Hop til indhold

Maaariiieee
 Share

Recommended Posts

Hej,

Min mand og jeg vil gerne anskaffe os en hund, når vi har lidt mere luft i budgettet. Jeg har læst mig frem til at folk bruger max 2000 om måneden – er det helt ved siden af? Det er så med udstyr, træning og alle de der ting oveni i mad, forsikring mv. :)

‘Krav’:

- Det skal være en familiehund da vi på et tidspunkt gerne vil have børn.

- Den skal kunne lide rally/agility (ved godt det ikke kan garanteres, men nogle racer er jo mere ‘villige’ end andre)

- Den skal helst ikke kræve meget mere end 60 min gåtur i hverdagene.

- Skal kunne være alene hjemme nogle timer af gangen i forbindelse med arbejde/studie. Dog ikke et krav fra den er hvalp da min mand arbejder lige ved siden af vores bopæl :)

- Skal være til at træne uden at være alt for egenrådig.

- Den skal (ca) være mellem 20-35 kg.

Jeg har kigget på dansk spids og dalmatiner. Lyder det som nogle der er helt ved siden af, er der nogle som har andre gode bud?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 90
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Spidshundene er generelt ikke super gode i forhold til rally og den slags... Ikke at man ikke sagtens kan, men som du selv skriver er der nogle der er mere villige end andre.

 

Har I erfaring med hunde? Eller er det jeres første hund? Der findes mange racer som passer på jeres beskrivelse. Dog er en af de ting jeg gerne også vil vide lidt mere om er hvorfor kun 60 minutters gåtur?

 

Faktisk er der mange hunde der ikke kræver gåture (Vi har tre hunde, og de kommer langt fra på "gåtur" hver dag). Tilgengæld kræver hunde jo aktivering, jeg bruger tid på f.eks. at tage dem med ud i byen og træne... Det vil de hellere end en gåtur...

Men når du siger 60 minutters gåtur, tænker du så inkl. træning osv? Eller er det blot hunden i snor på tur du tænker (For så vil jeg mene at stort set alle hunde kan klare sig på en times gåtur om dagen+ aktivering ved siden af).

 

2000 kr lyder som et okay beløb at have ca. til hunden om måneden. Jeg vil skyde på det nok passer meget godt hvis du tager træning, udstyr osv.

 

Jeg tænker at f.eks. pudlen ville være et godt bud, alternativt labrador alt efter jeres erfaring osv. kunne en Aussie også være et godt bud.... De krav I har passer meget godt på de fleste hunde faktisk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er begge vokset op med hund og tager hver chance vi kan for at passe hund når vi ikke selv har råd i øjeblikket :) . Jeg er personligt vild med dalmatineren (er vokset op med den og passer 2 med mellemrum), men har altid haft en svaghed for slædehunde. Min mand er vild med huskyen (den er jo også fantastisk smuk), men efter hvad jeg har læst er den for tæt på naturen (hvis instinktet slår til er den ikke til at komme i kontakt med) og kræver utrolig meget motion.

 

Det var måske dårligt formuleret, men de 60 min er ren 'gå-tur' og det er maks i hverdagen. Aktivering ville nok typisk blive en del af det istedet, for jeg ville foretrække at gå til en 'sport', og lave alle mulige spændene ting der får hjernen i gang end lange 'gå-ture' hver dag (det skulle hellere være i weekenden en gang i mellem). Det er mere fordi jeg har lidt svært ved at vurdere hvad 'meget' motion er når man læser om hunderacerne, og det er ofte bedre at høre fra folk som selv har racerne (:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er begge vokset op med hund og tager hver chance vi kan for at passe hund når vi ikke selv har råd i øjeblikket :) . Jeg er personligt vild med dalmatineren (er vokset op med den og passer 2 med mellemrum), men har altid haft en svaghed for slædehunde. Min mand er vild med huskyen (den er jo også fantastisk smuk), men efter hvad jeg har læst er den for tæt på naturen (hvis instinktet slår til er den ikke til at komme i kontakt med) og kræver utrolig meget motion.

 

Det var måske dårligt formuleret, men de 60 min er ren 'gå-tur' og det er maks i hverdagen. Aktivering ville nok typisk blive en del af det istedet, for jeg ville foretrække at gå til en 'sport', og lave alle mulige spændene ting der får hjernen i gang end lange 'gå-ture' hver dag (det skulle hellere være i weekenden en gang i mellem). Det er mere fordi jeg har lidt svært ved at vurdere hvad 'meget' motion er når man læser om hunderacerne, og det er ofte bedre at høre fra folk som selv har racerne (:

 

Nu nævner du Slædehunden, jeg ejer ikke en husky men en Alaskan Malamute. Og ja de smukke og har et fantastisk temperament, men man skal bare være indstillet på at de måske ikke "gider" det du lige havde forstillet dig i skulle lave.

Og man skal regne med at det aldrig kommer til at kunne gå løs.

Og meget motion - det kommer ja an på hvilke forventninger du/i/man har.

Jeg synes ikke min Alaskan kræver særlig meget, vi er ud og gå omkring 1 - 2 timer dagligt. Og i weekenden er vi tit ud og gå langt, dvs gerne to små ture også en lang på de 2+ timer.

 

Umildbart synes jeg ikke huskien/Slædehunden har noget af det du/i efterlyser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ret mange racer der ville passe fint;) en let retriever fx, dalmatineren er ikke udpræget en agility hund, er nok lidt enerådig ;) måske en islandsk fårehund lidt sjov og livlig race men nok noget gøende;) de 60 min gåtur dagligt er fint til de fleste racer især da hvis man husker aktivering og leg ved siden af;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for svar - det har i hvert fald bekræftet tanken om at en slædehund ikke passede til os. Falder dansk spids under kategorien 'slædehunde'?

 

Det var da måske noget med den islandske fårehund, selvom jeg ikke lige ved med den gøen - er der nogle der ved om det er til at trænes ned til et minimum?

 

Det er sjovt det med dalmatineren - da jeg var en 13 år startede jeg til udstilling med vores dalmatiner og husker det ikke som den største udfordring at træne ham. Men det kan jo sagtens have noget med den enkelte hund af gøre, eller også er min hukommelse ikke helt klar når man kommer tilbage dertil. De to jeg med jævne mellemrum passer er også vidt forskellige (den ene er faktisk hvalp af 'min hund'), næsten som dag og nat når det kommer til deres personlighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den danske spids falder nok ikke under kategorien slædehund, men den er en spidshund og spidserne er generelt meget egenrådige . og ikke nødvendigvis specielt interesserede i det deres mennesker synes kunne være fedt. Hvis du allerede nu har som mål at dyrke en hundesport med din hund, så synes jeg du skal vælge en samarbejde race - som fx en labrador. Det er jo træls at blive grabet af en sport, hvis hunden kun gider når sol, måne og stjerner står helt rigtigt ;-)

 

Ikke dermed sagt at man ikke kan dyrke agility eller rally med spidshunde, det kan man sagtens, men man skal bare kunne acceptere at man måske arbejder fra et andet startpræmis end de andre på holdet, som har hyrder eller samarbejdende jagtracer...

 

Jeg kender meget få dalmatinere, som dem tør jeg ikke udtale mig meget om. Dem jeg kender er som dag og nat, enten bløde, pleaseragtige og selskabshundeagtige eller også fuldstændigt egenrådige og uinteresserede i samarbede :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den danske spids falder nok ikke under kategorien slædehund, men den er en spidshund og spidserne er generelt meget egenrådige . og ikke nødvendigvis specielt interesserede i det deres mennesker synes kunne være fedt. Hvis du allerede nu har som mål at dyrke en hundesport med din hund, så synes jeg du skal vælge en samarbejde race - som fx en labrador. Det er jo træls at blive grabet af en sport, hvis hunden kun gider når sol, måne og stjerner står helt rigtigt ;-)

 

Ikke dermed sagt at man ikke kan dyrke agility eller rally med spidshunde, det kan man sagtens, men man skal bare kunne acceptere at man måske arbejder fra et andet startpræmis end de andre på holdet, som har hyrder eller samarbejdende jagtracer...

 

Jeg kender meget få dalmatinere, som dem tør jeg ikke udtale mig meget om. Dem jeg kender er som dag og nat, enten bløde, pleaseragtige og selskabshundeagtige eller også fuldstændigt egenrådige og uinteresserede i samarbede :vedikke:

 

Jaer okay, så skulle jeg måske lede efter en anden hund end dansk spids - har i hvert fald en klar idé om at jeg gerne vil gå til rally (: .

Jeg føler heller ikke jeg kender nok dalmatinere til at kunne vælge den fra, men dem jeg kender er som dag og nat. Jeg ved bare ikke om det er pga opdragelse eller om det er en del af racen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker hvad med noget spaniel, eventuelt en springer spaniel, dem jeg kender er super søde og arbejdsvillige, men det er self. en lidt anden type hund. Ellers måske en retriever, golden eller lab. Omkring dalmatineren vil jeg ikke kunne udtale mig, for de hunde jeg har mødt har været meget skarpe, kender to dalmatinere nu og de er super søde, men har stadig et lidt sort syn på racen

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med Siri. En BC skal man kun have hvis man har en plan med den.

Altså i forvejen er bidt af træning og har god tid i hverdagene. Den vil ikke trives med 5 min træning på græsplænen og 1 times gåtur.

 

Jeg ville helt sikkert sigte efter puddel. Den race er SÅÅÅ undervurderet. Skøn skøn hund, godt temperament, fælder ikke og lynende intelligent :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med Siri. En BC skal man kun have hvis man har en plan med den.

Altså i forvejen er bidt af træning og har god tid i hverdagene. Den vil ikke trives med 5 min træning på græsplænen og 1 times gåtur.

 

Jeg ville helt sikkert sigte efter puddel. Den race er SÅÅÅ undervurderet. Skøn skøn hund, godt temperament, fælder ikke og lynende intelligent :-D

 

Præcis - den vil tilgengæld kunne trives med en times træning og 5 minutters gåtur :blink:

 

Pudel er et super bud - den hopper jeg med på!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker hvad med noget spaniel, eventuelt en springer spaniel, dem jeg kender er super søde og arbejdsvillige, men det er self. en lidt anden type hund. Ellers måske en retriever, golden eller lab. Omkring dalmatineren vil jeg ikke kunne udtale mig, for de hunde jeg har mødt har været meget skarpe, kender to dalmatinere nu og de er super søde, men har stadig et lidt sort syn på racen

 

Jeg har bare læst at en springer spaniel har et jagtinstinkt der kan være svært at styrer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis - den vil tilgengæld kunne trives med en times træning og 5 minutters gåtur :blink:

 

Pudel er et super bud - den hopper jeg med på!!

 

Vil også sige Pudel, men det kan ikke nøjes med 5 min. gåtur.

Så skal man lige huske pelspleje og klipning, det sidste kan man lære at gøre selv. Pudler er samarbejdsvillige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg (uden af ville støde nogen) ikke synes en puddel er særlig pæn. I hvert fald de der som har trimmede 'bolde' af pels. Kræver de meget pelspleje eller ville man kunne lade være med at trimme dem så de ser lidt mere 'naturlige' ud?

 

Min Pudel er hverdagsklippet, du kan finde billeder af den i mine albums, og i billedtrådene. En Pudel skal klippes, ikke trimmes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg (uden af ville støde nogen) ikke synes en puddel er særlig pæn. I hvert fald de der som har trimmede 'bolde' af pels. Kræver de meget pelspleje eller ville man kunne lade være med at trimme dem så de ser lidt mere 'naturlige' ud?

 

Altså jeg kender kun pudler som holdes kortpelsede, fordi de bliver brugt og derfor er det der puffede look ikke så praktisk.

Plejede at sige at min næste hund skulle være en puddel - men så kom der lige en schæfer på tværs :D

Men engang skal jeg ha en puddel - deeeejlig hund. Mild, god, samarbejdsvillig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg (uden af ville støde nogen) ikke synes en puddel er særlig pæn. I hvert fald de der som har trimmede 'bolde' af pels. Kræver de meget pelspleje eller ville man kunne lade være med at trimme dem så de ser lidt mere 'naturlige' ud?

En puddel er ikke trimmet, den er klippet ;) og ja du kan jo klippe den lige som du vil;) men klippet skal den, den fælder nemlig ikke og pelspleje vil der jo være ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...