :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg har forstået, så minder islænderne meget om sheltier i deres gø-mønster. Dvs. At man kan træne "stille" kommandoen på situationsbasis - min sheltie gør fx ikke af besøgende eller folk i opgangen.

Hvis vi havde børn som legede vildt, ville det helt sikkert også kunne trigge hendes gøen, og det tror jeg også det kunne med en islænder.

 

Men man kan ikke fjerne instinktet for at gø, og som ejer må man indstille sig på at hunden vil larme når den bliver tændt eller overgearet.

 

Hos os betyder det at Tea gør under leg og til træning, hvis ikke jeg er obs på hendes spændingsniveau. Jeg har valget med at arbejde helt under gø-tærsklen, og uden den tænding og energi i hunden som jeg ønsker, eller forsøge at ramme et niveau hvor der kommer et vuf indimellem, og hvor hunden bare er på! Jeg satser selvf. På det sidste :)

 

Jeg kan ikke svare på om lyden ville være et problem for dig - men det er værd at have med i overvejelserne.

 

Jeg tror egentlig ikke det ville være et problem for mig, for hvis man kan holde det nede på situationsbasis som du skriver ville det være helt fint for mig, at den gøer til træning ville ikke genere mig - men nu skal min mand jo også være med til at vælge, og der er det straks noget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en enkelt bruger herinde med en dalmatiner, hun bruger ham til agility og det er han såmænd vist ganske fornuftig til - men så vidt jeg husker, så har hun haft en del bøvl med hans egenrådighed på banen... altså at han simpelthen smutter sin vej... Hun hedder Linda herinde, det kan være hun finder ind i din tråd :-)

 

Dalmatineren er en forholdsvis lille race i DK, så derfor er der nok ikke mange af os med super megen erfaring med dem, på trods af, at at mange af os lever vores liv på træningspladser og konkurrencebaner...

Link til indlæg
Del på andre sites

Han lyder så meget som min mand :mrgreen: og vores situation for lidt over to år siden.

Hjemme hos os passede Mutten bare ind, eller måske hedder det - vi fik hende til at passe ind.

Hund nummer to, som nok kommer om nogle år, bliver vidst ikke en Mutte (eller manden drømmer om at få en sort-maskeret han :stupid:), jeg drømmer dog om noget mere samarbejdsvillig :blink:

 

Måske han også er lettere at overtale når I nu har en malamute allerede ;-). Jeg tror det ville være lettere hvis min mand fik en kat så han også havde 'vundet/fået ret', men jeg kan ikke tåle katte og da han mødte mig gik han af med alle sine race-katte så jeg kunne flytte ind - no questions asked. Jeg kan slet ikke forestille mig hvor hårdt det må have været, jeg ved slet ikke hvad jeg skulle have gjort :( . Men det er først her nu efter flere år at jeg har fået ham med på en hund - yes (: . Måske han ender med at elske vores hund mere end han troede (sådan var det i hvert fald da jeg voksede op har min far senere fortalt).

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske han også er lettere at overtale når I nu har en malamute allerede ;-). Jeg tror det ville være lettere hvis min mand fik en kat så han også havde 'vundet/fået ret', men jeg kan ikke tåle katte og da han mødte mig gik han af med alle sine race-katte så jeg kunne flytte ind - no questions asked. Jeg kan slet ikke forestille mig hvor hårdt det må have været, jeg ved slet ikke hvad jeg skulle have gjort :( . Men det er først her nu efter flere år at jeg har fået ham med på en hund - yes (: . Måske han ender med at elske vores hund mere end han troede (sådan var det i hvert fald da jeg voksede op har min far senere fortalt).

 

Man skal være meget hård i flinten hvis man kan stå for en hundehvalp :lun: Sådan har det ihvertfald været her i huset, selvom det var mig der fik hund, så er - især nummer 1 - "fars hund" når han taler om dem / til dem...

 

IMG_4798.jpg

IMG_0610.jpg

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal være meget hård i flinten hvis man kan stå for en hundehvalp :lun: Sådan har det ihvertfald været her i huset, selvom det var mig der fik hund, så er - især nummer 1 - "fars hund" når han taler om dem / til dem...

 

[ATTACH=CONFIG]112756[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]112755[/ATTACH]

 

De er da for skønne!:lun:. Men det er også lidt det jeg satser på, for tror meget af hans modstand bunder i det med at han ikke selv kan få en kat. Det er jo også pisse uheldigt, men derfor kan vi jo godt stadig få hund ;).

Link til indlæg
Del på andre sites

Amocca, ikke igen :-) ihh hvor er de bare dejlige... har kigget rigtig meget på netop de to billeder som du også postede i en anden tråd... ihhh de er så søde :lun:

 

Jeg har to labber, men er godt nok blevet forelsket i pudlen - det troede jeg aldrig jeg skulle blive, men er total vild med Buzz - det kunne godt blive min næste hund... især når de så ikke fælder :-)

Jeg er også helt vild med husky og malamuten men den passer slet ikke til os... dog en utrolig smuk hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvor I bor, men hvis I er nærheden af fyn, så kunne det være en ide at slå et smut forbi Søndersø i weekenden, hvor der afholdes DM i utallige sportsgrene. Her kan I få lov at opleve mange racer, og glade mennesker og masser af god hundesport. I vil dog nok primært møde samarbejdende racer ;-) Men du kunne jo lure lidt på rallyringen og agilityringen og se på racer og hvordan de arbejder. Hvis det er store hunde I kigger på, så er racerne i agility dog meget indsnævret, da det primært er bordercollier i stor klasse, men der er da et par labber, goldens og aussier repræsenteret også...

 

I lille og mellemklassen er der mere varieret raceudvalg. Men rallyringen er nok bedre for at præsentere flere typer af hunde... Jeg har ikke megen erfaring med lydigheden, men forestiller mig at her er billedet nok præget af schæfere, labber og border collier...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...