Hop til indhold

NY hund - 6 spørgsmål som jeg søger hjælp til!


Gæst raptus
 Share

Recommended Posts

Hej med jer alle på dette forum.

 

Jeg har lige nogle spørgsmål vedrørende vores NYE DSG som ergodt 2 3/4 år nu og hedder Maja.

 

Lad mig lige oplyse inden jeg stiller mine spørgsmål, at vitidlige har haft hund/e i god 32 år, men det har alle været Schæfere af beggekøn.

 

Konen og jeg er nu blevet lidt for gamle (syntes vi da selv)til at vi vil have sådan en stor hund igen og efter megen søgen på Google fandtvi ud af, at en dsg lige var noget for os. Vi har derfor læst en masse om dennehunderace inden vi begyndte at søge efter den helt rigtige hund til os.

 

Vi fandt en der var 2½ gammel der boede hos en studerende(præst) som gerne ville finde et godt hjem til sin hund. Han boede påFrederiksberg i en lille lejlighed på 3. sal og han søgte et nyt hjem til sinhund, da han igennem længere tid ikke syntes, at han kunne passe den som en dsgskal passes.

 

Efter 5 timers snak og samvær med hunden, så syntes han, atvi var de rigtige personer til at overtage/købe hans hund – og det var viselvfølgelig meget glade for.

 

Her er så minespørgsmål:

 

 

  1. Hunden klør sig meget ofte?

Den har ikke lopper eller andetutøj i pelsen og den får en meget varieret kost.

Den har været i bad 2 gange på degodt 3 måneder vi har haft hunden og vi bruger en god shampoo og det bliverskyllet virkelig godt.

Bliver børstet og ret med engummihandske hver dag

 

 

  1. Hunden rejser sig mange gange om dagen og ryster sig og lægger sig så ned igen. Det er hele kroppen den ryster og IKKE kun hovedet..

Jeg har kontrolleret ørene og deer helt rene og pæne (den har ikke ondt

nogen steder)

3. Når jeg dagligt børster hunden, så fælder denvirkelig meget. Selv vores

tidligere hunde har aldrig fældet så meget –størrelsen taget i betragtning.

 

Se punkt 1.

 

4. Når min kone kommer hjem fra arbejde og nårvores 2 mindste børnebørn

kommer (3 og 6 år), så bliver hunden fuldstændig”sindssyg” af glæde

og det er jo godt nok, men det erlige i overkanten. Hun og børnene har

prøvet at fuldstændig ignorere den igennem længere tid,men det har ikke

hjulpet det mindste?

 

5. Er det normalt at når hunden bevæger sig lidthurtigt med hovedet, så får

den det som jeg kalder ”racerører”? – se billedet!

 

PA140004.jpg

 

6. Hendes negle på forpoterne er utrolig lange.Jeg har klippet dem så langt

ind som man kan uden at klippe i blodårerne de er blevetklippe ca. 1

gang om måneden. Neglene på bagpoterne er ok.

 

Er der noget at gøre ved det? Eller er detnormalt at neglene skal være så

lange? –Se det samme billede under punkt 5!!

 

Jeg har fundet ud af, at det ermeget nemmere at lære/træne en schæferhund end det er at træne Maja op tilnoget, men det kommer måske, hvem ved J

 

Se lige denne sjove video med sovedyret Maja! som du finder på youtube.dk : søg efter: " Maja is getting ready to sleep under a carpet "

 

Håber at i har nogle godesvar/anbefalinger på min 6 spørgsmål.

På forhånd tak..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer alle på dette forum.

 

Jeg har lige nogle spørgsmål vedrørende vores NYE DSG som ergodt 2 3/4 år nu og hedder Maja.

 

Lad mig lige oplyse inden jeg stiller mine spørgsmål, at vitidlige har haft hund/e i god 32 år, men det har alle været Schæfere af beggekøn.

 

Konen og jeg er nu blevet lidt for gamle (syntes vi da selv)til at vi vil have sådan en stor hund igen og efter megen søgen på Google fandtvi ud af, at en dsg lige var noget for os. Vi har derfor læst en masse om dennehunderace inden vi begyndte at søge efter den helt rigtige hund til os.

 

Vi fandt en der var 2½ gammel der boede hos en studerende(præst) som gerne ville finde et godt hjem til sin hund. Han boede påFrederiksberg i en lille lejlighed på 3. sal og han søgte et nyt hjem til sinhund, da han igennem længere tid ikke syntes, at han kunne passe den som en dsgskal passes.

 

Efter 5 timers snak og samvær med hunden, så syntes han, atvi var de rigtige personer til at overtage/købe hans hund – og det var viselvfølgelig meget glade for.

 

Her er så minespørgsmål:

 

 

  1. Hunden klør sig meget ofte?

Den har ikke lopper eller andetutøj i pelsen og den får en meget varieret kost.

Den har været i bad 2 gange på degodt 3 måneder vi har haft hunden og vi bruger en god shampoo og det bliverskyllet virkelig godt.

Bliver børstet og ret med engummihandske hver dag

 

 

  1. Hunden rejser sig mange gange om dagen og ryster sig og lægger sig så ned igen. Det er hele kroppen den ryster og IKKE kun hovedet..

Jeg har kontrolleret ørene og deer helt rene og pæne (den har ikke ondt

nogen steder)

3. Når jeg dagligt børster hunden, så fælder denvirkelig meget. Selv vores

tidligere hunde har aldrig fældet så meget –størrelsen taget i betragtning.

 

Se punkt 1.

 

Jeg ville prøve med et nyt foder. Hvad spiser den nu? Prøv et allergifoder, eller et foder med én proteinkilde. Jeg tænker noget allergi, og det nemmeste er at starte op på et allergifoder i 6-8 uger og se om det hjælper. Hvis der ikke er nogen bedring, må det blive dyrlægen.

 

4. Når min kone kommer hjem fra arbejde og nårvores 2 mindste børnebørn

kommer (3 og 6 år), så bliver hunden fuldstændig”sindssyg” af glæde

og det er jo godt nok, men det erlige i overkanten. Hun og børnene har

prøvet at fuldstændig ignorere den igennem længere tid,men det har ikke

hjulpet det mindste?

 

Kan i ikke prøve at hilse kort på hunden, og så gå ind i huset og ignorere hunden. Giv den evt. en lille tyggepind eller et par godbidder som den kan koncentrere sig om.

5. Er det normalt at når hunden bevæger sig lidthurtigt med hovedet, så får

den det som jeg kalder ”racerører”? – se billedet!

 

[ATTACH=CONFIG]113678[/ATTACH]

 

Ja, hunde med flapører får tit vrangen ud :-)

 

6. Hendes negle på forpoterne er utrolig lange.Jeg har klippet dem så langt

ind som man kan uden at klippe i blodårerne de er blevetklippe ca. 1

gang om måneden. Neglene på bagpoterne er ok.

 

DSG synes jeg har tendens til lange negle! Men de kan kortes ned på den hårde måde, men spørg lige en dyrlæge om det er nødvendigt. Hvis de skal kortes, skal de klippes så langt ned at de bløder/næsten bløder et par gange om måneden.

 

Er der noget at gøre ved det? Eller er detnormalt at neglene skal være så

lange? –Se det samme billede under punkt 5!!

 

Jeg har fundet ud af, at det ermeget nemmere at lære/træne en schæferhund end det er at træne Maja op tilnoget, men det kommer måske, hvem ved J

 

Se lige denne sjove video med sovedyret Maja! som du finder på youtube.dk : søg efter: " Maja is getting ready to sleep under a carpet "

 

Håber at i har nogle godesvar/anbefalinger på min 6 spørgsmål.

På forhånd tak..

 

Jeg har svaret med rødt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til, Raptus. Dejligt at høre når folk indser at den race de altid har haft ikke nødvendigvis er det bedste valg længere. Respekt for det. Også at I vælger at tage en genbrugshund til jer, det bliver man da glad i låget over at læse.

 

 

  1. Hunden klør sig meget ofte?

Den har ikke lopper eller andetutøj i pelsen og den får en meget varieret kost.

Den har været i bad 2 gange på degodt 3 måneder vi har haft hunden og vi bruger en god shampoo og det bliverskyllet virkelig godt.

Bliver børstet og ret med engummihandske hver dag

Som Anne1979 også siger, kan det være allergi. Der er dog større risiko for at hunde får andre allergier end overfor foder, så jeg ville skifte til et produkt uden korn i (da det begrænser lagermider, som hunde langt tiere ikke tåler). Det kan være en god ting at skylle hunden ofte, da der kan sidde ting og sager i pelsen, men jeg ville ikke bruge shampoo da det kan ændre hudens naturlige ballance. Hvis du vil finde ud af om din hund er allergisk, så find en dermatolog med det samme. De laver ikke andet end at kigge på hud og er mere effektive end almindelige dyrlæger.

 

Alternativt tænker jeg også at det kan være en stressreaktion, navnlig når man læser din fyldestgørende beskrivelse af Maja (det er dejligt når man ikke selv skal hive alt ud af folk). :5up: At hun reagerer voldsomt når der kommer nogle og rejser sig op og ryster sig uden at det virker til at der er en årsag, kunne godt hænge sammen med at hun er lidt stresset og så ville rolige aktiviteter, såsom fodersøg, finde guffer, spor mm. kunne virke dæmpende.

 

6. Hendes negle på forpoterne er utrolig lange.Jeg har klippet dem så langt

ind som man kan uden at klippe i blodårerne de er blevetklippe ca. 1

gang om måneden. Neglene på bagpoterne er ok.

 

Er der noget at gøre ved det? Eller er detnormalt at neglene skal være så

lange? –Se det samme billede under punkt 5!!

Prøv i en periode at klip neglene et par millimeter en gang om ugen, for så vil blodårer og nerver trække sig tilbage. Få evt. dyrlægen til at gå Maja efter for at se om hun evt. kan have nogle rygproblemer der kan give denne forskel på hvor meget hun slider sine negle. Smerter kan iøvrigt også skabe stressrelateret adfærd.

Jeg har fundet ud af, at det ermeget nemmere at lære/træne en schæferhund end det er at træne Maja op tilnoget, men det kommer måske, hvem ved J

Jo, men nu er der næppe heller noget mere taknemmeligt at træne end en schæfer, men derfor kan det jo godt blive sjovt alligevel, det kan være I lige skal vænne jer til at det er lidt anderledes. Pøj pøj med det.

 

Se lige denne sjove video med sovedyret Maja! som du finder på youtube.dk : søg efter: " Maja is getting ready to sleep under a carpet "

 

 

Nej hvor sjovt!. Det har jeg godt nok aldrig set umotiveret og hvor er hun nuttet,.. sådan helt koncentreret. :lun: Hun må jo have fundet ud af at det er rart at ligge under en dyne og slumre. :lol: Har lige tilladt mig at sætte et link ind, til de dovne der ikke selv gider lede efter det. :blink:

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til :-D

 

Ja, ørene vender, som vinden blæser nogle gange :lol:... og det ser ud som om, at de er blevet ørekuperet.

 

Mht. neglene, så slider min dsg Tulle dem korte ved, at grave efter mus, så du må ud og finde nogle musehuller, hun kan grave :-)...og hvor er hun sød på videoen :lun:...godt, at hun er selvhjulpen :-)...Tulle tager også selv tæpper og dyner over sig. Tror, at næsten alle dgs`er elsker, at sove under tæpper og dyner :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da I skal tage hende med til jeres dyrlæge som I er trykke ved og få lavet et generelt sundhedstjek af hende.

 

mht hendes vildskab, så er det bedst enok at aflede hende, smid hende i haven når I lige har hilst og lad hende få en omgang godbidder at søge :)

synes I stadig ikke hverdagen på den front fungere, så har DcH en gratis konsulenttjeneste (ved faktisk ikke om man skal være medlem af dch for at gøre brug af den?)

 

Jo, men nu er der næppe heller noget mere taknemmeligt at træne end en schæfer, men derfor kan det jo godt blive sjovt alligevel, det kan være I lige skal vænne jer til at det er lidt anderledes. Pøj pøj med det.

Det jeg nu ikke helt enig i :)

 

Generelt er en hund der er nem at belønne nemme at træne (eller hunde der arbejder intens for at undgå hvis man bruger de former for træningsmetoder). Så ja de schæfere som er nemme at belønne er nemme at træne, men det gælder for alle racer!

 

Jeg tror denne bog kunne glæde jer rigtig meget http://www.saxo.com/dk/forlag/canis_15608

den er nem at læse, nem at forstå, og ideer til træning med eksempler på step by step der er lige til at gå til!

 

Så frem med frikadellerne og så det bare at træne derud af :D ( hvis hun er til frikadeller altså).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :-)

 

Tillykke med din "nye" genbrugshund! :-D

Vi har selv en DSG (blanding, most likely) som vi overtog da han var knap et år, og både med fældning og kløe var vi i samme situation. Futte fik dengang det billigste hundemad fra købmanden...... Og det gjorde intet godt for ham! Efter han blev kastreret anbefalede dyrlægen os at købe Hill's, hvilket hverken gjorde til eller fra. Når han stod stille dryssede hårene bare af ham.

Efter 14 dage på kornfrit foder stoppede fældningen, det var første gang i de 4-5 måneder vi havde haft ham at han ikke fældede ustyrligt.

 

Der er en hyggelig gruppe på facebook for os DSG-ejere hvor man kan dele billeder osv. https://www.facebook.com/groups/Falkencrone/

 

Og hvor er Maja bare herlig når hun putter sig:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak til alle jer der har givet mig svar på mit lange indlæg :klap:

 

Jeg vil nu nærlæse alle svarene igen og igen og se om det er nogen af dem der kan bruges/hjælper.

 

Hvad angår den mad som vi giver Maja, så er det IKKE hundefoder, men den almindelige mad som vi får dagligt. Det vil sige, leverpostej på rugbrød. sovs, kartofler og kød (aftensmad) o.s.v.

 

Da vi overtog hunden fik vi hende chippet, vaccineret og checket hos dyrlægen og han havde ikke noget at påtale.

 

Hvad angår linket til videoen på Youtube - hvor Maja tager tæppe på - så kunne jeg ikke får lov til at sætte linket ind direkte fordi jeg ikke have indlæg nok på dette forum:stupid:

 

Kom gerne med flere gode råd...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusinde tak til alle jer der har givet mig svar på mit lange indlæg :klap:

 

Jeg vil nu nærlæse alle svarene igen og igen og se om det er nogen af dem der kan bruges/hjælper.

 

Hvad angår den mad som vi giver Maja, så er det IKKE hundefoder, men den almindelige mad som vi får dagligt. Det vil sige, leverpostej på rugbrød. sovs, kartofler og kød (aftensmad) o.s.v.

 

Da vi overtog hunden fik vi hende chippet, vaccineret og checket hos dyrlægen og han havde ikke noget at påtale.

 

Hvad angår linket til videoen på Youtube - hvor Maja tager tæppe på - så kunne jeg ikke får lov til at sætte linket ind direkte fordi jeg ikke have indlæg nok på dette forum:stupid:

 

Kom gerne med flere gode råd...

 

Jeg synes i skal passe på med at fodre udelukkende med madrester, leverpostej osv. En hund har nogle helt andre behov for næringsstoffer end mennesker - og der er en risiko for at Maja fælder fordi hun ikke får dækket sine behov gennem kosten.

Hvis jeg var jer, ville jeg give hende et godt grundfoder til hunde. Så kan i evt. Supplere op med lidt madrester, hvis hendes vægt ellers kan holde til det :)

gundfoderet kan være et godt tørfoder, hjemmelavet eller råt alt efter hvad i har mest lyst til at kaste jer ud i. Men jeg vil anbefale jer at lave en gennemtænkt foderplan til hende, fremfor bare at stole på at variation af foderet er ok. Især hvis hun allerede mangler næringsstoffer.

 

Du du kan finde en masse information om både hjemmelavet foder og barf/rå foderplaner her på siden. Under foder er der også utallige anbefalinger og erfaringer med forskellige fodermærker, som du kan trække på .

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lider selv af en sygdom, hvor jeg ikke optager de rigtige næringsstoffer gennem maden. Ud over problemer med vægten, giver det også hudirritation, både som klør, tørhed og sart hud. Jeg vil som de andre anbefale at i STRAKS finder et godt hundefoder, og kører hende over på det.

 

Det er misforstået godhed at give hunde menneskemad (som primært foder). Fint hvis hun kan tåle det - så kan hun sagtens få en smule engang imellem. Hunde har brug for meget mere protein end vi mennesker, ligesom de har brug for vitaminer og mineraler i en anden sammensætning end os.

 

Det er ikke usandsynligt at både kløe, fældning og hendes opkørthed skyldes foderet. Mht. opkørthed, er vores mad fuld af kulhydrat (sukker). Jeg går ikke ud fra at du ønsker at fodre dine børnebørn med store mængder sukker når de er på besøg, når du ved at de bagefter kravler på væggene?:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enige med de andre - skynd jer over på et godt hundefoder, hunde har brug for andre ting end det der er i menneskemad. Fint engang imellem at give menneske mad i små doser, men pirmært skal det være hundefoder hvis man spørger mig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til.

Hvor er Maja yndig.

Jeg ville i jeres sted straks finde et ordenligt hundefoder og give det som primær foder. Jeg fodrer nu med Essential og har før brugt Olivers på rigtig mange hunde ,også drægtige tæver. Og har aldrig haft hud/pelsproblemer eller kløe. Jeg kunne forestille mig, hun førhen i opvækst måske havde fået et for billigt foder og derfor manler noget, f.eks vitaminer, zink eller andre mineraler og så nok også olie.

Husker tilbage i 1950 + 60erne hvor fuldfoder ikke var normalt. Der skulle gives vitamin og olietilskud til det hjemmelavede for at få en supersund hund. Rugbrød er vanskelig at fordøje med udbytte for hunde.

I må påregne at en udvokset hund ofte vil være rigtig længe om helt at blive sig selv efter ejerskift. Og nogle vil blive hermorider, der er ræd for at blive adskilt fra ny ejer. Hun er jo ung, så hendes måske for voldsomme hilseadfærd er nok naturlig ophidselse, som I ikke skal vende ryggen helt til. Hun har brug for at få bekræftet, at i og gæster også er glad for at se hende igen. Hun har brug for at føle sig som et accepteret familiemedlem, så hils og kast evt. et tøjdyr hun kan afreagerer på. Hvis i negliserer hende , vil hendes behov for accept bare vise sig endnu voldsommere.

Med hensyn til indlæring så husker jeg, at da racen blev renavlet fra 1970erne, da blev flere dsg da lydighedschampion. Måske kommer det , når hun lige finder ud af , hvad det går ud på.

 

Min ene hund reder seng med sin dyne over , præcis som Maja.

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu en gang tak på de mange og gode indlæg.

 

Da jeg kan se, at mange af indlæggene går på Majas mad, så vil jeg finde noget godt all-round hundefoder til den og prøve at se om det skulle hjælpe hende af med det at hun rejser sig op mange gange om dagen og ryster + klør sig + fælder en hel del og måske kunne det også hjælpe på hendes aktivitet - da hun er 100% tens hele tiden. Eks. bevæger jeg en storetå, så er hun på dupperne. :damn:

 

 

Jeg kan huske fra tidligere hunde, at når vi gav dem hunde -tørkost- foder, så var der noget med max. protein på 20% - er det helt i skoven??

 

Jeg har kikket under gruppen/forrummet "hundefoder" og der er sikkert mange gode råd, men jeg vælger alligevel at spørge om der er nogen af jer der fodrer jeres hund udelukkende med tørfoder og kan i anbefale et godt og BILLIGT produkt som en Pensionist har råd til at betale..:megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu en gang tak på de mange og gode indlæg.

 

Da jeg kan se, at mange af indlæggene går på Majas mad, så vil jeg finde noget godt all-round hundefoder til den og prøve at se om det skulle hjælpe hende af med det at hun rejser sig op mange gange om dagen og ryster + klør sig + fælder en hel del og måske kunne det også hjælpe på hendes aktivitet - da hun er 100% tens hele tiden. Eks. bevæger jeg en storetå, så er hun på dupperne. :damn:

 

 

Jeg kan huske fra tidligere hunde, at når vi gav dem hunde -tørkost- foder, så var der noget med max. protein på 20% - er det helt i skoven??

 

Jeg har kikket under gruppen/forrummet "hundefoder" og der er sikkert mange gode råd, men jeg vælger alligevel at spørge om der er nogen af jer der fodrer jeres hund udelukkende med tørfoder og kan i anbefale et godt og BILLIGT produkt som en Pensionist har råd til at betale..:megaked:

 

Det kan godt betale sig at kigge på http://www.zooplus.de

Langt de fleste mærker er noget billigere i Tyskland end herhjemme.

 

Jeg fodrer selv med Happy Dog, som ligger til en fornuftig pris. Jeg har "kun" min egen indkomst og to store hunde, så jeg kigger også på foderprisen, når der indkøbes

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu en gang tak på de mange og gode indlæg.

 

Da jeg kan se, at mange af indlæggene går på Majas mad, så vil jeg finde noget godt all-round hundefoder til den og prøve at se om det skulle hjælpe hende af med det at hun rejser sig op mange gange om dagen og ryster + klør sig + fælder en hel del og måske kunne det også hjælpe på hendes aktivitet - da hun er 100% tens hele tiden. Eks. bevæger jeg en storetå, så er hun på dupperne. :damn:

 

 

Jeg skal ikke kunne udelukke, at foderet kan spille ind på aktivitetsniveuaet , men hvordan aktivere i hende i dagligdagen?...får hun udfordringer nok, både fysisk og mentalt ?...synes ikke, at der står noget om det i dit indlæg og en DSG er jo en aktiv hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundefoder er en jungel!

 

F.eks opdagede jeg (lidt ved at tilfælde og flere sammentræf der pludselig gav mening) at min hund nok faktisk måske slet ikke tåler kornprodukter, selv om jeg vil have forsvoret at han trives godt på royal canin med korn i..

 

så nu får han korn fri, og det kunne altså ses mere end jeg havde troet!

 

Jeg giver 399 for 12 kg, den holder for min 40 kg hund ca en måneds tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fint nok ;-)... men jeg spurgte om, hvordan I aktivere hunden ,fysisk og mentalt, da jeg mener, at det er en ligeså vigtig faktor, hvis hunden er hyperaktiv eller på hele tiden.

 

Enig med Tullemus, prøv evt. med noget fodersøg i haven eller inden for - evt i en foderbold. En DSG er en aktiv lille hund og har brug for at aktivere sig både fysisk men også mentalt - noget hjernegymnastik ville være godt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...