Hop til indhold

Jagt træning`? HJÆLP


Gæst mia16
 Share

Recommended Posts

Hej :)..

Jeg er den heldige ejer af en Formelt 1 labardor tæve på 2 år.

Hun er jo racen, som skal bruge næsen!

Igår var hun på jagt med min mor og morfar (han er jæger)

Freja (hunden) var rigtig stolt at hun havde jagtet 2 råvildt op ;)!

og ja hun er faktisk ligeglad med de andre hunde, hun er helt opsat på at gøre sit bedste!:-D

 

Men så kommer mit spørgsmål:

 

1) jagt træning er der nogle krav?

evt. lidt info om det

 

2) hvor henne i østjylland kan man finde det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Allerstørste krav i jagttræningen er lydighed! At hunden kan kaldes til ro når den har fået fært og har lettet dyr.

 

Nu er retrieveren jo ikke lavet til at støde vildtet, men de kan sagtens trænes til det. Så det er træningsudfordring nummer et. Med spaniels har vi opgaven at skulle støde vildtet, men også kunne apportere det. Det betyder vores hunde både skal lære at arbejde i et krydssøg (arbejde foran fører/skytte fra side til side) under bøsse (maks. 25 meter frem, da det er længste skudafstand ved brug af haglbøsse). Herefter skal de lære det man kalder ro i opfløj og skud. Det vil sige, at så snart hunden rejser vildt (fugl eller dyr) skal den smække bagdelen i jorden og blive hvor den er, indtil fører/skytte giver ny kommando. Gerne en "apport", da det jo gerne skulle være udfaldet af hele seancen.

 

Herefter kommer del to, hvor hunden skal kunne finde vildtet. Det vil sige, at der både skal være styr på dirigering og hunden skal have en god næse. Når den har fundet vildtet skal den kunne returnere det til fører uden bidemærker og andet en hund kan have tendens til, hvis den ikke er trænet ordentlig eller har meget gode anlæg for det. Vildtet skal afleveres til hånd. Det kan naturligvis ikke lade sig gøre med dyr, men nu er det også sjældent efterhånden at det er noget sådan man går på hagljagt for. Det tror jeg de fleste bruger riffel til.

 

Så der er masser af krav til en god jagthund. Men lydigheden må være det vigtigste, for man vil nødigt have en hund der hovedløst forfølger en gruppe dyr udover veje og andet lidt for spændende.

 

Nu siger du hun godt kan lide at bruge næsen, så måske at gå spor var aktiviteten for jer sammen? Hvis ikke du har tænkt dig at gå på jagt med hende. Jagttræning kan du træne i enhver jagtforening rundt omkring, det er bare om at finde den bedste. Din morfars jagtkammerater kan måske anbefale en de har gjort brug af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først: Har hunden en stamtavle?

 

ANgående træning:

 

Jeg har færdes meget i region Østjylland med retrieverne, og kan varmt anbefale DRK i den region (omkring Aarhus)

Ellers er der DCH riisskov, hvor én af mine bekendte træner og går føl ved trænerne. En meget kompetent kvinde der om nogen har kendskab til og kontakt til retrieververdenen. (samme kvinde er også i DRK region Østjylland, både træner selv og går føl)

 

Jeg ville glemme alt om at anvende en lab som stødende hund, på trods af at de da kan lære det. Fokuser på racens egentlige egenskaber istedet: Apportering, søg og al andet efterskudsarbejde.

 

Kan gerne hjælpe mere specifikt, hvis det er.

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...