Gæst Ragamuffin Skrevet Oktober 2, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2013 Hej jeg er ny herinde eller det vil sige jeg har fuldt meget med på sidelinjen men har først oprettet en profil igår Jeg har mistet min elskede shetland sheepdog han blev 12 år gammel, han blev en smule dement til sidst og fik gråstær og gigt så det var på tide at sige farvel mens han stadig havde en smule værdighed tilbage.. Jeg er 24 er vokset op med hund og i 2001 fik jeg så min egen hund, selvfølgelig sammen med mine forældre men det var mig der skulle stå for træning gåture fodring osv.. Ham gik jeg til lydighedstræning, agillity og hyrdning med.. Jeg bor på landet lidt udenfor frederikssund, jeg ønsker mig en hund der gerne må være selvstændig og kunne tænke selv, er ikke så meget til jagthunde da vi har haft det hele mit liv og er ikke så vild med deres stærke vilje til at please, der må gerne være lidt udfordring mht træning. Ønsker en hund jeg kan have med mig på løbe/cykel ture da det er en stor del af mit liv, vil gerne have en hund der er villig til at arbejde som ville elske at træne hverdag og gå til Fx Rally, lydighed, agillity og evt hyrdning eller andet et par gange om ugen. Vil ikke have en sheltie igen hans hyrdegen var ekstremt udpræget og kunne ikke tåle når jeg var i køkkenet og gæster i stuen trods vi efter alle kunstens regeler stoppede den uønskede adfærd fra starten af, han kunne godt være alene hjemme uden problemer men kunne ikke tolerere når man gik så gøede han som en sindsyg i et stykke tid hvor efter han så faldt til ro, vores opdrætter sagde også at det lå til racen, så synes det ville være synd når nu jeg ikke ligefrem har får i baghaven, men når han hyrdede var han på hjemmebane det var fantastisk at se ham i hans rette element. Har kigget meget rundt på forskellige racer både hyrdehunde men også mynder men tænkte at der var nogle kyndig hunde mennesker herinde der kunne komme med nogle gode bud. Jeg har ikke så travlt for mig er det vigtigt at finde den helt rigtige race og den helt rigtige hvalp/hund for det er trods alt en ven man skal have i mange mange år frem i tiden. Ps jeg har ingen børn og ønsker heller ingen. Mvh Marie Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Oktober 2, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 2, 2013 Jeg tænker umiddelbart bordercollie... De aktiviteter du fortæller om lyder i hvert fald perfekte til en bordercollie, hvis du ellers kan li' racen! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PBC Besvaret Oktober 2, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 2, 2013 Men det hænger vel ikke sammen at ønske sig en hund der ikke har pleasergen (som jagthunde) men er fine til agility osv. Og Border har da vist også i høj grad pleasergen. måske skulle du være lidt mere præcis omkring hvad det er du ikke vil have mht. Temperament og hvad du gerne vil have. vh PBC Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ragamuffin Besvaret Oktober 2, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 2, 2013 Jeg tænker umiddelbart bordercollie... De aktiviteter du fortæller om lyder i hvert fald perfekte til en bordercollie, hvis du ellers kan li' racen! Bordercollien og Australian Shepherd er de to racer jeg har kigget meget på, og er også disse to jeg hele tiden vender tilbage til. Har også kigget på Australian cattle dog og Australsk kelpie Men tror selv de to sidsnævnte ville passe bedre ind et sted hvor de rent faktisk bruges til det de er født til på fuldtid Så Bordercollien er bestemt en race det tiltaler mig.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ragamuffin Besvaret Oktober 2, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 2, 2013 (rettet) Men det hænger vel ikke sammen at ønske sig en hund der ikke har pleasergen (som jagthunde) men er fine til agility osv. Og Border har da vist også i høj grad pleasergen. måske skulle du være lidt mere præcis omkring hvad det er du ikke vil have mht. Temperament og hvad du gerne vil have. vh PBC Når jeg tænker pleaser gen tænker jeg en hund der nærmest vil gøre alt for at gøre dig glad som fx golden, synes godt en hund må være lidt genstridig hvis du forstår hvad jeg mener den må gerne have sin egen vilje være lettere reserveret overfor fremmede og ikke bare lalle glad hen til hvem som helst. Fx mine forældre har altid haft ft springer spaniel og de er meget nemme at træne du kan nemt få dem til at gøre nærmest hvad som helst uden større besvær, der var min sheltie ikke ligeså meget pleaser, der skulle lidt mere end bare noget mad til at få ham til at gøre ting, og det kan jeg godt li'. Ved ikke om jeg får forklaret mig ordentligt Redigeret Oktober 2, 2013 af Ragamuffin Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PBC Besvaret Oktober 2, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 2, 2013 Enig, men jeg opfatter Border som samme type som FT Spaniel, bare med passion for et andet arbejde end jagt. MÅske de Australske hyrdehunde har mere selvstændighed..... Ellers er der jo spidshundene. Den hund jeg har ejet med mest "personality" er uden sammenligning Norsk Elghund. Min kone gik til Agility med den og den kunne godt, hvis den ville og man kunne motivere den, men ellers var den meget fin til slæb og almindelig lydighedstræning så længe man havde respekt for dens personlighed. Jagt driften var faktisk aldrig et problem selvom den altid gik løs, når vi gik tur. FT Spaniels er meget værre mht. Jagtpassion til daglig, synes jeg. vh PBC Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Oktober 2, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 2, 2013 Bordercollien og Australian Shepherd er de to racer jeg har kigget meget på, og er også disse to jeg hele tiden vender tilbage til. Har også kigget på Australian cattle dog og Australsk kelpie Men tror selv de to sidsnævnte ville passe bedre ind et sted hvor de rent faktisk bruges til det de er født til på fuldtid Så Bordercollien er bestemt en race det tiltaler mig.. Til det markerede - det tror jeg du har meget ret i, især med cattledog'en... Hvis du kigger på BC og aussie, så tag ud og se nogle af dem IRL, evt. i arbejde. De er temmelig forskellige inde i hovedet, mere end man umiddelbart tror. Når jeg tænker pleaser gen tænker jeg en hund der nærmest vil gøre alt for at gøre dig glad som fx golden, synes godt en hund må være lidt genstridig hvis du forstår hvad jeg mener den må gerne have sin egen vilje være lettere reserveret overfor fremmede og ikke bare lalle glad hen til hvem som helst. Fx mine forældre har altid haft ft springer spaniel og de er meget nemme at træne du kan nemt få dem til at gøre nærmest hvad som helst uden større besvær, der var min sheltie ikke ligeså meget pleaser, der skulle lidt mere end bare noget mad til at få ham til at gøre ting, og det kan jeg godt li'. Ved ikke om jeg får forklaret mig ordentligt De ting du skriver her, er jo ikke lige bordercollien. En BC elsker arbejdet for arbejdets skyld, og skal helst ikke være reserveret overfor andre. Men selv om de står på tunge for at arbejde, så er man ikke i tvivl om at der ligger en stærk og selvstændig hund bag det lalleglade... Derimod passer de ting du skriver vel bedre ind på aussien..? Jeg kender kun én rigtig godt, det er så en miniaussie med baggrund i arbejdslinjer. Og det markerede herover beskriver faktisk ham ret godt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ragamuffin Besvaret Oktober 2, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 2, 2013 Der er ikke andet for må ud og møde en masse ved der er flere steder her omkring frederikssund hvor der er hyrde træning. Har både mødt aussie på hjemmebane og på arbejde og de passer rigtig godt på det jeg søger, ihvertfald dem jeg har mødt de skal også være reserveret dog uden at være nervøse/stresset. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Oktober 2, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 2, 2013 Der er ikke andet for må ud og møde en masse ved der er flere steder her omkring frederikssund hvor der er hyrde træning. Har både mødt aussie på hjemmebane og på arbejde og de passer rigtig godt på det jeg søger, ihvertfald dem jeg har mødt de skal også være reserveret dog uden at være nervøse/stresset. Du har bl.a. Anne Egede i Jægerspris, hun har også selv aussies, og vistnok også en BC. Hun er supersød, og har set masser af hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Oktober 2, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 2, 2013 Nå, jeg ryster lige posen med et par helt andre forslag: vestgotaspids, islandsk fårehund eller finsk spids. Måske også dalmatiner, den ville nok være en super løbemakker. Det var sådan bare de racer der faldt mig ind, da jeg tænkte aktiv, lidt selvstændig og "atypisk", træningshund. Uanset lyder det som om, at du har en masse godt at tilbyde en hund Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Oktober 2, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 2, 2013 Jeg tænker måske noget terrier...? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ragamuffin Besvaret Oktober 2, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 2, 2013 Nå, jeg ryster lige posen med et par helt andre forslag: vestgotaspids, islandsk fårehund eller finsk spids. Måske også dalmatiner, den ville nok være en super løbemakker. Det var sådan bare de racer der faldt mig ind, da jeg tænkte aktiv, lidt selvstændig og "atypisk", træningshund. Uanset lyder det som om, at du har en masse godt at tilbyde en hund Tak for dit indlæg, havde slet ikke skænket dalmatineren en tanke.. Det er et glimrende bud, måske jeg skulle kigge lidt på den også, jeg må finde nogle opdrættere osv af de forskellige racer og ud og møde dem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret Oktober 3, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2013 Jeg tænker også du har masser at tilbyde en hund Og min første tanke var også border collie eller aussie Men som mennesker er forskellige mener jeg også hunde er - jeg har to labber - og der siger man bare man har mad så gør de alt. Det gør den gamle også men den unge han er en stædig rad og det har da givet mig nogle udfordringer - men af de positive for der skal virkelig trænes. Jeg går så til jagthundetræning med ham og han er blevet ret god til at apportere men igen det tog dobbelt så lang tid som de andre på holdet - han var bare en rigtig drillepind og ønsker sjov og ballade Andet eksempel : ved hjælp af mad fik jeg den gamle til at gå pænt relativ hurtigt - men nu er den lille over 1 år og jeg har da stadigvæk mine udfordringer med ham men det er jo det der gør det sjovt Du må ud og kigge og se hundene an held og lykke med det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Oktober 3, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2013 Tak for dit indlæg, havde slet ikke skænket dalmatineren en tanke.. Det er et glimrende bud, måske jeg skulle kigge lidt på den også, jeg må finde nogle opdrættere osv af de forskellige racer og ud og møde dem Dalmatineren kunne være et rigtig godt bud til et lidt alternativ valg. Jeg har selv haft dalmatiner (før jeg fik mine beagler) - Han var en helt anden hunde type, end de fleste andre racer, men helt fantastisk at arbejde med - altid samarbejdsvillig og meget nem at træne. Jeg fik i hver fald en helt unik ven i ham. Hvis du beslutter for at kigge nærmere på dalmatineren så vælg en anerkendt opdrætter gennem dalmatiner klubben. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimJ Besvaret Oktober 3, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2013 En Hovawart kunne meget vel være det der er brug for, hvis man ikke har problemer med at den bliver noget større og tungere end de racer der allerede er nævnt her. Man vinder næppe nogle præmier i agility, netop p.g.a. størrelsen, men bortset fra at en hund på 38-44 kg selvfølgelig ikke er så hurtig som de lettere racer, er der ingen forskel på deres evner. Hovawarten er i det hele taget en meget alsidig brugshund, men den kræver at man sætter sig grundigt ind i træningsmetoder, og hvis den keder sig, eller ikke gider det man er i gang med, finder man hurtigt ud af det... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Missing Besvaret Oktober 3, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2013 Er det vigtigt for dig, at den kan gå løs? (her kan mynderne være en stor udfordring, da de godt kan have svært ved at kontrollere deres impuls til at løbe mindre bytte op) Er det vigtigt for dig, at den er ok med andre hunde? (ikke fordi den skal løbe rundt med 20 fremmede hunde og synes det er det bedste, men vil evt egetkønsaggression være problematisk, hvilket er noget nogle hunderacer har mere end andre) (her kan Hovawarten være en udfordring, da det er mere undtagelsen end reglen, at de har det svært med andre voksne hunde af samme køn) Hvordan har du det med evt pelspleje? F.eks en Keeshond? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Oktober 3, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 3, 2013 Hvad med alm. collie evt korthåret? De er kendt for at man skal være lidt mere opfindsom i træningen, da de let keder sig og mener at nu ka de godt og ikke behøver at øve sig mere;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts