Hop til indhold

HD

Gæst SANKTBERNHARDSBAMSEN

Recommended Posts

Gæst SANKTBERNHARDSBAMSEN

Hej brugere på HF.

Har brug for at høre jeres råd og erfaringer med HD (hoftedysplasi).

Vi har Malthe der er en 4 årig Sanktbernhardshund. Malthe fik forige år konstateret HD - af graden CD på venstre hofte, højre hofte er helt fin.

Han får dagligt Hills specialfoder mod svage led og fiskeolie, samt 2 x Rimadyl 100mg hver anden dag ( daglig dosis er normalt for hunde 2,5 x 100mg hver dag).

Hvis han ikke får smerterstillende går der 3 dage og så halter han.

Vi har overvejet mange ting, såsom guld implemtater og nu Glycosamin i hans foder. Vi ville helst helt undgå for meget smertestillende.

Er der nogen der har andre erfaringer med behandling af HD? Eventuelt erfaringer med Glycosamin kontra svage led/HD?

Vh

Nete&Martin (og Malthe)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved at der er flere brugere herinde som har gode erfaringer med glucosamin, både den kunstige og den naturlige. Vi er en del som bruger Luposan Gelenk, og en bruger der hedder Beaglepack har oplevet gode resultater med det.

Jeg ville straks starte hunden op på det, i den ene eller anden form. Hvis hunden ikke er kræsen, kan i købe et præparat til heste (det er billigere i længden). Husk samtidig at give msm og chondroitin, hvis i ikke bruger et naturligt produkt.

Og måske kan du finde lidt inspiration her: http://www.hunde-forum.dk/foder/19380-liste-over-foder-og-tilskud-til-hunde-med-led-hd-og-gigtproblemer.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi giver Canosan til vores, men der er rigtig mange muligheder. Gør I noget for at Bygge/holde musklerne ved lige? Vi går i water walker med vores én gang om ugen. Det er rigtig godt for at bygge muskler op og en god måde at kontrolere at det virker (ved svømning kan de godt kompensere og får ikke altid brugt musklerne rigtigt). Vi går også til Rally-O en gang om ugen og så små gåture hver dag. Der ud over har vi fået en masse øvelser (og remedier) til at træne de små muskler op, som de ikke lige får brugt.

Vi har to Cavalier King Charles Spaniels. Molly på 7, som har modereat HD på venstre hofte og Sille på 5, som har så slem HD på begge hofter, at dyrlægen ikke ville sætte bogstaver på. Silles blev opdaget da hun var ni mdr. og der blev hun opereret og fik fjernet den venstre hoftekugle. Det var meningen at den anden også skulle have været fjernet, men pga. muskelopbygningen besluttede vi i samarbejde med vores dyrlæge og der hvor vi går i water walker, at vi ville vente. Siden har vi gået i water walker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg kan tilslutte mig brugen af Luposan gelenk - jeg bruger de såkaldte pellets til mine.

Min ældste beagle som bliver 9 år i morgen begyndte her i sommers at halte på det ene forben. Dyrlægen vurderede at der var tale om en begyndende slidgigt og at han var øm i den ene skulder. Jeg valgte ikke at lade ham smertedække - men gik straks i gang med Luposan. 3 uger senere så vi ikke længere at han haltede. Han blev mere aktiv og har faktisk også fået bygget noget muskelmasse på.

Min anden ældste beagle har noget med for korte sener i bagbenene hvor hans ben nogle gange kunne stritte lige ud i luften - ligesom han fik krampe. Han fik også Luposan - vi har ikke se noget med hans ben siden.

Så herfra har vi oplevet gode resultater.

Link til indlæg
Del på andre sites

I det special foder til led han får , er der formentlig glucosamin?

Mine gamle gigt og hd hunde får "aktiv hund" fra dyrlægen, som er et led tilskud med glucosamin, chondroitin og msm, samt noget urte noget ELLER de får Cortaflex, som er meget let optageligt glucosamin. Da jeg startede på det sidste med min den ældste hund for ca. 4 år siden, så jeg hurtigt god effekt.

Massage er også virkelig godt til hd hunde:)

Link til indlæg
Del på andre sites