Hop til indhold

Navn til Islandsk Fårehund? :)


Garfield
 Share

Recommended Posts

Ja, herhjemme har vi debatteret meget omkring hvad vi skal kalde vores lille ny. Synes det er så svært.

Vi har snakket om at det gerne må være lidt ovre i det Islandske/Grønlandske agtige,,,, men ikke alt for meget. Skal gerne være noget man kan udtale, og man ikke behøver at stave og hakke sig igennem til andre. :lol:

 

Omvendt synes jeg heller ikke et typisk dansk hundenavn som Buller og Fido lige passer til. :genert:

 

Så har i nogen gode ideer til en sød lille hanhund??? Vi har talt lidt om Sika, hvad synes i om det?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er ikke alle islandske navne, der er umulige at stave og udtale, f.eks. er der Ari, Baldur, Jokul, Narfi og Petur.

 

Jeg kan godt lide Sika - umiddelbart ville jeg dog nok tro, at det var et tævenavn. Men det er jo lige meget, det finder folk jo hurtigt ud af, at det ikke er. ;-)

 

Jeg forbinder også Sika med et tævenavn. Red også engang på en hoppe som hed det, så måske det er for piget. Men kan bare virkelig godt li det. :)

Nej jeg ved godt at det ikke er alle islandske navne som er svære. Men måske jeg bare ikke er så god til at de er så anderledes. :) Jeg kan måske også bedre forestille mig det til en hund med stamtavle og til udstilling og avl osv.

:vedikke:Men det er godt nok svært. Dog er Sika det navn vi er nogenlunde enige om herhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er vild med:

 

Fifill (mælkebøtte)

Ingi (mandsnavn)

Vinur (ven)

Fafnir (drage)

Ljosi (lys)

 

Er også ret vild med Siggi, Petur, Trausti [Trøsti], Tvistur, Isak og Djass. Alle islandske.

 

Som udgangspunkt, hvis I ender med et islandsk anvn, så skal det ende på i, ir, ur eller en konsonant. A-endelser er hunkøn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forbinder også Sika med et tævenavn. Red også engang på en hoppe som hed det, så måske det er for piget. Men kan bare virkelig godt li det. :)

Nej jeg ved godt at det ikke er alle islandske navne som er svære. Men måske jeg bare ikke er så god til at de er så anderledes. :) Jeg kan måske også bedre forestille mig det til en hund med stamtavle og til udstilling og avl osv.

:vedikke:Men det er godt nok svært. Dog er Sika det navn vi er nogenlunde enige om herhjemme.

 

Hvis Sika er for piget, hvad så med Siko eller Siku?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er vild med:

 

Fifill (mælkebøtte)

Ingi (mandsnavn)

Vinur (ven)

Fafnir (drage)

Ljosi (lys)

 

Er også ret vild med Siggi, Petur, Trausti [Trøsti], Tvistur, Isak og Djass. Alle islandske.

 

Som udgangspunkt, hvis I ender med et islandsk anvn, så skal det ende på i, ir, ur eller en konsonant. A-endelser er hunkøn.

Ih Petur og Djass er fine navne! :hjerte: :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville helt klart kalde ham Fenris - det er et stærkt og godt hundenavn fra den nordiske mytologi :)

 

Åh ja, Fenris er genialt!

 

Ja, herhjemme har vi debatteret meget omkring hvad vi skal kalde vores lille ny. Synes det er så svært.

Vi har snakket om at det gerne må være lidt ovre i det Islandske/Grønlandske agtige,,,, men ikke alt for meget. Skal gerne være noget man kan udtale, og man ikke behøver at stave og hakke sig igennem til andre. :lol:

 

Omvendt synes jeg heller ikke et typisk dansk hundenavn som Buller og Fido lige passer til. :genert:

 

Så har i nogen gode ideer til en sød lille hanhund??? Vi har talt lidt om Sika, hvad synes i om det?

 

Islandske hankønsnavne ender ikke på a, men ofte på i eller ur, så Sika er måske umiddelbart et tævenavn. Men I bestemmer jo selv :) Hvis det ikke skal blive alt for islandsk, kan I jo opkalde ham efter nordisk mytologi, Geysir eller en vulkan (de fleste er hunkønsnavne, men der er også en, der hedder Keilir)

 

Ellers kan du på denne hjemmeside læse betydningen og høre udtalen af en masse islandske (heste)navne: http://www.frodur.de/

Jeg bruger den, når jeg dagdrømmer om min kommende hest :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fjalar

Dagur

Draumur

Moldi ( jo det er et han køns navn )

Tvistur

Odin

Thor

Loke

Tjalfe

Frej

 

Min egen hund hedder Tjaldur, mine tidligere hed Teitur og Tjalfe.

 

Håber du finder et godt navn til din nye hund. Tillykke med den :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er vild med:

 

Fifill (mælkebøtte)

Ingi (mandsnavn)

Vinur (ven)

Fafnir (drage)

Ljosi (lys)

 

Er også ret vild med Siggi, Petur, Trausti [Trøsti], Tvistur, Isak og Djass. Alle islandske.

 

Som udgangspunkt, hvis I ender med et islandsk anvn, så skal det ende på i, ir, ur eller en konsonant. A-endelser er hunkøn.[/quoteS]

 

Vinur, Fafnir og Ljosi er fine navne, men også Ljomi (fløde)

 

Og velkommen til :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Siggi?

Er Sika Islandsk? Men hvis det bare skal være islandsk klingende, er det vel fint nok.:-)

 

Undskyld jeg ikke lige har set dit indlæg. Ved ikke om sika er islandsk, men ja bare noget der klinger derhen af😊 men ender det på a eller i så er det pige navne.. Tænkte måske på miko?? Kunne det være noget?😀

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er vild med:

 

Fifill (mælkebøtte)

Ingi (mandsnavn)

Vinur (ven)

Fafnir (drage)

Ljosi (lys)

 

Er også ret vild med Siggi, Petur, Trausti [Trøsti], Tvistur, Isak og Djass. Alle islandske.

 

Som udgangspunkt, hvis I ender med et islandsk anvn, så skal det ende på i, ir, ur eller en konsonant. A-endelser er hunkøn.[/quoteS]

 

Vinur, Fafnir og Ljosi er fine navne, men også Ljomi (fløde)

 

Og velkommen til :vinken:

 

Jeg vender mig nok desværre ikke til de helt islandske navne😒 det godt nok svært.

Men det må komme hen af vejen.

Tak for velkomsten. 😉

Link til indlæg
Del på andre sites

Fjalar

Dagur

Draumur

Moldi ( jo det er et han køns navn )

Tvistur

Odin

Thor

Loke

Tjalfe

Frej

 

Min egen hund hedder Tjaldur, mine tidligere hed Teitur og Tjalfe.

 

Håber du finder et godt navn til din nye hund. Tillykke med den :-D

 

Tak skal du ha😊 ja jeg kan også godt lide tjalfe, men det går manden ikke ind for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...