Gæst Riel Skrevet Oktober 29, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2013 Vi står nummer 1 på hvalpelisten og skal have os en lækker Australian Shepherd til januar.:banan: Medmindre tæven snyder os og kuldet kun indeholder tæver. Men hvornår er det bedst at vælge hvalpen? Vi bor et godt stykke vej fra opdrætteren, så vi ved at vi kun kommer ned og ser kuldet en enkelt gang inden vi skal hente hvalpen, men hvornår bør det så være? Vi vil jo gerne have, at man så nogenlunde kan bedømme temperamentet og hvor den har placeret sig i hierakiet. Men samtidig ved jeg også at ventetiden bliver laaaaaang og vi gerne vil se dem hurtigst muligt. Hvad er jeres erfaringer? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret Oktober 29, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 29, 2013 Fortæl opdrætteren så meget som muligt om jer selv, jeres hverdag, hvad I vil bruge hunden til, hvordan den vil blive motioneret og aktiveret, og hvis I har andre hunde, deres temperament. Og så lad opdrætteren vælge ud fra det. Kan godt forstå, at I gerne selv vil vælge, men med kun et enkelt besøg ville jeg personligt have større tillid til, at opdrætteren, som er omkring hvalpene hver eneste dag, bedre kan finde den rette hvalp til jer. Og så velkommen til i øvrigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Oktober 29, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 29, 2013 (rettet) Meget enig med doberfan. Og med hensyn til besøg, så ville jeg vælge at besøge dem når de er en 4-5 uger, hvis jeg kun kunne komme en enkelt gang... Der sker meget på de 8 uger. Men de er max cute og kluntede deromkring de 4-5 uger Redigeret Oktober 30, 2013 af Amocca Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Oktober 29, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 29, 2013 Har opdrætteren ikke en holdning til emnet? Skal opdrætteren selv have en hvalp fra kuldet? Hvor langt har I til opdrætteren? Personligt mener jeg slet ikke der er grundlag for at træffe et begrundet valg, hvis man kun skal se hvalpene en enkelt gang inden afhentning. 2-4 timer med et kuld hvalpe på 4-6 uger fortæller jer kun hvordan hvalpene har det i det tidsrum, opdrætteren vil kunne vurdere hvalpene langt mere præcist og det er så op til jer at komme med alle relevante informationer, sådan at opdrætter kan matche jer med den rigtige hvalp. Men for at svare helt konkret på spørgsmålet. Hvis I virkelig kun vil besøge hvalpene en enkelt gang og I virkelig mener at det er jer selv der skal træffe valget om hvilken hund I skal bruge de næste 12 år sammen med, så skal I ikke besøge hvalpene før de er blevet 7 uger. Og glem i øvrigt alt det omkring rangorden i hvalpeflokken. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PMJ Besvaret Oktober 30, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 30, 2013 Jeg ville også vælge så sent som muligt og i kraftig samråd med opdrætteren. Bliv ikke fornærmede hvis opdrætteren siger at i skal have lige netop den hvalp i kuldet. Opdrætteren er sammen med hvalpene hver dag og kan følge deres udvikling. Der er meget stor uenighed om gyldigheden af diverse hvalpetest, men oftest en eller to hvalpe som altid er forrest ved div "ulykker". Min sidste hund skulle jeg vælge da jeg var på besøg (for godkendelse) og hvalpene var 2 uger. Jeg sagde at jeg tog den som blev til overs, når alle andre havde valgt for i den alder er det jo bare "muldvarpe". Da de var 7 uger valgte jeg den som bed mig i næsen. Opdrætteren skulle beholde den anden og jeg kunne derfor vælge mellem to. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret Oktober 30, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 30, 2013 Mine hvalpekøbere (hvis det ikke er en erfaren opdrætter) får ikke selv lov at vælge, ønsker er ok, men valget står jeg for. Og det bliver når hvalpen er 7 uger, så har jeg haft 7 uger nærmest 24-7 til at bedømme de små. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Oktober 30, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 30, 2013 Jeg stemmer som opdrætter i med de andre. Hvis man går efter en bestemt farve , bliver man ofte låst i de racer med mange farver. Hvis man går efter en bestemt pzyke og deslige noget vedr.,. kropsbygning og energi, så er 7 uger den rette alder for mig. Og med en alvorlig ansvarlig opdrætter kan en meget uddybende beskrivelse af ens forventninger og livsmåde bedst blive opfyldt. Det er positiv samarbejde at få de enkelte hvalpe ud til de rette hjem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Riel Besvaret Oktober 30, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 30, 2013 Tak for hjælpen. Kan godt høre, at vi skal have opdrætteren mere med indover. Og så tror jeg vi tager derned når de er 4-5 uger og danner os et overblik over dem og så kan det jo godt være at der er en vi synes bedst om, men hvis opdrætteren ikke mener at den passer til os, når vi skal hente den, så må vi følge hendes råd. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PMJ Besvaret Oktober 30, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 30, 2013 .........hvis opdrætteren ikke mener at den passer til os, når vi skal hente den, så må vi følge hendes råd. Ja! Mine hvalpekøbere får også først at vide hvilken hvalp de må få, når hvalpene er fyldt 7 uger. Indtil da er det kun "en af hanhundene" eller "en af tæverne" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Oktober 30, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 30, 2013 Her er der heller ikke hvalpeuddeling inden kuldet er mentaltestet som 7 uger gamle. Det har flere fordele, men en af dem er klart at de nye hvalpefamilier er komplet åbne og imødekommende over for hver enkelt hvalp i kuldet, i stedet for at låse sig fast på en og blive blinde over for hvad de andre hvalpe måtte indeholde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Oktober 31, 2013 Rapporter Share Besvaret Oktober 31, 2013 Her er der heller ikke hvalpeuddeling inden kuldet er mentaltestet som 7 uger gamle. Det har flere fordele, men en af dem er klart at de nye hvalpefamilier er komplet åbne og imødekommende over for hver enkelt hvalp i kuldet, i stedet for at låse sig fast på en og blive blinde over for hvad de andre hvalpe måtte indeholde. Sådan følte jeg det også som hvalpekøber. Jeg vidste, at jeg skulle have en af tæverne (der var tre). Men fordi jeg vidste, at de først blev fordelt efter hvalpetesten som 7 ugers, brugte jeg mine hvalpebesøg på at hygge med alle hvalpene og få et billede af hele kuldet i stedet for at fokusere på de tre tæver. Det blev til nogle meget afslappede og hyggelige hvalpebesøg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret November 2, 2013 Rapporter Share Besvaret November 2, 2013 jeg ville også lade opdrætter " bestemme " da det er vedkommende der kender hvalpene bedst - og det er begrænset hvor meget man kan se deres temperament på et enkelt besøg men jeg ville sørge for at fortælle alt hvad jeg kunne komme i tanke om , om de hunde I evt har i forvejen og jeres forventninger til hunden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret November 2, 2013 Rapporter Share Besvaret November 2, 2013 Jeg fik lov til selv at vælge. Der var to tæver og da de var seks uger skulle valget træffes. Havde dem begge sammen med ude på græsset for at se dem i forhold til hinanden, men også hver for sig, for at opleve dem alene. Den ene hund var mere på mig end den anden, så den valgte jeg. Og jeg har ikke fortrudt et sekund... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret November 2, 2013 Rapporter Share Besvaret November 2, 2013 Vi valgte selv hvilken hvalp vi ville have. Vi kunne følge hvalpene tæt og derfor var vi ofte på besøg og kunne tidligt begynde at danne en ide om hvilken hvalp vi skulle vælge. Begge gange var der to hanner at vælge i mellem og den hvalp som var mest opsøgende blev også den vi valgte og det har vist sig bagefter at det var det helt rigtige. Vi har fået to soulmates ud fra vores valg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
soegaard Besvaret November 3, 2013 Rapporter Share Besvaret November 3, 2013 Vi står nummer 1 på hvalpelisten og skal have os en lækker Australian Shepherd til januar.:banan: Medmindre tæven snyder os og kuldet kun indeholder tæver. Men hvornår er det bedst at vælge hvalpen? Vi bor et godt stykke vej fra opdrætteren, så vi ved at vi kun kommer ned og ser kuldet en enkelt gang inden vi skal hente hvalpen, men hvornår bør det så være? Vi vil jo gerne have, at man så nogenlunde kan bedømme temperamentet og hvor den har placeret sig i hierakiet. Men samtidig ved jeg også at ventetiden bliver laaaaaang og vi gerne vil se dem hurtigst muligt. Hvad er jeres erfaringer? Velkommen til Spændende med en lille aussie, kan jo kun sige at det er en fantastisk race HVis I har nogen som helst muligheder for det, så gør jer selv den tjeneste at besøge hvalpene flere gange. Det er en fantastisk race, og de er absolut skønne, OGSÅ som hvalpe. Vi fulgte vores en gang om ugen fra han var 3 uger til vi hentede ham 8 1/2 uge gammel. Og mener han var 7 uger inden vi vidste det var ham vi skulle have, så netop som andre også siger, så var man helt åben overfor alle hvalpene når man var på besøg. På trods af at der var både black tri og blue merle og hel- og stumphalede, så lykkedes det ikke mig at have styr på hvalpene fra gang til gang:oops: Så jeg er også klart på at lytte til opdrætter -forudsat at denne er fornuftig. Det gjorde v i hvert fald og har slet, slet ikke fortrudt.... Hvis du vil "følge" et kuld aussie-hvalpe inden din egen bliver født, så ligger der en tråd under "Hvalpe" der hedder noget med "Sagall & Sogaard, vi spammer-tråd"... Og så bliver jeg jo nødt til at spørge hvorfra den lille ny kommer.... (du er meget velkommen til at smide en PB hvis det er) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Riel Besvaret November 3, 2013 Rapporter Share Besvaret November 3, 2013 Velkommen til Spændende med en lille aussie, kan jo kun sige at det er en fantastisk race HVis I har nogen som helst muligheder for det, så gør jer selv den tjeneste at besøge hvalpene flere gange. Det er en fantastisk race, og de er absolut skønne, OGSÅ som hvalpe. Vi fulgte vores en gang om ugen fra han var 3 uger til vi hentede ham 8 1/2 uge gammel. Og mener han var 7 uger inden vi vidste det var ham vi skulle have, så netop som andre også siger, så var man helt åben overfor alle hvalpene når man var på besøg. På trods af at der var både black tri og blue merle og hel- og stumphalede, så lykkedes det ikke mig at have styr på hvalpene fra gang til gang:oops: Så jeg er også klart på at lytte til opdrætter -forudsat at denne er fornuftig. Det gjorde v i hvert fald og har slet, slet ikke fortrudt.... Hvis du vil "følge" et kuld aussie-hvalpe inden din egen bliver født, så ligger der en tråd under "Hvalpe" der hedder noget med "Sagall & Sogaard, vi spammer-tråd"... Og så bliver jeg jo nødt til at spørge hvorfra den lille ny kommer.... (du er meget velkommen til at smide en PB hvis det er) Han kommer til at komme fra Godrumgaards (medmindre der ingen hanner bliver i kuldet, hvilket heldigvis virker usandsynligt). Det er ikke en kennel, der er medlem af DKK men af DRU. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
soegaard Besvaret November 4, 2013 Rapporter Share Besvaret November 4, 2013 Han kommer til at komme fra Godrumgaards (medmindre der ingen hanner bliver i kuldet, hvilket heldigvis virker usandsynligt). Det er ikke en kennel, der er medlem af DKK men af DRU. Hvordan kan det være at du har valgt den? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Riel Besvaret November 4, 2013 Rapporter Share Besvaret November 4, 2013 Hvordan kan det være at du har valgt den? Det passede rigtig godt med, hvornår kuldet kommer. Min kone har nemlig ferie i januar, så vi har god tid til hvalpen i begyndelsen. Og så har vi set flere af deres hvalpe fra tidligere kuld og de har kun fået ros. Og så gør det mig ikke noget, at det hedder DRU i stedet for DKK. Vi har alligevel ingen planer om at udstille. Til gengæld er hvalpene billigere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret November 5, 2013 Rapporter Share Besvaret November 5, 2013 Hm, hm, stamtavlen har ikke noget med at udstille at gøre Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret November 5, 2013 Rapporter Share Besvaret November 5, 2013 http://www.hunde-forum.dk/hunde-m-stamtavle/35936-godrumsgard-aussier-nogen-her.html Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Claudia2500 Besvaret November 5, 2013 Rapporter Share Besvaret November 5, 2013 Hvordan kan det være at du har valgt den? Det passede rigtig godt med, hvornår kuldet kommer. Min kone har nemlig ferie i januar, så vi har god tid til hvalpen i begyndelsen. Og så har vi set flere af deres hvalpe fra tidligere kuld og de har kun fået ros. Og så gør det mig ikke noget, at det hedder DRU i stedet for DKK. Vi har alligevel ingen planer om at udstille. Til gengæld er hvalpene billigere. Pris og kvalitet hænger tit sammen.... Siger det bare jeg troede også i starten at stamtavle kun var vigtigt hvis man ville udstille, men du kan også bruge det til at se tilbage i linjerne og tjekke sundhed hos din hunds familie, og dermed (ofte) få et indblik i DIN hunds sundhed I mine øjne vælger man hvalp efter helt andre kriterier end hvornår man har ferie, men det er bare min mening og til emnet.. Jeg ville nok også udvælge hvalpen senest muligt, så man bedre får et indblik i personligheden ^^ Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
soegaard Besvaret November 5, 2013 Rapporter Share Besvaret November 5, 2013 Er med Claudia her! Tænk jer rigtig godt om - for hvalpens, jeres egen og racens skyld! Den -alt andet lige- lille besparelse kan hurtig blive dyr! Husk også på at det er forarbejdet du blandt andet betaler for. Også selvom I ikke vil udstille... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret November 5, 2013 Rapporter Share Besvaret November 5, 2013 Det er aldrig verdens bedste ide at vælge opdrætter ud fra hvornår der lige er hvalpe klar eller hvem der sælger de billigste hvalpe, dette handler hverken om hvilken tavle eller om det er en racehund eller en blandingshund. Som kommende hundeejer skylder man hvalpene og de øvrige hunde hos de enkelte opdrættere, at sætte sig ind i hvad det er for et foretagende man støtter gennem sit hvalpekøb. Ift. dette konkrete hvalpekøb, så mener jeg det vil være relevant at undersøge det der ikke er muligt at læse sig til på hjemmesiden. Har klubben en tilgængelig database? Jeg ville finde det vigtigt at vide meget mere om de voksne hunde i kennelen. Hvor mange kund har tæverne og hvor ofte? Så vidt jeg kan se er dette det tredje kuld i år, på to tæver. Hvilke hanhunde bruges, er det altid egen hanhund eller købes der parringer ude fra? Er hundene testet for noget inden de indgår i avl? Hvilke kriterier stilles der til hundene generelt? Uden det skal være en debat om den ene klub frem for den anden, så er det for mig at se et stort minus når en opdrætter (seriøs eller useriøs) vælger at producere hvalpe gennem en organisation der ikke har medlemmernes gerninger liggende fremme til skue for den interesserede. Det samme gælder tavleløst opdræt, det generer mig at jeg ikke kan blive oplyst, men må sætte min lid til at opdrætterens oplysninger er valide. Jeg kan blive oplyst at tæverne kun får 2-3 kuld mens virkeligheden måske er at tæverne parres tre løbetider i træk og har sidste kuld når de er 8 år gamle. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Riel Besvaret November 5, 2013 Rapporter Share Besvaret November 5, 2013 Nu har vi jo selvfølgelig heller ikke kun valgt kennelen udfra pris og hvornår der var kuld. Det vigtigste var selvfølgelig racen og at vi har tillid til det sted hundene kommer fra. Geografien spiller dog også ind, da det ikke just bugner med aussie-kenneler i Jylland. Der er vist kun en enkelt aktiv udover Godrumgaard. Hvis hundene er stambogsførte i DRU, så må man vel kunne få oplyst generne der? Og hvilken forskel gør det om en tæve har et eller to kuld om året? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret November 6, 2013 Rapporter Share Besvaret November 6, 2013 Og hvilken forskel gør det om en tæve har et eller to kuld om året? Seriøst???? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts