Hop til indhold

Har hunde følelser?


Gæst Team'Tasso'&'Tanja
 Share

Recommended Posts

Gæst Team'Tasso'&'Tanja

Vi diskuterede det i et andet hundeforum, men synes da lige i skulle have muligheden for at svarer.

jeg tror på at de har følelser. Hvorfor skulle de ellers knytte sig til ejeren. eller vide hvem der er go og hvem man skal holde sig fra;-)

Det at hunden er glad og vimser rundt af glæde, når man kommer hjem. er det ikke et tegn på at hunden synes det er dejligt at du er kommet hjem og viser sine følelser ved enten at slikke dig eller andet :lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig har hunde følelser. De har bare ikke menneskelige følelser. De har HUNDE -følelser. Og de ligner på nogle områder menneske-følelser, og på andre områder gør de ikke.

 

Problemerne opstår, hvis vi tror, at vores hund altid føler ligesom vi selv ville gøre i en tilsvarende situation.

Ikke alene kan vi komme til at handle forkert overfor hunden hvis vi tror at dens handlinger afspejler følelser magen til vores. Men vi afskærer også os selv fra virkelig at kunne forstå vores hunds sande følelser og natur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Velkommen herind :-)

 

Hunde har samme nervesystem som vi og dermed har de samme fysiske følelser som os.

 

Hunde har akkurat de samme centre i hjernen hvor følelser opstår som vi.

 

Naturligvis har hunde følelser, både de fysiske og de emotionelle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig har hunde følelser. De har bare ikke menneskelige følelser. De har HUNDE -følelser. Og de ligner på nogle områder menneske-følelser, og på andre områder gør de ikke.

 

Problemerne opstår, hvis vi tror, at vores hund altid føler ligesom vi selv ville gøre i en tilsvarende situation.

Ikke alene kan vi komme til at handle forkert overfor hunden hvis vi tror at dens handlinger afspejler følelser magen til vores. Men vi afskærer også os selv fra virkelig at kunne forstå vores hunds sande følelser og natur.

 

Enig med Birgitta. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Helt enig, selvfølgelig har hunden følelser - det kan da kun være hunde-modstandere som påstår andet :mrgreen:

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at mine hunde kan føle glæde over en masse ting f.eks. når jeg kommer hjem, en tur på stranden, en fuldt madskål mv. De kan bestem også blive jalousi (staves?) på hinanden, især min ene tæve er rigtig "god" til det. Jeg oplever også at de de kan blive nedtrykthed f.eks. hvis jeg er blevet sur på dem (det sker undertiden må jeg desværre indrømme) og jeg har oplevet dem føle sorg f.eks. da min ældste tæve mistede sin følgesvend; der gik over en måned før hun var sig selv igen.

Men der er tilgengæld en del menneskelige følelser som hunden ikke har, f.eks. hengivenhed og taknemmelighed.

 

Selv om vise forskere mener at det kun er mennesket som har en bevidsthed, så mener jeg også dette kan tillægges hunden (og visse andre dyr) - måske bare på et knaps så "avanceret plan".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Selvfølgelig har hunde følelser. De har bare ikke menneskelige følelser. De har HUNDE -følelser. Og de ligner på nogle områder menneske-følelser, og på andre områder gør de ikke.

 

Problemerne opstår, hvis vi tror, at vores hund altid føler ligesom vi selv ville gøre i en tilsvarende situation.

Ikke alene kan vi komme til at handle forkert overfor hunden hvis vi tror at dens handlinger afspejler følelser magen til vores. Men vi afskærer også os selv fra virkelig at kunne forstå vores hunds sande følelser og natur.

 

Tror også at mænd har hunde følelser - de er heller ikke helt lige som os :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig har hunde følelser. De har bare ikke menneskelige følelser. De har HUNDE -følelser. Og de ligner på nogle områder menneske-følelser, og på andre områder gør de ikke.

 

Problemerne opstår, hvis vi tror, at vores hund altid føler ligesom vi selv ville gøre i en tilsvarende situation.

Ikke alene kan vi komme til at handle forkert overfor hunden hvis vi tror at dens handlinger afspejler følelser magen til vores. Men vi afskærer også os selv fra virkelig at kunne forstå vores hunds sande følelser og natur.

Det lyder jo fornuftigt det du skriver men jeg er ikke sikker på at jeg er helt enig alligevel.

 

Jeg tror hunde har nøjagtig de samme følelser som os mennesker men at det er ting i vores hjerner der fungerer forskelligt, som får følelserne til at ytre sig anderledes. F.eks. følelsen af at være hævngerrig. Det kræver jo en evne til bl.a. at planlægge ting i fremtiden, noget jeg ikke tror hunde er så gode til. Men følelsen af had,.. hvorfor skulle den være anderledes?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Det lyder jo fornuftigt det du skriver men jeg er ikke sikker på at jeg er helt enig alligevel.

 

Jeg tror hunde har nøjagtig de samme følelser som os mennesker men at det er ting i vores hjerner der fungerer forskelligt, som får følelserne til at ytre sig anderledes. F.eks. følelsen af at være hævngerrig. Det kræver jo en evne til bl.a. at planlægge ting i fremtiden, noget jeg ikke tror hunde er så gode til. Men følelsen af had,.. hvorfor skulle den være anderledes?.

 

Synes det er interessant :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er såmænd ikke mere end 17 år siden, at min biologilærer kundgjorde, at "dyr har ikke følelser!" :roll:

 

Siden har videnskaben jo heldigvis ændret syn på sagen. Dyrevennen har haft flere rigtig gode artikler om emnet, hvor det blev forklaret, hvordan højerestående pattedyrs hjerner ligner vores. Jo mere der forskes, desto mere finder man ud af hvor meget, dyrene faktisk ligner os. Det sætter jo en del ting i perspektiv.

 

Meget tyder på, at dyrene har samme følelser som vi, så jeg er enig med Ninjamor og Ascha.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder jo fornuftigt det du skriver men jeg er ikke sikker på at jeg er helt enig alligevel.

 

Jeg tror hunde har nøjagtig de samme følelser som os mennesker men at det er ting i vores hjerner der fungerer forskelligt, som får følelserne til at ytre sig anderledes. F.eks. følelsen af at være hævngerrig. Det kræver jo en evne til bl.a. at planlægge ting i fremtiden, noget jeg ikke tror hunde er så gode til. Men følelsen af had,.. hvorfor skulle den være anderledes?.

 

Men er det ikke også det, Birgitta skriver (eller er det bare mig, der vælger at læse det sådan, fordi jeg selv mener det :oops:)? Dyr har følelser, og nogle af dem ligner menneskers. Nogle er så anderledes, f.eks. er de ikke hævngerrige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er det ikke også det, Birgitta skriver (eller er det bare mig, der vælger at læse det sådan, fordi jeg selv mener det :oops:)? Dyr har følelser, og nogle af dem ligner menneskers. Nogle er så anderledes, f.eks. er de ikke hævngerrige.

 

Som jeg skrev syntes jeg at Birgittas indlæg lød fornuftigt men jeg synes alligevel der er nogle forskelle i forhold til mine tanker omkring det.

 

Selvfølgelig har hunde følelser. De har bare ikke menneskelige følelser. De har HUNDE -følelser. Og de ligner på nogle områder menneske-følelser, og på andre områder gør de ikke.

Dèr tror jeg så ikke at grunden ligger i forskellige følelser, men forskelle i hvordan hjernen håndterer følelserne.

 

Problemerne opstår, hvis vi tror, at vores hund altid føler ligesom vi selv ville gøre i en tilsvarende situation.

Ikke alene kan vi komme til at handle forkert overfor hunden hvis vi tror at dens handlinger afspejler følelser magen til vores. Men vi afskærer også os selv fra virkelig at kunne forstå vores hunds sande følelser og natur.

Jeg tror man kan komme til at lave ligeså mange fejl, hvis man i andre tilfælde tror at hundens adfærd ikke afspejler følelser mage til ens egne.

F.eks. når en hund bliver mobbet af andre hunde. Det er der ikke mange der reagerer på. De ser det bare som en leg. "Ahhh, hun skal nok sige fra hvis det bliver for voldsomt", hører man ofte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Ahem, mit foregående indlæg var vist ikke videre seriøst :oops: Jeg synes Ascha er ind på noget, nemlig at dyrs følelser meget vel kan være de samme som vores, men at det er hvad de/deres hjerner STILLER OP MED disse følelser, der er forskellige. Vi kan f.eks. være glade og så ræsonnere, reflektere, sammenligne og hvad ved jeg i forbindelse med denne glæde, hvor hunden nok 'nøjes med' bare at være glad, dog med en bevidsthed over HVAD den er glad over.

 

Det er min erfaring, at det er væsentligt lettere at gøre en nedtrykt hund glad, end et tilsvarende menneske. Sætter man hunden i en situation den elsker, vil det ofte være nok til at gøre den i supergodt humør (omend midlertidigt), mens et menneske hele tiden vil have i baghovedet at 'livet er jo altså ikke lutter lagkage'.

 

Husker det ikke mindst i forbindelse med en ganske særlig hund, Buster, vi havde på internatet for flere år siden (har ofte skrevet om ham). Han var totalt ødelagt, bange, ulykkelig, men en dag da han mødte en anden hund røg hans humør øjeblikkelig i vejret - hele hans kropsholdning ændredes på et splitsekund fra 'en slatten sæk kartofler' til en fjollet, legesyg, lalleglad hund. Det tror jeg ikke man ville kunne se med et menneske - vi taler ganske vist om at 'komme væk fra bekymringerne', 'drikke sorgerne væk' osv., men virkningen er temmelig begrænset, netop fordi vi altid 'slæber rundt på' vores mere eller mindre avancerede hjerner med alle deres krumspring - ikke mindst evnen til at tænke frem og tilbage i tiden, ofte en velsignelse, men altså også nogle gange en forbandelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...