Hop til indhold

Recommended Posts

Min 8 mdr. gamle Hovawart Luffe, har fået en omgang forhudsbetændelse. Jeg har søgt i de gamle debatter, og fundet rådet med at give tomat. 2 cherrytomater om dagen, for at være helt præcis!

Det har desværre ikke hjulpet, her 10 dage efter vi startede, og nu kommer jeg til at tænke på, om der kan være tale om at mængden af tomat skal afpasses efter hundens størrelse? Han vejer ca. 32 kg.

Vil det hjælpe at give flere tomater? Kan man overhovedet give for mange?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Hmm jeg ved ikke hvor meget der skal til - men generelt tror jeg ikke på effekten. Tomat i større mængder kan give maveproblemer, da der er nogle giftstoffer i som hunde ikke kan med.

Min ældste beagle har haft meget forhudsbetændelse igennem tiden - det var først da mine beagler begyndte at få tilskud af æble cider eddike at det holdt op. Mine beagler får 1 barne ske (dessert ske) om dagen - Charlie har ikke haft forhudsbetændelse i mands minde.

æble cider eddike er et universal middel som kan bruges både invortes som uvortes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det kan være nogen trøst, havde min hanhund også meget forhudsbetændelse da han var i den alder og indtil ca. 18 mdrs alderen. Jeg gav tomater, men ikke i nogen afmålt mængde. Han fik bare lidt engang imellem, og jeg synes det hjalp hver gang, men så gik der nogle uger og det var tilbage. Nu har han dog ikke haft det i godt et halvt år. Jeg tror det er noget hormonelt betinget når de er i puberteten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Hvis det kan være nogen trøst, havde min hanhund også meget forhudsbetændelse da han var i den alder og indtil ca. 18 mdrs alderen. Jeg gav tomater, men ikke i nogen afmålt mængde. Han fik bare lidt engang imellem, og jeg synes det hjalp hver gang, men så gik der nogle uger og det var tilbage. Nu har han dog ikke haft det i godt et halvt år. Jeg tror det er noget hormonelt betinget når de er i puberteten.

hmm så har min Charlie dæleme været i puberteten længe - så den teori tror jeg ikke på - nu er han 9 år - men har ikke haft noget det seneste år -

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for inputs!

Jeg prøver med noget æblecidereddike, og ellers må vi en tur til dyrlægen. Han har fået det samme foder (Royal Canin Maxi Junior) som han fik hos opdrætteren i den tid vi har haft ham, og jeg vil helst fortsætte med det, til han bliver de 15 mdr. det er beregnet til. Derefter ved jeg ikke rigtig hvad Han skal have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Samson har også haft det, jeg brugte et gammelt dyrlægeråd 1/4 brintoverilte 3% og 3/4 del lunken vand, suges op i en en gangs sprøjte og sprøjtes ind under forhuden, masseres let og lad løbe ud, gøres 2 gange.

Samson har ikke haft det siden:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forhudsrens hjemme, fra vores forrige hund. Dengang hjalp det ikke rigtig, men han havde generelt et meget dårligt helbred. Jeg prøver at kombinere med at rende grundigt med forhudsrens, og give tilskud af æble cider eddike. Hvordan gøres det sidste i praksis, og hvor meget skal der til?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg har forhudsrens hjemme, fra vores forrige hund. Dengang hjalp det ikke rigtig, men han havde generelt et meget dårligt helbred. Jeg prøver at kombinere med at rende grundigt med forhudsrens, og give tilskud af æble cider eddike. Hvordan gøres det sidste i praksis, og hvor meget skal der til?

Hvis du starter på æble cider eddike skal du forvente at der vil gå lidt tid før det virker alt efter hvor slemt det er. Du vil også opleve at farverne i pelsen vil blive mere intens samt at pelsen bliver mere blød.

http://ottawavalleydogwhisperer.blogspot.dk/2013/02/apple-cider-is-good-for-your-dog-and.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Min fik æble cider æddike jeg synes det hjalp de første på uger og ellers ikke. (Til gengæld begyndte han at klø af det så det stoppede jeg hurtig med igen).

Men faktisk synes jeg ikke han rigtig har været så slem efter han kom på gluten og kornfrit foder, (kingsmoore sport, fik royal canin maxi adult før) og en i klubben hvis hund fik maveproblemer og kun måtte få hestekød stoppede helt med at have forhuds betændelse.

Tomat har jeg også hørt, men om jeg så stoppede det i halsen på hunden så vil jeg vædde med at det kunne vendes på tungen og komme lige så hurtigt ud igen, så det der ingen erfaring med.

men noget synes for mig at kunne tyde på, det hænger sammen med fodret.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...

Jeg har nu givet æblecidereddike i 5 dage. Det tog noget tid at finde det rigtige upasteuriserede eddike, og derefter krævede det lidt eksperimenter med at få Luffe til at tage det, uden at det virkede ubehageligt på ham.

Det ser ud til at virke på forhudsbetændelsen, og det har haft den sideeffekt, at der ikke kommer så meget udflåd fra hans øjne. De har ellers været tilbøjelige til at have en del klister i krogene om morgenen, men det er nu reduceret til et absolut minimum.

Jeg ved ikke hvordan andre giver eddiken, men vi har valgt at lade en del af Luffes foder være vådkost i form af dåsemad, og skåret ned på det tørfoder han ellers har fået. Han skal have en spiseskefuld eddike, og det blander vi ned i 400g dåsemad, hvilket lader til at være OK. Forsøg med at blande eddiken i f.eks. A38 er derimod faldet helt til jorden, måske fordi der var tale om mindre mængder, så eddiken slog for kraftigt igennem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Det lyder godt at det virker og ja jeg oplever også at udflåd fra øjne bliver mindre.

Jeg giver også eddiken i vådfoder som udgør det ene måltid for mine beagler - de har aldrig brokket sig - men gladeligt ædt løs.

Jeg bruger den franske æble cider fra urtekram som kan købes i de fleste supermarkeder

Link til indlæg
Del på andre sites