Hop til indhold

PTSD


Gæst Grauert
 Share

Recommended Posts

Gæst Grauert

Kære venner

 

Jeg er i den uheldige situation at jeg har pådraget mig PTSD under nogle af mine udsendelser med flyvevåbnet (Bosnien, Irak og Afghanistan).

Jeg er fuldstændig "normal unormal". Er meget kærlig og mangler noget at give min kærlighed til når min kone og mine børn er på arbejde eller i skole.

 

Jeg er blevet tilbudt en Japansk Spids som er 2 år gammel og meget veltrænet.

 

Er der nogle der kan give mig en idé om racen vil kunne rumme en masse kærlighed og omsorg.

 

Go' vinter til Jer alle.

 

Jesper

Redigeret af Grauert
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jesper.

 

Velkommen til:-)

 

Hvor dejligt at du er åben om din tilstand. Jeg har en mand i forsvaret, og har set mange af hans kammerater knække.

 

En japansk spids er jo, ja, en spids. Det betyder at den ikke nødvendigvis gider lære særlig mange tricks (ikke at den ikke kan, men den gider ikke nødvendigvis). Umiddelbart er spidshunde heller ikke sådan klassisk hunde-intelligente (undskyld til jer med spidshunde:-)). Men de er tilgengæld fulde af fis og ballade, har en masse energi og er meget kærlige.

 

Dog var der i år en japansk spids med til DcH DM i lydighed, og den er skide sej:5up:

 

Der er en lille ekstra bonus ved en japaner, at de har en meget aktiv og social gruppe på fb:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-D

 

Tak for din indsats for freden ude i verden, jeg beklager den høje pris du har måtte betale for at yde denne i indsats for os alle:ae:

 

Alle hunde kan rumme - og give - en masse kærlighed.

 

Jeg tænker lidt på om din PTSD giver bestemte symptomer, f.eks. angstreaktioner, som din kommende hund skal kunne rumme og her vil nok netop en spids eller en anden lidt selvstændig hund være rigtig god.

 

Har du specielle aktiveringsformer eller hundesport i tankerne?

Link til indlæg
Del på andre sites

@ alle - Tusind tak for velkomst, og svar.

@ Luckyluna - Det vil være alt for omfattende hvis jeg her skal komme ind på hvad der

udløser PTSD'en. Den har jo helt sin egen verden. Det er meningen at vi vil have den "på prøve"

@ Ninjamor - Jeg mangler struktur i min hverdag, og her vil hunden være den som støtter

mig i at nu er det tid til at komme ud. Hunden går lige nu til aguility (rigtig stavet?), og nyder det.

@ Anne1979 - Det er vigtigt at vi er åbne om det, så folk kan få en forståelse for vores lidelser.

@ Blueberry - Både hunden og jeg skal ud og gå nogle gode ture, flere gange om dagen

 

Endnu engang tak til Jer for at hjælpe en uvidende.

 

Jesper

Link til indlæg
Del på andre sites

@ alle - Tusind tak for velkomst, og svar.

@ Luckyluna - Det vil være alt for omfattende hvis jeg her skal komme ind på hvad der

udløser PTSD'en. Den har jo helt sin egen verden. Det er meningen at vi vil have den "på prøve"

@ Ninjamor - Jeg mangler struktur i min hverdag, og her vil hunden være den som støtter

mig i at nu er det tid til at komme ud. Hunden går lige nu til aguility (rigtig stavet?), og nyder det.

@ Anne1979 - Det er vigtigt at vi er åbne om det, så folk kan få en forståelse for vores lidelser.

@ Blueberry - Både hunden og jeg skal ud og gå nogle gode ture, flere gange om dagen

 

Endnu engang tak til Jer for at hjælpe en uvidende.

 

Jesper

 

En hund kan i den grad sætte struktur på ens hverdag og da hunde som regel også har behov for faste rutiner, virker det som en god ide.

Agility, er det noget du ville fortsætte med?

Link til indlæg
Del på andre sites

@ alle - Tusind tak for velkomst, og svar.

@ Luckyluna - Det vil være alt for omfattende hvis jeg her skal komme ind på hvad der

udløser PTSD'en. Den har jo helt sin egen verden. Det er meningen at vi vil have den "på prøve"

@ Ninjamor - Jeg mangler struktur i min hverdag, og her vil hunden være den som støtter

mig i at nu er det tid til at komme ud. Hunden går lige nu til aguility (rigtig stavet?), og nyder det.

@ Anne1979 - Det er vigtigt at vi er åbne om det, så folk kan få en forståelse for vores lidelser.

@ Blueberry - Både hunden og jeg skal ud og gå nogle gode ture, flere gange om dagen

 

Endnu engang tak til Jer for at hjælpe en uvidende.

 

Jesper

 

helt ok, det behøver du heller ikke. jeg tænkte egentligt mest på om du var lydsensitiv? Her tænker jeg at en japaner godt kan have en skinger gøen, som kunne stresse? me det finder i jo ud af hvis i har den på prøve:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karen Lisa Reiths

Hej Jesper

Tak for din indsats. Jeg har erfaret, at en rolig hund så som en Retriever der ikke gør og har rolige bevægelser og i mange tilfælde er meget kontaktsøgende, er en rigtig god hund at have når man har PTSD. Jeg har i hver tilfælde oplevet, at roen indfinder sig, når vi går til træning sammen. Det lyder måske som en modsætning, at gå til jagttræning, når man lider af PTSD, men det giver ro, fordi de mennesker jeg træner sammen med er rolige. Al træning skal være rolig for at hunden kan lære. Det må gerne være sjovt men der skal være ro over det alligevel. En del tid/træning går med 'ro på post'. Derudover bevæger man sig roligt omkring, man taler roligt med hinanden. (Hvis ikke, så skift træningssted/træner!). Almindelige gåture, kan sagtens indeholde 'ro på post' hvor man sidder uforstyrret, og ser ud over markerne og havet. Det giver i hvert tilfælde mig og hunden ro. Vi cykler også en del. Det har givet min hund ro. Den var lidt for stresset til at begynde med. Skulle jeg vælge ny hund i dag, vil jeg vælge en registreret hund, som er af rolige forældre. Ved at vælge en registreret kan man så være sammen i hundeklubben (DRK, RJK) med ligesindede rolige mennesker. Håber du får det bedre. Der er steder (Århus, Vejle) hvor man kan få hjælp til PTSD. Der er også meget (engelsksproget) info på nettet om PTSD.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jesper

Tak for din indsats. Jeg har erfaret, at en rolig hund så som en Retriever der ikke gør og har rolige bevægelser og i mange tilfælde er meget kontaktsøgende, er en rigtig god hund at have når man har PTSD. Jeg har i hver tilfælde oplevet, at roen indfinder sig, når vi går til træning sammen. Det lyder måske som en modsætning, at gå til jagttræning, når man lider af PTSD, men det giver ro, fordi de mennesker jeg træner sammen med er rolige. Al træning skal være rolig for at hunden kan lære. Det må gerne være sjovt men der skal være ro over det alligevel. En del tid/træning går med 'ro på post'. Derudover bevæger man sig roligt omkring, man taler roligt med hinanden. (Hvis ikke, så skift træningssted/træner!). Almindelige gåture, kan sagtens indeholde 'ro på post' hvor man sidder uforstyrret, og ser ud over markerne og havet. Det giver i hvert tilfælde mig og hunden ro. Vi cykler også en del. Det har givet min hund ro. Den var lidt for stresset til at begynde med. Skulle jeg vælge ny hund i dag, vil jeg vælge en registreret hund, som er af rolige forældre. Ved at vælge en registreret kan man så være sammen i hundeklubben (DRK, RJK) med ligesindede rolige mennesker. Håber du får det bedre. Der er steder (Århus, Vejle) hvor man kan få hjælp til PTSD. Der er også meget (engelsksproget) info på nettet om PTSD.

'

 

Det er ikke fordi jeg vil dunke dig oven i hovedet, eller overtage Jespers tråd, men kan vi ikke blive enige om, at hver person hver sin baggrund og dermed behandling?

 

Jeg synes det er utroligt dejligt, at du kan finde ro i naturen og til træning og jeg ønsker dig al mulig held og lykke videre frem, men nu har jeg haft stress i to år med samtlige PTSD symptomer og din model virker ikke gunstigt på mig. Vi har alle forskellig ballast og "lig i lasten" og derfor reagerer vi ikke ens på forskellige påvirkninger såsom ro og hundetræning :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...