Gæst Samson Skrevet November 5, 2013 Rapporter Share Skrevet November 5, 2013 Hej, Har en larbodor på snart 3 år, når vi er hjemme er han lydig, og går aldrig på bordet, eller tager andet end hans legetøj uden at havde fået lov, incl. rester/grøntsager, vi sætter på gulvet. Men når han er alene hjemme går deet nogen gange galt (ikke hvergang). Ligger der noget på køkkenbordet, en opvaske børste eller ligende kan han finde på at tage den og tygge den i stykker, han er for længst holdt op med at bide i møblerne. Han kan heller ikke administre, at have mere plads end køkkenet, det er næsten hundred procent sikkert at han går på bordet og tager lys, eller andet der lige står hvis han også får stuen f.eks. Har ingen betydning om vi kun er væk i 30 min eller en hel arbejdesdag, hvis han først er i dette hjørne. Han er helt rolig, når vi går fra ham, han ligger i sit bur (lågen står altid åben) og venter på den godbid han altid får, inden vi går fra ham, han har også en radio kørende når han er alene hjemme. Han er altid velluftet inden vi forlader ham, nogle morgener ligger han ligefrem i buret og venter på at min mand skal give ham sin godbid og gå. Alt hans mand får han spredt ud på græsplænen, han leger med en anden hund 1-2 gange i ugen, han har div "tænke" spil vi leger med ham med. Vi tager i hunde skoven ca. en gang i ugen, og både efterår og sommer går jeg til lydighedstræning med ham, har får vi altid ros for den gode kontakt vi har. Kunne virkelig godt bruge noget hjælp til hvordan vi får denne adfærd af ham, så vi ikke skal ryde alle køkkenbordere hvergang vi skal hjemmefra, og så han kan få noget mere af huset og være i. Syndes vi har prøvet alt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret November 5, 2013 Rapporter Share Besvaret November 5, 2013 Ej, altså... Madvarer skal ikke stå frit fremme i hundehøjde... Det ER ikke rigtig anden løsning end at putte tingene ind i et skab inden I går hjemmefra. Når han kun er i køkkenet, så burde det være overkommeligt at rydde køkkenbordene for alt spiseligt. Silke har aldrig gjort sådan noget. Men jeg har haft mus. Og de flyttede ikke herfra før alting, der kunne minde om mad var blevet lagt ind i skabe eller i plasticdåser med låg. Man bliver så god til at rydde op, så... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret November 5, 2013 Rapporter Share Besvaret November 5, 2013 Det er ikke unormalt at hunde ikke kan overskue at have hele huset til rådighed når de er alene, der er alt for meget de skal holde øje med. Hvorfor vil I have at han skal være i hele huset, hvis et afgrænset område fungerer bedre? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret November 5, 2013 Rapporter Share Besvaret November 5, 2013 Hopsa, han er kun i køkkenet, når han er alene. Af samme årsag... Men der kan jo netop være ting, der frister en dygtig hundesnude... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret November 5, 2013 Rapporter Share Besvaret November 5, 2013 Hopsa, han er kun i køkkenet, når han er alene. Af samme årsag... Men der kan jo netop være ting, der frister en dygtig hundesnude... Det er ikke det jeg læser, jeg læser at det forsøges at lade ham have mere plads men at hunden ikke kan administrere det, og til sidst står der "Kunne virkelig godt bruge noget hjælp til hvordan vi får denne adfærd af ham, så vi ikke skal ryde alle køkkenbordere hvergang vi skal hjemmefra, og så han kan få noget mere af huset og være i." Det forstår jeg som om der er et ønske om at hunden ikke kun er i køkkenet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
mini-me Besvaret November 5, 2013 Rapporter Share Besvaret November 5, 2013 Jeg vil under ingen omstændigheder fjerne alt på mit køkkenbord fordi hunden stjæler min opvaskebørste, skuresvamp what ever. Hunden skal lære at den ikke skal hoppe på bordet.. Jeg ville dryppe tingene med pebermynteolie - uskadeligt men smager rædselsfuldt og er stærkt. Det lærte min den store at lade sko, skoreol, dørkarme og fjernbetjeninger være af.... Og han gjorde det kun når han var alene hjemme - i starten var det utryghed men det blev til en dårlig vane, da vi havde fået bugt med utrygheden. Har i prøvet at filme ham? Så i kan se om der er et mønster - evt film hvordan i forlader ham, så i kan se om det er jer der tricker adfærden.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret November 5, 2013 Rapporter Share Besvaret November 5, 2013 Hvor meget aktivere I ham i dagligdagen, når man lige ser bort fra turen i hundeskoven og de 1-2 gange om ugen, han leger med andre hunde ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret November 5, 2013 Rapporter Share Besvaret November 5, 2013 Mine to har kun bryggerset og det fungerer fint, de behøver ikke mere plads, hvis det fungerer så bliv ved det. Jeg fjerner ting fra bryggersbordet inden vi går hver morgen, så tja det kan man gøre eller lige smøre lidt pebermynte på eller andet som smager rædselsfuldt, men som ikke er skadeligt selvfølgelig. Jeg ville dog flytte tingene... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret November 5, 2013 Rapporter Share Besvaret November 5, 2013 Jeg synes i skal filme ham, så i ved hvordan han reagerer...det lyder som om han alligevel stresser over at i går fra ham og så leder han efter noget at tygge i, hvilket beroliger. En frossen kong som afskedsguf kunne måske give ham den adspredelse i stedet for at han søger alt muligt andet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst DorteDK Besvaret November 6, 2013 Rapporter Share Besvaret November 6, 2013 Jeg synes i skal filme ham, så i ved hvordan han reagerer...det lyder som om han alligevel stresser over at i går fra ham og så leder han efter noget at tygge i, hvilket beroliger. En frossen kong som afskedsguf kunne måske give ham den adspredelse i stedet for at han søger alt muligt andet. Helt enig, det gjorde jeg med mine - da jeg var sådan lidt i tvivl om hvor meget den unge ville "drille" den gamle - som gerne vil have ro når vi er på job. Jeg filmede dem over en uges tid - det var den mest kedelig film på 8 timer hver dag som jeg så lige gik igennem de lå og sov var henne og tage en tår vand, lige møffe lidt til hinanden og så i kurven igen. Så man kan godt forstå de er friske når vi kommer hjem men prøv at filme for jeg tror også han måske ikke er helt tryg? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts