Hop til indhold

Kan det passe at en race kan have tendens til at spise lort?.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg vist den eneste herinde der har flatcoat, så erfaringer kan jeg vel næppe fiske efter, men måske er der nogle der ved noget om det alligevel.

 

Jeg kender en kvinde der har overtaget en flatter der spiser hundelort, og det vel at mærke i enorme mængder. Denne person har fortalt mig at opdrætteren (som er erfaren og har ret mange hunde) siger at det ligger til racen og at vedkommende kan se om hvalpene i det enkelte kuld vil være lortespisere eller ej. Det finder jeg vildt besynderligt og har aldrig hørt om at min race skulle være disponeret for den slags adfærd, men jeg har jo heller aldrig spurgt. Det gør kvinden der har overtaget lortespiseren selvfølgelig og siger at hun har mødt mange der har lignende problem. :vedikke: Jeg skal dog lige have spurgt hende om hun specifikt har spurgt til hundelort, da det jo er ret almindeligt at hunde kaster sig gladeligt over kattelort.

 

Jeg ved at en diegivende tæve får slikket lugten af hvalpenes afføring af på patterne og at hvalpene kan lære at forbinde de to lugte med hinanden, men at det skulle være noget der går i arv kan jeg altså ikke forstå.

 

Nogen der har nogle input eller kan forklare mig hvorfor det lige skulle kunne være et problem indenfor flatcoats?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender intet til, at tendensen til adfærden skulle være racebetinget.

 

Man ved at tævens adfærd, synet af at hun æder lort, og som du selv siger lugten af lort samtidig med at hun viser hvalpene omsorg og pleje, nemt påvirker hvalpe til at æde lort.

 

Ligesådan manglende plads på kennelen og følelsesmæssige forstyrrelser som stress.

 

Omvendt skriver Steven Lindsay (Applied Dog Behavior And Training Vol.1), at hos unge sportslige "hyperaktive" hunde som labrador, golden og chesapeeke bay retriever er det almindeligt at se pica, altså at de æder stort set alt på deres vej, så muligvis kan der være en sammenhæng der?

 

Jeg har hørt det samme, sikkert fra den samme person, omkring denne opdrætter og det kunne være interessant at vide, hvordan hun kan se om en hvalp vil udvikle adfærden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den yngste gør det hvis hun kan. den ældste kunne aldrig finde på det - hun vil helst ikke berøre andre hundes lorte overhovedet - totalt sippe.

 

begge mine er jo blandinger, men har meget svært ved at tro, at det skulle være racebetinget. Tror nærmere det er er hvalpebetinget som så udvikler sig til en dårlig vane?

 

edit. Eller at man måske bor i et område hvor rigtigt mangehunde blive fodret med Frolic eller lign? Johna er ikke interesseret i all lorte, kun dem jeg kalder "frolic lorte" altså store røde smaskkager,der tydeligt er farvet af et eller anet kunstigt farvestof... Tnker at de måske sadig lugter af mad?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kun hørt, at dette problem skulle retrivere være disponeret for. Min hundelufteveninde overtog for år siden en 6-7 årig flattertæve, udgået af avl efter 4 kuld og hun havde vist primært boet i stald/løbegård uden meget beskæftigelse de sidste par år. Hun var totalt optaget af at finde hømmer. Men de andre fra retrivergruppen, jeg kender der gør dette, er alle tæver.

Jeg mindes ikke at have set hanhunde, der æd lort.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Eller at man måske bor i et område hvor rigtigt mangehunde blive fodret med Frolic eller lign? Johna er ikke interesseret i all lorte, kun dem jeg kalder "frolic lorte" altså store røde smaskkager,der tydeligt er farvet af et eller anet kunstigt farvestof... Tnker at de måske sadig lugter af mad?

 

Den der tror jeg tilgengæld du kan have ret i , her udviser den bette også intresse for "frolichømmerne" , eller hvis hendes lillebror har været forbi ( han bliver fodret med det billige foder fra rema1000) Aiyos mor var lortegnasker og det var aiyo også selv da jeg overtog hende som 10 ugers hvalp. heldigvis har hun da efterhånden lært det i starten var det alle lorte der var intressante nu er det kun de to overnævnte slags og heldigvis kan hun da stoppes med et nej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...