Hop til indhold

Slut med råt ben eller overfodring?


guanomo
 Share

Recommended Posts

Cujo har haft det rigtigt skidt i maven i weekenden :(

 

Lørdag skulle vi have gæster, så 20 min efter de var kommet omkring kl 16 fik han et griseben på20-25 cm, det tog ham 20-30 min så var det væk!.

 

Aftensmaden bestod af en dåse hundemad med lever og hjerte (første han spiser lever og hjerte)

 

Lørdag nat brækkede han sig så 2 gange i soveværelset :badr: jeg var i gang med at gøre første gang rent da anden portion kom ud.. der var ben stumper i helt op til størrelse som en 5 krone.

 

Resten af søndag gik stille og roligt, han sov hele dagen kun afbrudt af lidt korte ture i haven. Han spiste tørkost til morgenmad, men kun ½ portion.

 

Aftensmaden var resten af den grillet culotte fra dagen før, hvor fedtet ect. var skåret fra.

Men, suk, 1 time efter kom det op igen (2 gange), både med og uden benstumper og det STANK af afføring og vi droppede at gå aftentur fordi han var så afkræftet at se på. Han sov hele aften.

 

Han har også brækket sig mindst 3 gange i have.

 

Mine tanker er.

 

1. Han har spsit det ben for hurtigt så han har slugt store stykker.

2. Ben og dåsemad var for meget indenfor et par timer.

3. Han kan ikke tåle lever/hjerte.

 

??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Cujo har haft det rigtigt skidt i maven i weekenden :(

 

Lørdag skulle vi have gæster, så 20 min efter de var kommet omkring kl 16 fik han et griseben på20-25 cm, det tog ham 20-30 min så var det væk!.

 

Aftensmaden bestod af en dåse hundemad med lever og hjerte (første han spiser lever og hjerte)

 

Lørdag nat brækkede han sig så 2 gange i soveværelset :badr: jeg var i gang med at gøre første gang rent da anden portion kom ud.. der var ben stumper i helt op til størrelse som en 5 krone.

 

Resten af søndag gik stille og roligt, han sov hele dagen kun afbrudt af lidt korte ture i haven. Han spiste tørkost til morgenmad, men kun ½ portion.

 

Aftensmaden var resten af den grillet culotte fra dagen før, hvor fedtet ect. var skåret fra.

Men, suk, 1 time efter kom det op igen (2 gange), både med og uden benstumper og det STANK af afføring og vi droppede at gå aftentur fordi han var så afkræftet at se på. Han sov hele aften.

 

Han har også brækket sig mindst 3 gange i have.

 

Mine tanker er.

 

1. Han har spsit det ben for hurtigt så han har slugt store stykker.

2. Ben og dåsemad var for meget indenfor et par timer.

3. Han kan ikke tåle lever/hjerte.

 

??

 

Stakkels lille cujo :ae: Har han det bedre nu?

 

Jeg er ikke ekspert, men har lyst til at sige, 'jeg er sikker på at det er benet han har fået som er skyld i problemet'.

 

Jeg er nok en af dem, som er modstander af at nogle af de folk der barfer/fodrer råt giver store mængder ben på en gang. Nogle har også det som de kalder 'ben dag' hvor hunden kun får ben - det kan jeg slet ikke forstå. Andre synes det er et godt tegn, hvis hundens afførring (som resultat af benspisning) bliver hvid - det kan jeg heller ikke forstå - det må være en pine for hunden at få sådan en sten ud af kroppen.

 

Sorry, lige et sidespor :oops:

 

Ben tager længere tid at fordøje, og hvis Cujo, ligesom Vinter, spiser det hurtigt og i store bidder, så kommer der en stor mængde ned i maven - i forhold til hvis hunden brugte flere dage på det. Så mener jeg, at det nemt kan lave forstoppelse (blandt andet), men ikke kun i form af opkast, men også tynd og hård mave.

 

Det er også vigtigt, synes jeg, at hunden ikke får et næsten bart ben - men derimod et der er lidt pakket i kød.

 

En ting du kan gøre er, at give ham kyllingenakker, kyllinge lår og vinger, hareben osv. Altså, giv ham ben fra mindre dyr - og kun lidt hver dag eller hver anden dag. F.eks 3-4 kyllinge nakker en dag og et kyllinge lår et par dage efter. Derved spredes ben mængden ud over flere dage, maven får ikke så meget på en gang, og det 'pakkes ind' af alle de andre ting cujo får, som f.eks. lever, samt det kød som der allerede findes på f.eks. kyllinge låret ;)

 

Hvis du gerne vil give ham ben fra større dyr nogle gange, så hav noget godt parat, hold øje med ham og bed ham om at bytte benet for en lille luns kød, når han har spist en smule (f.eks. svarende til et kyllinge lår).

Redigeret af snevinter
Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels lille cujo :ae: Har han det bedre nu?

 

Jeg er ikke ekspert, men har lyst til at sige, 'jeg er sikker på at det er benet han har fået som er skyld i problemet'.

 

Jeg er nok en af dem, som er modstander af at folk der barfer/fodrer råt giver store mængder ben på en gang. Nogle har også det som de kalder 'ben dag' hvor hunden kun får ben - det kan jeg slet ikke forstå. Andre synes det er et godt tegn, hvis hundens afførring (som resultat af benspisning) bliver hvid - det kan jeg heller ikke forstå - det må være en pine for hunden at få sådan en sten ud af kroppen.

 

Sorry, lige et sidespor :oops:

 

Ben tager længere tid at fordøje, og hvis Cujo, ligesom Vinter, spiser det hurtigt og i store bidder, så kommer der en stor mængde ned i maven - i forhold til hvis hunden brugte flere dage på det. Så mener jeg, at det nemt kan lave forstoppelse (blandt andet), men ikke kun i form af opkast, men også tynd og hård mave.

 

Det er også vigtigt, synes jeg, at hunden ikke får et næsten bart ben - men derimod et der er lidt pakket i kød.

 

En ting du kan gøre er, at give ham kyllingenakker, kyllinge lår og vinger, hareben osv. Altså, giv ham ben fra mindre dyr - og kun lidt hver dag eller hver anden dag. F.eks 3-4 kyllinge nakker en dag og et kyllinge lår et par dage efter. Derved spredes ben mængden ud over flere dage, maven får ikke så meget på en gang, og det 'pakkes ind' af alle de andre ting cujo får, som f.eks. lever.

 

Hvis du gerne vil give ham ben fra større dyr nogle gange, så hav noget godt parat, hold øje med ham og bed ham om at bytte benet for en lille luns kød, når han har spist en smule (f.eks. svarende til et kyllinge lår).

 

undskyld jeg blander mig men vil gerne høre om jeg forstår rigtig,:?: må hunden få rå kyllingeben ???????????:vinken: vi er begyndt med lidt råt engang imellem da mad ikke er et hit hos bella.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels lille cujo :ae: Har han det bedre nu?

 

Jeg er ikke ekspert, men har lyst til at sige, 'jeg er sikker på at det er benet han har fået som er skyld i problemet'.

 

Jeg er nok en af dem, som er modstander af at folk der barfer/fodrer råt giver store mængder ben på en gang. Nogle har også det som de kalder 'ben dag' hvor hunden kun får ben - det kan jeg slet ikke forstå. Andre synes det er et godt tegn, hvis hundens afførring (som resultat af benspisning) bliver hvid - det kan jeg heller ikke forstå - det må være en pine for hunden at få sådan en sten ud af kroppen.

 

Sorry, lige et sidespor :oops:

 

Ben tager længere tid at fordøje, og hvis Cujo, ligesom Vinter, spiser det hurtigt og i store bidder, så kommer der en stor mængde ned i maven - i forhold til hvis hunden brugte flere dage på det. Så mener jeg, at det nemt kan lave forstoppelse (blandt andet), men ikke kun i form af opkast, men også tynd og hård mave.

 

Det er også vigtigt, synes jeg, at hunden ikke får et næsten bart ben - men derimod et der er lidt pakket i kød.

 

En ting du kan gøre er, at give ham kyllingenakker, kyllinge lår og vinger, hareben osv. Altså, giv ham ben fra mindre dyr - og kun lidt hver dag eller hver anden dag. F.eks 3-4 kyllinge nakker en dag og et kyllinge lår et par dage efter. Derved spredes ben mængden ud over flere dage, maven får ikke så meget på en gang, og det 'pakkes ind' af alle de andre ting cujo får, som f.eks. lever.

 

Hvis du gerne vil give ham ben fra større dyr nogle gange, så hav noget godt parat, hold øje med ham og bed ham om at bytte benet for en lille luns kød, når han har spist en smule (f.eks. svarende til et kyllinge lår).

Cujo hører til dem der sjældent for ben/råt kød.

Så tror selv efter hvad du skriver at det var for meget for ham og få den dåse hundemad også, han får sådan 1 dåse 1 gang i ugen når vi andre smovser os i lækker mad i weekenden :-)

Han virkede lidt mere frisk i dag, han var lidt sløv på morgenturen og han fik en lidt mindre portion tørkost i morges og ellers lå han bare og slappede af inden vi kørte på job.

Jeg skal huske det med de mindre ben, køber en pose kylling underlår, så kan få et en gang imellem.

 

Der var lidt kød på benet, de var købt som "til hunden" vores lokale slagtere har faste aftaler med folk ang. deres ben, så køber nogle i supermarkedet.

Det var 2 i posen, mener ikke han brækkede sig da han fik det andet, måske fordi han fik det om eftermiddag og kun fik tørkost over den dag i stedet for den dåsemad han fik i lørdags.

 

Okseben holder jo hele livet næsten :-) men grise og fåre knogler de ryger bare ned.

 

undskyld jeg blander mig men vil gerne høre om jeg forstår rigtig,:?: må hunden få rå kyllingeben ???????????:vinken: vi er begyndt med lidt råt engang imellem da mad ikke er et hit hos bella.

Ja det er de kogte ben de ikke må få, så splinter ben først, det er vist gældende for alle ben typer.

Risikoen for at ben direkte splinter når de er rå er vist ekstrem lille?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen siger også, at netop griseben skulle være hårde ved maven - så måske har det også noget at sige. Vi plejer at holde os til lam og okse for de større bens vedkommende - og f.eks. et kyllingelår som snack.

 

Samme har jeg hørt :hmm: og min lokale slagter nægter at sælge mig svineben til hunden :neutral: Rå grisehaler er dog OK

 

Så jeg bruger primært okse :mums: (som lille pigen så får næsten hver dag :oops:) og lidt lam og kylling :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Stakkels vovse

 

Du skriver at han ikke får rå knogle så tit? Det kan være derfor han brækkede sig - af flere årsager. Han kan have knust knoglen for hurtigt og således slugt stykker han ikke var i stand til at fordøje (hunde kan godt skille sig af med ufordøjelig ting ved at brække sig). Det kan også være at han ikke tåler griseknogle så godt, gris er noget af det som er hårdest for hundens mave. Mine hunde har aldrig haft problemer, men jeg ved mange fraråder at bruge gris pga. af dette. I starten da jeg fodrede med råt brækkede mine hunde sig derimod næsten hver gang de vildt ben. Idag tåler de alle slags ben uden problemer - dog får de ikke rørknogler.

Link til indlæg
Del på andre sites

undskyld jeg blander mig men vil gerne høre om jeg forstår rigtig,:?: må hunden få rå kyllingeben ???????????:vinken: vi er begyndt med lidt råt engang imellem da mad ikke er et hit hos bella.

 

 

jepper - Karla får et kyllingelår ca en gang om ugen / hver halvanden uge - hun elsker det :mums: og de passer lige i størrelse til sådan en lille hund :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

ja der er flere hunde som ikke tåler ben eller griseben og hvis hunden ikke er vant til råt mad er det en normal reaktion fordi han mave ikke er vænnet til det.

 

det samme skete med min egen hanhund da vi skiftede til råt at det tog ham flere mdr at vænne maven til råt så er hunden ikke vant til dette kan de sagtens reagere således

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet kan skyldes flere ting bl.a.:

1. At du blander råt og varmebehandlet ( tørkost ), derved er ph værdien i maven ikke dernede hvor den skal være, så han kan opløse ben

 

2. At du gav ham griseben ( det kan give forstoppelse )

 

Kylling bliver fodret forbyggende med et middel mod tarmbetændelse, og det kan hunde blive alvorligt syge af, så jeg vil anbefale dig at bruge andre ben :-)

 

Generelt vil jeg anbefale at råt og tørkost ikke bliver blandet, da de to ting giver forskellig ph værdi i maven

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet kan skyldes flere ting bl.a.:

1. At du blander råt og varmebehandlet ( tørkost ), derved er ph værdien i maven ikke dernede hvor den skal være, så han kan opløse ben

 

2. At du gav ham griseben ( det kan give forstoppelse )

 

Kylling bliver fodret forbyggende med et middel mod tarmbetændelse, og det kan hunde blive alvorligt syge af, så jeg vil anbefale dig at bruge andre ben :-)

 

Generelt vil jeg anbefale at råt og tørkost ikke bliver blandet, da de to ting giver forskellig ph værdi i maven

 

Jeg er fuldstændig enig, Odine. :5up: Det er også det jeg har lært. Kylling er fyldt med alskens kemi, som hunde (og mennesker) ikke har godt af. Men hvad er det ved svineben, der kan give forstoppelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke helt præcis hvad der gør at svineben kan give forstoppelse.

I naturen spiser ulve ikke svin, dog med undtagelse af de helt små grislinger.

I Sverige, Kålmorten, der nægter ulvene i ulveparken også at spise svin, igen med undtagelse af helt små grislinger.

De vil hellere sulte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...