Hop til indhold

hurrta y sele ?


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Har i dag købt en Y sele til Tjaldur, da vi har så mange skrammel sele. Har en i fleece hvor den sidder så langt oppe at trækket ligger hvor han har spondylose. Så har jeg to andre hvor han kan komme ud af den ene inden man siger TJALDUR og så har jeg en hvor spændet sidder på siden og skaver ham voldsomt på albuen og så har jeg en som han har gået med nogen tid, men igen sidder spændet helt åndsvagt og rammer hans albue for hvert skridt han tager.

 

I dag besluttede jeg mig så for at ofre penge til en Y hurtta sele. Købte en str 70, synes en str 80 så voldsom ud og der er ikke noget der hedder 75,

 

Umiddelbart sidder den perfekt, men synes trækket ligger meget på halsen, ligesom jeg synes stroppen om maven sidder utrolig tæt på hans forben. Der er slet ingen afstand fra " armhulerne" og til stroppen, bør der være det ?

 

Hvordan sidder jeres y sele på jeres hund ?? Kan prøve at tage et billede af ham om lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du skulle have haft stoerrelsen stoerre. Mine to store 24 og 37 kilo) bruger begge den i stoerrelse 90

 

frygtede godt nogen ville sige det. Øv, HADER at købe udstyr. Tror en str 75 ( som ikke findes ) ville have været perfekt, synes godt nok str 80 så stor ud. Men nu har jeg taget den i brug for synes den sad så godt, lige indtil jeg blev i tvivl, suk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også den sidder som om den er lidt for lille.. Men du har ret, for det ser ikke så slemt ud... Hvordan ville en 80 se ud på ham? Ville han svømme helt i den?

 

Jeg tror str 80 ville være alt for voldsom om halsen(bringen) for den kan jo ikke justeret i bringen/halsen og han kan jo bakke ud af hvad som helst. Ligesom jeg synes spændet på str 80 var voldsomt stort. denne her str 70 har jeg måtte justere meget ind omkring maven, da den var stor. Tror ikke en 80 kunne blive lille nok i maveomkredsen. Men han er meget smal på bringen og i halsen. Og så alligevel ikke for, BOT dækkenet i str 40 som skulle passe en cocker fordi de skulle være store i størrelsen, strammer ham om bringen :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

altså selvom han trak på turen som han plejer, så lød han ikke som om han var ved at blive kvalt, selvom den hviler meget på halsen/bringen. Må jo bare holde øje med at det ikke skaver ham i albuerne. Når jeg goggler synes jeg at der kommer flere billeder af hunde med den på, hvor den sidder tæt på armhulerne, ligesom på tjaldur. Men kan godt se den sidder tæt på bringen. Årh altså.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes den sidder ok. En størrelse imellem nok perfekt, som du selv siger. Ingen af mine kan af samme grund passe y selen...Eller måske er sheila blevet fed nok nu til at være i en 90...

 

Men jeg kender en lagotto der har samme sele og den sidder også godt tæt på ham og han har brugt den i årevis og han trækker meget og hårdt og den har aldrig generet. tror også det er en 70.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar alle sammen. Jeg havde mest forkus på at der ikke sad spænder på siderne ved hans albuer til at genere ham og at han ikke kan trække sig ud af den. Hurrtas T sele tager ham et sekundt at kaste sig ud af, ligesom K9 selerne. Og hurra her genere spændet ham ikke, men så blev jeg bange for om selen gik for tæt på armhulerne og strammede ham på halsen. Suk. Jeg tror det går, jeg må holde øje med at han ikke bliver generet i armhulerne. Måske er jeg bare for pylret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne her har jeg haft i to år, den har han brugt aller mest, den sidder godt på ham, men det gør den alligevel ikke, for lukke spændet ender på siden af ham, så hans albue støder ind i det for hvert skridt han tager og selvom han ikke giver tegn til at det er træls, må det være træls for ham, da det også er den albue han har gigt i. http://www.alttilhundogkat.dk/hundeudstyrhundeseler1seler-rogz?/Generelt/HUNDE/SELER/Seler%20ROGZ/Rogz%20Sele,%20Raf.%20Camo,%20lysebl%E5/gr%E5%20nyancer%20/&showitem=12233

 

Så har jeg den her , der er INTET der genere hans forben, hurra den sidder langt tilbage, men den kommer så langt tilbage, at kabinehaget ender med at sidde næsten ved lænden, midt på ryggen, lige der hvor han har spondylose og når han så trækker, så knækker han sådan sammen i ryggen fordi trækket ligger helt forkert http://www.hooked4pets.dk/shop/hunde-sele-premium-8589p.html kiropraktoren korsede sig da hun så det. Nummeret mindre kan ikke nå om hans mave.

 

Så har jeg den her og der sidder lukkespændet sådan at han faktisk ikke kan gå, den sidder under armhulen http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundesnor_hundehalsbaand/hundesele/hunter/260919 og derudover så kan han trække sig ud af den på et sekund.

 

Så har jeg den her, eller ikke helt magen til, men samme princip og den trækker han sig også ud af på ingen tid, han bakke bare lige og vupti så har man ingen hund længere http://www.lowenborg.no/ebiz/products.html?ebiz_products.pid=900631&cid=749862&mpid=749846

 

 

Synes virkelig det er en jungel.

Link til indlæg
Del på andre sites

:roll: Åh ja, jeg har lavet præcis samme nr. som dig Stella.

 

Jeg købte en str. 60 til Mollie, og tog efterfølgende dette billede:

 

303094_10151735992690561_692386273_n.jpg

 

Og så synes jeg bare det så helt galt ud. Det er jo ikke meningen at trækket skal ligge så langt oppe på halsen, så kunne hun ligeså godt have et løst halsbånd på?

 

Så jeg endte med at skulle have fat i en str. 70. Jeg var så heldig at jeg fandt en brugt sele i str. 80, og solgte så den i str. 70 rimelig hurtigt, så mon ikke du også kan sælge din ? De er ret populære de der Hurtta Y-seler.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Halleluja, Tjaldur elsker sin Hurrta sele. Han kan normalt ikke lide at få hverken sele, dækken eller halsbånd på og normalt skal man bruge ca 5 minutter på at lokke ham ud fra under et bord af eller bestikke ham med guffer, før man kan få selen på. Men ikke med den her åbenbart. Der er intet der genere ham i armhulerne eller på albuerne ( jo hvis den drejer lidt om på siden ) og selvom jeg synes den kvæler ham når han trækker, fordi trækket ligger på halsen, synes jeg, ja så springer han glad og gerne rundt i den. Men når han får sine trækflip, så er den SÅ træls, så er det ligesom at have ham i halsbånd, så kunne trækket og ringen hvor linen sættes i, godt liiige side lidt længere nede på ryggen. Men hvor herre til hest, hunden er glad og jeg er glad, og der er gode reflekser i den. Han er også kun løbet ud af den to gange. Hurra. Ja det lyder måske af meget, men modsat mange andre seler, så er det godt gået. tror måske jeg er ved at blive en lille smule Hurrta fan. Har luret meget på deres vinterdækken, men indtil videre afholder prisen mig fra det. Men lækkeret ser det ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...