PBC Skrevet September 20, 2013 Rapporter Share Skrevet September 20, 2013 Jeg har 2 Spaniels til jagt. De er 9 og 10 år og jeg overvejer hvilken race jeg skal have næste gang. Jeg er meget glad for ruhårede hunde og har tidligere, før jeg gik på jagt, haft 2 Riesen Schnauzere. Jeg her jo derfor også et godt øje til ruhåret hønsehund, men har egentlig ikke brug for en stående fuglehund. Og der er jo så mange der bruger jagthunde som familiehunde, så hvorfor ikke omvendt? En Airedale har altid tilalt mig meget også. Fin størrelse og et dejligt vågent og robust temperament. Jeg kan se at man i Amerika og Canada er en lille flok entusiaster som arbejder med Airedale som jagthund og træner dem som midt imellem Saniel og Retriever. Findes der Airedale folk i Danmark med samme interesse. Eller måske i England? vh PBC Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
jukl Besvaret September 20, 2013 Rapporter Share Besvaret September 20, 2013 Jeg ved det ikke. Der er jo ikke ret mange opdrætter af denne race desværre i DK..Måske andre som ved det eller prøv at Google det..Eller spørg i deres evnt. klub...Jeg har altid godt kunne lide denne hund, men desværre aldrig købt en, måske fordi den skal trimmes regelmæssigt, og fordi jeg har haft cairnter. som jeg selv har trimmet, har jeg nok ikke haft lyst til at kaste mig ud i så en¨stor hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PBC Besvaret September 20, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 20, 2013 Jeg har jo googled og fundet sider om Airedale til jagt i USA og Canade. Meget interessant, men jeg tænkte om nogen herinde har erfaringer med Airedale til arbejde - agility, eftersøgninger osv. Eller ligefrem kendskab til nogen som bruger Airedale til jagt. Apportering og som stødende hund. vh PBC Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret September 20, 2013 Rapporter Share Besvaret September 20, 2013 Så vidt jeg husker, er der kun to brugere med airedales. Den ene bliver vist brugt som redningshund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret September 20, 2013 Rapporter Share Besvaret September 20, 2013 jeg vil tro at man godt kan bruge airedales til jagt - eller rettere er jeg temmelig sikker på det , airedalen er oprindelig lavet til jagt på oddere og er en stående jagthund , flere af mine ville sikkert have været udmærkede jagthunde hvis de var havnet hos en jæger. Airedalen har også været brugt indenfor politi og militær og agility ELSKER de ! jeg har løbet meget " for sjov " agility med mine, men man skal være indstillet på at de er TERRIERE og sagtens kan finde på at tage pis på dig - som fks den gang min en varm sommerdag tog ½ agilitybane og så løb hen og lagde sig i skyggen - så kunne jeg løbe videre hvis jeg ville ! De er som oftest gode til børn og finder sig i utroligt meget . Deres pels skal trimmes 3 - 4 x årligt ,men tilgengæld fælder de minimalt - man kan sagtens lære at gøre det til husbehov på et af Dansk Terrierklubs kurser. Hvis du er interesseret kan du forsøge om du kan få fat i Ester Kofoeds bog; Airedaleterrieren , eller du kan gå ind på klubbens hjemmeside : www.dansk-terrierklub.dk og gå ind under racer, du er også velkommen til at sende mig en pb , jeg har haft airedales i 30 år , så jeg synes jeg kender lidt til dem . Der er udstilling i Ballerup imorgen d 21/ 9 + søndag d 22/9 i Haarlev ( Haarlevhallen ) begge steder kommer der airedalefolk - hvis du kommer om formiddagen er der størst chance for at møde os . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PBC Besvaret September 20, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 20, 2013 Jeg ville meget gerne på udstilling og tale med airedale folk. Lige i denne week- end har jeg dog andre planer. det lyder godt med dine Airedale. Spændende at du mener de har potentialet til at gøre sig som jagthunde. Det tror jeg også. Jeg er ikke så bekymret for trimning. Har tidligere klaret Schnauzere og holder af at frisere mine Spaniels..... Dog ikke når ørene står vandret ud pga. Burer:-D Måske skulle jeg give de konservative jægere et wake up call ved at træne en Airedale som Spaniel og vise hvad den duer til. Og ja jeg ved det er en terrier og ikke en Spaniel og der er en mega forskel..... Jeg har også trænet en Norsk Elghund, så jeg tror jeg klarer en flexibel trænings-stil..... riesenszhnauzer, Norsk Elghund , Spaniel. Og jeg tør godt sige at alle har været glade, lydige og dygtige hunde. vh PBC Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret September 20, 2013 Rapporter Share Besvaret September 20, 2013 Jeg har jo googled og fundet sider om Airedale til jagt i USA og Canade. Meget interessant, men jeg tænkte om nogen herinde har erfaringer med Airedale til arbejde - agility, eftersøgninger osv. Eller ligefrem kendskab til nogen som bruger Airedale til jagt. Apportering og som stødende hund. vh PBC Jeg har ikke kendskab til nogen herhjemme, der går på jagt med deres airedales. Mht erfaringer med airedales til eftersøgninger, så kan jeg love dig, at det lige er guf for den race. Jeg har trænet som redningshundefører i Beredskabet med min første airedale. Til eftersøgning var han uovertruffen. Han missede aldrig en figurant og han var lynende hurtig til at lokalisere figuranter. Han var aldrig i tvivl om, hvad han skulle - helt fra første gang han blev sendt op i ruinen. Det var selve lydighedsdelen, der var svær for os. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PBC Besvaret September 20, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 20, 2013 Jeg skylder måske at fortælle at jeg kun arbejder med tæver. Lydiighed har aldrig været et problem. Hundene går løs, men altid under kontrol - kommando, så at sige. De kommer på fløjt g stopper på fløjt. Tager dem i snor for at betrygge omverdenen om at der er styr på hundene. Jeg synes at Airedale har en perfekt størrlse til en stødende og apporterende jagthund. Pelsen er super også til at beskytte hunden i brombær mv. De Aerikanske erfaringer er at den svage side er at en del tæver ikke er så glade for vndarbejde. Nogen der kan be- eller afkrafte det? vh PBC Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PBC Besvaret September 22, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 22, 2013 Et tillægsspørgsmål. Jeg holder meget af at gå lange ture. Altså rigtige traveture på mere end 5-6 km gerne op til 15-20. Og jeg vil jo gerne have hundene med. Jeg planlægger det så hundene først får lov at løbe løs 10-15 minutter og lufte sig mv. Men så kommer der line på og herefter er det mig der sætter tempo og retning. Tempoet er 6 km i timen og pause hver time hvor vi drikker og hundene dasker lidt rundt hvis det er muligt. Mine Riesenschnauzere var bare super til dette. De gik bare derudaf sammen med mig med vrikkende stumphaler (ja det var dengang). De nød turen og var perfekte følgehunde. Den Norske Elghund var også god nok omend hun tydeligvis meget hellere ville have løbet selv affandt hun sig med tempoet og kunne slappe af. Også hendes krølhale vrikkede lystigt. Mine 2 nuværende FT Spaniels er ikke gode til dette. De vil meget gerne med, men de vænner sig aldrig til bare at gå og slappe af. De må fremad - eller til siden eller..... De er tydeligvis på jagt. Snuser og vejrer. Det er noget helt andet der intereserer dem en bare at gå en tur. Det går jo alligevel, men kun med jævnlige tilrettevisninger og lidt hængene haler. Det går 100 gange bedre at cykle med 10-12 km i timen, så har de det fint. Men det får jeg jo for lidt motion af:cool: men hvordan er Airedale på dette punkt? og også gerne mere bredt formuleret. Er der jagthunderacer som vil være supergode til at være ledsagerhund på sådanne gåture? vh PBC Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 22, 2013 Rapporter Share Besvaret September 22, 2013 Et tillægsspørgsmål. Jeg holder meget af at gå lange ture. Altså rigtige traveture på mere end 5-6 km gerne op til 15-20. Og jeg vil jo gerne have hundene med. Jeg planlægger det så hundene først får lov at løbe løs 10-15 minutter og lufte sig mv. Men så kommer der line på og herefter er det mig der sætter tempo og retning. Tempoet er 6 km i timen og pause hver time hvor vi drikker og hundene dasker lidt rundt hvis det er muligt. Mine Riesenschnauzere var bare super til dette. De gik bare derudaf sammen med mig med vrikkende stumphaler (ja det var dengang). De nød turen og var perfekte følgehunde. Den Norske Elghund var også god nok omend hun tydeligvis meget hellere ville have løbet selv affandt hun sig med tempoet og kunne slappe af. Også hendes krølhale vrikkede lystigt. Mine 2 nuværende FT Spaniels er ikke gode til dette. De vil meget gerne med, men de vænner sig aldrig til bare at gå og slappe af. De må fremad - eller til siden eller..... De er tydeligvis på jagt. Snuser og vejrer. Det er noget helt andet der intereserer dem en bare at gå en tur. Det går jo alligevel, men kun med jævnlige tilrettevisninger og lidt hængene haler. Det går 100 gange bedre at cykle med 10-12 km i timen, så har de det fint. Men det får jeg jo for lidt motion af:cool: men hvordan er Airedale på dette punkt? og også gerne mere bredt formuleret. Er der jagthunderacer som vil være supergode til at være ledsagerhund på sådanne gåture? vh PBC jeg elsker også lange ture, men hvorfor skal det være derud af i højt tempo? i snor? Hvorfor ikke med hunden løs hvis stedet egner sig til det og så lidt lang line når der må snor på? Jeg spørger af interesse fordi det er sådan jeg selv har gået mange, mange lange vandre ture med mine hunde. gerne over flere dage. I forhold til bare at gå - så er det nok lidt svært for de meget næseorienterede hunde at affinde sig med? Men min Labradorblanding har elsket sådanne ture - dog helst i lang flex line. Hun kunne ikke være løs pga vildt interesse ret mange steder, men hun er/var en hund som gik og gik og gik fremad. Udover retrieverne har jeg lidt svært ved at komme i tanke om jagthunde der ville være gode til dette.. Tænker mere dalmatiner agtigt. Men faktisk tror jeg det ellers er meget individuelt om de gider. Men kunne måske godt se en ruhår, airedale eller curly coated retriver være god til dette.? Har kun kendt en airedale og blandt de få ting han var god til som ung ballademager, så var det at gå i snor og jeg tror han kunne have gået til månen, hvis det var det man ville. Det samme med de curleyer jeg har kendt - dejlige hunde hvis man ser sig for og undgår nervøsitet. En ruhår er da sådan en multifuntions hund der kan alt er den ikke? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PBC Besvaret September 22, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 22, 2013 (rettet) Ja, hvorfor i kort snor og hvorfor i det tempo. Mine hunde vil gå på jagt hvis de går løs. Jeg kan godt få dem til at lade være ved at kommandere "gå pænt" men det skal så gentages jævnligt. Jeg har faktisk indtryk af at de har lettere (mere afslappet) ved at gå i linen. Og så siger loven og reglerne jo også at de skal føres i line. Tempoet er bare det march tempo jeg foretrækker, når jeg går langt. vh PBC Redigeret September 22, 2013 af PBC Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret September 23, 2013 Rapporter Share Besvaret September 23, 2013 man kan sagtens gå langt med en voksen airedale , sidste år gik jeg til ringtræning i Virum med mine 2 , den gamle var da 12 år og klarede fint ca 6 km med pauser + en togtur , jeg bor i københavn så det er ikke så mange steder det er forsvarligt at lade dem være løse - så det er de kun når vi er i en park el lign. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PBC Besvaret September 23, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 23, 2013 man kan sagtens gå langt med en voksen airedale , sidste år gik jeg til ringtræning i Virum med mine 2 , den gamle var da 12 år og klarede fint ca 6 km med pauser + en togtur , jeg bor i københavn så det er ikke så mange steder det er forsvarligt at lade dem være løse - så det er de kun når vi er i en park el lign. Jeg var nu aldrig i tvivl om en Airedale kunne klare - i forstanden holde til at gå 10 - ja for den sags skyld 30 km. Eller løbe ved cykel med 10 km i timen. Det var udelukkende om den også kunne affinde sig med, eller endog nyde bare at gå derudad. Jeg havde den store fornøjelse at være ude og se 3 Vizslaer igår. Dels i marksøg og dels lidt apportering. Det virkede ikke som hunde der ville befinde sig godt ved bare at gå en tur på fx. 5 km i snor uden at lave andet. Ejeren havde vist aldrig prøvet det. Gik altid med den løs. Men for pokker hvor var de skønne at skue. jeg har faktisk det indtryk at mange hunde har lettere ved at gå fri ved fod en at gå i line uden at lave alt muligt andet end at bare gå. vh PBC Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret September 23, 2013 Rapporter Share Besvaret September 23, 2013 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret September 23, 2013 Rapporter Share Besvaret September 23, 2013 Ikke fordi jeg vil lave tråden om , men jeg synes lige at I skulle se et par pragtfulde 8 mdr s hvalpe - Ollie og hans kuldsøster i Ballerup i lørdags Hvor er han smuk og hans ører sidder bedre end søsters - ser det ud til. Der er lidt hound over hendes. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PBC Besvaret September 23, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 23, 2013 Billeder af skønne hunde og her Airedale er nu altid meget velkomne. Kønne er de bestemt. vh PBC Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts